Mhz Hot Shot

Hallo,

Heb vorige week hier op het forum een Mhz hot shot gekocht, en heb deze van de week binnen gekregen. :D

Nu zit ik nog met wat vraagjes betreft de opbouw ervan, en motor/regelaar keuze.

Heb het hele topic van Furiosnl doorgelezen en daar al een stuk wijzer van geworden..

Zou in mijn bootje de Mystery 100a esc ook goed moeten zijn, samen met de Turnigy 28-45 3600kv Brushless Inrunner (WaterCooled)??
En hoe grote prop moet ik dan draaien?

Ik heb al wat lipo`s liggen en hier wil ik het mee gaan proberen.
Het zijn 3s 2200 mah lipo`s van Zippy, of zijn deze niet sterk genoeg??

Ook moet er een vloedkamer ingebouwd worden, maar hoe breed moet die minimaal zijn??

Alvast bedankt voor jullie reacties!!

Hier nog wat foto`s van de hot shot

DSCF4118ed.jpg

DSCF4122ed.jpg

DSCF4114ed.jpg

Hey,

Leuk dat er mensen van mijn toppic ook nog is wat opsteken, het was zeker wel een hele kluit om te lezen?:p

Verder ga ik eigenlijk weinig nuttigs toevoegen, ik heb zelf niet die ervaring om te zeggen wat goed is of niet. over het algemeen lijkt het mij wel een grappig bootje dat ook best wel snel moet kunnen gaan met een goede setup.

ik weet het niet zeker maar zou hij misschien niet zelfs zonder kantelkamer moeten kunnen keren als je het gewicht goed verdeelt? daar zal iemand anders vast antwoord op hebben

verder zijn 3s lipo's goed voor die motor, dat is namelijk het maximale wat hij kan hebben, ik ga hem nu ook op 3s zetten. wel is de capaciteit van 2200mah niet erg veel, hiermee zul je een erg korte vaartijd hebben. ook moet je goed opletten hoeveel c je lipo's kunnen hebben, als je lipo's 15c kunnen hebben(33ampere in jouw geval) zou dat wel is te weinig kunnen zijn omdat dit motortje best wel wat stroom lust.

Ga je ook een bouwverslag bijhouden? ik ga hem dan zekerweten volgen, ik ben wel beniwud hij hij straks gaat varen:D

[Zeikmode]Meestal sluiten we na een bericht eventjes af met een groet en een naam, dat is makkelijk voor de volgende die wat tegen je wil zeggen, zo kan hij dan schrijven: @je naam: balabalabla of Beste je naam, blablabla. het is maar dat je het weet[/zeikmode]

Groetjes,

Jelmer

hey, dan

Lijkt me een leuk bootje, ben heel benieuwd wat t gaat doen, de vorm van de boot komt me wel enigsinds bekend voor ;)

suc6,

Robbert

ik weet het niet zeker maar zou hij misschien niet zelfs zonder kantelkamer moeten kunnen keren als je het gewicht goed verdeelt? daar zal iemand anders vast antwoord op hebben

Dat zou mooi zijn als dat zo is, wacht nog even wat meer reacties af voordat ik met de epoxy aan de slag ga...

verder zijn 3s lipo's goed voor die motor, dat is namelijk het maximale wat hij kan hebben, ik ga hem nu ook op 3s zetten. wel is de capaciteit van 2200mah niet erg veel, hiermee zul je een erg korte vaartijd hebben. ook moet je goed opletten hoeveel c je lipo's kunnen hebben, als je lipo's 15c kunnen hebben(33ampere in jouw geval) zou dat wel is te weinig kunnen zijn omdat dit motortje best wel wat stroom lust.

Het zijn wel 20-30c lipo`s, maar indien de capaciteit te weinig blijkt te zijn dan bestel ik gewoon een paar zippy`s.

Zag dat er ook met de 2s 5000 mah zippy word gevaren met deze motor, aangezien er niet zoveel ruimte is in het bootje.
Is dit misschien ook een goede keus?

Ga je ook een bouwverslag bijhouden? ik ga hem dan zekerweten volgen, ik ben wel beniwud hij hij straks gaat varen:D

Ja, ga alles wat ik ga veranderen aan het bootje bijhouden met foto`s. :D

Hey,

Leuk dat je een bouwverslag gaat bijhouden!

zoals ik zal zei heb ik er geen verstand van en moet je met alleen mijn advies niet zomaar dingen gaan doen maar ik denk dat er misschien een kleinere motor in zou moeten, ik dacht dat het model ook rond de 65-70 cm groot was zoals de mijne (68cm) maar hij is maar 51 cm, dat verandert de zaak. je moet proberen hem dan echt licht te bouwen, ik geloof dat onder de 1 kilo het streefgewicht is. met die motor zou het wel is kunnen zijn dat je zodra je gas geeft de boot zelf gaat ronddraaien in plaats van de schroef. als je bijvoorbeeld een maatje kleiner motor zou nemen trekt die ook minder stroom, hij zal natuurlijk niet zo hard gaan als met een grote motor maar wel rustiger varen, met een leuke brushless setup moet de 60-70 makkelijk te halen zijn. je kunt dan kleinere/lichtere accu's erin leggen en toch dezelfde vaartijd hebben als bij een grotere boot die even hard moet gaan.

jan vaart inderdaad met 2s5000mah, hij heeft dan zo een 26500 toeren aan de schroef, dit geeft met deze motor een stuk langer vaartijd dan met 3s maar ook minder snelheid. met 3s heb je namelijk bijna 40000 toeren aan de schroef en dat wil ook wel lekker vooruit., weliswaar moet je dan ook wel een kleinere schroef erop zetten.

nog een gok van mij: zou je misschien niet beter een motor kunnen nemen met iets meer toeren per volt zodat je hem op 2s kan laten varen en toch een hoop toeren hebt? weliswaar heb je dan wel minder koppel dus hij moet dan misschien wel dit formaat blijven maar misschien is dat een optie om toeren en ruimte te krijgen.

verder is het efficiënt indelen van de boot ook erg goed om naar te kijken, zeker op klein formaat moet alles licht en klein zijn. ook moet je goed gaan bedenken wat je later wilt gaan doen met het bootje. zo heb ik eerst mijn snelheidsregelaar rechts geplaatst(van achteren) en met een paar gram gewicht werkte de kantelkamer maar zodra ik er lipo's in ging zetten zou hij niet meer werken. daarna heb ik met de borstelloze regelaar toch maar gekozen voor wat langere draden en dan toch aan de linkerkant (kant van de kantelkamer) dat zou er voor zorgen dat ik geen lood meer nodig heb en dat hij ook met lipo's nog zou keren. verder moet je zorgen dat de draden lang genoeg zijn maar ook niet te lang, dus niet strak maar ook niet dat super los. het zal er netter door gaan uitzien en het scheelt ook weer gewicht.

de logge grote benzineboten (niet beledigend bedoelt) hebben zat ruimte en hebben bijna hetzelfde spul erin liggen. hoe kleiner je bootje is hoe moeilijker het gaat worden om alles er goed in te krijgen dat het allemaal degelijk vast zit en er ook nog goed uitziet. want een electroboot moet je eigenlijk met de accu erin door elkaar moeten kunnen schudden zonder dat je ook maar 1 draadje hoort klappen tegen de bodem of iets ziet bewegen/bijna loskomen. dan is je boot redelijk bestemt tegen flips.

verder over het zelf keren zonde kantelkamer: volgens mij is dat toch niet mogelijk, op de website van mhz hebben ze het namelijk ook over een kantelkamer, ook had de romp daar denk ik net nog iets hoger/smaller voor moeten zijn. maar wacht nog eventjes het advies van iemand met meer ervaring af.

Groetjes,

Jelmer

Hallo Jelmer,

Alvast bedankt voor je reactie en hulp, wacht nog even wat andere reacties af met betrekking tot de motor.

Heb deze foto gevonden van een Mhz hot shot, is de kantelkamer zo groot genoeg?
Hij heeft ook maar 2 kleine gaatjes voorin zijn romp? is dat genoeg?

hotklein008.jpg

hot001.jpg

Hallo Danny,

De motor die je noemt zou moeten kunnen in een Hotshot, zó groot is die nu ook weer niet.
3S met meer toeren en een kleine prop vaart waarschijnlijk beter dan 2S met een grote prop, omdat je minder last hebt van het motormoment, bij het wegvaren of uitaccelereren na een bocht.

Kijk even na of de boot van de foto een brushless/lipo set-up is, als dat het geval is, kun je het vloedkanaal als richtlijn aanhouden.
Als de set-up borstelmotor + NiMH is, moet het vloedkanaal flink groter, anders zal de boot niet terugkantelen.

Hoeveel en welk formaat gaten je nodig hebt, moet je proefondervindelijk vaststellen; persoonlijk heb ik liefst zo weinig mogelijk gaten, met het oog op schade tijdens de races, maar, hoe sneller de lucht kan ontwijken, hoe sneller de boot weer terugkanteld.
Het meeste water komt door het gat in de spiegel, de gaten bovenin zijn meer voor het toetreden van de lucht als je weer wegvaart, evenals het gat in de step voor de ontluchting van het vloedkanaal na een flip.

Groeten, Jan.

Hallo Jan,

De set-up die gebruikt word door degene van de foto`s is onderstaande,

Motor: Blackrace 600 Standard
Regler: Kontronik Starbec
Akku: 7 Zellen 3300 mAh
Propeller: 34,5/37,5 K – Serie von Graupner
Servo: GWS 200MG

Dus neem aan dat mijn kamer wat breder moet worden?

Zou het voldoen zoals ik hier op de foto aangeef?

DSCF4122kamer.jpg

De punt is namelijk haast niet in te komen, dan zou ik hem volgens deze Link kunnen inbouwen??

Alvast bedankt voor de hulp. :D

Hallo Danny,

Hoe groot de vloedkamer moet worden is een kwestie van uitproberen:
Floodchamber: how to. - RC Groups

Je hebt er weinig aan als je een vloedkanaal op de gok in je romp zet om er later achter te komen dat het groter had gemoeten...

Je kunt de positie van de vloedkanaalwand ook als volgt bepalen:

1) bepaal het gewicht dat noodzakelijk is om de romp te laten draaien.
2) neem dit gewicht in water.
3) maak de romp weer helemaal leeg en zet 'm stabiel op de linker zijkant (bakboord).
4) giet het water rustig in de romp en markeer met een viltstift het niveau op verschillende plaatsen.

Je hebt nu de plaats van de vloedkanaalwand aangegeven.
Nadeel is, dat het vloedkanaal nu doorloopt onder het dek, maar daar is met de 'rokjemethode' uit de link goed mee te werken.

Je loopt de kans, dat het volume groter is dan je in de op z'n kant liggende boot kwijt kunt; weeg het restant en bereken hoever je het dek moet verbreden om ook dat restje kwijt te raken.

Groeten, Jan.

Danny,

zoals je daar op de foto aangeeft is de kantelkamer groot genoeg. Onder het deksel gaat de romprand ook nog een stukje breder door zodat een kantelkamer echt wel breed kan worden.

dan lipo + regelaar links leggen en hij draait heus wel.
Persoonlijk zou ik er een 380L formaat motor indoen met 4200kv op 2S lipo en 36mm K prop.

De romp is bedoeld voor een relatief milde 2S setup met tussen de 3800 en 4200kv en 34.5 ofwel 36mm K prop.

David.

bedankt voor alle tips, de wand zit erin.

Heb hem toch maar door laten lopen tot vooraan.

Ga van de week weer verder, en dan ga ik even kijken of hij waterdicht is.

Wat foto`s

DSCF4127ed.jpg

DSCF4252ed.jpg

DSCF4264ed.jpg

Hallo Danny,

Ziet er wel supersnel uit, is weer heel wat anders als wat ik bouw. Binnenkort maar een keertje varen in het park.
Succes met bouwen.

Groeten,
Peter

Jan,

Ja, heb de "Rokjes" methode gebruikt, moet alleen nog een gat maken achterin de romp.
En dan moet ik daar nog wat epoxy in laten lopen... :)

Moet ik nog wat "vlees" laten zitten bij het gat van de kantelkamer??
Of maak ik hem helemaal glad met de wand van de kantelkamer?

Hoor het wel even..

Dat moet je zelf weten, belangrijk is, dat het gat groot genoeg is om het water er snel in en uit te laten stromen, helemaal tot aan de rand hoeft dus niet en is sterker.

Op de foto kun je zien, dat ik een randje heb laten staan:
full

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja, ziet er netjes uit zo ga ik hem ook maken.

Die nood-uit die achterop het bootje zit, zijn dat gewoon 2 ingelijmde goudcontacten?

Die zitten dan tussen de + van de regelaar?
Sluit dat niet kort als er water bij komt??

Hoor het wel even...

Ja, ziet er netjes uit zo ga ik hem ook maken.
Die nood-uit die achterop het bootje zit, zijn dat gewoon 2 ingelijmde goudcontacten?
Hoor het wel even...

In principe wel; echter, je moet de 4 mm goudstekkers goed opruwen en ontvetten om hechting te krijgen met de epoxy.
Bij deze boot heb ik een stuk verkoperde epoxyplaat gebruikt en daar de goudstekkers eerst op vast gesoldeerd en toen de hele handel met epoxy en glasweefsel in de spiegel geplakt.
Wel vooraf beide polen van elkaar isoleren door de koperlaag tussen de beide stekkers weg te vijlen...

Zoet water geleidt erg slecht, bovendien zit de nood-uit op z'n plaats als de boot in het water ligt.

Inmiddels is deze nood-uit op deze 63 cm boot verhuisd naar de rechterzijkant, om de kabels tussen lipo, regelaar en motor zo kort mogelijk te houden.
Bij een Hotshot zijn de afstanden sowieso korter en hoef je je daar niet zo druk iver te maken, kort je kabels echter wél zoveel mogelijk in.

Groeten, Jan.

Gat voor de kantelkamer is inmiddels gemaakt.

DSCF4436ed.jpg

Sta op het punt om bij hobbycity de set-up te bestellen, maar twijfel nog.

Wil in ieder geval de Hobbycity Online R/C Hobby Store : TR 28-45 3600kv Brushless Inrunner (WaterCooled) $29.90

Maar welke regelaar en accu erbij?

Ze geven in de omschrijving 40A aan, zou een http://www.hobbycity.com/hobbycity/...Product=6459&Product_Name=SuperSimple_50A_ESC genoeg zijn?

Aangezien het bootje niet zo groot is lijkt me de 5000 Mah flightmax versie te groot.

Lees bij de revieuws van de motor dat ze hem al op 2200/2500 mah varen.

Hoor graag even jullie advies..

Back