metaal lijmen

Hallo
Beste modelbouwers wat is het beste om metaal te lijmen .
Metaal wordt niet warm.
Wie weet raad.
groetjes
Eddy

Velpon, dat lijmt alles ....

Maar even serieus, het beste product is altijd afhankelijk van de toepassing ... wat wil je op wat lijmen en wat voor krachten komen erop ... lijm keuze zat dat is geen probleem

Om metaal te lijmen vind ik "JB Weld" het beste.
Volgens eigen zeggen kun je er zelfs een scheur in een motorblok mee repareren.
Ik haal het altijd in de USA als ik er heen vlieg.
Heb zelfs nog 2 sets hier liggen...

Danny

Goed ontvetten! Dat eerst.

Je kan lijmen met bisonkit.
Ik krijg het alleen maar van m'n gereedschap met aceton... of heet stoken of als ik heel boos wordt... Wat een rommel... gelukkig na 10 jaar verouderd het wel...
Mocht je er in huis delen aan het plafond gelijmd hebben... dan na 10 jaar helm aanschaffen.

Onze grote vriend 5 minuten, 30 minuten en langer... epoxy. Geliefd bij elk restauratie atelier... van dino tot Rembrandt...

Staal... heel goed ontroest! of roest geneurtraliseerd met fosforzuur...bij de Hornbach heet dat gereedschapsontroester. Ontroest ook de blanke plaat van de te restaureren auto!
Aan messing... prima. Aluminium... beter bestaat niet, behalve solderen of lassen...

Secondelijm prima op messing en aluminium. Lijmvlakken goed passend vlak aansluitend, hoe dunner de lijmlaag hoe beter.

Staal... kan weer losroesten... maar het houd...

Soldeer... behalve aluminium... daar heb je bijzonder soldeer voor nodig.
Zilversoldeer... vraagt zeer hete vlam. Ook niet voor aluminium.

Succes

kneedbaa staal, koop je in rolletje, afsnijden, kneden, aanbrengen, word zo hard je kunt er schroefdraad in tappen...

JB Weld: Ik heb het bij Twins Scooterservice gehaald in Nuenen.

Bron Marktplaats:

Verpakkingseenheid van
2 x 28,4 gram Original € 9,95
2 x 28,4 gram Kwikweld € 9,95 ( snelle uitharding )
2 x 141,8 gram Industroweld € 29,95 industriele grootverpakking

Verzending vanaf 3 verpakkingseenheden mogelijk. ( verz. kosten € 14,00 )

Ook af te halen bij de importeur van Nederland:

Twins scooterservice
Spegelt 37
5674 CE Nuenen ( nabij Eindhoven )
Tel. 040-2845535

Pattex super mix metaal

Ik heb goede ervaring met Pattex super mix metaal.
Temperaturen van -30 tot - +150 graden. Schuur en boorbaar enz.
Hard in 5 minuten.
Ik heb hiermee een buisje in een uitlaatje van een 2 takt gelijmd.
Extreme omstandigheden dus, koud, heet enz.
Dit spul lijmt alle metalen. Hard goed uit.

Verpakking van 25 ml, vaak heb je maar een kleine hoeveelheid nog.
Ongeveer 9 euro.
Verkrijgbaar in de meeste DHZ zaken.

52974a63241ebef32.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Aluminium, RVS en blank staal lijm ik met methacrylaatlijm. (Plexus, www.itwplexus.co.uk). Lijmt ook polyester, koolstof, thermoplasten, nylon, etc.

Het helpt wel dat ik er importeur van ben... :)

Ik ben eens bij een scheepswerf uitgenodigd, omdat ze daar een aluminium opbouw van een cruiseschip hadden, wat aan de buitenkant al geschilderd was, maar waar ze vergeten waren bepaalde delen te lassen (houders voor deuren, brandblussers, verstijvers, etc etc).
Omdat de lijm destijds geen Lloydskeur had, had Lloyds een simpele test verzonnen om e.e.a. snel te testen. Ik moest 2 stukken aluminium overlappend op elkaar lijmen, in slechte omstandigheden, en niet vetvrij. De overlap was 20mmx100mm. Deze wilden ze na 1 uur (!!) kapottrekken met een loopkraan. De ene kant aan de vlakplaat vastgemaakt, de andere kant in de 5 tons kraan. Bij 4,5 ton kwam de vlakplaat omhoog....
Dat ging dus niet werken. Ik heb toen 2 nieuwe stukken gemaakt: 1x met 20x25mm overlap, en 1x met 100x100mm overlap (heel dik aluminium, trouwens). Die 20x25 brak op 110% van de theoretische sterkte, de 100x100 is in de sectiekraan gehangen. Deze zou 100 ton moeten kunnen weerstaan, maar bij 60 ton is de kraandrijver gestopt. Zou de verlijming of het aluminium breken, dan was hij bang dat de kraan uit de rails zou springen......

Lloyds was inmiddels overtuigd, en er is toen heel, heel veel met deze lijm gelijmd.

Zelf heb ik op het punt gestaan alles beslag van mijn 1:1 boot op de mast te lijmen ipv te popnagelen. Helaas nooit meer van gekomen, kon een andere boot kopen welke zeil-technisch interessanter was.

Ik heb een keer Bison Kombi Metaal gekocht voor metalen beugels. Eerst een testje gemaakt en het resultaat was VOLKOMEN WAARDELOOS. Alsof ik kauwgom tussen de plaatjes had gedaan. Het werd niet hard, terwijl ik het toch echt volgens de handleiding had gedaan.

Ik had al een keer een vraag aan Bison klantenservice gemaild en keurig antwoord gekregen, maar toen ik ze deze ervaring meedeelde, volgde er totale radiostilte.

Ik heb een keer Bison Kombi Metaal gekocht voor metalen beugels. Eerst een testje gemaakt en het resultaat was VOLKOMEN WAARDELOOS. Alsof ik kauwgom tussen de plaatjes had gedaan. Het werd niet hard, terwijl ik het toch echt volgens de handleiding had gedaan.

Ik had al een keer een vraag aan Bison klantenservice gemaild en keurig antwoord gekregen, maar toen ik ze deze ervaring meedeelde, volgde er totale radiostilte.

is dat dat knijdspul ?
mijn ervaring is dat het bikkelhard word, maar niet hecht op de ondergrond.

Onder de merknaam "Hysol®" levert Henkel een serie producten om je 1:1 vliegtuigje in elkaar te lijmen ...

Dat is geloof ik ook methacrylaat...

Die tubetjes Bison zien er leuk uit, maar wegen van de ingredienten is noodzakelijk. De mengverhouding met epoxy komt behoorlijk krap, en die is verre van gegarandeerd door in tubetjes te knijpen. Derhalve zijn "dubbelspuiten" een stuk zekerder, en met wegen op een goede weegschaal ben je ook zeker.

Back