Messerschmitt ME-163 Komet Brian Taylor

Goedenmorgen,

Hieronder volgt een bouwverslag van de Me-163 komet.
De tekening hiervan is te koop bij de VTH of Traplet.
www.vth.de: Artikel-Einzelansicht
full

Een jaar of 12 geleden heb ik dit vliegtuig gebouwd van hout zoals de tekening weergeeft, maar nu dacht ik, laat ik het eens op een andere manier doen.
Op een forum in Duitsland zag ik ook dat iemand van schuim een hele romp gebouwd had. Dit gebeurt op de volgende manier:
Eerst heb ik al de spanten van de romp uitgezaagd, daarna het schuim tussen twee spanten klemmen en met de hete draad snijden.
full

Als je dan di verschillende stukjes van de romp op elkaar legt krijg je het volgende.
full

Dit was het begin, het vervolg komt spoedig.

Groeten Bastiaan

Laatst bewerkt door een moderator:
Kijk eens aan :) heel leuk project dit!

Watvoor schuim gebruik je? hoe ga je het afwerken? :)

Watvoor setup ga je er in doen?

Grtz

Laatst bewerkt:
Leuk ben benieuwd of ie goed vliegt. Hopelijk wordt ie niet net als in het echt, de vliegende doodskist...

Tim

vervolg

Bedankt voor de leuke reacties.

Hier is weer een vervolg.
Het schuim wat ik gebrukt heb ik JACKODUR, dit is geextrudeert polystyreen. Dit schuim is harder als piepschuim.

JACKODUR® KF 500 Standard

Vervolgens ziet de romp er zo uit als alle stukjes op elkaar gepast worden.
full

een zo vanaf de bovenkant.
full

Hier is de ligger al gemonteerd. De vleugel komt dus vast aan de romp verlijmd.

De motor die gebruik is de megamotor AC 22-30-3 binnenloper met 11x6 klapprop op 3 lipo cellen. Deze had ik nog over van een vorig vliegtuig.

Groeten Bastiaan

Daarna de vleugels gesneden, en op de romp gepast.
full

En als alles dan vastgelijmd zit ziet het er zo uit.
full

full

Groetjes.

Wow, dat wordt volgens mij een flink beestje!
Hoe groot moet ie gaan worden?

Tim

Lijkt mij meer op een vriezer.

En hij heeft een spanwijdte van 1260mm.

Leuk "gevalletje" Bastiaan, succes met de verdere bouw.

Bedankt voor jullie reactie. Tis inderdaad een vriezer en die is best wel eens handig om wat op te bouwen, maar er mag natuurlijk niet met lijm op geknoeid worden.

Na uren schuurwerk van het schuim heb ik het vliegtuig met deze verf gespoten.

full

Die gebruik ik al jaren naar grote tevredenheid op depron, EPP en piepschuim. Het is een waterbasislak die na opdrogen er niet meer af te krijgen is door water.

En dan is het resultaat als volgt:
full

full

En beide duitsers gebroederlijk naast elkaar.

full

De ME vliegt perfect.
Er zijn alleen 2 dingen waarbij je de tekening NIET moet volgen en dat is de plaatsing van het landingsgestel en het zwaartepunt.
Het landingsgestel moet een paar centimeter naar voren, anders kiept de kist steeds voorover bij take-off, en het zwaartepunt moet ook een aantal centimeter naar voren wil die goed vliegen.

Momenteel zit er een megamotor AC22-30-3 in met een 11x6 klapprop van Aeronaut op 3 lipo cellen.

Groeten Bastiaan

Wow, hij is nog best gaaf geworden!!
Vindt, het stiekem wel een beetje jammer dat je de orginele kleuren niet hebt gebruikt! Ik zou ook graag een filmpje ervan willen zien als dat kan!
Heel veel vliegplezier ermee, en mogen hij lang vliegen en weinig crashen.

Tim

Hey Bastiaan,

Ik zie je bouwverslagje nu pas! Ziet er goed uit! Wanneer gaan we weer vliegen? Ik wil wel filmen!

Groeten B2

Bedankt voor jullie reacties.

Maar dit is wel een origineel kleurenschema uit de tweede wereldoorlog. Zie dit verhaal hieronder.

Tegen mei 1944 had E.K.16 genoeg ervaring opgedaan om met experimentele testen als jachtvliegtuig te kunnen beginnen. Op een morgen, bij het binnengaan van een hangaar op Bad Zwischenahn was Späte, die ondertussen tot Major was bevorderd alvorens hij terug naar Rusland werd overgeplaatst naar zijn oude eenheid Jagdgeschwader JG 54 waar hij tot Kommandeur van IV./JG 54 werd benoemd, verbaasd en kwaad tezelfdertijd. Daar stond de Me 163 B V41 (de enige operationele Komet die voor het gevecht beschikbaar was) volledig in het rood geschilderd. Hij had geen bevel gegeven om dit te doen. De boosdoeners waren enkele jonge mecaniciens geweest. Ze verklaarden dat de kleur het algemeen gevoel in de eenheid weergaf. Het zou geluk brengen indien Späte bij de eerste operationele inzet als onderscheppingsjager met dit revolutionaire vliegtuig zou vliegen in dezelfde kleur die werd gebruikt voor de legendarische Fokker driedekker van Baron Manfred von Richthofen in WO

Of deze link.

Messerschmitt Me 163_Komet.htm

Ha kluifje. Gaan we zeker doen. Volgende week maken we een flimpje die we online gaan zetten.

normaal werkte hij toch op raketaandrijving en moest hij in glijvlucht terug?
kan deze messerschmitt ook goed in glijvlucht zoals het orgineel?

Klopt ja. Hij had maar voor een aantal minuten brandstof bij zich. Daarna ging die als een zwever naar beneden. Deze blijft ook goed zweven als ik de motor uit doe. daarom heb ik er een klapprop aan gedaan. Heeft tie nog iets minder weerstand met motor uit.

Gaat best hard 100km/h+, maar kan nog veel harder, want ik vlieg maar met drie cellen, en iemand bij ons op de club wil hem komende winter ook gaan bouwen, en dan met 10 cellen erin.
Dan gaat tie volgns mij door de geluidsbarriere.

Groetjes Bastiaan

Back