Met de Simprop balancer apart de celspanning uitlezen?

• Topicstarter Topicstarter Ron 01
  • Startdatum Startdatum
R

Ron 01

Guest
Ik heb naast mijn Simprop Intelli Bi-Power lader een Simprop balancer gekocht. Dit werkt tot volle tevredenheid.
Nu schijnt het mogelijk te zijn om ook de spanning van iedere cel (max 5 cellen) apart uit te lezen (stond in Model Aviator). Ik heb de gebruiksaanwijzing erop nageslagen maar die geeft hier geen info over.
Ik heb de balancer met het data kabeltje op de lader aangesloten maar ik krijg het niet voor elkaar.
Is iemand hier bekend mee?
Groeten, Ron

appart de cellspanning uitlezen lijkt mij vrij zinloos.

De cellspanning is vol altijd 4,2 volt.

als een lipo lader begint met laden dan kan er wat verschilspanning in de cellen zitten, maar als de ladig van de cell wat groter is gaat de lader over van een stabiele stroom naar een stabiele spanning en is de spanning dus altijd 4,2 volt.
Dit geld ook voor een balancer.

door het meten van de individuele spanning van elke cel, kan je zien hoe groot het onbelans was. Wat je daar mee moet, is een 2e.
Maar mij lijkt het wel zo leuk om te kunnen zien, wat zo de verschillen zijn.

Precies, als een cel achterblijft of defect is, is dat direct te zien. Veel mensen gaan er klakkeloos vanuit dat de hele batterij of goed, of slecht is.
Bij mijn vorige Kokam lipo bleek wel degelijk een cel niet meer mee te kunnen, en daarom heb ik deze balancer gekocht. Zodat je op je display elke cel afzonderlijk kunt bekijken.
Meten is weten.

Mijn ervaring is dat de celspanning niet veranderd maar dat de capaciteit terugloopt.

Ook mijn defecte cellen worden netjes geladen tot 4,2Volt, alleen als je ze gaat belasten dan storten ze na een paar minuten in.

Aan de laadspanning zie je niks, hooguit dat ze erg snel vol zijn.

@wubbo
Ik kan hier wel een eindeloze verhandeling over lipo`s gaan houden maar laten we aub on-topic blijven.
De vraag was of iemand me meer over de werking/mogelijkheden van de Simprop balancer kon vertellen.
Mvg, Ron

Je moet tijdens het laden op BATT TYPE drukken en daarna een paar keer op INC (+)

Bram bedankt, hier heb ik wat aan. Het vreemde is dat dit nergens beschreven staat, maar dit terzijde.
Ik ga het direct proberen.
Bram, top :D

Hallo lui, ik heb het zojuist geprobeert en het werkt!!
Er zitten zelfs nog meer meetmogelijkheden op dan ik dacht.
Echt een aanrader, als je tenminste iets meer over de toestand van je lipo`s wilt weten.
Bram, nogmaals bedankt.
Draadje mag evt gesloten worden.

Ik ben nog even aan het uitvogelen, maar je kunt in ieder geval de spanning tijdens het laden/ontladen per cel (max 5) bekijken.
Dus bij twijfel kun je de lipo ontladen en dan kijken of er te grote verschillen tussen de cellen zijn, of dat er een "instort".
Morgen weet ik meer.

Ron 01 zei:
Ik heb naast mijn Simprop Intelli Bi-Power lader een Simprop balancer gekocht. Dit werkt tot volle tevredenheid.
Nu schijnt het mogelijk te zijn om ook de spanning van iedere cel (max 5 cellen) apart uit te lezen (stond in Model Aviator). Ik heb de gebruiksaanwijzing erop nageslagen maar die geeft hier geen info over.
Ik heb de balancer met het data kabeltje op de lader aangesloten maar ik krijg het niet voor elkaar.
Is iemand hier bekend mee?
Groeten, Ron

Hoi Ron,

sluit je die aan op het poortje aan de linkerkant (interface)? Of is dat om je pc op aan te sluiten?

Ja, dat klopt. Je kunt ook een programmaatje downloaden waar je een en ander mee op de pc kunt uitlezen. Ik ben die interface-kabeltjes nog nergens tegengekomen, misschien komend jaar in Dortmund?

Ja, dat klopt. Je kunt ook een programmaatje downloaden waar je een en ander mee op de pc kunt uitlezen. Ik ben die interface-kabeltjes nog nergens tegengekomen, misschien komend jaar in Dortmund?

Volgens mij zijn ze te bestellen "PC-Interface (best nr 012 411 7)", ik weet alleen niet of die ook werken op de "oude" versie van de lader. Ik kon e.e.a. gelukkig nog omruilen tegen de nieuwe intelli bi-power special, daar zit de balancer al ingebouwd en die kan zeker met de interface kabel omgaan.

Back