Met oude Graupner zender vliegen????

• Topicstarter Topicstarter Mark
  • Startdatum Startdatum
M

Mark

Guest
Hallo allemaal

Ik wil weer gaan vliegen, maar nu heb ik nog een oude zenderset van graupner(40Mhz AM ssm kanaal 51)
Deze set werkt nog prima maar kan ik hier ook nog mee vliegen?

Ik zou het bereik van de installatie eerst goed testen, minimaal een paarhonderd meter tussen zender en ontvanger bij draaiende motor. Als er geen "gebibber" optreed bij de servo's, dan is je besturing wel betrouwbaar. Blijft het feit dat AM nu eenmaal storingsgevoeliger is dan FM, zeker in vergelijking met de digitale systemen die er tegenwoordig zijn. Het risico dat je je kist verspeelt is met een AM installatie voor mijn gevoel toch wat groter, om nog maar te zwijgen over eventuele andere gevolgen.

Of je zo'n set nog kunt gebruiken ligt aan de conditie van de set en het type ontvanger, dat er bij zit. Is dit een E14-ontvanger en is de conditie daarvan nog goed (geen oxidatie of zo), dan is deze nog wel bruikbaar.

Het is echter wel de vraag of je bij je vliegvereniging op 40MHz en ook nog op AM mag vliegen.

Er zit een E8 ontvanger bij (meegeleverd zo'n 15 jaar geleden)

Het ziet er allemaal nog goed uit en ik gebruik het ook nog gewoon in een nitro auto.

Set is toen gekocht om mee te vliegen (is toen ook gedaan)
Set is ook om mee te vliegen volgens mij omdat de rechter stick in op en neer beweging niet vanzelf naar het midden beweegt(maar blijft staan) dit is toch om gas mee te geven.

Wat ik nog nooit heb gesnapt is dat er 8 kanaals op staat en dat ik er maar 4 servo's op kan aansluiten?

nou volgens mij is elke zender 4 kanaals met uitbouw mogelijkheden naar meer funktie's.
met je joystick's kan je 4 servo's aansturen op die andere kanalen kan je ook wel servo's opzetten maar die stuur je dan aan via een schakelaar of een regelaar op je zender.

gr.mart

De E8 is inderdaad een 4-kanaals ontvanger met iets mindere ontvangstkwaliteiten dan de E14. Het is overigens wel een goede en voldoende smalbandige ontvanger.
Dat er 8-kanaals op staat komt doordat Graupner nog zeer lang de oude telling van kanalen heeft aangehouden. Bij de heel erg oude, met toonfrequentie werkende apparatuur had je een kanaal nodig voor links en een kanaal voor rechts.

@Han,
Er zijn vliegverenigingen, waar je niet op 40MHz mag vliegen. Er zijn ook vliegverenigingen, die het gebruik van AM-installaties verbieden. Welke argumenten men daarvoor hanteert moet uiteraard bij de desbetreffende vereniging worden opgevraagd.
De meeste, nog voor modelvliegen in gebruik zijnde, AM-zendersets zijn Simprop SSM Contest-installaties. Deze zijn blijkbaar onverwoestbaar...

Back