Zender, heli, laders, de basis is allemaal hetzelfde en weten je helpers alleen maar iets van een specifiek item zou ik andere hulp gaan zoeken

.
Niet dus....
want nu schilder je de helpende handen op het veld af als waardeloze knurften die alleen kennis hebben van hun eigen spullen... Maar dan vergeet je wel, dat de meeste clubinstructeurs gráág iemand helpen, maar hoofdzakelijk op het veld staan voor hun eigen vliegplezier, niet om een uur of twee te staan worstelen met een onbekende zender, en als je mazzel hebt, een instructiemanual in leesbare uitvoering...
Ik vind dat dan ook een waardeloos advies, net alsof het OK is met een engelse auto (stuur rechts bedoel ik) naar een rijschool gaat en verwacht met die auto rijles te krijgen....
De zendermenu's zijn al vanaf de introductie van de FC-28 en diens klassegenoten bij tijd en wijle volkomen onbegrijpelijk voor de eigenaren.
Laat staan de voor ieder type weer andere menu
structuur...
Iets anders kopen als wat er op je club gebruikelijk is, KAN er héél goed toe leiden dat je achteraan in de rij staat, als er hulp uitgedeeld wordt.
Ikzelf MOET wel iedereen helpen die mij een zender in handen drukt, maar ik moet heel eerlijk toegeven, dat iedereen die niet Futaba vliegt, van mij een keurige uitnodiging krijgt om de problemen op een doordeweekse avond bij een goede bak koffie op te lossen, want ik kan het me niet permitteren om bijvoorbeeld in een indoor-sessie van twee uur, anderhalf uur aan één zender te besteden, omdat ik eerst moet uitzoeken "hoe DIT godvergeten K-ding nu weer werkt".... Want dat is namelijk wél de tekst waarmee je de zender in handen gedrukt krijgt, vaak met een losbladig en niet op volgorde liggende zelf uitgeprintte internet-vertaling van de manual, echter nog vaker met "Oh.... die heb ik nog thuis liggen"...
Dus ja.... je doet jezelf, én de mensen die je helpen willen, een gróót plezier als je een zender koopt waarvan je er meer in gebruik ziet op het veld waar je van plan bent te gaan vliegen. Je doet jezelf een groot plezier de manuals mee te nemen, en ook een "gebruikelijke" heli is vaak een voordeel (al was het maar omdat er soms mensen een hoop onderdelen bij zich hebben).
Pas als je er als ex-beginner zelf wat van begint te begrijpen, dán kun je gaan nadenken over "lekker kopen wat je zelf wilt.
Groet, Bert