Messerschmit ME163 van Simprop ...Hij heeft gevlogen!!!

Dit heb ik ook niet betaald, ik heb hem gekocht van een clubgenoot die er aan begonnen is. Ik heb er een ultrafly A/30/24 brushless bijgekregen.
(2400 kV). Ik zit te denken om er een 5x5 prop op te leggen.

Zorg voor een heel goede werper. En dan netjes hard naar voren gooien en niet omhoog gooien. Kom je dan nog niet weg dan via een sal worp.

Theo Coenen zei:
Zorg voor een heel goede werper. En dan netjes hard naar voren gooien en niet omhoog gooien. Kom je dan nog niet weg dan via een sal worp.

Theo zou het toestel niet in een spin komen met een sal worp.
Ik zit te denken om een lanceer inrichting te maken, een railtje van 2 meter lang met daarop een "karretje" waarop de ME163 plaats neemt.
Een lange elastiek doet de rest.
Of ......zoals de echt ME163 een los landinggestel wat achterblijft na de take of.

Als je hem wil gaan invliegen wil ik best wel langs komen met mijn katapult die ik ook voor mijn ME-262 heb gebruikt.

afb19301.jpg

gemaakt van 2 bezemstelen en enkele stukjes houtafval. Verder ongeveer 7 meter elastiek en 4 meter kevlar vliegerlijn. Dynema lijn zou stukken beter zijn.

Ziet er netje uit.
Haakje net voor de neuslijst zo te zien?
Met zo'n lange elastiek is het natuurlijk wel gevaarlijk als het fout gaat, die elastiek blijft maar doortrekken.
Ik dacht eerder een startkarretje te maken op een railtje van twee meter.
aan het einde van de rail stopt het karretje abrubt en het toestel schiet netjes door. Als hij daarna niet lekker stuurt zit hij in ieder geval niet meer aan de elastiek.

Als je hem genoeg overpowerd hoef je je niet meer druk te maaken over gooien.

Met maar 2 meter in 1 ruk op genoeg snelheid laten komen lijkt me lastig.
http://www.jepe.org/pyranha/pyranha.htm hier kun je zien hoe het met de pyranha word gedaan.

ik heb het ooit met een wat minder overpowerde picojet geprobeerd en het ging niet zo super, en clubgenoten kunnen goed gooien, dus die het werk laten doen.
het elastiek is trouwens voor een redelijke prijs bij de camping winkel te koop.
Maar nu mijn (veel zwaardere) picojet met MEGA 15-16-3 op 3s 4000 mah lipo is uitgevoerd is het gooien geen enkel probleem (en ik kan ECHT voor geen meter gooien)
Ik zou het eerst een keer proberen voordat je een complete lanceer installatie maakt/koopt.

ps: Mooie kist!
Heeft hij een beetje veel ruimte voor accu en dergelijke? Heb je een foto?

nando zei:
hier kun je zien hoe het met de pyranha word gedaan.

Dat is DÉ oplossing met zo'n karretje!
Hoe is het toestel aan het karretje gekoppeld?
Er is trouwens ruimte genoeg in de romp, Ik zal eens foto's plaatsen als ik alles ingebouwd heb.

Toch maar de stoute schoenen aangetrokken en een poging ondernomen om hem gewoon te (laten) gooien.
Helaas na 5mtr kwam hij hard met de grond in aanraking.
De start snelheid was te laag.
Ik heb besloten om een kataput te bouwen, een universeel systeem waar meerder toestellen op weggeschoten kunnen worden.
Als die klaar is dan een nieuwe poging.

Arjan

Op dit draadje heb ik mijn bunghee beschreven en werkt feilloos.

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=136750&page=24&pp=15

Voor de trekkracht te meten gebruik ik een uit de viswinkel verkrijgbare urnster .ben je toch wat meer verzekert dat je dure model niet crashed door te weinig trekkracht aan je stiekkie :wink:

normaal is het dat de stiek op 5G wordt afgesteld wat overeenkomt met ongeveer 8kg voor een minifan elektrojet die meestal net rond een kilo weegt en voor modellen tot 1.5kg erg fijn. Voor een sp400 model loop je de kans om bij de start dan meteen door flutter of overtrekken je modelletje te vernielen. reactie tijd is redelijk kort om te corrigeren :wink: . in plaats van de Jepe stiek gebruik ik voor mijn RBC delta400 (met 16/15/3 en 3lipos :P en verkleinde spanwijdte) post elastieken 17serie4parrallel en een beetje door elkaar heen gevlochten. lang touw eraan zodat het model de stiek niet op hoeft te tillen om hoogte te winnen. de trekkracht begint dan voelbaar funktioneel te worden bij 6kg. bij 5 kg is hij nogal "elastiekerig" :D en zit er weinig fut in. Zal zeker door de verschillende lengtes van de stiekjes en de plaatsen van de knopen liggen. de lengte van de trekduur is ongeveer 4 meter wat goed in verhouding ligt met de afmetingen van het model.

voor een schadevrije start is het mij zeer goed bevallen om bij middendekkers en hoogdekkers blokken van schuim onder de vleugeltippen te leggen ipv de bezemstelen. voordeel van de blokken is dat je model mooi vlak op de grond ligt op het draadje. de instelhoek om te klimmen gebeurt vanzelf bij de start.

filmpje:
http://www.warbirds-rc.com/PhotoReconCenter/RBC-VIDEO/VIDEO0012.avi

bij laagdekkers zit de haak net voor de neuslijst en wordt de neus niet opgetild door de stiek met de start en zal je veel valse starts krijgen met alle gevolgen van dien... Een dolly zoals Jepe die heeft zijn hiervoor perfekt want de grote wielen die er aan zitten tillen het neusje een beetje op zodat de start soepel verloopt.

bij sommige modellen is dit ook niet zaligmakend en heb ik ook een ramp van bezemstelen gemaakt maar dan 0.5m verenstaal van 3mm dik aan het einde in de steel gezet ipv houten blokken. de pennen zijn makkelijk in elk ondergrond (behalve beton :wink: ) te drukken en de hoogte is netjes te regelen. bij de foto van de Me 262 van theo zie je dat de stiek met de start het model naar beneden trekt door de grote hoogte van de ramp. hierdoor komen er toch behoorlijke krassen op je vleugels. beter is het om de ramp dan een heel eind te verlagen om dit tot een minimum te beperken. ook een stuk langer touw tussen stiek en model maakt de start een stuk soepeler.

plaatje van start op post313. op 316 ligt hij op de ramp.
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=207250&page=21&pp=15

vdo hier:
http://www.warbirds-rc.com/PhotoReconCenter/RBC-VIDEO/index.htm

reden dat ik een beetje uitvoerig ben is omdat ik er zelf ook nog een heb liggen maar dan met ingedekte vleugels en gfk romp maar ben er niet aan toe gekomen in het sp400 tijdperk. nu is een typhoon 6/15 en 1500 lipos echt dolletjes erin!
schuimen blokjes onder de tippen zou ik zelf doen met mijn me163 :wink:

Succes!

grtz, Erik

Erik,

Heb je de tweede video gezien van de lippisch van rbc op http://www.warbirds-rc.com/PhotoReconCenter/RBC-VIDEO/index.htm
Daarom wil ik een katapult maken met daarop een slede dan heb ik niet zo'n verdomde elastiek aan m'n toestel hangen die maar door blijft sleuren als het fout gaat.
Het toestel komt dus op een slede te staan op de katapult.
de slede wordt in beweging gebracht mbv een elastiek en aan het einde van het baantje stopt de slede tegen een eindaanslag waarna het toestel doorschiet.

Arjan

"... door blijft sleuren tot het fout gaat."

Dat zie je verkeerd. De afstand die het model aflegd in de vdo is ook ongeveer de veerkracht van de stiek en zal 3-4 meter verder van je toestel afvallen. Net als in mijn vdo van mijn Yak23 (nagenoeg dezelfde 8kg strekkracht. idem voor de vdo van mijn Horten 13B op die site) wat ze in die clip verkeerd gedaan hebben is de handen niet tegelijk openen zodat de Lippisch in een hele vette spin terecht kwam met de volle energie van de stiek eraan.
Het doorsleuren wat jij noemt is de energie die vrijkomt waar die op is uitgerekt. die energie heb je dus erg hard nodig om de massa van je model op de vereiste snelheid te krijgen. Met een lang dun touw tussen stiek en model gaat het ook een stuk vloeiender en je model heeft minder stiek in de lucht te liften.

Btw, Mijn Lippisch p20 van rbc is in de link hieronder te bezichtigen 8O :D

groeten, Erik

Back