Mega motoradvies voor laser 3D gevraagd

  • Topicstarter Topicstarter niels polfliet
  • Startdatum Startdatum
N

niels polfliet

Guest
Hallo electrofreaks!

Ik heb de laatste maanden met weekend/namiddagwerk toch weer een aardig bedragje bijeengespaard, en zoals dat typisch is voor modelbouwers, spaar ik natuurlijk niet alles 8O . Ik zou er graag een goeie borsteloze motor mee kopen om mijn laser 3D electrisch te laten vliegen :) . Ik heb natuurlijk mijn huiswerk wel gemaakt en dus zowat heel het internet afgeschuimd op zoek naar leuke motoren voor dit model.

Voor het benodigde vermogen ben ik van de volgende parameters uitgegaan:

-het model weegt nu zonder motor, met alle servo's en ontvangerakku (*), er ook nog in ong. 1800 gram. Hiervan mag ik nog minstens 150-200 gram aftrekken, want de gasservo, tank en nog wat andere slangen/kabels en brandstofgerei zit er nog in, wat natuurlijk weg mag. Ik had gedacht ongeveer 1100 gram electromateriaal mee te nemen zodat het totaalgewicht dan op 2750 gram zit. Goeie waarde voor een laser 3D :?: .

-Om zeker genoeg vermogen te hebben, en achteraf niet te moeten zeggen "had ik maar 50€ meer uitgegeven, dan was alle goed geweest" ga ik uit van 250-300 watt/kilo. Goed voor een funflyer :?:
Dan heb ik dus 700-800 watt nodig.

- +-1100 gram electromateriaal...ik reken +-350 gr (of wat weer) voor de motor + regelaar, dus rest er +-750 gram voor de akku. Dit is dus 12 sub C's of 16 4/5 sub C's. Anngezien ik de nieuwe wondercel sanyo HR2600 wil proberen, worden het dus 12 sub C's. Goed :?:

Van merk motor had ik gedacht aan Mega , wegens diverse vermeldingen hier op het forum. Als vertraging past eentje met asverzet het beste. (zie www.strat.at -Getriebe-Achsvesetzt) De regelaar wordt de nieuwe CC phoenix 80, omdat deze duidelijk de beste is, en ik goeie ervaringen heb met CC. Veel ampères is dus geen probleem 8)

Volgende setup leek mij leuk: www.strat.at -hotliners-viper-Antriebsvorschlag für senkrechtes steigen. Alles hiervan in goed, behalve dat de prop geen 3d prop is...En groter dan 15" kan niet op het model, dan raakt de schroef de grond, en met een 3dprop op 12 cellen heb ik dan waarschijnlijk niet genoeg fut.

-Ze hebben ook 1/2 en 1/2.5 vertragingen, kan dan de 22/30/02 wel? Welke prop:?: (liefst met weinig spoed, max 15")
-Kan ik beter dan de 22/30/1 nemen, met een 3/1 vertraging :?: welke prop past daar dan op?(liefst met weinig spoed, max 15") Ik zou graag de motor later nog in een hotliner, zoals de Viper kunnen gebruiken. Gaat die 22/30/1 dan ook :?:
-zijn er ook leuke 22/45/x setups? Een grotere motor is misschien leuker voor later :?:

(*)Is een bec systeem nog betrouwbaar genoeg bij 12 cellen en 5 servo's :?:

Bedankt!!!

Niels
 
Ik zal er eens induiken, maar 12 cellen lijkt mij wat weinig. Stroom moet dan erg hoog, en zelfs bij wondercellen nadelig.
Hou ook rekening met de accu toekomst. Met LiPo's blijft hoge spanning, lage stroom het handigst.

Mijn excel 2000 ARF trainer van 3 kg kan net beetje vertikaal stijgen op een volle accu met 16 cellen, 42A.

Met 12 cellen dus rond 55A en dan heb je nog niet genoeg voor echt hoveren.

Ik heb eens een mega 30/3 met 1:2.5 geprobeerd met een 14 x 11 prop.
Gigantisch stijgen (half gas al vertikaal) maar bij 16 cellen wel 65A.

22/30/2 lijkt mij en aardige candidaat voor 12 cellen als je stroom rond 60A geen punt vind.

22/30/1 is te fel. Leuk om hotliners te lanceren, maar voor deze toepassing 2 nadelen:
1. grotere vertragingsverhouding nodig ( dus andere dan de serie die je noemde)
2. slechter rendement bij lage gasstand.

Normale BEC voor 12 cellen met 3D kist lijkt mij niet geschikt.

Moet nog even rekenen voor wat details
 
Ik heb er in Duitsland een zien vliegen met een Hacker B50 13s 6.7:1 met een APC 17 x 10 E-prop en 14 x sub-c 2400

Ging erg goed :D

Janwillem
 
@JWS: En dat was ook een laser 3D of een gelijkaardig model?

@Harold: Alvast bedankt hoor! :wink:

Met 12 cellen dus rond 55A en dan heb je nog niet genoeg voor echt hoveren.

8O Nog niet genoeg watt's? Ook niet met een 3D prop? Oké, dan, meer cellen.

12 cellen lijkt mij wat weinig. Stroom moet dan erg hoog, en zelfs bij wondercellen nadelig.
Hou ook rekening met de accu toekomst. Met LiPo's blijft hoge spanning, lage stroom het handigst.

12 te weinig? Je zegt maar hoeveel. Maakt 14 misschien nog een kans? Ik zit een beetje in met het gewicht, vandaar.... De HR 2600 cellen zijn "Zapped" als dat wat uitmaakt...Als nog meer cellen beter is, hoor ik het wel.

22/30/2 lijkt mij en aardige candidaat voor 12 cellen als je stroom rond 60A geen punt vind.

60A vind ik wel een punt :? Ik heb niet zoveel ervaring met electro met sub C cellen, dus als dit teveel is zeg je't maar.
Kan de stroom door een grotere vertraging (1/3) niet lager, zodat ik hem wel kan gebruiken?
Ik heb nog wat tabellen bekeken en ik moet zeggen dat ik de 22/30/2 wel leuk vind, want je kan hem ook direct drive gebruiken bij maar 7-10 cellen. 7 cellen met 10/6 40A, 10 cellen met 10/6 60 Amp. Lijkt me leuk voor eventueel later een snel zwevertje, niet? Ik probeer hem zo univertieel mogenlijk te kiezen, zodat hij nog lang kan gebruikt worden. 8) .
Het zou toch niet erg zijn dat de maximum stroom hoog is, als ik dan verder zoveel vermogen heb dat ik volgas nooit lang kan/moet gebruiken, toch?

Die VGM vertragingen met asverzet, zijn die oké? Of neem ik beter een planetaire?

btw; ik zag daarnet nog een electro diabolotin super; Mega 22/30/3 + 2,5:1, Propeller 16"x8", 14 cellen, 2350 gr. hij had 90 % gas nodig om te hooveren...liever iets meer dus.

Niels (vol spanning wachtend op de resultaten)
 
Hoi Jan Willem,

Heb je die laser ook van naderbij kunnen bekijken? Waar stak hij z'n accu? Weet je iets over het gewicht? Bedankt voor de info :wink: !

Mja, zo'n hacker steekt natuurlijk m'n ogen uit...Maar das weer 50$ meer...Is Hacker zoveel beter dan Mega? Kwa rendement enzo? Is hij die 50$ meer waard? ik heb zo'n vermoeden dat een mega 22/30/x meer maximaal vermogen kan leveren dan een hacker B50S.

Harold, als je een vergelijkbare mega vind met een Hacker B50s 6.7:1 met 17/10 of 18/10 op 14 cellen...Dit lijkt echt wel een beproefde combinatie te zijn voor funflyers. Hooveren op minder dan half gas zegt me wel wat 8) ...

Niels
 
Hee Niels,

Ik heb hem helaas alleen van een meter of 5 gezien. Dus geen specifieke details :cry:
Volgens mij kon hij de accu bovenlangs verwisselen.

Of de hacker beter is als de mega :?: geen idee.
Ik kan alleen voor de hacker spreken, ik heb de 13S in F5B FAI uitvoering (carbon behuizing en speciale lagers) in mijn Ariane op 27 cellen met 16x16 RFM prop. Stookt ongeveer 2 kW :D :D

Gewicht van de L3D zal vermoedelijk iets hoger liggen dan in brandstof uitvoering. Voordeel van de electro uitvoering is dat de motor veel beter te regelen is.
Naar wat ik gezien heb kan de L3D dit gewicht makkelijk aan.

Succes,


Janwillem
 
berekeningetjes

even een vergelijk met de hacker combo als referentie.
Deze hacker combo is ook succesvol in de ongeveer even grote super diablotin.
Opvallen bij de hacker 13S is het grote aantal toeren per volt (3277). Dat is ongeveer dubbel dat van een mega 22/30/2 (1770).
Dit betekend: op de hacker moet een veel grotere vertraging en de hacker is nauwelijks geschikt voor direct drive.

De 30/2 is nog net bruikbaar voor direct drive in een snelle hotliner toepassing. In de praktijk daar echter ook met vertraging beter.

Mega heeft als voordeel de kosten. Motor en modelmotors vertraging zijn goedkoop.

Berekening:
Kolom 1 de hacker waarvan bekent is dat de kombinatiue goed is. Als we dus met mega's in de buurt komen moet dat kloppen. (absolute getallen niet te veel op letten. In de praktijk al vertikaal als programma nog geen 90 graden aangeeft)

Laser3Dmega1: mega 22/30/2 met 1:3 vertraging en 14 SC cellen.
Laser3Dmega2: mega 22/30/2 met 1:3 vertraging en 16 4/SC cellen.
Iets te pessimistisch. in praktijk doen die celen bijna niet voor SC maat onder. Iets kleinere prop en wat lagere stroom. Zelfde prestaties in theorie, waarschijnlijk beter in het echt.
Laser3Dmega3: mega 22/20/2 met 1:3.7 planeta vertraging en 12 SC cellen.
Als je toch vertraging gebruikt kan je ook kleinere motor gebruiken, maar dan wel grotere vertraging (vanwege grotere toeren per volt).
Gaat dus wel met 12 cellen, maar kijk naar de stroom en trekkracht vergeleken met andere combo's
Laser3Dmega4: mega 22/45/2 met 1:2 planeta vertraging en 14 SC cellen.
Kan dus wel met een gotere motor, maar heeft geen voordelen als je toch nog vertraging moet gebruiken.
meer kosten en gewicht. Wel beter voor hergebruik in direct drive toepassing. Heeft maar kleine vertraging nodig.

Code:
 Plane          AA laser3D   AA           AA           AA           AA          
   Setup             hacker laser3Dmega1 laser3Dmega2 laser3Dmega3 laser3Dmega4 
                                                                                
 Prop KRPM           5.75         6.85         7.48         8.51         7.56   
 Motor KRPM         38.56        20.55        22.43        31.49        15.13   
 Prop Watts        543          556          554          620          573      
 Motor Watts       635          653          649          735          696      
 Motor Amps         50.5         52.9         48.6         62.8         57.0    
 Motor Volts        12.6         12.4         13.4         11.7         12.2    
                                                                                
 Battery Amps       50.5         52.9         48.6         62.8         57.0    
*MAH              1850         1850         1650         1760         1760      
 Minutes             2.1          2.0          1.9          1.6          1.8    
 % Throttle        100          100          100          100          100      
 % System Eff.      63           61           58           57           58      
 % Motor Eff.       90           89           90           89           87      
                                                                                
*Prop Diameter      17.00        15.00        15.00        14.00        15.00   
*Prop Pitch         10.00        10.00         8.00         8.00         8.00   
 Pitch km/h         75           90           75           85           76      
                                                                                
*Plane grams      2693         2693         2665         2693         2693      
 Wing dm2           50.0         50.0         50.0         50.0         50.0    
 Wing g/dm2         54.0         54.0         53.4         54.0         54.0    
 Drag coeff.         0.076        0.076        0.076        0.076        0.076  
 Watts/kg          236          243          244          273          259      
                                                                                
 Climb m/s           7.09         6.70         6.68         6.99         6.79   
 Climb angle        82           70           69           78           72      
 Max m/s             9.61         9.52         8.95         9.85         9.18   
   @ angle          46           42           42           44           43      
 Max climb m      1204         1139         1040          944          970      
 Cruise Minutes      6.7          5.8          5.8          4.8          5.5    
 Stall km/h         26           26           26           26           26      
 Max. km/h          85           92           84           90           85      
 Speed km/h         26           26           26           26           26      
                                                                                
 Thrust grams     2923         2778         2741         2887         2812      
 Drag grams        255          255          253          255          255      
                                                                                
*Motor          HBR B50      ACn 22/30/2  ACn 22/30/2  ACn 22/20/2  ACn 22/45/2 
   Type             13-Wi-S                                                     
*Mfr            Hacker       Mega         Mega         Mega         Mega        
*Kv               3277         1770         1770         2875         1380      
*Rm                 16           14           14           12           22      
*Io                 1.80         2.60         2.60         3.30         2.00    
 Km                  3.30         6.50         6.50         4.30         6.60   
*Gearing             6.70         3.00         3.00         3.70         2.00   
     
                                                                                
                                                                               
*Cell Type      N-1700SCR    N-1700SCR    CP-1700SCR   RC-1700      RC-1700     
 Cell Count         14           14           16           14           14      
*Pack Wgt g        774          774          748          774          774
 
Harold zei:
22/30/1 is te fel. Leuk om hotliners te lanceren, maar voor deze toepassing 2 nadelen:
1. grotere vertragingsverhouding nodig ( dus andere dan de serie die je noemde)
2. slechter rendement bij lage gasstand.

Een vergelijking van 2 combinaties 30/1 en 30/2.
toeren per volt (Kv) is 2 x zo hoog bij 30/1 als 30/2. Daarom 2 x zo hoge vertraging met 30/1 nodig.
Zelfde prestaies volgas, maar bij gas terug (throttle) heb je bij zelfde propwatts zeer verschillende motor rendementen.
Let op motor efficientie en battery amps. en minutes.
Met 30/2 langere vliegtijden bij gas terug vliegen.

Code:
 Plane          AA           AA           AA           AA          
   Setup       laser3Dmega6 laser3Dmega7 laser3Dmega6 laser3Dmega7 
                                                                   
 Prop KRPM           6.79         7.48         3.87         4.22   
 Motor KRPM         40.73        22.43        23.23        12.65   
 Prop Watts        540          554          100           99      
 Motor Watts       679          649          183          148      
 [b]Motor Amps         56.4         48.6         23.4         17.3    [/b]
 Motor Volts        12.0         13.4          7.8          8.5    
                                                                   
 Battery Amps       56.4         48.6         12.2          8.5    
*MAH              1850         1650         1850         1650      
 Minutes             1.9          1.9          8.7         11.1    
 [b]% Motor Eff.       84           90           58           71    [/b]  
                                                                   
 Prop Diameter      15.00        15.00        15.00        15.00   
*Prop Pitch         10.00         8.00        10.00         8.00   
 Pitch km/h         89           75           51           42      
                                                                   
*Plane grams      2693         2665         2693         2665      
 Wing dm2           50.0         50.0         50.0         50.0    
 Wing g/dm2         54.0         53.4         54.0         53.4    
 Drag coeff.         0.076        0.076        0.076        0.076  
 Watts/kg          252          244           68           55      
                                                                   
 Climb m/s           6.55         6.68         1.38         1.29   
 Climb angle        66           69           11           10      
 Max m/s             9.25         8.95         1.44         1.31   
   @ angle          42           42           10            9      
 Max climb m      1038         1040          750          873      
 Cruise Minutes      5.2          5.8          5.2          5.8    
 Stall km/h         26           26           26           26      
 Max. km/h          90           84           50           47      
 Speed km/h         26           26           26           26      
                                                                   
[b] Thrust grams     2723         2741          773          733  [/b]    
 Drag grams        255          253          255          253      
                                                                   
*Motor          ACn 22/30/1  ACn 22/30/2  ACn 22/30/1  ACn 22/30/2 
   Type                                                            
 Mfr            Mega         Mega         Mega         Mega        
[b]*Kv               3500         1770         3500         1770    [/b]  
*Rm                  7           14            7           14      
*Io                 7.50         2.60         7.50         2.60    
[b]*Gearing             6.00         3.00         6.00         3.00   [/b]
                                                                   
                                                                   
*Cell Type      N-1700SCR    CP-1700SCR   N-1700SCR    CP-1700SCR  
 Cell Count         14           16           14           16      
*Pack Wgt g        774          748          774          748
[/code]
 
Zo, dat is een mooi overzicht, bedankt Harold.

Ik kan hieruit al afleiden dat de 22/30/2 een goeie keuze is?

-Die 20/2 ziet er ook wel leuk uit, maar is denk ik niet zo geschikt voor direct drive, later te gebruiken dus misschien minder interressant. Ook kan ik dan geen modelmotors vertraging gebruiken, das wel duurder en lastiger op in te bouwen, hij is wel 1 cel lichter :roll:. De duurdere vertraging zorgt er voor dat ik toch maar geen 20/2 neem.
-De 45/2 is enkel nog extra onnodig gewicht in deze toepassing denk ik.
-De 30/1 is zeker niet geschikt, angezien 3D vooral op deellast vliegen is, is een goed rendement op deelast interessanter.

De 30/2 is nog net bruikbaar voor direct drive in een snelle hotliner toepassing. In de praktijk daar echter ook met vertraging beter.

Mja, in een hotliner zonder vertraging ook bruikbaar, dat vind ik wel héél leuk. Volgens de tabellen is hij misschien ook nog wel bruikbaar in een rustig 2 meter zwevertje (electro junior). Met 7 cellen en 8/4.5 30A, met rustig gas geven moet dit wel gaan denk ik, niet? De motor is dus al beslist... :? :wink:

Waar ik wel nog wat mee inzit... Ik heb m'n laser opnieuw gewogen met alle brandstofmateriaal eruit, en kom op 1695 gr. Het vlieggewicht zal dus nog hoger zijn dan gepland...Heeel eventueel als het echtecht moet kan ik het hoogteroer nog op 1 servo zetten. 2 Standaartservo's zoals het nu is, is misschien overkill. das weer 50 gram lichter (maar dus echt aleen als het moet, is niet zo makkelijk te veranderen)

Ik zie dat er van stuwkracht niet zoveel overschot is. Ik heb even de stuwkracht nagerekend en beide programma's die ik gebruik zeggen ongeveer 10N meer. Ik weet het, niet teveel op absolute getallen letten, maar toch ben ik er niet zo gerust in :? Zal ik zeker genoeg hebben om krachtig uit een hover uit te trekken in een noodgeval? Kunnen we misschien op de propspeed nog wat besparen door pakweg een 15/7 schroef te gebruiken en misschien een 2.5/1 vertraging? Ik weet het, de ampères zullen op vol vermogen dan wat oplopen, maar ik ben niet van plan dit veel te gebruiken :? Is het zinvol van dit te doen :?: of heb ik nu al power zat 8)

Nu het cellental... Ik weet nu echt niet wat te kiezen. Wat raad jij me (vanuit de praktijk) aan? Ik kan allebei de cellen (cp1700 en hr2600) "Zapped" krijgen voor ongeveer dezelfde prijs/pack (10$ meer voor de hr2600's). Ik weet dus niet wat beter is. Hr2600 heeft waarschijnlijk langere vliegtijd, maar het duurt langer om op te laden. (5.5A max). Ik ben van plan 2 pakketten te kopen. Wat neem ik best?

Bedankt!
Niels
 
30/2 is met jouw eisen (ook nog direct drive) wel een aardige.
Hang zo weinig mogelijk gewicht aan je cellen. Niet op cellen besparen, maar wel op al het andere.

Ik ben uitgegaan van rond 50A, en dat moet genoeg zijn lijkt mij.
Ik kan met 40A (16 cellen) en een kleinere prop net wel/niet aan de prop hangen.

Geen punt om met deze 30/2 motor de maximale piekstroom nog iets hoger te leggen door met prop te experimenteren. Met 1:2.5 vertraging kan je de prop onder de gewenste 15" houden.
16 cellen (4/5SC), 30/2, 1:2.5, 15x7 levert 3200g op in mijn programma. 65A max, maar rendement nog steeds erg hoog (88%). Dit maximum genoeg :wink: ?
Gaat iets tenkoste van deellast rendement. Probeer dus een prop uit die ruim voldoende vermogen geeft, maar ook niet ontzettend veel meer dan dat om je rendementen en max stroom netjes te houden.

Accu's:
Je moet kijken hoeveel "airtime" je kan hebben op een hele vliegmiddag.
Lange vliegtijd gevolgd door lange laadtijd betekend vaak toch wachten op koelen (vooral bij NiMh belangrijk) en laden.

Op een gewone vliegdag vlieg ik meestal met RC1700 8-10 minuten en ram die daarna dan met 8A in een kwartier vol. Met 2 pakketen nagenoeg continue vliegen met nauwlijks tijd voor praatje en koffie.

3300 pakketten zijn weer leuk als je maar 1 vluchtje op een avond wil maken zonder lader mee te nemen.

Die HR cellen ken ik nog niet.
Wil je licht, dan met 16 cellen 4/5 waarschijnlijk toch leukste vermogen/gewicht verhouding.
Deze cellen mag je redelijk afbeulen. In de hotliner (sinus, 20/2geared, 10 cel) gebruik ik ze op 55A.

Voordeel van 16 cellen 4/5 is dat je ook 2 pakketjes hebt voor die junior.
Ja, met een 9x5 (8 x 4.5 mag ook) en 8 x 4/5SC cellen zit je op 40A. Dat gaat dus prima.
Optimaal hergebruik van motor en cellen in dat geval.

Even zoeken wat die HR cellen kunnen.
 
Ik gebruik de A-TS 1950 FAUP cellen en die worden bij 30A nog niet warm, net voelbaar dus 50A zullen ze wel overleven. Het mooiste is : 38 gram voor een 1950 mAh cell die hoge spanning leverd (als je de pushed versie van hopf koopt). Ik vlieg ze meestal met 25A continu leeg en dan doen ze het heeeel goed (5 min motor looptijd) dus als je piekt op 50A a 60A met gemiddeld 30 dan zijn deze cellen zeer goed. Als je deze cellen gepushed koopt heb je ook weer iets minder nodig, meestal 1 op de 8 dus 12 ipv 14 cellen of 14 ipv 16. scheelt weer :) 14 cel pak weegt dan 532 gram :) is erg licht dacht ik zo, daardoor kan de stroom weer omlaag omdat je minder vermogen nodig hebt om te hangen enz... Ik neem 6 van deze cellen in een stunt kist van 550 gram met een Axi 2808/16 op 25A
 
@Tandango
Die 1950 Faup cellen heb ik ook al gezien, ik wist niet dat ze tegen zo'n hoge stromen bestand waren. Heeft iemand ze al tegen die stromen (50-60A) getest? Hoe zit het met de levensduur? effe zoeken op de ezone...

Enne, gezapped, is dat nu iets anders dan gepusht?

@Harold

Die kleinere vertraging (2.5/1) ga ik nemen denk ik. 'Tis waarschijnlijk veel te veel, maar kom, ik kan altijd nog van prop veranderen, want 15" zal ook al krap zijn. Ik ga waarschijnlijk toch een 14/7 schroef nemen, om met een groter middenstuk te kunnen werken, anders kan de prop niet klappen... Ik zal de schroef toch in een winkel moeten gaan halen vrees ik, want bestellen gaat niet als ik niet exact weet wat ik moet hebben...

Dat het rendement dan nog zo hoog ligt vind ik wel cool 8) Ik wist niet dat mega's zo'n hoog rendement konden hebben, en dan nog op zo'n hoog vermogen/gewicht. Nu maar hopen dat dit in werkelijkheid ook zo is :oops:

De specificaties van de HR cellen; ze zouden (volgens wat ik op de ezone gelezen heb) beter op spanning blijven bij hoge stromen als RC2400 :!:
Ook is de capaciteit hoger. Met niet meer dan 6A op te laden, anders verkort de levensduur. Mijn lader kan toch maar met 5.5 amp, dus wat maakt het uit...

De cellen, ja dat wordt moeilijk. even opgesomd:
-cp1700: goedkoop, licht, 16 cellen, snel op te laden. 752 g +-€42/pack

-hr2600: iets duurder, zwaarder, veel langere vliegtijd, trager op te laden, 14 cellen dus stroom hoger, trager op te laden. 868g +-€52/pack

-eventueel 1950 faup: erg licht, misschien niet tegen de stroom bestand :?: , duurder, snel op te laden :?: Misschien toch een aanrader door het o zo lage gewicht... 624g +- €57

Ze zijn alledrie gezapped, als dat iets uitmaakt...

Ik denk steeds meer in de richting van cp1700/faup1950... HR2600 Had ik erg leuk gevonden, maar het gewicht is zo hoog...

Wat is kiezen toch lastig...

Niels

P.s. Wat is een goed adres voor Mega's op internet? Ik zag ze bij www.dynamoelectrics.com tot nu toe het goedkoopst (99.99 $). Ik was eerst van plan haar bij air-craft te kopen, maar ze zijn ten vroegste binnen 3-4 weken in stock... Dan is de zomer al bijna voorbij :roll: :wink:
 
De CP1700SCR is wel mooi licht, maar bij gebruik boven de 35-40A niet echt betrouwbaar/stabiel. Wanneer je 50A of meer wilt gaan gebruiken zou ik niet kiezen voor de CP1700.
 
Ik weet ook niet precies of die 1950 faup 50 a 60 amp aankan maar als ze zonder koeling 25 continu aankunnen en dan net warm zijn.... 35 A continu is geen probleem denk ik dus dan moet 50A voor 30 sec ook wel kunnen. Zapped en pushed is hetzelfde. deze cellen hebben 3,5 mOhm volgens hopf. Zou best eens kunnen :) De verpakking is ook papier, daardoor kan nooit kortsluiting onstaan bij erg hoge temps. Je moet de cellen ook invliegen, de eerste keer worden ze nog een beetje warm, na een paar vluchten iets minder. Laden moet je wel mee uitkijken. 4A (30 min) is het veiligst maar 8A kan ook als je het niet erg vind dat ze iets minder lang mee gaan (en goed koelen tijdens het laden dan :)).

En wil je een mega motor voor een goede prijs? Een clublid van ons (Avio-Eelde) verkoopt die motor voor een erg scherpe prijs, goedkoper dan op internet in duitsland :). Hij haalt ze zelf en chechië (of hoe je dat ook schrijft :)).
 
Oké jongens, allemaal bedankt! Ik heb net alles besteld. Het zijn de FAUP's geworden. Ik heb het eens nagevraagd op de ezone, en er werd meer gesuggereerd dat cp1700 die 60A niet aankan, de faups zijn dus beter, maar ik zal wel werk moeten maken van de koeling van de batterijen...Zal wel geen probleem zijn.

Het totaal is wel iets meer geworden dan ik gerekend had :( brrrr..Ik wacht vol spanning op de 2 postpakketjes :)

Niels
 
Ik ben heel benieuwd hoe warm die FAUP's worden met 60A :) Met 30A blijven ze wel koel. Mischien leuke cellen voor een TwinJet met 2x Mega 16/15/3 :)
 
Volgens wat ze mij op de ezone gezegd hebben worden ze gloedheet als je 2 min. volgas geeft (ik heb wel zapped cellen genomen) Niet voor niks dus die papieren omhulsels. Ik vrees dus dat ze niet bruikbaar zijn voor jouw toepassing, die 60A mag echt maar zo kort mogelijk gebruikt worden...

Ik laat nog wel wat weten als ie af is en z'n eerst electrovluchtje achter de rug heeft :)

Niels
 
joepieeeeee!! alles behalve de akku's is vandaag vanuit de states aangekomen!!! Wat klein is die motor toch, ik kan bijna niet geloven dat die tot 1000 watt kan 8O

Nog ff een vraagje: Ik heb gekozen voor een VGM vertraging, dus moet er een tandwiel op de as gezet worden. Dit komt erop met madenschroefjes. Nu de vraag; Vijs ik deze gewoon vast of moet ik op de as een vlak stukje maken? Is dit nodig? Ik zie er eigenlijk een beetje tegenop dit te doen :oops:

Niels
 
Back
Top