Na het bouwen van 4 Polaris watervliegtuigen was het wel tijd voor wat anders.
Aangezien ik een zwak heb voor watervliegtuigen, ook omdat ze makkelijk van gras te starten zijn, was ik al een tijdje opzoek naar een leuk ontwerp.
Mijn oog viel meteen op de Mermaid. Ik had de tekening al meer dan een jaar in huis maar kon me er niet toe zetten om er aan te beginnen.
En dan ineens is de drive er wel, en dan is er binnen 2 weken een voltooid project.
Deze Depron projecten, en wellicht alle zelfbouw projecten, beginnen altijd met in mijn ogen een verschrikkelijke K*T klus.
De tekening moet geprint worden op meerdere A3 velletjes en dan aan elkaar geplakt worden. En daarna begint het snijden van de onderdelen.
Ik heb geen ruimte of werkbank waar ik met een A0 tekening kan omgaan dus ik werk op de grond.
Na de nodige uren inspanning is de tekening aan elkaar geplakt en zijn alle onderdelen gesneden.
Door mijn vorige Depron projecten heb ik geleerd om maar meteen alles te snijden. Dan is het ergste leed vast geleden!
Tussen de regels door lees je vast dat ik geen groot fan ben van zelfbouw projecten.
Niet helemaal waar want ik doe het toch omdat het wel altijd goed lukt, en vanwege de enorme beloning als het klaar is (en vliegt!).
Depron is daarom het ideale spul voor mij. Makkelijk te bewerken en snel resultaat. En prima te repareren!
Ik moet er niet aan denken om een zelfbouw balsa project te starten met 80 ribbetjes en andere frutseltjes.
Brrr, Dat ben ik na een maand echt spuugzat. Respect voor iedereen die daar wel het geduld voor op kan brengen.
Maar goed, dit is een afbeelding van de Mermaid zoals de bedenker het bedoeld heeft:
Hopelijk kan ik dit aanzicht evenaren.
Dit is waar het allemaal mee begint:
De tip floats bestaan eigenlijk uit 5 of 6 plaatjes Depron op elkaar geplakt. Ik heb ze hol gemaakt. Dat scheelde weer wat snijwerk.
Vanaf nu gaat de bouw heel snel. Eerst het "center deck" met wat andere onderdelen er al op gelijmd. Ik moet zeggen, als het netjes is uitgesneden past het allemaal perfect!
Ik was op dreef die avond dus meteen maar het staart deel in elkaar gelijmd.
Het is net als bij de Polaris een paar plaatjes Depron op elkaar met een holle ruimte er tussen voor de bedrading.
Om het verticale deel van de romp op het "center deck" te lijmen moet het Depron gebogen worden. Dat is bijna niet te doen.
En nu lijmen:
Om de hoofd vleugel te versterken heb ik, zoals het bouwplan aangeeft, een 6mm ronde carbon pijp gebruikt.
Tijd om de electronica een plekje te geven.
Eigenlijk hoefde ik in dit stadium alleen nog maar te zorgen dat de electronica werkte om daarna de romp volledig dicht te lijmen. Dat was niet echt het meeste werk.
Daarna een plaatje staal er in lijmen en een goed plekje vinden voor de magneet:
En zie hier, een voltooide Mermaid!
Ready to go!
De Mermaid vliegt opzich prima, maar helaas zijn er wel wat kanttekeningen aan dit ontwerp.
Het CG aangegeven in het bouw plan ligt ongeveer een centimeter te ver naar voren. Gevolg daarvan is dat je snelheid moet houden bij het landen omdat je anders de neus niet omhoog kan krijgen bij de landing. Ik heb de uitslag van de elevator groter gemaakt door een laagje van de bovenste vertical stabilo af te snijden. Hierdoor creer je wat meer ruimte voor de elevator. Maar dat moet nog getest worden.
De ailerons doen niks meer bij vol gas en een duikvlucht. Ze zijn simpelweg te lang en te flexibel bij hoge snelheid. Dat is wel op te lossen door ze te voorzien van een laagje transparant duck-tape. Ze zijn nu een stuk stijver, maar ook dat moet ik nog testen met een nieuwe vlucht.
De hoek waaronder de motor geplaatst moet worden is niet duidelijk in het ontwerp. Bij mijn Mermaid is de hoek duidelijk te groot. Als ik deze trim op vol gas, dan gaat de neus omhoog bij half gas. Ik heb de hoek veranderd door een paar ringetjes tussen de motor bevestiging te plaatsen. Hoe dat vliegt weet ik ook nog niet.
Het is een redelijk eenvoudig model om te bouwen. Makkelijker dan een Polaris. Maar die is wel meteen vliegklaar (mits goed gemaakt uiteraard) en dat is de Mermaid niet. Een beetje "tweaken" is wel nodig, maar ik weet zeker dat dit een goed vliegend modelletje gaat worden.
De motor setup, zoals aanbevolen, levert meer dan genoeg power. Binnen 1 of 2 meter is deze los van de grond.
Ik heb er een 3 blads prop op gezet. Niet echt efficiënt, maar het ziet er wel mooi uit.
Mijn Mermaid weegt 560 gram, en dat is inclusief een 2200mA lipo.
Groetjes,
André
Aangezien ik een zwak heb voor watervliegtuigen, ook omdat ze makkelijk van gras te starten zijn, was ik al een tijdje opzoek naar een leuk ontwerp.
Mijn oog viel meteen op de Mermaid. Ik had de tekening al meer dan een jaar in huis maar kon me er niet toe zetten om er aan te beginnen.
En dan ineens is de drive er wel, en dan is er binnen 2 weken een voltooid project.
Deze Depron projecten, en wellicht alle zelfbouw projecten, beginnen altijd met in mijn ogen een verschrikkelijke K*T klus.
De tekening moet geprint worden op meerdere A3 velletjes en dan aan elkaar geplakt worden. En daarna begint het snijden van de onderdelen.
Ik heb geen ruimte of werkbank waar ik met een A0 tekening kan omgaan dus ik werk op de grond.
Na de nodige uren inspanning is de tekening aan elkaar geplakt en zijn alle onderdelen gesneden.
Door mijn vorige Depron projecten heb ik geleerd om maar meteen alles te snijden. Dan is het ergste leed vast geleden!
Tussen de regels door lees je vast dat ik geen groot fan ben van zelfbouw projecten.
Niet helemaal waar want ik doe het toch omdat het wel altijd goed lukt, en vanwege de enorme beloning als het klaar is (en vliegt!).
Depron is daarom het ideale spul voor mij. Makkelijk te bewerken en snel resultaat. En prima te repareren!
Ik moet er niet aan denken om een zelfbouw balsa project te starten met 80 ribbetjes en andere frutseltjes.
Brrr, Dat ben ik na een maand echt spuugzat. Respect voor iedereen die daar wel het geduld voor op kan brengen.
Maar goed, dit is een afbeelding van de Mermaid zoals de bedenker het bedoeld heeft:

Hopelijk kan ik dit aanzicht evenaren.
Dit is waar het allemaal mee begint:


De tip floats bestaan eigenlijk uit 5 of 6 plaatjes Depron op elkaar geplakt. Ik heb ze hol gemaakt. Dat scheelde weer wat snijwerk.


Vanaf nu gaat de bouw heel snel. Eerst het "center deck" met wat andere onderdelen er al op gelijmd. Ik moet zeggen, als het netjes is uitgesneden past het allemaal perfect!


Ik was op dreef die avond dus meteen maar het staart deel in elkaar gelijmd.


Het is net als bij de Polaris een paar plaatjes Depron op elkaar met een holle ruimte er tussen voor de bedrading.
Zoals je ziet op de volgende afbeeldingen heb ik geen tape scharnieren gebruikt maar echte mini scharniertjes. Ik ben geen fan van tape. Uiteindelijk gaat dat een keer loslaten.


Om het verticale deel van de romp op het "center deck" te lijmen moet het Depron gebogen worden. Dat is bijna niet te doen.
Lijm aanbrengen en delen positioneren, en voor je het weet is alles terug gebogen en zit de lijm overal waar het niet moet zitten. Een smeerboel.
Ik heb het eerst een beetje voorgebogen door het te rollen over een 50mm PVC pijp. Dat maakt een groot verschil, nu past het al bijna.


En nu lijmen:



De motor mount is een makkie. Netjes uitsnijden en aan elkaar plakken. Daarna wat opschuren en dan lijkt het al heel wat:


Om de hoofd vleugel te versterken heb ik, zoals het bouwplan aangeeft, een 6mm ronde carbon pijp gebruikt.
Over dat resultaat was ik niet tevreden. De vleugel tordeerde heel erg, vandaar dat ik er een KF2 profiel van gemaakt heb door er nog een laagje Depron op te lijmen.
Dat heb ik gedaan met 5mm antraciet kleurige Depron van de Kwantum hallen. Best aardig gelukt al zeg ik het zelf. En een stuk steviger nu.

Tijd om de electronica een plekje te geven.
De regelaar zit eigenlijk een compartiment te ver naar achteren, maar dit is wel een plek waar heel veel verse lucht langs komt tijdens de vlucht.

Eigenlijk hoefde ik in dit stadium alleen nog maar te zorgen dat de electronica werkte om daarna de romp volledig dicht te lijmen. Dat was niet echt het meeste werk.
Dus nu begint de afwerking. Zoals het batterij luik. 2 stukjes riet inlijmen in de romp en 2 sate prikkers in het luikje.

Daarna een plaatje staal er in lijmen en een goed plekje vinden voor de magneet:

En zie hier, een voltooide Mermaid!




Ready to go!
De maiden flight heb ik niet gefilmd, maar de vlucht er na wel. Dit is de onbewerkte video (met een praatje over het weer!).
De Mermaid vliegt opzich prima, maar helaas zijn er wel wat kanttekeningen aan dit ontwerp.
Het CG aangegeven in het bouw plan ligt ongeveer een centimeter te ver naar voren. Gevolg daarvan is dat je snelheid moet houden bij het landen omdat je anders de neus niet omhoog kan krijgen bij de landing. Ik heb de uitslag van de elevator groter gemaakt door een laagje van de bovenste vertical stabilo af te snijden. Hierdoor creer je wat meer ruimte voor de elevator. Maar dat moet nog getest worden.
De ailerons doen niks meer bij vol gas en een duikvlucht. Ze zijn simpelweg te lang en te flexibel bij hoge snelheid. Dat is wel op te lossen door ze te voorzien van een laagje transparant duck-tape. Ze zijn nu een stuk stijver, maar ook dat moet ik nog testen met een nieuwe vlucht.
De hoek waaronder de motor geplaatst moet worden is niet duidelijk in het ontwerp. Bij mijn Mermaid is de hoek duidelijk te groot. Als ik deze trim op vol gas, dan gaat de neus omhoog bij half gas. Ik heb de hoek veranderd door een paar ringetjes tussen de motor bevestiging te plaatsen. Hoe dat vliegt weet ik ook nog niet.
Het is een redelijk eenvoudig model om te bouwen. Makkelijker dan een Polaris. Maar die is wel meteen vliegklaar (mits goed gemaakt uiteraard) en dat is de Mermaid niet. Een beetje "tweaken" is wel nodig, maar ik weet zeker dat dit een goed vliegend modelletje gaat worden.
De motor setup, zoals aanbevolen, levert meer dan genoeg power. Binnen 1 of 2 meter is deze los van de grond.
Ik heb er een 3 blads prop op gezet. Niet echt efficiënt, maar het ziet er wel mooi uit.
Mijn Mermaid weegt 560 gram, en dat is inclusief een 2200mA lipo.
De tekeningen kun je hier oppikken:
Groetjes,
André
Laatst bewerkt door een moderator: