Metallic lak op modelvliegtuig (storing)

Hallo Allemaal,

Ik wil mijn modelvliegtuig gaan spuiten met 2K lak metallic lak.
Is het mogelijk dat dit storing geeft op de radio apparatuur?

Groeten Bastiaan

Er zitten wel metalen deeltje in de lak... Maar ik ken iemand die wel met auto's met metallic lak rijdt, en nog geen problemen heeft gehad...

Ik wel eens gehoord dat een bepaald type Oracover folie problemen gaf omdezelfde reden: metaal deeltjes. En ook bijvoorbeeld brandblus dekens als vleugelbekleding van indoorflyers geeft problemen. Zelf zou ik het risico niet nemen denk ik...

Hoi ! ik heb een heli met romp die van voor tot achter in de metalic staat en heb vaker deze lak op helikopters gehad. Ik heb er nooit bij stilgestaan en heb ook nooit storing gehad (ppm) dus het zal allemaal wel meevallen ! Bovendien heeft een heli meer metalen delen in zijn lijf dan een vliegtuig.

Jaren geleden vloog er op modelvliegclub Heerenveen iemand met een P-51 mustang van Pica, deze was ook helemaal in de metaliclak gezet. Hij ondervond daar WEL storing van.

Toestel is nog beschreven in de RCtotaal (een blad dat maar een paar keer is verschenen). ik zal eens kijken of ik het nog kan vinden

Hai
Een metalliclak dankt zijn effect aan de heel kleine deeltjes aluminium die er in zijn verwerkt
Deze liggen in principe bij een gesloten laklaag niet tegen elkaar aan en vormen zo dus ook geen echte afscherming voor radiosignalen
Het radiosignaal van een gemiddelde RC-zender is sterk genoeg om door de diverse materialen heen te komen (folie,hout,GFK,polyester,etc)
Maar het zekere voor het onzekere nemen en de antennedraad van je ontvanger buitenlangs leiden , dat is in alle gevallen t beste

groeten,
en happy landings

er zijn voorbeelden van schaalmodellen inclusief turbine jets die volledig bekleed zijn met flite-metal. Een zelfklevend aluminium tape. (echt aluminium dus) en ik heb nog nooit een gehoord dat dat storing gaf.

Peter

Back