Mercedes Benz 1850

De foto's.
Ik moet zeggen dat het resultaat me niet tegenvalt.Het is zo best wel een stoere truck aan het worden.
Nu alleen nog de besturing!Ik heb inmiddels een onderdeel bestelt dat best wel belangrijk is voordeze besturing.Het is een zgn stuurbekrachtiging.Hier heb ik er maar 1 van maar er moet er nog een bij voor de tweede stuuras.
Dit is voor mij de allereerste keer dat ik een tweede stuuras maak.Best wel een werkje,moet ik zeggen.
De cabine heb ik ook omhoog gewerkt door extra gaatjes te boren in de voorplaat de cabine en de bumper vasthouden.Zo hoefde ik niet het frame aan te passen.
Maargoed,hier zijn de foto's en alsjeblieft,geef wat tips enzovoort.
groetjes Marcel.
MBzwaar001.jpg

MBzwaar003.jpg

Op deze foto is te zien zo'n stuurbekrachtiging bij het voorwiel.Het lijkt mij dus verstandig om er een te plaatsen bij de tweede as.Op dit onderdeel is het even wachten.
MBzwaar004.jpg

Tips? Ik heb wel wat:

Probeer de stuurstang van de voorste as om te draaien, zodat deze beter gaat sporen, kijk ook maar bij het topic van arm1948.

En daarnaast denk ik niet dat de voorste bevestiging van de bladvering van de tweede as zo wel goed vastzit. Of is dit een tijdelijke fix?

Voor de rest ben ik niet echt bang voor je eindresultaat, het zal weer een aanwinst zijn!

Hallo Marcel

Kijk een paar kleine ingrepen en het is ineens een heel andere truck geworden.Je vraagt
om eventuele opmerkingen of tips.Nou hier komt wat.Ik zie dat jij hetzelfde gedaan hebt
als ik.Je hebt de tweede as ook omgedraaid met de spoorstang achter de as en dat is goed.
Maar bij de eerste as zit de spoorstang voor de as en dat is fout.Een fout die gemaakt is
door Tam. zelf.Kijk eens op mijn topic hoe vreemd de wielinslag is van de twee rechter voorwielen.Normaal valt het niet zo erg op maar met twee gestuurde voorassen zo kort op
elkaar des te meer.Dus wil je dat het netjes stuurt dan zul je de eerste as moeten omdraaien.
Dan komt het volgende probleem je stuurstang komt dan tegen de versnellingsbak.Dat heb ik opgelost met dubbele moeren.Als je wilt zal ik daar wel een foto van in je topic plaatsen.
Ik kan het niet goed zien op de foto maar ik denk dat je chassis een ietsje te kort is.Zo komt
het wiel van de tweede stuuras bij het sturen wel erg kort bij de eerste achteras.
Verder vind ik het heel stoer dat je het toch aandurft zoiets te beginnen want er komt nogal
wat bij kijken.Maar gewoon stug doorgaan en voor je het weet staat er een echte zware
jongen.

Mvg Wil

Hoi PLUiS,
Bij Arm1948 zit toch bij de voorste as de spoorstang aan de voorzijde en bij de tweede as zit hij achter.Of ben ik nu abuis?Ik ga wel ff kijken.

En je heb gelijk wat de bevestiging betreft.Het is van tijdelijke aard,want ik kan de hele as naar boven drukken als ik wil.Ik zal in iedergeval een driehoek moeten maken om alles goed vast te zetten.Maar voordat ik dat ga doen wil ik eerst weten of het allemaal gaat werken zoals ik het wenselijk vindt.
Je hoort van me!!!!!!!!!!!!!
Dankjewel voor je reactie.
groetjes Marcel.

en wat komt er achter?
Dit zal zeker ook wel een zelfbouw oplegger zijn?
ik hoor het wel

Hoi Wil,
(we zaten gelijktijdig een bericht in te typen)

Ik probeer ook jou systeem in zo verre na te maken dat het klopt.Daar is het forum immers voor.
Als je wilt kun je ook mij persoonlijk een mail sturen met wat foto's,(als je daar geen bezwaar tegen heb).Is misschien makkelijker ,hoef je niet de foto's te uploaden om het op internet te zetten.
Aan de andere kant,een ieder ander heeft er dan misschien ook wel wat aan.Je ziet het,hier zit er eentje die jou systeem nabouwt.
Maargoed hier m'n adres.
marcelvandentweel@hotmail.com

Het is inderdaad een behoorlijk werkje,wel interresant en creatief.
Ik dorst het vroeger nooit aan,al dat ingewikkelde gedoe met een tweede as.Maar jij hebt me over de streep getrokken,en nu komt er in dit forum weer een zwaartransporttrekker bij.
Maar ik zal je niet terleurstellen,dit gaat een leuke wagen worden!
groetjes Marcel

Hoi Mark!!!!
Het zit er dik in dat ik ook aan een oplegger aan de slag zal moeten.Maar eerst moet ik de Mercedes zover zien te krijgen dat hij naar behoren rijdt.
Ik zou hem eerst kunnen gebruiken om de racetrailer te trekken,want die staat nu trekkerloos te wachten.
Maar er komt een dieplader achter.Dat zal misschien wel even duren,maargoed,tijd zat in m'n vrije tijd.
groetjes Marcel.

Hallo Marcel

Hier de beloofde foto van de hoge moeren bij de spoorstangen.

DSCF1832.jpg

Op deze manier hoef je (en al de anderen die hun as omdraaien) je stuurstang niet te buigen
of je motor omhoogbrengen en ook niet de nok van de versnellingsbak af te zagen.Ik heb dit op allebei de assen toegepast.

Wil

mercedes

hoi rottierood
het is dus een 4 asser geworden,het ziet er wel gaaf uit zo,maar inderdaad hij is wel wat kort,je zou 2 losse chassisbalken van een andere tamiya kunnen nemen,de aeromax bijv,en alles overzetten,de balken heb ik ergens los te koop gezien,12 euro of pond,kwam het tegen bij mn speurtochten langs shops op t net,weet niet meer welke.
een vraagje,je hebt het over een stuurbekrachtiger,waar heb je dat besteld en hoeveel kost zo eentje,ik heb er 3 nodig voor mn kipper,en het bestaat uit kunstof delen en metalen dus ik had de metal bags nodig en dat 2 x want er zaten 2 in een bag van de ford high lift,die heeft namelijk 2 gestuurde assen,ik weet niet meer wat het ging kosten,het gaat wat kosten mn hobby maar dit werd wel te gek voor een paar parts die ik nodig heb ebn de rest van de metal bags houd je weer over,dus als je ze compleet ergens besteld hebt zonder de rest wil ik graag het adres en/of de prijs van u hebben,
met vriendelijke groeten markioo

Hallo Wil,helemaal super de foto!!!!!!!!
Het ligt nu even aan de kant,want het wachten is op de stuurbekrachtiging die ik gekocht heb.
Ik ga dan zeker m'n voorste as omdraaien.Daarna gaan we weer vrolijk verder met het maken van een tweede stuuras op de Mercedes.

En ja,het chassis is inderdaad wel iets aan de korte kant.Ik zag dat al bij de Volvo.Maar ik denk dat het misschien mee zal vallen als de wagen zover klaar is.Dat 'risico' neem ik.
In iedergeval ontzettend bedankt voor de foto,en reacties en commentaar zijn natuurlijk welkom.

groetjes Marcel.

Hallo Marcel,

Nou dat ziet er goed uit zeg, de vierasser MB SK !
Super hoor, het (Volvo)petje gaat wederom af voor jou bouwkunsten !!!

Als je wilt weten hoe een stangbesturing werkt om de 2 assen onderling te verbinden, kan ik jou wel wat foto's van mijn MB Actros 5 assige Zwaartransporttrekker met de 3 stuurassen mailen.
Ik gebruik hiervoor 1 stuurservo van 5 kg of meer, dit werkt perfect, bij een beladen (huur)dieplader van Marco, sturen de 3 assen perfect bij stilstand, want die 5kg stuurservo is supersterk !

Je hebt de 5 assige MB Actros zwaar transporttrekker toch wel eens gezien ???

De bouw van bestuurbare 6 assige dieplader met 2 assige voorloopdolly met gieksleuf en hydraulische vering zal medio mei van start gaan !!!
Deze zal geheel uit messing worden gebouwd en zal een laadvermogen krijgen van ongeveer 30 kg.

Pfffff het lukt niet zo goed.Snap er niks van.
Ok piet,als je tijd er voor heb,dan graag wat foto's van jou besturing.
Zit er toch over na tedenken om er een gewone drieasser van te maken,net als de beginfoto.
Ik geef het niet zo snel op,maar het vergt toch wat fantasie.
wordt vervolgd.........
gr Marcel.

Beste Marcel

Een aparte truck bouwen is een kwestie van overwinnen.Het overwinnen van moeilijkheden
het overwinnen van tegenslagen en teleurstellingen.Ik plaats de foto's van mijn truck in dit
forum en dan lijkt het of alles voor mij een makkie is maar de mislukkingen daar heb ik geen foto's van.Van de mislukkingen heb ik een kliko vol.En dan komt de echte modelbouwer naar
boven.Accepteer de mislukking maar probeer de volgende poging te laten slagen en lukt dat
niet dan maar weer opnieuw.Net zolang totdat die poging wel slaagt en dan ben je echt
trots op jezelf.Ik kan aardig bouwen maar ik hoop dat mijn Volvo net zo mooi wordt als jouw
geldwagen.Want het spuiten zal nog een hele opgave worden maar gelukkig is er schuurpapier dus zal ik dit probleem ook wel te boven komen.Maar ik weet nu al dat ik nog
veel teleurstellingen tegen zal komen met aan het einde een truck waar ik echt trots op zal zijn.

Sterkte Wil

Hallo Marcel,

Marcel niet wanhopen, het is eigenlijk heel eenvoudig om de stangbesturing te maken, alleen moet je wel de stuuruitslag van de 2e as goed uitlijnen, want anders gaat de 2e as wringen bij het sturen en gaat onmiddelijk de snelhied uit de truck.
Maar je moet de onderlinge stuurstang tussen links en rechts wel van beide stuurassen aan de achterkant zetten, anders komt de besturing niet goed !

Ik zal morgen, ( 27-02-2008 ) wel even wat foto's naar jou privé adres mailen.

Groetjes Piet
VOLVO FH 16 660
Volvo..........ik rol

@Wil,
Ik snap precies wat je bedoelt.Het lijkt allemaal zo makkelijk als je de foto's ziet,hetzij van een ander hetzij jou foto's.En dan denk je al snel van :"dat doe ik ook ff" .
Niets is minder waar.

@Piet,
Ok Piet,ik zie ze wel verschijnen en ik zal daarmee m'n voordeel doen.

Ik ben natuurlijk toch nog even bezig geweest gisteravond.Het sturen gaat nu goed.Ze gaan allevier tegelijk!Zelfs de tweede stuuraswielen staan zelfs iets minder schuin dan de voorwielen.
Nu alleen nog de servo.Dat gaat weer even wat denkwerk bezorgen.
Maar het begin is er!!

Wil,bedankt voor je opbeurende woorden en Piet ik wacht af wat de foto's brengen gaan.
groetjes Marcel.

mercedes

hoi rottierood
heb je al fotoos van je mercedes,je was helemaal wat anders van plan met de mercedes,laat me raden,je hebt er nog een as onder gemaakt en het is nu een 5 asser zoals die van piet geworden,die ziet er echt gaaf uit,
maar als je zegt rigoreuse verandering dan is het bij jou ook echt rigoreus,
je hebt er weer een 2 of 3 asser van gemaakt en het word een waardetransporter,heb ik gelijk of.....,
ik wacht wel af wat er op t forum aan fortoos komen,
met vriendelijke groeten markioo

Tot m'n grote spijt moet ik zeggen dat ik het bij deze truck even laat zitten.Ik wil wel Piet en natuurlijk Wil erg bedanken voor de hulp en de foto's!!!
De stuuras heb ik er tussen uitgehaald en ben opnieuw begonnen met de truck zoals ik hem in m'n hoofd had.
Valt allemaal niet mee,dat moet ik toe geven.
Normaal geef ik niet iets snel op,maar dit kosstte me toch wel wat hoofdbrekens.

Hier onder de situatie zoals hij er nu bij staat.
Tevens ben ik voorzichtig bezig met een enkelassige oplegger.Op deze oplegger wil ik wel een stuuras maken.Ook hier zijn dan tips en ideeen welkom.

Nogmaals aan iedereen,heel erg bedankt voor alle hulp en motivatie voor het aanbrengen van de tweede stuuras.

Ik heb een opbergkist gemaakt waar ik de accu in kan plaatsen.Op deze kist komt een reservewiel te zitten.Maar zover ben ik nog niet,alles staat nu even los op de truck.
groetjes Marcel.
MB1838001.jpg

MB1838004.jpg

mercedes

hoi rottierood
ik had het fout geen 5 asser en geen spaarpot op wielen,maar een oplegger,tja das wel wat anders,
en een gestuurde traileras???,die heb je net onder de mercedes weg gesloopt dus die kan je nu onder de trailer plakken,
maar die kist achter de cabine ,is er tussen de wielen niet een mooie kist te maken,of wordt het zo een toren achter de cabine???
dat wordt weer op een stormachtige dag wachten voor je,om een transportkist te maken nu voor de mercedes,het waait nog wel de hele week dus je hebt de tijd.
groeten markioo

Hoi Marco,
helaas kan ik tussen de wielen geen kist maken.Zo'n accu is best langwerpig,dus dit is de enigste oplossing die ik kon bedenken.
De lichtset zit in de cabine gepropt,anders had ik daar ook wel wat voor moeten maken.
Maar op deze manier kan ik perfekt bij de accu komen om deze te verwisselen.
Tussen de wielen in komen zijskirts,deze heb ik ingekort zodat ze er mooi tussen vallen.
Ook zou ik dan brandstoftanks kunnen plaatsen.Dat moet ik dan maar even bekijken.
gr Marcel.

Hallo Marcel,

Wat krijgen we nou, jij en opgeven, dit lijkt mij niet goed !!!!

Zeg, als ik jou kan helpen met de besturing, dan wil ik dit graag doen hoor !!

Ga je nog naar Zwolle of naar Bemmel ???

Misschien kan ik jou dan wel wat uitleg geven hoe je de 2e stuuras kan maken !

Ik zou het toch jammer vinden als je de vierasser nu niet klaar kan krijgen, doordat jij tegen wat kleine probleempjes aan loopt !!!

Dus Marcel kop op en vertrouwen dat het best goed komt met wat hulp !!!

Waar komt nou ineens die in aanbouw zijnde tautliner weer vandaan, jij blijft ons ook verbazen zeg !!!

Groetjes Piet,
VOLVO FH 16 660
Volvo ............ik rol

Laatst bewerkt:
Back