Merlin fuel

:yes: JA !!!!

RCHeliparts had problemen om een constante flow van brandstof te garanderen doordat het levertijd uit Amerika nogal varieerde.
Ook stond er soms maanden een pallet te wachten bij de duane.
Het was hierdoor te vaak uitverkocht op de site.
Toen zijn ze naar alternatieven gaan zoeken en kwamen op Merlin fuels uit.
Merlin is een Nederlands/Spaans bedrijf. Binnen de EU dus.

De samples die ze van Merlin hadden heb ik getest voor ze.
Ik heb de TREX700 ingevlogen met Merlin 20%
En ik heb de performance getest van de 30% tov Wildcat met mijn Raptor90.
De 15% is door iemand getest die veel met dat percentage vliegt.

Ik was blij verrast over de brandstof :p
Qua vermogen kon ik hetzelfde bereiken met Merlin als met Wildcat.
De 20% is misschien voor het meeste 3D genoeg maar dat moet ik nog verder testen.

Verschillen:
- Het rookt meer dan Wildcat
- Het ruikt nu niet meer naar potpourie op het veld :rolleyes:

Mijn oordeel :thumbsup:

Laatst bewerkt:
Rookt dit nog meer dan Wildcat :eek: dan zie je niet veel meer ;)
Ik heb laatst Tornado gevlogen (30%) dit rookte veel minder dan Wildcat

:confused:

Wildcat staat er om bekend dat het als één van de minste rookt.
Coolpower heeft hierom een low-smoke variant op de markt gebracht om dit te evenaren.

:confused:

Wildcat staat er om bekend dat het als één van de minste rookt.
Coolpower heeft hierom een low-smoke variant op de markt gebracht om dit te evenaren.

OK, mijn enige referentie daarvoor is ook Wildcat 15% en de CY 30% blend rookt nu eenmaal heel wat meer.

Op de Merlinsite lees ik :
"Grondstoffen waarvan de kwaliteit gecontroleerd is, om Uw eigen mengsels samen te stellen. Ricinus olie, synthetische olie enz."
Ricinus olie, is dat niet die troep die van die lekkere bruine aanslag geeft op je uitlaat en die volgens mij ook van die dodelijke harde kooldeeltjes in de motor achterlaat.
Ik heb ooit Tornado gevlogen en die had dat ook. Ben daarom ook overgestapt naar WC die het volgens mij niet heeft ?!?! In elk geval geen bruine aanslag en geen troep in de motor meer sindsdien.
Jammer dat de leverancier van WC is afgestapt. (was inderdaad vaak niet voorradig)

Volgens mijn kwam dit door wonderolie, of is dit hetzelfde?
Maar volgens de specificaties zit er alleen synthetische olie in.
het bruiningscomponent was volgens mij organisch.

"Quote van de site"
Beschrijving
Brandstof voor micromotoren type Glow
Samenstelling Oliën: synthetisch: 22% (breed temp. spectrum)
Nitromethaan: 20 en 30% volgens specificatie
Toevoegingen: Antischuim, corrosieremmer, wrijvingsreductor en hoge druk.
Toepassing Micromotoren Glow, 3D Helikopter voor acrobatische vluchten
http://www.merlinfuel.nl/rc brandstof/brandstoffen.php?page=series&prd=20 (Kijk uiteraard wel bij de HELI brandstoffen)

En ik heb er al 5 liter doorheen gejaagd zonder bruine vlekjes.
Daar heb ik wel op gecontroleerd :turn-l:

Laatst bewerkt:
Op de Merlinsite lees ik :
"Grondstoffen waarvan de kwaliteit gecontroleerd is, om Uw eigen mengsels samen te stellen. Ricinus olie, synthetische olie enz."
Ricinus olie, is dat niet die troep die van die lekkere bruine aanslag geeft op je uitlaat en die volgens mij ook van die dodelijke harde kooldeeltjes in de motor achterlaat.
Ik heb ooit Tornado gevlogen en die had dat ook. Ben daarom ook overgestapt naar WC die het volgens mij niet heeft ?!?! In elk geval geen bruine aanslag en geen troep in de motor meer sindsdien.
Jammer dat de leverancier van WC is afgestapt. (was inderdaad vaak niet voorradig)

ik heb 2 liter weg gevlogen van deze merlin prut met me raptor 90/nieuwe motor.
bruiner dan bruin kan niet. zowel aanslag op de uitlaat als in het binnenwerk van de motor.

en het rookt als de ziekte. kortom ik ben er niet tevreden mee en zal er ook niet meer mee gaan vliegen.

:confused: Was dat wel de Heli Fuel?

Ik heb namelijk zojuist nog eens de heli's nagelopen waarin ik Merlin heb verstookt maar ik heb geen spatje bruin er op zitten, echt helemaal niets.

Volgende de Site zit er ook alleen synthetische olie in.
In de auto brandstof zit wel die wonderolie die alles bruin maakt.
Het rookt wel aanzienlijk ja.

Ik ga het volgend weekend weer opstoken.
Voor mij wordt dit wel de nieuwe brandstof :yes:

Laatst bewerkt:
Mmm.. wisselende ervaringen dus zo te lezen, ik heb gister een blik besteld dus ben benieuwd hoe het bevalt, ben met mijn laatste gallon WC bezig. Zodra ik ermee gevlogen heb zal ik het ook laten weten.

Gr, Roy

Hoi

Afgelopen weken 2,5 liter Merlin Heli 16 er doorheen gevlogen met mijn raptor 50 SE.
Mijn bevindingen zijn zeer goed, niks bruine aanslag op de uitlaat.
Motor loopt lekker.
Alleen hij rookt wat meer.
Normaal vloog ik altijd wildcat 15%.

Laatst bewerkt:
Voor die gene die gewoon wildcat willen vliegen in belgie bij rcmarket.org hebben ze honderden liters klaar staan om te leveren. je moet gewoon gezellig met een paar man naar belgie gaan 2 uurtjes rijden even een lekker vlaams frieteke tussen door ......:-)
ik vind het jammer dat de winkels in nederland het massaal laten afweten om nitro te leveren er is momenteel genoeg te krijgen bij onze buren. Maar ik hoor alleeen spookverhalen dat het nu in eens zo duur is om het naar nederland te halen.... ik denk eerder dat ze er niks meer aan kunnen verdienen.
Ik heb de laatste tijd erg veel geld overgehouden door af en toe even te gaan shoppen in belgie .. en ze zijn erg gastvriendelijk. Merlin is een leuk alternative alleen jammer dat het in een blik zit ...

hoezo jammer dat het in een blik zit?
met de snelheid waar de heli vliegers brandstof er door heen jagen??
maar je kan het ook overgieten in een over gebleven can van de
brandstof die je nu gebruikt!!
zit het in een plastic verpakt

gr martin

hey Martin ik heb met regelmaat piloten gesproken die roest onder in het blik aantroffen vandaar laten ze het gelijk in een plastic fles gieten .... maar ja veel plezier bij het overgieten ;-)

Als er roest in de blikken zit moet je er mee teruggaan naar je winkelier. Merlin wil graag weten hoe dat kan.
Ik doe zelf veel in brandstof auto's (heb 1 heli op brandstof) Maar mijn bevindingen zijn alleen maar positief.
In auto brandstof zit veel minder olie dan in heli brandstof (9% zit er in auto brandstof), maar dat je daardoor die bruine uitslag krijgt lijkt me niet. In mijn auto motor heb ik er geen last van.
Als heli heb ik de zoom 450 ic en daar zit een 2,1 cc brandstof motor op. Ik gebruik hier merlin car expert brandstof voor. Daar zit 14% olie in en die motor loopt er heel mooi op en blijft mooi schoon binnen in.

M.v.g. mark

Hmmm.... Ik dacht dat blik juist beter was.
Er kan dan geen licht bij en dicht beter.
Maar dat was een ononderbouwde aanname van mij.

Bij Tornado (ook in blik) heb ik nooit last gehad van roest.
De blikken kun je ook mooi gebruiken als houder om je kappen te spuiten.
De inmiddels (wel) roestige Tornado blikken van 5 jaar oud gebruik ik hiervoor nog steeds. :cool:

Niks mis met blik, je moet hem gewoon niet op een betonnen vloer bewaren.
Dan gaat het mis.

Aha, vandaar dat ik er nooit last van heb gehad.
Ik heb een aparte Jerrycan van 2L in mijn startkist mee op het veld.
In die kleinere hoeveelheden blijft het beter.

Maar condens schijnt juist een erger problemen te zijn bij de plastic Gallon Jugs.

Als je hem gewoon goed afsluit, is er niks aan de hand.
Ik heb trouwens nog nooit roest aan de binnenkant van zo`n blik gezien.

Back