Met of zonder gyro

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door heliamateur, 25 aug 2016.

  1. heliamateur

    heliamateur

    Lid geworden:
    25 jul 2012
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Helmond
    Hallo allemaal
    Wat zijn eigenlijk de voor- en vooral de nadelen met het vliegen van een 450 heli zonder gyro.
    Je zou zonder kunnen theoretisch.
    Wat is jullie mening?
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.692
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Bedoel je staartgyro, of FBL?
    Zonder FBL kun je probleemloos vliegen, mits je er een tijdje op oefent. Ik doe niet anders...
    Zonder staartgyro, tsja... het kán wel, maar je hebt
    A) een zeer strak werkende governor nodig om het toerental constant te houden,
    B) een loepzuiver ingestelde ReVo mixer
    C) bliksemsnel reactievermogen, als je ergens anders dan in de zaal wilt vliegen.

    Hooveren dwars op de wind word al heel erg lastig, en met de staart in de wind kun je vergeten.
    Zelfs ik waag me niet aan een 450 zonder staartgyro.
    Boven de 600 size kan ik het wel, maar vind ik het uiterst onprettig vliegen.
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.929
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik heb er eentje zonder fbl unit..
    Maar daar heb ik wel een staartgyro op..

    Staart zou ik gewoon niet doen zonder gyro.
    De kop, het fbl verhaal, kan best. Wel oefenen. En eerste vluchten weinig wind..
     
  4. heliamateur

    heliamateur

    Lid geworden:
    25 jul 2012
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Helmond
    Bedankt voor jullie reactie, het gaat over een 450 met FB (Blade), toch maar verder met staart gyro.
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.929
    Locatie:
    Rotterdam
    vanwaar de vraag?

    Uitdagingen met de heli, of met afstellen?
     
  6. wouterd

    wouterd

    Lid geworden:
    26 jan 2009
    Berichten:
    158
    Locatie:
    Merelbeke
    Het is technisch mogelijk maar niet echt handig (sic). Enkel als extreme uitdaging misschien. Check this:


    BTW, je kan een traditionele pot&boom rc-heli trouwens ook zonder tail-rotor (en dus ook zonder tail gyro) vliegen als je de staartvin maar groot genoeg maakt en continu voldoende voorwaarste snelheid houdt:
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.692
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is een flybarred heli, die nog met een oude futaba mechanische tol gyro vloog. Op die afmetingen vliegt dat op zich nog heel doenlijk, zodanig dat ik zelfs een meerbladsrotor zonder FBL en zonder staartgyro nog wel in de lucht houd. Maar die meneer in die video heft zijn ReVo mixer volledig verkeerd ingesteld staan, te oordelen aan de hele wilde bewegingen als hij pitch geeft....

    Hier heb ik per ongeluk de gyro uit staan tot aan 00:47" en ik heb het aanvankelijk niet eens in de gaten: zit een forse stoot pitch in (lijkt niet veel, maar er hangt 3 kilo ballast aan deze heli dus hij klimt niet als een 3D machine) en ik kom er pas achter als ik indraai om weg te willen vliegen: zonder gyro moet je de stuuruitslag op de hekrotor flink verkleinen, en omdat dat nog gewoon op "gyro aan" ingesteld stond, maakt extreem felle staartreactie op Eigen imput de boel lastig vliegbaar. Maar dat is dus 20 seconden zonder FBL en zonder staartgyro, en als de stuuruitslagen dienovereenkomstig afgesteld waren had ik gerust de hele vlucht zonder kunnen vliegen

     
  8. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.353
    Locatie:
    Gouda
    Jaren zonder "tol" gevlogen.
    Een van de eerste Graupner Bell 47g (was wel ridget rotor) en de Kavan en de Schluter met collective pitch . Daarbij de mechanische mixer goed instellen en minimaal stuuruitslag op de hekrotor.
    Zeker bij wat wind is daar prima mee te vliegen. Zonder wind maakte je makkelijker spontaan een spin, maar door veel ermee te vliegen..stuur je die hekrotor als bij een fiets...je denkt niet meer na en de hekrotor besturing wordt net als de rest een automatisme.
    Voor het toltijdperk (begin..half 70 er jaren...moest je wel en wist niet beter).
    Kortom...er is prima mee te vliegen.
     
  9. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.824
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik snap het filmpje niet zo.. er zit een (goede ) tolgyro op en hij heeft een fly-bar.

    Aan het staartgedrag te zien heeft hij hem uit staan.

    Niks moeilijks aan met zo`n machine maar wat lastig is het wel. Zo`n tolgyro kun je ook perfekt afstellen met wat revo-mix. Ik vloog mijn Vario`s met tolgyro`s terwijl er al lang piezo`s te koop waren. Die hadden allemaal temperatuurproblemen en ikke niet.
    Toch kon ik er knalhard mee achteruit vliegen, kwestie van spelingvrije aansturing en een torktube in de romp.

    Een 450 zonder gyro vliegen is geen feest. Die is rijkelijk overpowered en met zo`n korte staart houd je die niet recht.
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.692
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Klopt.... Die temperatuurproblemen waren echt strontvervelend: Als je je heli uit de auto haalde moest je hem eerst een half uurtje laten staan anders bleef die rare piezo verlopen...
    en met een tolgyro was een staaldraadaandrijving geen probleem, maar met piezo moest je bijna wel overstappen op torque tube, wat bij sommige heli's een vervelende en dure ombouw kon zijn...
     
  11. heliamateur

    heliamateur

    Lid geworden:
    25 jul 2012
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Helmond
    Na deze hobby een lange tijd heeft stilgestaan, de draad weer opgepakt.
    Ik heb een DX6i zender en vlieg met een Blade 450 3D en een Thunder Tiger 450 mini titan.
    Deze heli's zijn opnieuw uitgelijnd en gebalanceerd en voorzien van diverse nieuwe servo's.
    Als de heli's opgestart worden, beginnen deze meteen met een zeer laag toerental te draaien, dit is in het verleden niet gebeurt.
    Ik heb de zender in tussen tijd alleen gebruikt voor de simulator.
    Met de Blade is er nog een ander probleem, de gyro werkt niet naar behoren, deze werkt na het "binden" volgens de ledjes goed, maar stuurt de servo niet aan.
    Na het verwijderen en terugplaatsen (stekker) van de servo werkt deze wel. Daarom de vraag of een heli te vliegen is zonder de gyro, want een nieuwe heb ik niet en binnenkort ook niet. De ontvanger is van Orange R620 en de Gyro is een Align GP 750
    Er wordt nu een normale servo gebruikt voor de staart nl; E-Flite EFLRDS76 i.p.v. E-Flite EFLRDS76T, volgens de specs is de E-Flite EFLRDS76 iets trager in de reactie maar wel sterker t.o.v. de E-Flite EFLRDS76T
     
  12. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.824
    Locatie:
    Nootdorp
    De iets tragere servo kun je zonder problemen gebruiken op de staart.
    Zorg wel dat alles zeer soepel loopt en spelingvrij is.
    Een servo die eerst niet werkt en na het uit en inpluggen plots wel werkt vraagt natuurlijk om nader onderzoek.
    Als de staart verloopt kun je dat oplossen door de stuurstang iets te verstellen.

    Nog iets : de gyro kun je waarschijnlijk op digitaal of analoge servo schakelen.
    Staat hij op digitaal en gebruik je een analoge servo, dan zal die servo stuk gaan.
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.692
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Weinig aan toe te voegen, behalve dat je met een tragere servo een iets minder grote gain kunt gebruiken, om overshoot te voorkomen, en dus een iets minder strakke staart moet accepteren.
     
  14. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.824
    Locatie:
    Nootdorp
    Dat klopt, maar als je normaal vliegt hoeft de boel ook niet snaarstrak te staan. Bovendien wordt het allemaal wat minder kritisch en makkelijker af te stellen.

    Ik heb gewoon een hxt 900 servootje op de staart van mijn 450 helietje staan en houd hem keurig vast.
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.692
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Moet jij geen grand prix van België kijken, Rene? :p

    Ik heb daar meestal ook gewone servootjes op zitten hoor....
     
  16. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.824
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik zit te kijken hoor ! wat een zooitje met de start.
    Belgie zend het live uit.
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.692
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik ook.... Inderdaad, Max zal niet blij zijn, 4 pitstops al...
     
  18. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.824
    Locatie:
    Nootdorp
    Aan zijn rondetijden ligt het niet..
     
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.929
    Locatie:
    Rotterdam
    Bij de weg.

    Dat een electro heli gaat draaien bij het aansluiten, kan officieel niet..
    Meestal moet het gas op 0 staan, anders initialiseert hij niet.
    Blijkbaar gaat daar bij jou iets niet goed.

    Kijk s in je zender.
    Daar heb je een menu wat "monitor" heet.
    Het throttle kanaal hoort op 0 te staan als de stick onderin zit.

    Ik neem aan dat iedere heli zijn eigen menu heeft..
    En dat de simulator ook zijn eigen menu heeft..
     
  20. heliamateur

    heliamateur

    Lid geworden:
    25 jul 2012
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Helmond
    Ik heb gekeken bij de "monitor" en inderdaad deze stond niet op nul.
    Bij de instelling "Travel adj" was de throttle ingesteld op 100%, bij 125%
    is het probleem opgelost.
    Waarom deze op 125% moet staan weet ik niet, of moet / kan dit in de "throttle curve" aangepast worden.
     

Deel Deze Pagina