Meister scale fw-190 wie bouwt er ééntje mee?

Beste leden.
Na mijn eerste bouw ervaring van een 40 size vulthee vanguard model. Zit ik al enige tijd te pompelen om ooit een mooie focke Wulf A te gaan bouwen.

Ik hoor heel veel goeds over de meister focke.Hij is dan wel niet de allerbeste schaal model, maar in ieder geval gemakkelijk (tja war is gemakkelijk he) te bouwen en met zeer goede vliegeigenschappen volgens sommige Amerikaanse eigenaars.

Ik zou mij eerst wat willen indiepen in een meister plan.
Nieuw vragen ze er wel 90 euro voor [emoji32] , dus ik vraag me af of er hier iemand met zo'n plan zit en die er vanaf wilt [emoji12]
In ieder geval zijn er weinig Nl of Be meister eigenaars....of vergis ik me?

Laatst bewerkt:
Hoi Juweeltje, het klopt dat er erg weinig Meister Focke Wulfs zijn. Ik heb zelf een gebouwde 190D, maar ik heb er geen tekeningen van. Ik weet dat er nog 1 in aanbouw is in Nederland maar dat is een A versie.

Groetjes,
Martin.

op rc universe heb ik er al veel over gelezen.Blijkt dat een meister goeie duidelijke bouwplannen en vliegeigenschappen hebben.
Oh, ik ben verzot op de 190A :)

....Hij is dan wel niet de allerbeste schaal model, maar in ieder geval gemakkelijk (tja war is gemakkelijk he) te bouwen en met zeer goede vliegeigenschappen volgens sommige Amerikaanse eigenaars....

Hoi Juweeltje,

Gave kist, bouwen die hap! ;)
De Meister Scale kisten zijn soort van 'practical scale' inderdaad, maar je kan e.e.a eenvoudig wat aanpassen naar believen. Ik dacht dat het stabilo bijvoorbeeld geheel vlak is, maar met weinig extra werk maak je daar een mooi geprofileerd stabilo van.

Ger Kovacs is volgens mij ook met een Meister Scale FW-190 bezig, misschien kan hij je over het e.e.a. adviseren.

full

Voor wat betreft de tekeningen, tja,... ik zou die zelf toch altijd bij de auteur/leverancier bestellen. Die heeft er ook een hoop tijd ingestoken!

Succes in ieder geval!

Groeten, Ramses

Laatst bewerkt door een moderator:
Hei Ramses,
Ja voor die plannen wilde ik geen copy hoor, alleen je wet nooit indien er iemand plannen onder het stof liggen heeft.....

wat me opvalt is dat er weinig jonge topics zijn over VOLLEDIGE zelfbouw....na enig zoekwerk zie ik het volgende....

Ho, blijkt dat er een iets wat toegankelijkere kit bestaat, de fw van xtremefly.cz...
Op het duitse rc forum zijn er al wat zware woorden gevallen over kopie van sist of airworld, piraterij.... Ik weet geen prijzen, maar ik vermoed toch een stukje goedkoper dat de sist/airworld....

xtremefly.cz : : : FW 190 - YouTube en [media=youtube]risvMCCZoio[/media]

Laatst bewerkt door een moderator:
.
Hoi Juweeltje, kijk eens op rcscalebuilder.com
Daar zijn behoorlijk wat bouwverslagen van de Meister FW-190 te vinden.
Wel even registreren, maar dat is het meer dan waard!

Succes!
Groeten, Ramses

Ramses; ik ben daar al lid...maar het valt me op dat het bijna allemaal oudere topics zijn.
Ik denk dat de reden hiervoor hetvolgende is ..... kit's.

Ik heb eens nagevraagd per mail bij xtremefly wat hun fw kit kost....
Als ik bij meister de plan's+hout+canopy+cowl+.... zit ik al 722 euro. Ik moet dan nog wat extra materiaal rekenen, wat extra balsa..dus ik vermoed dat ik aan een 900 euro kom.Ik moet deze dan nog helemaal in elkaar knutselen (wat ik ook graag doe)
Maar dit komt al heel dicht bij de buurt van airworld (1460 euro),laat staan wat de prijs zal zijn van xtremefly.cz.....
ik ben benieuwd...

Wat vind je trouwens van een IMP scale kit? Ik weet niets over de kwaliteit vd kit en schaal betrouwbaarheid, wellicht is deze ook te klein voor je, maar ik overweeg hem zelf wel voor "ooit": FW 190a 1/6th

Freek

ik heb even zitten rekenen.
Een meister zelf bouwen, woodkit, plans, motorkap,sierra retracts,enz....met uren schuurplezier kom ik al uit aan 1753 euro.Daar tel ik nog geen extra's bij als lijm, benodigheden, en klein materiaal....
Prijs gekregen van xtremefly .....en deze is net ietsje duurder.
Maar daar heb je ook meer bij, oa..bommen, guns, schuifcanopy en heel veel minder werk...

Is het tijdperk van volledige zelfbouw dan echt aan het inkrimpen....hmmm
natuurlijk zal het blijven bestaan voor als het echt om een uniek model gaat....

Soit... ik twijfel....zelf bouw en een paar jaar werk, maar dan de kostprijs in stukjes...of doorsparen en direct een dikke stap verder....

mensen die iets speciaals willen zullen atijd blijven bouwen
maar dat zullen meer de echte schaalbouwers zijn die gaan voor een supper goed afgewerkt model
hoe meer je richting de semi schaal gaat hoe interesanter een arf word
maar voor hoe lang nog
de meeste arf jes worden gemaakt in china
dit omdat de arbijdskosten daar lag zijn
voorheen was dat in japan ook zo
maar die wilden ook wel is iets leuks kunnen kopen voor wat ze maakte

dit begint nu in china ook op te komen heb ik me laten vertellen
dat houd in dat de kans groot is dat de lonen in china in de komende 10 jaar fors kunnen gaan stijgen dan word het ten eerste weer interesanter om spullen dicht bij huis te produceren
maar ook het arf verhaal veranderd dan weer
hoe complexser een model hoe meer bouwtijd
is hoge kosten
tegen onbetaalde hobby uuren van een bouwer
waar licht het omzwaaipunt
ik heb de opkomst van de arf vanaf het begin mee gemaakt
van hopeloos slechte modellen tegen een zeer hoge prijs
naar best mooie modellen tegen een interesante prijs
maar toch
bij veel arf modellen mankeert er wel is wat

ga je die mankementen oplossen hoe ver ga je dan
en hoeveel tijd gaat daar in zitten
en blijft het dan wel goedkoper dan zelf bouwen
de meeste tijd gaat namelijk vaak in de afwerking zitten
en daar komen ook de meeste kosten uit

ik heb uitgerekend wat het kost om mijn 1/4 spitfire ruwbouw af te krijgen
en dan zit ik op nog geen 800 euro
maar ik maak ook bijna alles zelf
zelf zagen zelf znijden
en zelf de kappen maken
zelfs het onderstel heb ik zelf gemaakt
en op schaal
en dan scheelt het wel erg veel

eindelijk wat meer nieuws.
mijn voorkeur gaat nog steeds naar zelfbouw.Niet alleen omdat je dan het totaalbedrag wat kan spreiden, maar ook om de eer van een zelfbouw.
Ik heb meister scale rechtstreeks aangesproken in de Usa, omdat ik van hun verdeler belair UK , geen reactie kreeg.
Meister usa kan het plan bezorgen aan 55$ +35$ verzending.Totaal 90$ of 71 euro.Ze kunnen de waarde v/h plan op minder zetten (reden weet iedereen wel) maar als de plannen niet toekomen, zijn ze dan ook maar verzekerd voor dat bedrag.

onlogisch he....hoe dichter bij huis , hoe duurder..... :)

Ondertussen toch van belair UK reactie gekregen, dezelfde plannen kosten daar 75£ maar ze rekenen ook ferm door voor verzenden 24£ (pfff) samen 99£ of beter 125 euro !!

Ook voor alle andere onderdelen is het een stuk goedkoper in US dan bij de UK dealer.Zelfs met de invoerrechten en extra btw nog een heel klein stukje goedkoper...
Ik begrijp dan ook niet dat ze invoerder niet scherper geprijsd staat, volgens mij de reden waarom je weinig meisters hier in Europa hebt.

docht zou ik hem graag bouwen, zijn er daarom liefhebbers om een algemene bouw topic te starten en zo een mal te nemen van de motorkap enz....?

71 euro voor een set tekeningen van een semi schaal bouwdkit
dat vind ik belagelijk duur
kun je nog beter zelf gaan tekenen of aan iemand vragen of ze een leuke set hebben

Meister is Amerikaans.In de Us kosten ze dan ook (maar) 55$ of 43 euro.Maar om die naar België te verzenden vragen ze 35$ , vandaar ik aan 71 euro kom.

De plans verkopen ze ook in de UK.Daar zit hun enige Europese verdeler, maar deze vraagt nog meer , 71£+24£ verzending....en dat vind ik belachelijk !

Verder zijn de meisters plannen heel goed uitgelegd en vliegen deze birds ook fantastisch naar het schijnt.

Dus ik zoek nog iemand die deze wenst te bouwen, zo kunnen we alles wat betaalbaarder maken.....
geef toch toe, een vet plaatje he....:
niwhpjtwyby.jpg

Juweeltje,

Laat je wil om een kist te bouwen niet van een ander afhangen. Spullen bestellen en beginnen. Desnoods langzamer en alles beetje bij beetje aanschaffen. Wellicht doe je er wat langer over, maar het resultaat en de voldoening is als tie klaar is des te groter. :-))

.
Of deze FW-190 tekeningen op: Marktplaats

"Focke Wulf 190 FA-8 spanwijdte 186cm
Betreft 2 grote tekeningen scale 1:1waar alle spanten en ribben opstaan.
Vraagprijs: € 12,50"

Groeten, Ramses

nee, als ik er één bouw, zal het een meister zijn.
Omdat deze blijkbaar (na veel naslagwerk) eenvoudig te bouwen zijn met duidelijke uitleg, ze een mooie span heeft en door de platte vleugel fantastisch vliegen .. Bovendien vind je vele topics over de bouw.

Maar omdat de bouw ook niet goedkoop is, zoek ik eventueel mensen die er ook één willen bouwen.Met wat samenwerking :rolleyes: kan je ze de bouw voor ieder wat goedkoper maken....

Laatst bewerkt:
Back