Messing bewerken

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Peter58, 28 nov 2019.

  1. Peter58

    Peter58

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    1.501
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Hallo heren,
    Hoe doen jullie dat met messing plaat, ik dacht met de gaten zaag ronde schijven uit te boren.
    Maar dat lukte niet, kom er niet doorheen.
    Met dekopeerzaag gaat dat ook niet makkelijk.
    Tips zijn welkom :D
    Grt peter.
     
  2. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    7.778
    Locatie:
    Oostvoorne
    Gewoon met een metaalzaagje in de figuurzaag Peter. En rustig zagen, niet duwen! Gr. Klaas.

    RIMG0754.JPG
     
  3. Peter58

    Peter58

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    1.501
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Figuurzaagmachine gaat te hard denk ik?
    Grt peter
     
  4. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Dat gaat juist heel goed. Ik heb wel zaagjes speciaal voor metaal, die zijn iets fijner dacht ik. En dan gewoon heel voorzichtig werken. Kan ook met de hand uiteraard maar dan verspeel ik vaak meer zaagjes. Kwestie van ervaring misschien.
     
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    10.841
    Locatie:
    Nootdorp
    dremel met slijpschijfje ?
     
  6. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.820
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat wil wel, als je het messing tussen twee stevige plaatjes hout klemt. Maar het hangt er een beetje vanaf of het je te doen is om een gat in een messing plaat, of om een rond stukje messing.
    Voor het ronde stukje messing kun je beter de figuurzaag pakken.
     
  7. Peter58

    Peter58

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    1.501
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Het is om de wangen van een lier te maken, dus er moet een gat in zitten.
    Die kan ik dan weer gebruiken om met een bout in de draaibank te zetten om de platen netjes rond te draaien.

    Zal een kijken of ik staal zaagjes voor mn figuurzaag kan vinden, wie weet.
    Bedankt voor alle tips!
    Grt peter
     
  8. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    2.307
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Je hebt een mooie draaibank.
    Zet in de drie-, beter vierklauw een zo groot mogelijk vierkant stuk hout in. Snij met een dunne "Poxxon" doorslijpschijf dikte 0,5mm een vierkant ter grootte van de diameter plus ca. 10 mm.
    Schroef dit vierkant met klemstrippen op de hoeken op het stuk hout in de klauw.
    Als eerste het gat boren voor de as. Dan met een draadbeitel met scherpe punt de plaat uitsteken. De beitel heb je al.
    Over het uitslijpen met een doorslijpschijf. Dit gaat snel en het materiaal wordt niet vervormd.
    Indien de buitendiameter niet geheel juist is, draai dan twee houten schijven met een diameter b.v. 2 mm kleiner met een asgat gelijk aan de te maken flenzen. Zet in de klauw van de draaibank een stift met de doorsnede van het asgat. Zet de eerste houten schijf, de messing flens en de tweede houten schijf hierop. Zet deze stijfvast tegen de klauw door aanspannen van het losse center.
    Op deze wijze heb ik uit dun plaatstaal grote ringen gemaakt.
     
    Laatst bewerkt: 29 nov 2019
  9. Peter58

    Peter58

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    1.501
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Dank je stoompomp, met figuurzaag gaat, maar maakt veel herrie.
    Ik ga jou manier eens uitproberen. Zo leer ik weer wat :)
    Dank, grt peter.
     
  10. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    2.307
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Nog vergeten te schrijven. Na het inspannen van het hout in de klauw, dit eerst vlakdraaien.
    Indien het hout maar 0,1mm slingert, dan steekt de beitel heel ongelijkmatig door de plaat.
    Verder. bepaal eerst het center van de plaat. Vanaf de over liggende hoeken een lijn trekken en waar deze elkaar snijden is het middelpunt.
    Sla hier met een centerpons een center. Bij het opspannen van de plaat op het hout in de draaibank, het center van de losse kop in het geslagen center plaatsen en op de hoeken vastschroeven. De plaat staat nu gecentreerd op een vlakke ondergrond.
    S.V.P. wel voorzicht met het doorsteken van de plaat. Advies de diameter 2 รก 3 mm groter houden i.v.m. het schuine snijvlak van de draadbeitel.
    Succes.
     
  11. Peter58

    Peter58

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    1.501
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Dank stoompomp, super dit, ga ik maken :thumbsup:
    Grt peter.
     
  12. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    2.307
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Vergeet niet voor het uitsteken eerst het gat voor de as te boren.
     
  13. Peter58

    Peter58

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    1.501
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Doe ik tnx
     

Deel Deze Pagina