Mercedes Benz SK

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door trialrolf, 2 sep 2021.

  1. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Rolf,
    Ja vroeger, jaren 50 en 60 van de vorige eeuw, heel vaak de dieselolietank links, maar dit was ook nog per merk verschillend.


    Bij de MB SK, de dieselolietank standaard rechts, soms voor de grote/langere afstanden een 2e kleinere dieseltank links.
    Onder en naast de accubak links zitten ook nog de luchtketels.

    Als je er foto's van wil hebben, dan heb ik die wel voor jou, wat er zo allemaal standaard aan de zijkanten L/R is gemonteerd bij een MB SK.
    Maar vaak werden er op verzoek van de klant extra voorziening/onderdelen gemonteerd. zowel links als rechts.
    Dus is eigenlijk voor jou alles mogelijk, als jij zelf de klant bent. :)
     
  2. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.379
    Locatie:
    Achterhoek
    Dank voor de info en het aanbod Pieter. Ik heb veel foto's via google gevonden en inderdaad hebben de SK's het meestal dus met de tank rechts, accu links.
    Ik heb op Youtube dus met name naar DAF modellen gekeken die in Clinge rondreden..... Tja.... Ik heb echter de accubak al verzaagd om te passen rond de motorsteun en ook de overige gaten al geboord. Zou ik het chassis weer opnieuw moeten maken....

    Ik ga toch even zo door. Mij stoort het niet echt. Mogelijk dat bij een verkoop het de prijs beïnvloed maar ja....Wie zegt dat ik deze ga verkopen?

    Het leuke van het zo opbouwen van een model is dat je geen bouwbeschrijving hoeft te volgen. Dat is ook meteen het lastige en ook tijdrovend. Maar bovenal leuk als je mijn manier van bouwen hebt en dus geen "hinder" hebt van werkelijk bestaande 1:1 trucks. Deze SK is dus destijds door Mercedes Benz op speciaal verzoek van de eerste eigenaar uitgerust met een tank links. Dit had dat bedrijf bij alle trucks en was ivm de plaatsing van het tankstation op een eenrichtingsweg op het betreffende industrieterrein waar ze gevestigd waren. Er wordt zelfs gemonkeld dat ze wilden vertrekken uit dat dorp maar dat de wethouder de directeur omkocht om toch te blijven! ssstttt niet doorvertellen...

    En nu weer on topic!

    [​IMG]

    Hier weer een stukkie 3D print vlijt. Ik was ondanks de montage problemen met de cabine bij de MAN wel erg gecharmeerd van deze oplossing voor de stroomverbindingen tussen cabine en chassis.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Deze stekkers zijn goedkoop, erg makkelijk te solderen en de houders kan ik zelf produceren. Daarnaast is 9 polen in de meeste gevallen voldoende.
    Hij combineert zo mooi met de cabine steun en stoort niet. Ik weet nog niet of ik de cabine steekbaar maak of kantelbaar ga houden voor een keertje. Dat hangt nog af van een project op de printer.

    [​IMG]

    Dat gaat mede bepalen waar alle techniek komt. De accu in de tank maar voor de rest...... Er moet een ontvanger, een BEC, ESC, Beier USM2 met AKL10 en een speaker in zo'n beetje....

    [​IMG]

    Ook de mock up gaat lekker met spulletjes die ik heb liggen vooralsnog. Deels van de MAN afkomstig en deels uit de printer...

    [​IMG]

    Let niet op de kleuren....

    [​IMG]

    Want de keuze is reuze! Kan natuurlijk ook gewoon gespoten worden maar had wat van die dingen op voorraad gemaakt. Weet eigenlijk niet meer waarom precies.

    [​IMG]

    Rondje rondom nu....

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dit is het op dit moment. Ik denk best OK toch? Vind het wel een stemmig beestje geworden zo. De achterkant moet nog verlichting krijgen en stukje aankleding. De spoiler laat ik erop zitten. Dit is de spoiler van de 1850L. De bakwagen van Ubernachtexpress zeg maar. Ik heb ook de spoiler van de 1838 trekker liggen met de zijspoilers en de skirts maar die spoiler vind ik bij de open zijkanten niet zo mooi. Geen spoiler vind ik ook niet mooi. De wagen krimpt dan voor mijn ogen en lijkt voor de trailer die ik nu heb veel te klein.

    En nu f1 cafe! later!
     
  3. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Rolf,

    Dit ziet er goed uit.
    SMILEY APPLAUS KLEIN.gif

    Jammer, dat het een beetje kaal is naast de brandstoftank en achter het trapje.
    Tip :
    Je zou hier nog extra luchtketels kunnen plaatsen, of een compressor voor een veevoeder tank trailer.
    Een materieelkastje is geen optie achter het trapje, omdat het deurtje dan niet open kan, of je moet het trapje opklapbaar maken.
    Het is maar een tip hé, het is jouw truck, jij bepaalt als opdrachtgever, wat er wel of niet wordt gemonteerd aan het chassis van de MB SK.

    Succes met de afbouw van MB SK.
     
  4. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.379
    Locatie:
    Achterhoek
    Ik ben nog niet zo ver Pieter. Komt goed. Moet nog beetje freubelen. Komt nog wel wat hoor.... Wat moet ik met een veevoeder trailer trouwens..... :)
     
  5. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Rolf,

    Wat denk je zelf ?

    Rijden ? en de boeren in de "Achterhook" van veevoeder voorzien.
    SMILEY KNIPOOG - kopie (2).jpg

    Met MB SK in de verhuur rijden bij Arjan, die in het "boerenspul" zit.
     
    ArjanN vindt dit leuk.
  6. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.379
    Locatie:
    Achterhoek
    Ha ha, ik zit in de bouw & verhuur branch. Het voer en de poep laat ik aan anderen over.
     
  7. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Rolf,

    Tegenwoordig moet je wel flexibel zijn hé, wil je nog meekomen in de huidige transportwereld, want de concurrentie is : "Moordend"
    Je kan ook de MB SK verhuren zonder chauffeur, als je even geen werk hebt voor de MB SK.
    Want je zit toch in de verhuur branche, of............. ?
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  8. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.437
    Locatie:
    Nijmegen
    Hallo Rolf,

    Ziet er mooi uit :thumbsup::thumbsup::thumbsup: , ik mis alleen de wind spoilers aan de zijkant van de grill,of laat je die weg ?

    Groetjes, Charlotte :bye:
     
  9. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.379
    Locatie:
    Achterhoek
    Nee hoor Charlotte, op eerdere foto's zitten ze er nog op maar had ze gedemonteerd ivm schoonmaak cabine. Die komen er weer op.

    Ik was dus ook nog wat aan het printen voor deze truck. Had ik gevonden op Thingiverse dus niet mijn bloemen.....

    [​IMG]

    Een compleet interieur met middenconsole.

    [​IMG]

    Stoeltjes er even op voor de vorm...... Nu is er wel een klein probleem. Deze past precies op de tamiya onderplaat die standaard in de cabine zit. Echter heb ik een nieuw/blanco chassis en niet de voorgeboorde gaten. Dat is dus passen en meten. Bovendien heeft de ontwerper bedoeld dat de spatborden aan de dit interieur komen en de cabine kantelt. Beetje zoals de tamiya Scania.

    Echter zaten bij mij de spatborden al gelijmd aan de cabine....Beetje wrikken, beetje lossen, snijden en KRAAAK kapot!
    Beetje kwaad en toen was de andere er ook snel af......Cabine behoorlijk beschadigd. en boel aan de kant gegooid maar even. Krijgt echter nog wel een vervolg natuurlijk.

    Tussendoor ook wat anders. Transport van de vrachtwagen. Eerder maakte ik altijd kisten. Enorme lummels die thuis en in de auto en op locatie ook veel plek innamen. Tuurlijk moet de boel veilig getransporteerd worden. Maar dat kon anders.

    Van een goede modelbouw collega al eens een bestand gekregen voor wielhouders. Deze heb ik nu geprint en op een plank gemaakt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En deze gaat nergens meer heen. Mogelijk komt er nog een borging of bandje overheen. Ik stapelde in het verleden mijn vrachtwagens toch al niet op elkaar en heb ik mijn auto op zich ruimte genoeg. En als ik met mijn auto over de kop sla dan is een truck in een kist ook kapot. Thuis staan ze op het schap en deze platen nemen minder ruimte in dan 2 kisten.

    En we gaan het weer zien de volgende keer....
     
    ozy, bvdh, Hans2020 en 5 anderen vinden dit leuk.
  10. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Rolf,

    Dat s balen zeg !
    Spatborden beschadigd, cabine beschadigd.
    SMILEY HUILEN - kopie.jpg

    Je hebt toch de spullen/onderdelen wel netjes neergelegd en niet neergegooid.
    Smiley verdrietig - kopie.png

    Want daar wordt het ook niet beter van.
    SMILEY KNIPOOG - kopie (2).jpg

    Prachtig mooi 3 D geprint interieur.
     
  11. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.095
    Locatie:
    Maurik
    Mooi rolf
     
    trialrolf vindt dit leuk.
  12. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.379
    Locatie:
    Achterhoek
    Pieter, zat er ergens tussenin.......

    Hier is het nog een beetje freubelen en priegelen. Uitproberen en bekijken, testen enzovoort. Hoop volgende maand een nieuwe cabine te kunnen kopen of anders als ik de Arocs verkoop maar er is geen serieus interesse waar ik al een beetje bang voor was. Ik overweeg hem mogelijk in onderdelen te gaan verkopen.

    [​IMG]

    De originele achterlampen waren ook nog te vinden in mijn bakjes en doosjes. Echter de beugeltjes niet meer dus die heb ik zelf gemaakt van beetje wat aan de dikke kant alu. Maar het werkt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Hier meteen een blik op de nieuwe velgen voor de SK. Ik ben echt geen liefhebber van de Tamiya velgen en vervang deze eigenlijk het liefst zo snel als mogelijk. Bij Ali een tijdje geleden deze dus al besteld en eindelijk aangekomen.

    [​IMG]

    Onder de schotel had ik deze plaat gemaakt. Ook ooit al eens besteld. Maar ik heb hem toch weer verwijderd. De schotel werd te star en bovendien is het plaatsen van een servo voor het bedienen dan niet zo eenvoudig. Dus leuk ding als je een standaard schotel hebt maar niets voor mij.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De plaat beperkte met name de kantelbeweging van de schotel. Die is nu met het Tamiya H schotelchassis (of hoe dat heet) weer beter maar deze is errug naakt. Inmiddels via de groeps app van de club een dichtere weten te reserveren en die krijg ik donderdag. Dan gaan we daarmee verder.

    [​IMG]

    Onder het trapje was het wat kaal hadden we al opgemerkt. Nu miste ik nog een uitlaat en met een 3D printer maak je zo wat extra tankjes.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Hier even weer het uitgebroken spatbord erin gezet. Dit is een beetje de sfeer van de truck zoals ik hem wilde neerzetten. Mijn plan is geslaagd en misschien vinden jullie het ook wel wat. Er moet natuurlijk nog wat detailwerk gedaan worden links en rechts en dan spuiten. Het chassis is dan zover klaar. Daarna is de cabine aan de beurt. Er moet nog wat in verstopt worden aan techniek dus een snelle bouw tussendoor is het ook niet helemaal.....

    Ook ben ik wat betreft de aankleding van de cabine nog een beetje in dubio.....We zullen zien!
     
    Marker, ozy, bvdh en 6 anderen vinden dit leuk.
  13. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.887
    Locatie:
    Utrecht
    Hoi Rolf,

    Dit gaat weer een plaatje worden
    thumbs up.jpg
     
  14. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.095
    Locatie:
    Maurik
    Plek zat in die truck. Heb alle regelaars en 12v en 6 volt print in 1 tank zitten en 1 tank voor me accu


    Heb trouwens het bestand van de interieur al.laten printen bij me zwagertjenog bedankt
     
  15. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Rolf,

    Mooie oplossing voor het zogenaamde gat : De luchtketels en de uitlaat Top !

    Smiley  2 Dikke duimen - TOP  KLEIN.jpg
     
  16. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.379
    Locatie:
    Achterhoek
    Dank jullie voor het meedenken en de blumen.....

    Weer een beetje verder met de aankleding.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De wielkeggen hebben een plaatsje.

    Met dank aan modelbouwcollega Richard van de Nijverheid.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zo met de oude....

    [​IMG]

    [​IMG]

    en de nieuwe plaat. Das veel beter.

    [​IMG]

    Dan mijn bakje linkjes en stuurstangetjes en bolkopjes en en en

    Voor deze functie is dat schakelstangetje van tamiya voor de 3 bak wel handig..... Zit er niet meer in... Dan maar zelf freubelen, heb ik vaker gedaan!

    [​IMG]

    [​IMG]

    Uit proberen en meten met dubbelzijdige tape.

    [​IMG]

    En uiteindelijk met behulp van een stukje styreen camoufleren afwerking volgt nog. Het werkt!

    [​IMG]

    Ook de 45T motor even gemonteerd want ik ga met de mock up een stukje rijden in de tuin met de trailers erachter. Ook de spatborden er weer even ingelijmd met de brokstukken.

    Donderdagavond hadden we een lichtjesrit bij de Nijverheid voor leden. Even de lampen op de baan uitproberen voor de grote open dag volgend weekend en ik heb dus ook even gereden! Voor transport wat oplossingen gezocht en geprobeerd.

    De trailers passen samen in 1 kist. Wel even wat schuim geknipt en een fietsband misbruikt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Op deze manier kunnen beide trailers mee op de plek van 1. De flatbed opbouw kan er ook bij. De andere vrachten en opbouwsels zijn wisselend en kunnen in vouwkratjes mee.

    De SK heeft ook zijn eigen fietsenbandje!

    [​IMG]

    Verder in de tuin een beetje rond gereden. De zelfsperrende as werkt perfect! Waar ik met de MAN op de overgang van het kunstgras naar de klinkers nog wel eens blijf hangen gaat de SK gewoon door! Bedoeling was ook om een beetje een beeld te krijgen bij de combinaties. Er zal nog wel eens een trailer bijkomen die meer op de SK is toegesneden maar deze 2 zullen eerst erachter hangen....

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Veel foto's, voor mijzelf nog meer, maar hier gaat het met name om de dakspoiler en om het totaalbeeld. De SK is niet zo heel groot. Ik zal ook met de lading er een beetje rekening mee houden. De spoiler geeft de cabine net even wat meer body lijkt het. Ik kan op het dak natuurlijk ook wat anders zetten met lampen en lichtbak. De imperiaal met kratje Heineken gaat me echter te ver. Dat is niet mijn smaak zeg maar. Dus moet nog even beetje broeden.
     
    Marker, ozy, Hans2020 en 7 anderen vinden dit leuk.
  17. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Rolf,

    De MB SK ziet er goed uit, met de twee verschillende trailers, Top !
    Smiley  2 Dikke duimen - TOP  KLEIN.jpg

    De trouwe viervoeter vindt het allemaal wel goed zo te zien, ligt er heel ontspannen bij !
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  18. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.379
    Locatie:
    Achterhoek
    Gina is er aan gewend inderdaad!
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  19. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.887
    Locatie:
    Utrecht
    Hoi Rolf,
    je weet altijd mooie trucks te verzinnen en te bouwen...deze wordt / is weer zeer geslaagd !!!:banana::banana::banana::banana:
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  20. marcelinets

    marcelinets Guest

    Mooie Mercedes geworden Rolf.
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina