messingbuis buigen

Maakt nog steeds uit, want ook lampjes moeten geschakeld worden. En als je schakelmodule inderdaad naar massa schakelt, moet je mast dus PLUS zijn.

Hoe je de lampjes vervolgens aan de mast vast zet maakt bij gloeilampjes inderdaad niet uit.

hoe is het met het buigwerk?
ik heb gehoord dat er een draadje van een strimmer in past en dat er ook makkelijk weer uit komt na het buigen.
ik ben nu met 4 x 1 mm messing buis bezig en ik ga het dus even proberen nu :D

Goede morgen forum leden zit met het zelfde probleem.
Wil graag 3 mm buigen en een bocht van 45 grade.
Heb de koperkern van dikke stroomdraad geprobeerd ook veels te slap
Dus graag een oplossing van de leden
Met vr.gr Ton mslb Atla

Maak een malletje van hout in de vorm van je bocht, met de juiste straal, buisje met zand vullen en flink aandrukken, uiteinden een houtpropje er in .
Als de straal van de bocht te klein is moet je het buisje warm maken met een vlam..

Een andere methode is om de messing buisjes te vullen met water, deze in de diepvries leggen tot alles bevroren is. En dan buigen met een buigijzer o.i.d..
Ik zelf heb het nog niet geprobeerd.

Hans

Ook een optie is om een beetje te smokkelen om een buis te buigen.
Op de volgende manier heb ik de uitlaten van een 1/16 KingTiger gebogen.
Diameter buis is 6.5mm met een wanddikte van 0,5 mm

Als eerste 8 keer een messing buis voor 3/4 door geslepen.
TigerB50.jpg

Omgebogen tot de juiste radius.
TigerB56.jpg

En vervolgens de kiertjes dicht gesoldeerd.
TigerB55.jpg

En als laatste het overtollig tin weg gevijld.
TigerB54.jpg

Remleiding voor in auto's is volgens mij ook koper en vrij dun te krijgen.
klopt dat is redelijk zacht en met een pijpenbuiger zonder vulmiddel goed te buigen,. heb er heel wat Land Rovers op deze manier van nieuwe remleidingen voorzien,. is per meter bij de automaterialen zaak te krijgen

266px-French_horn_front.png

Gisteren op Discovery Channel, How it's made, over het maken van een toeter Daar werd de te buigen pijp gevuld met een soort hete pek/bitumen. Na uitharden werd de buis gebogen rond een mal.

Gevonden :)

Back