Merken bouwkits

Welke merken bieden volledige bouwkits aan?

Op sites van winkels staat genoeg, maar lang niet altijd of het om een bouwkit gaat of niet. En bij welke merken bouw je echt elke dingetje zelf in elkaar, want ik zie ook nog wel eens kits voorbij komen waarbij het wel in elkaar zetten is, maar waarbij het een aantal reeds in elkaar gezette delen zijn die je aan elkaar moet zetten.

over 't algemeen kun je er van uit gaan dat bij de normale merken zoals Align, Compass Mikado / Goblin / KDS e.d. allemaal bouw paketten zijn waar je bijv. alleen een airframe met bladen koopt en de electronica zelf bepaalt, of je neemt bijv. een supercombo pakket waar alle onderdelen incl. electronica bij in zitten. ( op de ontvanger na )

zowieso moet een heli gewoon uit elkaar voor hij de lucht in gaat.
rtf bestaat niet in deze tak van sport. iig, vanaf maatje 250 niet.

je kan de gok wagen, maar regelmatig vergeet de chinees om locktite te gebruiken.
en een crash is altijd duurder dan die paar extra uren bouwtijd om alles even uit elkaar te halen, en netjes in elkaar te zetten..

zowieso moet een heli gewoon uit elkaar voor hij de lucht in gaat.
rtf bestaat niet in deze tak van sport. iig, vanaf maatje 250 niet.

je kan de gok wagen, maar regelmatig vergeet de chinees om locktite te gebruiken.
en een crash is altijd duurder dan die paar extra uren bouwtijd om alles even uit elkaar te halen, en netjes in elkaar te zetten..

Zeker niet onbelangrijk, ik wil ook weten hoe een heli in elkaar zit, zodat ik bij reparatie en onderhoud goed weet hoe alles in elkaar zit.

Zitten bij de RTF/ARF kits dan wel uitgebreide tekeningen of een stappenplan over hoe alles uit elkaar te halen?

En bouwen is leuk :D, dus wat dat betreft geen probleem.

En bouwen is leuk :D, dus wat dat betreft geen probleem.

Definieer bouwen...

Wil je echt bouwen, moet je een Vario rompkit kopen.... maar gezien je openingsvraag duurt het nog wel een paar jaar voordat je daar aan toe bent....

Wat jij zoekt, is een losse zak onderdelen? Moet je even zoeken uiteraard, maar in zijn algemeenheid leveren "de betere merken" die allemaal.
Zoals hier al meerdere keren gezegd is: Bij vrijwel iedere heli is het verstandig de boel zo ver als technisch haalbaar is, te demonteren, en weer volledig vanaf het begn op te bouwen, en dan heb je in feite dus met iedere heli ook die " zak onderdelen".... en je hebt er nog dubbel plezier van ook.... ;)
Tot nog toe zat bij ieder goedkoop kloontje wat ik gezien heb in elk geval goede explode views inclusief markeringen waar borgmiddel of waar smeermiddel toegepast moet worden, alsmede waar bijvoorbeeld onderdelen "bewerkt" moeten worden, zodat dit niet een echt probleem hoort te zijn.

Groet, Bert

Koop sowieso zelfde merk/type als degene(nen) die je gaan helpen Mike. Heli, radiobesturing, lader, motor, elektronica enz.

Twee forumtipjes in het cader van cruiwagens, connecties en corruptie:

• Het kan handig zijn om je woonplaats of regio in je profiel - MBF op te geven, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Daarmee kunnen leden je verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties en drinkgelagen in jouw omgeving. En wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek, of iemand die jij kunt helpen.
  • Indien je ook leeftijdsweergave activeert in jouw profiel - MBF, zal die altijd zichtbaar zijn, links naast je berichten. Met die kennis kunnen forumleden beter maatwerk leveren in hun antwoorden. Leeftijd geeft indicatie van budget, aantal jaren scholing (= talen, wiskunde, natuurkunde, rij- en zwemles etc) en het al dan niet aanwezig zijn van een hogere instantie, eventueel in combinatie met handenbindertjes. Of dat je wellicht zelf nog in de categorie handenbindertje valt. En leeftijd kan een zeeeeer ruwe indicatie geven van de kwaliteit/kunde/ervaring/kennis van jouw antwoorden.
    8CBWEZYl_gju-O0mEKjDNw0Eh_qIbYUu1oZBKfZqOypmLO1gU9NfBBUnKK5HrwoN-VKG8iQn_PvQpZDlbxq0IwVL9dQOy_HcGJ0=s0-d-e1-ft
  • Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.

Koop sowieso zelfde merk/type als degene(nen) die je gaan helpen Mike. Heli, radiobesturing, lader, motor, elektronica enz.

Niet doen dus, lekker kopen wat je zelf wil...... een andere zender als je helpers hoeft geen probleem te zijn, is wel makkelijker natuurlijk. Maar de keuze is aan je zelf, en ik zou zeker niet iets kopen omdat een ander dat ook heeft en je dus ermee kan helpen.

Zender, heli, laders, de basis is allemaal hetzelfde en weten je helpers alleen maar iets van een specifiek item zou ik andere hulp gaan zoeken ;).

Zender, heli, laders, de basis is allemaal hetzelfde en weten je helpers alleen maar iets van een specifiek item zou ik andere hulp gaan zoeken ;).

Niet dus....

want nu schilder je de helpende handen op het veld af als waardeloze knurften die alleen kennis hebben van hun eigen spullen... Maar dan vergeet je wel, dat de meeste clubinstructeurs gráág iemand helpen, maar hoofdzakelijk op het veld staan voor hun eigen vliegplezier, niet om een uur of twee te staan worstelen met een onbekende zender, en als je mazzel hebt, een instructiemanual in leesbare uitvoering...

Ik vind dat dan ook een waardeloos advies, net alsof het OK is met een engelse auto (stuur rechts bedoel ik) naar een rijschool gaat en verwacht met die auto rijles te krijgen....

De zendermenu's zijn al vanaf de introductie van de FC-28 en diens klassegenoten bij tijd en wijle volkomen onbegrijpelijk voor de eigenaren.
Laat staan de voor ieder type weer andere menustructuur...

Iets anders kopen als wat er op je club gebruikelijk is, KAN er héél goed toe leiden dat je achteraan in de rij staat, als er hulp uitgedeeld wordt.

Ikzelf MOET wel iedereen helpen die mij een zender in handen drukt, maar ik moet heel eerlijk toegeven, dat iedereen die niet Futaba vliegt, van mij een keurige uitnodiging krijgt om de problemen op een doordeweekse avond bij een goede bak koffie op te lossen, want ik kan het me niet permitteren om bijvoorbeeld in een indoor-sessie van twee uur, anderhalf uur aan één zender te besteden, omdat ik eerst moet uitzoeken "hoe DIT godvergeten K-ding nu weer werkt".... Want dat is namelijk wél de tekst waarmee je de zender in handen gedrukt krijgt, vaak met een losbladig en niet op volgorde liggende zelf uitgeprintte internet-vertaling van de manual, echter nog vaker met "Oh.... die heb ik nog thuis liggen"...

Dus ja.... je doet jezelf, én de mensen die je helpen willen, een gróót plezier als je een zender koopt waarvan je er meer in gebruik ziet op het veld waar je van plan bent te gaan vliegen. Je doet jezelf een groot plezier de manuals mee te nemen, en ook een "gebruikelijke" heli is vaak een voordeel (al was het maar omdat er soms mensen een hoop onderdelen bij zich hebben).

Pas als je er als ex-beginner zelf wat van begint te begrijpen, dán kun je gaan nadenken over "lekker kopen wat je zelf wilt.

Groet, Bert

Lekker dan dat je als beginner meteen een dure futaba of spektrum moet kopen bij jou. Een beginner kan ook beginnen met een goedkopere zender (bijvoorbeeld KDS K7X) of Turnigy. Als de menustructuur het grootste probleem is...

Als de kennis met betrekking tot expo, throttlecurves, switches in huis is dan moet zo'n zender niet de beperking zijn. Ook het 'verplicht' aan moeten schaffen van een model vind ik onzin. Er zijn voldoende clones of andere beginnerstoestellen aanwezig. De basis werkt toch altijd hetzelfde en hier kan elke ervaren modelbouwer bij helpen.

Lol :mrgreen:

Met een enthousiaste, technische en zoekgrage leerling is het geen probleem...
Je hebt ook de "plug and play" types, die gewoon willen dat het altijd werkt, en zelf nooit iets in willen stellen.
In die gevallen scheelt het wel verschrikkelijk veel tijd als ze iets bekends nemen...

Iemand die aan de kabel moet, zal toch ook moeten binden met iets.
Ik heb mijn eigen set, maar dat is futaba.
Om nou iedere beginner dan op te zadelen met een mooie, eigen merk zender, en meteen een 2e vanwege het lessen is ook niet geheel financieel verantwoord ;-)

En ieder merk heeft toch wel zijn eigen insteek, waar je doorgaans wel een uurtje of wat mee bezig bent.
De eerste spectrum die ik instelde, was ik op dat moment niet echt heel erg gelukkig mee.
Nu maakt het me niet zoveel uit, omdat de meeste spectrums ongeveer dezelfde lijn bewandelen.
Futaba ook.

En dan hoeft het ook weer niet zo duur te zijn..

Al vind ik persoonlijk spectrum ### om te lessen..
Knoppen op rare plaatsen bij de 6 en de 8. Maar dat is een mening..

Koop sowieso zelfde merk/type als degene(nen) die je gaan helpen Mike. Heli, radiobesturing, lader, motor, elektronica enz. ...
Want kennis van en ervaring er mee. Ook handig voor snel onderdelen of even iets verwisselen om te kijken of dat oorzaak van probleem was.

Ik bedoel natuurlijk niet dat je ook een knetterdure zender of heli moet kopen. Maar meestal was dat niet het eerste spul van de helper, informeer naar hun ervaringen.

Back