Menzelen

Even een korte inleiding van mijn kant (Loet) over de wedstrijd in Menzelen.

Vandaag hebben Alex, Peter, ik en Helle als helper een 1-dags wedstrijd gevlogen in Menzelen Duitsland ( 23 deelnemers).

Een klein verhaaltje van mij op het Duitse forum is te vinden onder:
RC-Network - Einzelnen Beitrag anzeigen - F3K Wettbewerb am 16.08.08 in Menzelen

Om kort te gaan want ik wil Peter en Alex niet meteen alle gras onder de voeten wegmaaien.

1. Henrik Schulte
2. Alex Hoekstra
3. Daniel Skularek
4. Peter Aanen
5. Ik, "zei de gek".

Een hele leuke ontspannen wedstrijd, voor het eerst georganiseerd door de club in Menzelen. Het bewijs dat een club zonder in ervaring F3K en die toch heel makkelijk een goede F3K wedstrijd kon neerzetten is hier weer eens geleverd.
Zo veel heb je niet nodig:
1. Een veldje waar je mag vliegen zonder weggestuurd te worden door een overheidspersoon.
2. Een beetje afzetband om het start/landgebied aan te geven.
3. Iemand die de werktijd goed start en weer aftelt. Met b.v megafoon of heel luide stem (Helle)
4. De gevlogen tijden moeten door een capabel persoon uitgerekend kunnen worden en klaar ben je.
5. Misschien de prijzen, maar omdat punt 4 wel eens mis gaat worden en na de wedstrijd wel eens prijzen uitgewisseld worden lijkt het me verstandig dat de verschillende ontwerpers van lotings/uitslagenprogramma's de handen ineen slaan.

Geruchten dat iemand vandaag in de 1,2,3,4 taak een totaaltijd had van 10,45 zijn misschien uit de lucht gegrepen maar zouden door een computerprogramma ondervangen kunnen worden. Net zoals dat modellen zich ontwikkelen verwacht ik ook dat de softwareprogramma's uiteindelijk helemaal "idiot proofe" worden. Let op: dit is opbouwende kritiek, ik vlieg slechts, ben afhankelijk van de mensen die de moeite nemen om wat te organiseren en ik ben daar heel blij om.
Maar vandaag zag ik een paar verbaasde, teleurgestelde en heel (ik) blije gezichtjes.
Samen komen we er uit.

Inside information voor Theo Schoorl: Helle heeft vannacht en ook nog vanochtend ontdekt dat ik geen koorts had en dus zijn we om 6.00 uur opgestaan om naar Menzelen te rijden.:D

Mensen, bedenk wel, Menzelen klinkt vreemd en ver weg maar voor mij zijn Odoorn, Swalmen enn zelfs Winterswijk (qua tijd) veel verder weg.
Kom, vlieg eens internationaal en leer nieuwe mensen kennen. Vandaag hebben Helle en ik weer leuke mensen ontmoet die binnenkort bij ons langskomen om te zien hoe je leuke positief vleugels maakt en we laten ze dan ook proeven dat er meer ist dann nur Wurst.
So, alles hat ein Ende, nur die Wurst hat 2 :p:p

Loet

"Peter zit nu te schrijven................."

Zo mooi, goed en compleet als Loet het beschreven heeft, kan ik hier natuurlijk niet veel meer aan toevoegen...

Samenvattend was het een ontspannen wedstrijd met goede sfeer en heel erg mooi vliegweer en een mooi vliegveld. De 7 vliegronden met varierende vliegtaken zijn soepel en snel door de wedstrijdleiding geleid. De wedstrijden van de duitslandtour zijn een aanrader! Hopelijk zijn er volgend jaar meer nederlanders die mee gaan; rij afstand is niet verder dan menig andere nederlandse wedstrijd.

Peter

Heb mij ook eens even aangemeld op dit forum. Toch wat nuttige informatie te vinden.

Ben één van de Belgen die gisteren ook aanwezig waren in Menzelen ( zijn sinds jaren verbroederd met deze club ). Stond versteld van de werphoogte van sommige piloten. Hieraan moeten wij toch nog wat bijschaven. Is niet simpel om de techniek onder de knie te krijgen. Oefening baart kunst, zegt men.

Was een toffe wedstrijd, zonder brokken voor ons.

Ga zelf ook een toestel maken nl. de super gee. Misschien niet het gemakkelijkste toestel om mee te beginnen, we moeten ergens beginnen.Heb al veel informatie op de forums gelezen en al veel van opgestoken.

Heb net bij de reactie van Loet gelezen dat hij een sessie organiseerd om positief vleugels te maken. Kunnen wij hier misschien bij aanwezig zijn? Heb gisteren de vleugel bekeken, was toch een stuk vakmanschap.

Paul

Heb net bij de reactie van Loet gelezen dat hij een sessie organiseerd om positief vleugels te maken. Kunnen wij hier misschien bij aanwezig zijn? Heb gisteren de vleugel bekeken, was toch een stuk vakmanschap.

Paul

Iedereen is welkom maar het zal wel pas ergens in november worden.

Loet

Sterke verhalen.

Waar ik het heb laten liggen was bij de 1 na laatste en laatste vlucht. na een goede 4 min vlucht zocht ik de lucht nog even af bovenwinds en vond een goede bel. Daarna landen en direct doorstarten om vervolgens nooit weer die bel te kunnen vinden met als gevolg 1min 35. Mijn schrapper. Verder tegen Tegen Schulte in de 5x2 waar ik 10 seconden grond tijd had en Schulte slechts 7. Peter had schulte mooi op stang door in de pokertaak tijdens een proefvluchtje een bel te lokaliseren en vervolgen met 5min te beginnen. Schulte had al 2 x geland en hergestart toen hij tijdens het vliegen naar ons toe kwam om te vragen hoe lang Peter gecalled had. Wij lieten 'm in de waan dat dat misschien wel 9.58 was. Uiteindelijk vloog Peter nog een 3min en een 1.49 waarmee hij Schulte toch een paar sec. afsprokkelde.
Verder ging er door de pitch toen wij aan het vliegen waren nog een dustdevil die 2 modelen van Loet beschadigde maar onze modellen die er vlak naast lagen ongemoeid liet.
Al met al een hele leuke wedstrijd op een erg mooi modelvliegveld met zeer wisselde omgeving zoals maisvelden, grasland, omgeploegde akkers en wat bomenrijtjes op afstand.

Wederom superprestaties!!

Mannen, wederom proficiat met jullie prestaties!!

Het is inderdaad voor ons oostnederlanders erg aantrekkelijk om vlak over de grens te gaan vliegen. Delmenhorst over twee weken is voor mijn nog geen 2 uur rijden terwijl Swalmen al dik 3 uur is!!! Helaas staat mijn agenda tot eind oktober ieder weekend vol en moeten er keuzes gemaakt worden.

Loet, toppie dat je geen koorts had!

Software:
Ik heb in de nieuwste versie van mijn scoringsprogje al een waarschuwing ingebouwd die aangeeft als er een score boven de maximum ingevoerd wordt. Tevens kunnen er nu 10 taken gevlogen worden tegen 8 in de oude versie. Dat heeft wat voeten in aarde gehad omdat er na het vliegen van 9 taken er een tweede schrap is. Ik ben geen Excelexpert en het heeft weer wat uurtjes puzzelen gekost om alles in het gareel te krijgen.
Swalmen heeft de primeur om deze verse te testen

Waar ik het heb laten liggen was bij de 1 na laatste en laatste vlucht. na een goede 4 min vlucht zocht ik de lucht nog even af bovenwinds en vond een goede bel. Daarna landen en direct doorstarten om vervolgens nooit weer die bel te kunnen vinden met als gevolg 1min 35. Mijn schrapper.

Sorry, ik vloog met jou in deze taak en had een betere tweede vlucht n.l. 160 seconden.
Ik heb het laten liggen in de taken waar je maar 2 minuten hoeft te vliegen. Dus de 5*2 en 'oplopend' verprutst. Langer dan 2 was weer geen probleem, grappig genoeg.

Vandaag veel gevlogen met de beschadigde kisten om zeker te zijn dat er niet ergens een verborgen gebrek zit. Gelukkig niet maar balen doe ik wel.

Loet

Kom, vlieg eens internationaal en leer nieuwe mensen kennen. Vandaag hebben Helle en ik weer leuke mensen ontmoet die binnenkort bij ons langskomen
Loet

Loet,
Kijkend in je profiel op het forum zie ik toch duidelijk staan "Loet Wakkerman heeft nog geen vrienden gemaakt"
4548a864d985f9a.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Verder ging er door de pitch toen wij aan het vliegen waren nog een dustdevil die 2 modelen van Loet beschadigde maar onze modellen die er vlak naast lagen ongemoeid liet.

Het is raadzaam om je modellen op wedstrijden niet al te dicht bij elkaar te leggen. Dit voorkomt dat een struikelend persoon, een neerstortend model, een dustdevil etc. meteen het einde van de wedstrijd betekend.

Bas

Bedankt voor de tip.
Ik zit nog in de leerfase en het motiveert me om een nieuwe vleugel te maken met koolstof D-doos.

Een paar foto's van Menzelen op:

Picasa-webalbums - Loet - Menzelen F3K ...

Loet

Loet,

een goede wedstrijdvlieger zit altijd in de leerfase (stilstand is achteruitgang, zeker bij F3K).

Mooie foto's. Dus Peter was het "slachtoffer" van het missertje in de uitslag (of eigenlijk van de correctie).
Aan de kist van Henrik te zien moet de TUD tegenwoordig wel heel erg veel moeite om de SALPeters te slijten. Wel heel erg mooi!!!!

Bas

Laatst bewerkt:
Loet,

ik kwam op Zeigt eure DLG´s - Seite 5 - RC-Network een foto van je nieuwe vleugel tegen. Ziet er goed uit!!!
Ik ben benieuwd of de prestaties in het hogere snelheidsgebied merkbaar beter zijn doordat de vleugel gladder is (disser tekent iets af bij de positief bouwmethode).

Bas

Het kevlar was vrij open, ik kreeg het niet geplet, het leek al een beetje voor-geïmpregneerd. Er zitten dus zogenaamde pin-holes in dus helemaal glad is hij niet. Maar voor een eerste keer met kevlar ben ik dik tevreden.
Ik ga vooruit en dat moet ook volgens jou.;)

Loet

Loet,

zit het kevlar ook over de D-box? Vanuit aerodynamisch oogpunt zit de D-box op de belangrijkste plek. Dat het oppervlak achter de D-box wat ruwer is maakt niets uit.

Bas

Loet,

zit het kevlar ook over de D-box? Vanuit aerodynamisch oogpunt zit de D-box op de belangrijkste plek. Dat het oppervlak achter de D-box wat ruwer is maakt niets uit.

Bas

Nee, het heeft een kleine overlap (2-3 mm) met het koolstof. Het kevlar zit onder de koolstof.

Loet

Back