messing reling

Hallo,
Heeft iemand tips van hoe je de messing reling maakt (beslagset happy hunter)
Waar begin je? hoe de hoeken erin krijgen op de juiste plaats? Eerst de steunen vast zetten en draad erdoor of eerst de hoeken buigen en dan de steunen vastzetten?
Dit is nieuw voor mij, heb geen idee hoe het JUIST te doen!!

hallo zelf ken ik dus je boot niet
maar als er nogal veel bochten in de reling zitten dan zou ik ze eerst allemaal plooien
dan zou ik de relingstutten er op schuiven en dan de boel op de boot monteren
anders om de reling er door schuiven gaat met al die bochten en kronkels niet goed gaan
dan moet je ze doorknippen en later weer aan elkaar solderen

gr raf

Hallo OVL,

Zelf bouw ik ook de Happy Hunter. Aangezien ik niet het beslagset heb ( volledig scratch bouw, zie ook mijn bouwverslag)) heb ik ook niet de railing paaltjs van Robbe. Ik heb geëtste paaltjes van 0,3 X1,4 mm. Ik heb bij mijn vorige boot , de Smit Nederland, de plaatsen van de railingpaaltjes overgenomen op een losse plank. Dit werd als het ware mijn mal. Hierin gaatjes geboord voor de railingpaaltjes. Doordat je op een vlak oppervlakte werkt kun je vooraf de lijnen van de railing buigen. Daarna de paaltjes op de railingen rijgen, de paaltjes in de voorgeboorde gaatjes, richten en solderen maar. Voordeel is dat je na het solderen de railing nog mooi kunt nabewerken en eventueel vooraf spuiten. Meer informatie, geen probleem, ik help je graag. Een fotootje als het geslaagd is?

Vriendelijke groet
Sjoerd

Bedankt allen,

dank je op voorhand voor de aangeboden hulp Sjoerd,
zal dit zeker doen EN nodig hebben, dit is namelijk m'n eerste boot en naarmate hij vordert vindt ik steeds nieuwe problemen!
Ik vertek overmorgen echter met vakantie, ik contacteer je zeker wanneer ik terug ben :)

Sjoerd z'n manier gebruik ik ook, werkt prima, echter met één belangrijke aanvulling als je de originele Robbe scepters gebruikt:

Zorg ervoor dat je exact voldoende scepters op een stuk messingdraad hebt en exact goed verdeeld qua aantallen voor je gaat buigen.

Eenmaal gebogen draad past namelijk niet meer door de scepteroogjes.

Bedankt allen,

dank je op voorhand voor de aangeboden hulp Sjoerd,
zal dit zeker doen EN nodig hebben, dit is namelijk m'n eerste boot en naarmate hij vordert vindt ik steeds nieuwe problemen!
Ik vertek overmorgen echter met vakantie, ik contacteer je zeker wanneer ik terug ben :)

Fijne vakantie toegewenst. Ik weet niet wanneer je weer terug bent maar zelf ga ik na de pinkster op vakantie en kom begin Juni weer terug. Voel je vrij om hier op het forum je vragen te stellen. Ikzelf doe het nog steeds. Er is hier veel kennis aanwezig. Als je persoonlijk iets wil vragen kan ook altijd via PB.

@Roel,
Je hebt gedeeltelijk gelijk. Hangt er denk ik vanaf hoe krap je de radius maakt. Ik buig alles met een rondbektangetje dat gaat eigenlijk altijd goed. Heb overigens weinig ervaring met de Robbe railingpaaltjes. Voor mijn HH gebruik ik deze ook niet. Anders is misschien een halve mm opboren van de gaten een oplossing?

Groet
Sjoerd

@Roel,
Je hebt gedeeltelijk gelijk. Hangt er denk ik vanaf hoe krap je de radius maakt. Ik buig alles met een rondbektangetje dat gaat eigenlijk altijd goed. Heb overigens weinig ervaring met de Robbe railingpaaltjes. Voor mijn HH gebruik ik deze ook niet. Anders is misschien een halve mm opboren van de gaten een oplossing?
Groet
Sjoerd

De radius is door de vrijwel haakse hoeken erg krap. En opboren ... tja, dan heb je
1 het risico dat je (dure) paaltjes molt en
2 meer speling op de verbindingen.
Het is een werkje van niks om de paaltjes op de traf te "rijgen", ze met een plakbandje op dat stukje staf "op te sluiten" en dan de staf te buigen.
Maar: iedereen z'n eigen manier van werken!

Back