Messing lagerbus lijmen in aluminium, welke methode ?

Psygho (Emil)

Forum veteraan
Hallo, ik stuit op een probleempje, ik wil een messing lagerbus lijmen in een stuk aluminium. Dit betreft een fusse "lager",en heeft zodanig niet heel veel te leiden. (Fusee beweegt zodat mijn voorwielen ook bewegen, om te sturen)

De passing is, helaas niet strak, en heb een minime ruimte ertussen, dit is minder dan een halve mm. Het spreekwoordelijke haartje....

Enfin, ik had zelf al seconde lijm in gedachte, maar dit smeert behoorlijk en geeft vlekjes, is er iets waarmee ik dit een beetje mooi en goed krijg, en eventueel weer te verwijderen is indien nodig?. Het is 1 klomp alu dus verhitten is geen probleem...

Ook rode locktight kwam in mij op, maar heb geen idee of dit een pietsje vullend vermogen heeft. Kitten heeft geen zin daar is de ruime weel veel te klein voor...

Ik sta open voor reacties, alsvast bedankt!

Emil

mmh, lastig... alu soldeer? opruwen en epoxy als vulmiddel kan ook.

Wat ook kan is het messing busje aan de buitenkant vertinnen en deze er dan in persen misschien. Je kan het er dan zo uithalen door heet te maken :)

Ik wou eingelijk niet gaan persen, daar is me de alu asbehuizing me te waardevol voor!

Wil toch engelijk voor een lijm gaan....

Misschien is dit iets?

LOCTITE 660 QUICK METAL
A creamy, non-running gel which is applied onto cylindrical parts to fill surface imperfections and repair worn areas. It contains no metal, but once assembled hardens to a strength that often doubles that of a press fit. Use 660 to salvage worn metallic parts or to keep machinery running until new parts arrive. 660 remaining outside the joint does not dry, allowing for easy clean up. Use to 150°C. Available Worldwide.

Applications: Worn shafts and housings, bearing spinouts, keyways, and splines.

datasheet

Tja klinkt erg goed, maar natuurlijk weer niet te vinden in een kleine hoevelheid.....

Zal eens langs de scooterboer lopen, kijken of hun het hebben,en ik van hun een paar drupen mag voor weinig.... (die lui ken ik aardig goed)

EDIT:

Hmm ze hadden de 660 niet, maar wel een ander middel, iets van groene rommel om lagers mee vast te lijmen,in wat ruime scooter blokjes... en wat ook gewoon met de lager trekker met moeite weer los te krijgen is.....

We proberen het wel, morgen even kijken of het gelukt is, en anders toch op zoek naar die 660.....

Loctite 638 voor cilindrische verbindingen speling tot 0,5mm => uitharding binnen 15 min.
Loctite 577 voor afdichten van schroedraadverbindingen aan leidingen => snelle uitharding.

Tja, ze hebebn echter wel 1 nadeel, en dat is dat ze niet meer los te krijgen zijn, mochten de bussen ooit vervangen moeten worden, heb je een huge probleem!

Locktite varanten, zijn meestal met hitte goed te bestrijden,en dus vrijwel demontabel.

Iig bedankt iedereen voor de input!
Morgen kijken wat het heeft gedaan....

Ik heb zelf Loctite 648 (lagerbevestiging), waar ik van alles mee aan elkaar lijm.
Onder andere heb ik er sinterbronzen lagertjes mee in messing en aluminium gelijmd, en het zit als een huis.
Een beetje spelling is geen probleem.

Spul is uitgehard, en lijkt goede vast te zitten....
Kan er erg druk op zetten en komt geen beweging in. En dan zet ik de druk van boven naar benee, iets dat in de praktijk niet voorkomt, het hoeft maar een in totaal 90 graden heen en weer te kunnen....

Ik houd het wel de eerste tijd in wel de gaten....
Mocht het losgaan, pak ik die 648 :)

Loctite (648) alleen werkt niet wanneer je aluminium (ijzer/rvs/enz) en messing (brons/koper) aan elkaar wilt *lijmen*, je moet daar activator bij gebruiken.
Loctite *lijmt* alleen 100% wanneer je messing (brons/koper) aan messing (brons/koper) wilt bevestigen, andere verbindingen maar tot 60% treksterkte.
Wanneer je speling hebt zal Loctite ook niet uitharden zonder de activator omdat loctite in de openlucht niet uithard.

Loctite (648) alleen werkt niet wanneer je aluminium (ijzer/rvs/enz) en messing (brons/koper) aan elkaar wilt *lijmen*, je moet daar activator bij gebruiken.
Ben daar vandaag achter gekomen :(
M'n messing kegeltandwieltje (onder in m'n boegschroef) heeft los gelaten :mad:
Voor kom ik dat probleem als ik activator gebruik??

Loctite is ook een CA lijm.
CA lijmen kunnen niet goed tegen water op de langere termijn.
Activator versneld de uitharding maar maakt niet beter waterbestendig.
Ik denk dat een epoxylijm beter zal werken.

Succes Willem

Je hebt vloeibare epoxylijmen.

Overigens ook prima los te krijgen met warmte. (JB Weld is toch ook gewoon epoxy?)

Back