mega peak 3000 van protech

• Topicstarter Topicstarter Jon van Dijk
  • Startdatum Startdatum
J

Jon van Dijk

Guest
ik ben bezig met een nieuwe boot te bouwen maar moet er lichte cellen
in stoppen nu is mijn vraag kan ik met mijn mega peak 3000 7 sanyo
opladen dit zijn de cellen :)
afb7407.jpg

alvast bedankt groetjess Jon

Jep, die lader kan 6 tot 8 cellen laden, NiCd of NiMh. Vraag is alleen of het ook goed is voor de batterijen om met 3A geladen te worden, hoeveel Mah zijn ze precies?

Ik denk wel dat die cellen die laadstroom aankunnen, hoewel iets minder misschien beter zou zijn voor de levensduur van de batterijen.

veel plezier ermee!

Nee inderdaad dat kan niet, ik heb die lader ook. Maar volgens mij gaat het wel goed hoor...

De eerste keer als je de batterij oplaad eerst even formatteren, normaal doe je dat door 10 uur te laden met 1/10 van de capaciteit van de batterij.
Bij de propeak 3000 lukt dat voor jou redelijk, als ge gewoon de batterij aansluit en het groene lampje gaat branden (trickle), dan laadt die met 150Ma. Gewoon 10 uur laten zitten, batterij leegmaken, en vanaf dan kan je wel snelladen.

krislaes zei:
De eerste keer als je de batterij oplaad eerst even formatteren, normaal doe je dat door 10 uur te laden met 1/10 van de capaciteit van de batterij.

Formatteren doe je de harde schijf in je computer niet je accu.
Een accu moet je FORMEREN. Over het hoe en waarom van het FORMEREN is al heel veel geschreven dus dat moet je kunnen vinden.

En dat leegmaken van de cellen die je dat met de lader of gewoon doormiddel van varen :?:

als ik het goed begrijp is formeren het zelfde als ontladen :) .

Neen, de propeak 3000 kan niet onladen. Ofwel een aparte ontlader kopen (rond de 25€, dikwijls wel aparte voeding nodig), ofwel met een autolamp doen (gewoon batterijstekker aan solderen). In dat laatste geval wel de lamp niet helemaal laten uitgaan, anders ga je te ver ontladen.

sowieso is het niet echt dodelijk voor je batterij als je ze gewoon ontlaadt door er mee te gaan varen hoor, ik zou het de eerste keer dan gewoon erg rustig aan doen.

De procedure beschreven in die draad is echt optimaal voor de batterij, ik het al vaak genoeg gewoon een nieuwe batterij aan die zelfde lader gehangen en meteen mee gaan rijden, en die batterijpacks doen het nu nog steeds erg goed.

Ow als dat zow is doe ik het ook zow dan ga ik niet eerst 25 euro
besteden aan zo'n lader doe ik het wel met varen :)

bedankt groetjess Jon

Back