Mercedes Actros 1851 GigaSpace Black Edition - nieuwkomer

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door mbvandenberg, 23 jan 2021.

  1. mbvandenberg

    mbvandenberg

    Lid geworden:
    10 jan 2021
    Berichten:
    131
    Locatie:
    Amsterdam
    De verzendkosten worden naar mijn weten netjes vermeld en kan je inzien voordat je betaald. De invoerkosten kan een onaangename verrassing zijn
     
    Peter1955 vindt dit leuk.
  2. Peter1955

    Peter1955

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Den Haag
    Ik heb net de MFC-03 besteld voor de truck
     
    mbvandenberg vindt dit leuk.
  3. Peter1955

    Peter1955

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Den Haag
    Hoi Maurice, hoe heb jij de dak en zijplaten van de container op maat gemaakt, gesneden met een Stanley mes?

    Gr. Peter
     
    mbvandenberg vindt dit leuk.
  4. mbvandenberg

    mbvandenberg

    Lid geworden:
    10 jan 2021
    Berichten:
    131
    Locatie:
    Amsterdam
    Hoi Peter! Heb de platen van de container nog niet gesneden. Afgelopen weken helaas geen tijd gehad om aan de trailer te werken. Hopelijk snel weer. Ik ga er vanuit dat ik ze met een Stanley mes ga snijden zoals je aangeeft.

    Als mede-bouwers betere suggesties hebben voor het snijden van de platen horen we dit graag :)
     
  5. mbvandenberg

    mbvandenberg

    Lid geworden:
    10 jan 2021
    Berichten:
    131
    Locatie:
    Amsterdam
    #013 Bouw Hercules Hobby 20ft zeecontainer [04-01-2022]

    Allereerst voor iedereen de beste wensen voor 2022! Het is een hele tijd geleden geweest dat ik hier een update heb geplaatst. De laatste keer was in mei en destijds heb ik de bouw van de Hercules container trailer laten zien. Inmiddels heb ik de 20ft zeecontainer grotendeels gebouwd. Een maand geleden ben ik hier aan begonnen en ik zal hieronder beschrijven wat ik heb gedaan en laten zien wat de huidige stand van zaken is.

    Ik ben begonnen met het schuren van alle aluminium delen van de container (met name frame) om deze vervolgens in de primer te zetten. In eerste instantie heb ik de fine primer van Tamiya gebruikt maar de spuitbussen zijn heel klein en binnen no-time had ik twee spuitbussen verbruikt en moest ik nog beginnen aan de container platen zelf. Van mijn collega kreeg ik de tip om naar de Action te gaan om daar primer spuitbussen te kopen (merk Spectrum). Ik moet zeggen dat ik heel tevreden ben over de kwaliteit er van. Daarnaast kosten ze de helft van een Tamiya spuitbus en ze zijn 4x groter…

    [​IMG]

    Naast de primer ben ik bezig geweest met het uitzoeken van de kleur van de container. In het bouwpakket zitten Maersk stickers en ik vind de grijze kleur die Maersk voor haar containers gebruikt mooi passen bij de antracietkleurige Mercedes Actros trekker.

    Volgens diverse websites is de kleur van de Maersk container RAL 7037 (stofgrijs). Ik vind het te ver gaan om deze kleur te laten maken dus ik heb een spuitbus van Tamiya gekocht, kleur Royal Light Grey code TS-81, en 2 kleuren grijs van de Action (merk Spectrum). Ik heb deze 3 kleuren naast een RAL kleurenwaaier gelegd en op drie containerplaten gespoten. Onderstaand het resultaat.

    [​IMG]

    Uiteindelijk vind ik de Action spuitbus het mooiste uitkomen (middelste op de foto) dus deze is het geworden. De meeste delen zijn 3 tot 4 keer gespoten met een mooi strak resultaat. Een voordeel van een zeecontainer is dat het spuitwerk niet allemaal snaar strak hoeft te zijn, dit is in de werkelijkheid ook niet zo en zeker niet als ze gebruikt worden.

    Na het spuiten van de diverse onderdelen ben ik begonnen met het in elkaar zetten van de diverse delen. De bouwkwaliteit van de container is prima. Ik zou niet kunnen zeggen dat deze minder is dan die van Tamiya. Wel heb ik 2 keer gehad dat een schroefkop afbrak en twee aluminium platen (hoekstukken) waren te lang dus deze moest ik inkorten. Uiteindelijk heb ik de container grotendeels in elkaar gezet zonder deze vast te schroeven, puur om te kijken of alles mooi past.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Vervolgens ben ik begonnen met het plakken van de stickers. Ik ging er vanuit dat dit stickers op waterbasis waren maar dit blijkt niet het geval te zijn. Vooraf onderzoek gedaan wat de betekenis is van de stickers en welke er ‘officieel’ op horen te zitten en waar.

    Helaas is 1 van de grote Maersk stickers niet goed gegaan. Ik dacht eraan om de letters niet los uit te snijden maar in 1 strook te plaatsen maar dit zag er niet uit. Eraf trekken betekende dat de stickers gingen schuren en niet meer gebruikt konden worden. Ik moet nu opzoek naar een nieuw stickervel zodat ik deze alsnog kan plaatsen.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ik ben tevreden met het eindresultaat van de zeecontainer. Hij is zeker niet perfect maar ik vind met name het detailniveau heel aardig. Moet zeggen dat ik nooit had gedacht dat de bouw van de zeecontainer zoveel tijd in beslag zou nemen. De trailer zelf zat binnen no-time in elkaar maar de container is heel bewerkelijk. Komt door het schuren, in de primer zetten, spuiten van de diverse delen en de stickers plaatsen.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    De trailer + container is nu voor 95% klaar. Op de trailer moet ik nog een kentekenplaat plaatsen en voor de container geldt dat ik dus nog een sticker moet plaatsen. Daarnaast wil ik de laatst geplaatste schroefjes nog spuiten zodat ze allemaal in de kleur van de container zijn en niet meer zo opvallen. De deurscharnieren en stangen blijven wel zilverkleurig/chroom.

    Gisteren avond heb ik de combinatie voor het eerst bij elkaar gezet en een stukje gereden en het was geweldig. Met de trekker was het al leuk rijden maar met de trailer is het zoveel leuker.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    De aanhanger heeft geen verlichting en dat stoort mij een beetje. Ik heb eens gelezen dat je een draadloos systeem kan plaatsen (heeft mijn voorkeur). Kan iemand hier iets meer over vertellen en heeft iemand hier ervaring mee?

    Tot de volgende post!
    Maurice
     
    John Vogelaar, Marker, ozy en 8 anderen vinden dit leuk.
  6. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.379
    Locatie:
    Achterhoek
    Mooi hoor Maurice! De laatste schroefjes spuiten met een spuitbus kan een probleem worden. Ik zou een bus decanteren of wat in een bakje spuiten (heel voorzichtig) en dan met een penseeltje doen. Inderdaad is een container alleen voor zijn eerste reis strak.....

    Voor aanhangerverlichting zijn er verschillende oplossingen. Jij hebt een Carson LED kit erin? Weet niet of daar wat draadloos voor is te vinden.
    Ik heb persoonlijk alleen ervaring met Beier systemen. Zie ook mijn trailer bouwverslagen.
     
    VOLVO FH 16 750 en mbvandenberg vinden dit leuk.
  7. mbvandenberg

    mbvandenberg

    Lid geworden:
    10 jan 2021
    Berichten:
    131
    Locatie:
    Amsterdam
    Dank voor je aardige reactie Rolf en je tips voor het spuiten van de schroefjes. Ik had het idee om de stickers af te plakken en de randen van de container, waar de desbetreffende schroefjes zitten, te spuiten. Eerder heb ik dat ook gedaan bij de andere delen. De schroeven hoeven niet meer aangedraaid te worden.

    Het klopt dat ik een Carson LED kit erin heb zitten voor de trekker. Zal mij eens rustig inlezen wat er allemaal kan met de aanhanger. Een geluidsmodule staat ook nog op mijn wensenlijstje … :)
     
    VOLVO FH 16 750 en Hans2020 vinden dit leuk.
  8. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.379
    Locatie:
    Achterhoek
    Dan zou ik de wens voor geluid en verlichting trailer koppelen en het bij beschikbaar budget in 1 keer doen.
     
    mbvandenberg en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.
  9. graafie68

    graafie68

    Lid geworden:
    5 dec 2011
    Berichten:
    159
    Locatie:
    vlaardingen
    mooi bouwverslag van een strakke benz.
    Maar helaas er zit een fout in de container.
    Deze kan je nooit zo inleveren op een container terminal.
    Type aanduiding 42G1 zou refereren aan 40' voeter 8'6 en het is een kleine doos, uh container 20'.
    Maakt verder niks uit hoor, maar voor mensen/chauffeurs met beroepsdeformatie, die zien en weten het.
    Nu jij ook :stupid
    Maar nogmaals, mooi model.
     
    Leo Broers, Helicor en ArjanN vinden dit leuk.
  10. mbvandenberg

    mbvandenberg

    Lid geworden:
    10 jan 2021
    Berichten:
    131
    Locatie:
    Amsterdam
    Ik ga er zeker met die blik naar kijken. Dank je wel Rolf!
     
    trialrolf vindt dit leuk.
  11. mbvandenberg

    mbvandenberg

    Lid geworden:
    10 jan 2021
    Berichten:
    131
    Locatie:
    Amsterdam
    Hartelijk dank voor je opmerking. Ik ben heel blij dat je dit opmerkt. De stickers zaten bij het bouwpakket en ik ben zelf vergeten te checken of de stickers de juiste informatie tonen, passend bij de 20ft container.
    Gelukkig had ik toch al een nieuw stickervel nodig dus dan kan ik wellicht deze stickers vervangen door nieuwe die de juiste informatie laten zien. Kan je aangeven wat de juiste aanduiding van een 20ft container is?
     
    Leo Broers en Helicor vinden dit leuk.
  12. graafie68

    graafie68

    Lid geworden:
    5 dec 2011
    Berichten:
    159
    Locatie:
    vlaardingen
    22G1.
    Dat is een 20' foot en 8'6 dry box.
     
    mbvandenberg en Leo Broers vinden dit leuk.
  13. Timmi

    Timmi

    Lid geworden:
    10 aug 2008
    Berichten:
    970
    Locatie:
    Werkendam
    Hoi Maurice,

    mooi project ben je aan het maken.

    Ik heb wel eens zitten denken om zo'n korte 20 ft container trailer te koppelen met het achterste gedeelte van een 40 ft container trailer.

    Je krijgt dan een soort combitrailer zoals die van Dtec.

    In de 1:14 schaal ben ik dit eigenlijk nog niet tegengekomen.

    Gr
    Raymond
     
    mbvandenberg vindt dit leuk.
  14. mbvandenberg

    mbvandenberg

    Lid geworden:
    10 jan 2021
    Berichten:
    131
    Locatie:
    Amsterdam
    Dank je wel voor het doorgeven. Ik zal kijken of ik dit kan aanpassen zodat de stickers matchen met de container
     
  15. mbvandenberg

    mbvandenberg

    Lid geworden:
    10 jan 2021
    Berichten:
    131
    Locatie:
    Amsterdam
    Ha Raymond. Dank voor je aardige reactie. Kende de Dtec trailer niet maar net opgezocht en ziet er mooi uit.

    Moet zeggen dat ik mijn trailer niet moeders mooiste vindt. De Dtec trailer oogt moderner en meer Europees.
    Wat weerhoudt je ervan om zelf zo’n trailer te bouwen? :)
     
  16. Timmi

    Timmi

    Lid geworden:
    10 aug 2008
    Berichten:
    970
    Locatie:
    Werkendam
    Tja de tijd, ben met zoveel dingen bezig dat de hobby erbij in springt.
    Ik heb nog een Scania 4x2 en een Actros 6x2/4 af te bouwen en nog eens Tamiya Reefer trailer.

    Dus nog zat te doen.;)
     
    mbvandenberg vindt dit leuk.
  17. mbvandenberg

    mbvandenberg

    Lid geworden:
    10 jan 2021
    Berichten:
    131
    Locatie:
    Amsterdam
    Dan snap ik wel dat je er nog niet aan toe bent gekomen! Wel gaaf dat je zoveel modellen op de plank hebt liggen.
     

Deel Deze Pagina