Metaal bewerken

Ik wilde graag voor mijn model metaal gaan draaien, frezen, zagen. Hiervoor moet ik wel enige goede machines kopen. Weet iemand welke machines het beste zijn. Ik weet niet zo goed waar ik op moet letten. Heb al een proxxon mf70 frees gekocht, dus voor frezen ben ik voorlopig voorzien.

Zagen:
Moet ik een lint, cirkel of figuurzaag hebben. Denk dat ik voornamelijk dingen wil afkorten en mooi parallel zagen. Waar moet ik op letten? Toerentallen, geleider, verstek? Tips zijn welkom.

Draaien:
Welke draaibank zou ik moeten hebben? Heb op buitelaar gekeken. Welke max draaidiameter, lengte tussen supports, min max toerental hoeveel weg beitelhouder, etc etc..

Jullie opmerkingen zijn welkom!

Ike

Ike,

wellicht is het handig aan te geven wat je denkt te gaan maken.
Afhankelijk daarvan kunnen we adviezen geven en kan jij je machines kopen.
Net als bij auto's zijn er bij de metaal bewerkings machines allerlei soorten en maten.
Wil je een fiat pinda, of een volvo xc90?
Beiden zijn een auto waar je met 2 personen van A naar B kunt rijden.
Maar aan beiden hangt een ander prijskaartje. Dat ligt natuurlijk aan de extra mogelijkheden en kwaliteiten van de volvo ten op zichte van de fiat.
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je tevreden bent met de mogelijkheden die de fiat je bied.
Met andere woorden: probeer vooruit te denken wat je wensen en budget zijn.

Wim

Ik wilde kleine onderdelen gaan maken tot een grootte van circa 100 mm rond. Kleine frutsels voor op mijn schip (Schaal 1:50).

Mijn budget is circa 500 - 1000 euro voor de draaibank! Liever een draaibank met vele opties voor 1000 euro waar ik veel aan heb dan iets van 500 waar ik minder aan heb. Maar als modelbouwers doorgaans iets van 500 hebben en hier tevreden mee zijn, dan liever een van 500. De geldboom in de achtertuin is nog niet zo oud!

Voor de zaag geld eigenlijk hetzelfde. Alleen wilde ik hier zo maximaal 200 euro voor uitgeven als dit nodig is. Zat zelf te denken aan een lintzaag van Ferm, maar weet niet of ik hiermee messing plaat (recht) mee kan zagen. Kwaliteit is wel minder, maar ik ga ook niet teveel zagen denk ik.

Kortom ben gewoon benieuwd wat andere modelbouwers gebruiken en hoe tevreden ze hiermee zijn.

Hoi Ike,

heb me begin van het jaar de HBM 180 V gekochtr bij Buitelaar en ben daar erg tevreden over.

Koop alleen meteen een wisselhouder set erbij om de beitels op hoogte te zetten.

André

@Voor de zaag geld eigenlijk hetzelfde. Alleen wilde ik hier zo maximaal 200 euro voor uitgeven als dit nodig is. Zat zelf te denken aan een lintzaag van Ferm, maar weet niet of ik hiermee messing plaat (recht) mee kan zagen. Kwaliteit is wel minder, maar ik ga ook niet teveel zagen denk ik.

Ik denk: als dat je dat wel uit je hoofd kunt zetten messing zagen met eem lintzaag.
Ikzelf zaag messing met een cirkelzaag met speciale tanden [widia] heet dat geloof ik
mvg Frederik.
ps: de machine is van proxxon en dan de grote iets van een 4 tot 500 Euro als ik het goed heb maar dat weet ik niet meer.
Maar dat kan je zien bij proxxon

Bij de omschrijving van de lintzaag staat dat er non-ferrous metals mee mogen worden gezaagd? Weet iemand wat dit betekend?

Ik was gisteren bij Buitelaar, en was daar meer onder de indruk van de HBM machines dan van de Black and Red's. Prijsniveau was wel hoger, maar het viel me mee. Veelal ook met opties als schakelaars voor het draadsnijden (scheelt tandwielen verwisselen) en vrijwel elke machine is voorzien van een lekbak en achterwand.

Echter, er lagen bij de Black en Red machines meer accessoires. (o.a digitale uitlezing voor niet teveel geld). Alhoewel heel veel accessoires natuurlijk universeel te gebruiken zijn.

100mm rond is zelfs met de kleinste machines geen probleem. (er is een B&R met een centerlengte van 20cm!! Het viel me wel op dat je dan al heel snel in de knoei komt met je beitelhouder, etc.

Ik heb zelf een Hobbymat machine gehad, incl freeskolom, en was over die machine niet enorm te spreken. Behoorlijk wat speling die niet weg te trimmen was, en de beitelhouder kon behoorlijk buigen. Uiteindelijk de machine verkocht, en 500 gulden toegelegd. Ik kan niet zeggen dat ik voor 500 gulden lol van het ding heb gehad...

Bedenk ook: Op een grote machine kan je ook klein werk maken, andersom niet!

Ik zou gewoon eens rustig gaan kijken bij Buitelaar, wellicht kan je dan al gerichter gaan zoeken. Zelf ben ik er nog niet uit...

Mijn tips:
- koop je machines zo groot mogelijk! Op een grote machine kun je ook hele kleine onderdelen maken, maar je zult verstelt staan hoe snel je ruimte tekort komt op een kleinere machine.
- koop kwalitatief goed gereedschap! Beter nu iets meer uitgeven dan je jarenlang ergeren aan onnauwkeurige machines / tooling.

Vergeet niet dat je ook toebehoren nodig hebt. Zeker bij metaalbewerkingsmachines praat je al snel over 50-100% van de aanschafprijs van de machine zelf!

Een mooie beginnersuitrusting lijkt mij:
Draaibank:
- snelwisselhouder voor de beitels
- beitelhouders met wisselplaatjes (in ieder geval een mesbeitel en een boorbeitel)
- boorkop (zit er vaak al bij)
- meedraaiend center
- meetklok op statief
- evt. een vierklauw

Freesbank:
- machineklem (koop een goede waarvan de bek niet scheef trekt!)
- setje opspangereedschap
- setje spantangen
- setje goede frezen
- kantentaster
- evt. een verdeeltafel

Wat de zaag betreft, dat hangt er een beetje van af wat je er het meest mee gaat doen. Voor afkorten, verstek zagen etc. van profielen werkt een cirkelzaag het mooist. Hier kun je echter weer geen plaat mee zagen, dan zul je toch echt aan een lintzaag moeten gaan denken. Voor korte rondingen etc. kom je bij een electrische figuurzaag terecht. Wat je precies met een zaag kunt zagen hangt voor een groot deel van je zaagblad / lint af.

Koop een machine nu eens naar je behoefte en niet zo groot mogelijk, tenslotte moet je er anders loods omheen bouwen !!!!

Een aantal dingen zijn belangrijk bij een draaibank;

- nastelbaar, zodat een speling eruit te halen is !!!
- 300 mm tussen de centers is ruim voldoende om te beginnen,
- snelwisselaar is zeker gemakkelijk

Zoek een goede 2 - hands, die zijn er wel voor zo'n 350 a 400 euri, vaak al met diverse extra's erbij.

Tom Boere

Veel meningen, maar ze komen eigenlijk op hetzeltfde neer. Goed je ogen de kost geven en hou zo lang mogelijk je centen op zak voor een bewuste keuze. De 180 van Buitelaar heb ik ook sinds kort en ben er content mee. Ik zou geen black/red kopen met een digitale uitlezing, daar is hij te onnauwkeurig voor en als het stuk gaat moet je de hele boel ombouwen naar een normale uitlezing. De meerprijs is de 180 zeker waard. De black/reds zijn wel goed te krijgen, maar dan moet je er toch wel er eea aan doen. De beitelhouder van de 180 is net te hoog, daar moet ca. 1mm vanaf gefreesd worden. Dat is goedkoper dan een set beitelhouders (hoewel die ook heel makkelijk zijn, maar ook zelf te maken) Voor de rest haal ik op Ebay.de veel gereedschap en onderdelen. Daar is het weer goedkoper dan Buitelaar. Buitelaar is met zijn machines wel heel scherp in prijs.

Een Proxxon freesje is leuk voor hout en kunstof, alum en andere metalen kun je vergeten. Koop in ieder geval geen comib-machine (frees+draai), want je qua ruimte en mogelijkheiden enorm beperkt.
Hier nog wat leesvoer:
http://www.mini-lathe.com/
http://www.cartertools.com/

Voor de rest sluit ik mij aan anderen, kijk eerst naar wat je wilt gaan doen/maken en dan pas een keuze maken.
Succes
Marc

F.van.Gent schreef
Ik denk: als dat je dat wel uit je hoofd kunt zetten messing zagen met eem lintzaag.
Ikzelf zaag messing met een cirkelzaag met speciale tanden [widia] heet dat geloof ik
mvg Frederik.
ps: de machine is van proxxon en dan de grote iets van een 4 tot 500 Euro als ik het goed heb maar dat weet ik niet meer.
Maar dat kan je zien bij proxxon

Ik denk dat F. van Gent de PROXXON TAFELCIRKELZAAG FKS / E cirkelzaag
bedoelt.
Die proxxon heb ik net gekocht bij http://www.kruis.nl/proxxon-tafelzaagmachines/ geodkoper heb ik hem niet kunnen vinden.

groetjes bas

Koop een machine nu eens naar je behoefte en niet zo groot mogelijk, tenslotte moet je er anders loods omheen bouwen !!!!

Niet helemaal mee eens. Misschien is een draaibank met 30cm tussen de centers nu voldoende, maar wat als je de smaak te pakken krijgt en meer / grotere dingen wilt gaan maken? Dan zul je niet alleen een grotere machine, maar ook veel tooling opnieuw moeten kopen.

Natuurlijk hoef je niet meteen een draaibank met 2 meter tussen de centers aan te schaffen, maar zoals ik al eerder zei, op een grote machine kun je klein werk maken, maar op een kleine geen grote dingen.
Bovendien werkt een wat grotere bank sneller (je kunt gewoon meer ineens afnemen)

Vandaar mijn advies: koop een zo groot mogelijke machine (voor zover de beschikbare ruimte en het budget het toelaten)

Tweedhands is inderdaad een goede optie, maar weet dan wel waar je op moet letten! Neem zonodig iemand mee die er verstand van heeft. Het grote voordeel van tweedehands is dat jer er vaak veel tooling bijkrijgt, die je anders duur moet gaan kopen.

victorymarc zei:
Een Proxxon freesje is leuk voor hout en kunstof, alum en andere metalen kun je vergeten. Koop in ieder geval geen comib-machine (frees+draai), want je qua ruimte en mogelijkheiden enorm beperkt.
Marc

Marc, bedankt voor de goede info.

Wilde je met gequote opmerking overigens zeggen dat mijn frees proxxon MF70 niet goed is om raampjes e.d. mee te gaan frezen uit messing platen? Ik hoop het wel! :)

Heeft iemand ervaring met de kleine cirkelzaag? Dit is een wat betaalbaarder apparaat, waar ik misschien voorlopig mee uit de voeten kan om plaatjes voor mijn schip (opbouw e.d.) te zagen. Weet nog niet precies hoe dik alles moet worden, maar ik denk wel kleiner dan 1.5 mm messing toch?

Ike

Hoi Ike,

ik heb zelf ook de MF 70 en de tafelcirkelzaag van proxxon.

Met de juiste frees zul je zeker een messing plaat kunnen frezen, snelheid hoog en aanvoer snelheid laag. Dikke metalen delen van messing en aluminium gaan ook maar zullen erg lang gaan duren daar je de aanzet en aanvoersnelheid laag moet houden omdat je er geen waterkoeling cq spaanafvoer op hebt.

De tafelcirkelzaag is in orde voor hout en kunstof als je de originele zaag gebruikt, ook hier geldt aanvoersnelheid aan passen naar materiaal en dikte, laat de zaag het werk doen.
Vind daar wel de rechtgeleiding wat minder en ben voor mezelf aan het bedenken of dat niet beter kan.

Maar voor ons modelbouwers is het prima spul waar je jaren plezier aan kunt hebben.

André

Wilde je met gequote opmerking overigens zeggen dat mijn frees proxxon MF70 niet goed is om raampjes e.d. mee te gaan frezen uit messing platen? Ik hoop het wel!

Hallo Ikemastah.

Ik gebruik de MF70 om er fosforbrons (voornamelijk 0,2mm dik) mee te freesen voor m'n Happy Hunter en ik kan je verzekeren dat het freesen van raampjes en dergelijke hiermee prima gaat.
Het is met een kruistafel natuurlijk wel eerst even nadenken voordat je gaat draaien maar het resultaat is zeer goed.

Zie foto.

Resultaat.JPG

Over die Proxxon cirkelzaag, Is fosforbrons (0,2 en 0,3 mm dik) hier ook mee te zagen. heb hier misschien meer aan dan een knipbank, en welk zaagblad zou ik dan moeten gebruiken??

Groeten Roland.

Back