MHZ micro iceberg

Ik wilde een klein bootje om leuk (snel) mee te varen. Dus via deze site een micro iceberg gekocht en nu nog af bouwen. Daar heb ik jullie hulp bij nodig. Wat moet ik erin zetten Lipo of NiMh, brushless of niet, waterkoeling, welke regelaars. M.a.w. ik heb een lijstje nodig met onderdelen voor op het sinterklaas lijstje. (Heb nog een graupner inline 330 en een 30A regelaar liggen.

Is er een makkelijke manier om de kap waterdicht te maken, aangezien de micro iceberg de reputatie heeft om vaak op de kop te gaan.

binnenzijde.jpg

achterzijde.jpg

Vincent, ik ben zo vrij geweest om je foto's her te gebruiken.

Chiel
ps: Ook maar een gecko evo gekocht om de micro iceberg op te halen als hij weer op z'n kop ligt.

Hallo Chiel,

Ik heb niet zoveel met dat kleine grut (grote handen) en het ligt me te gauw op z'n dak, maar ik heb wel een vraagje; zijn dat starre assen in je boot, of twee flexassen?

De deksel moet je gewoon dicht tapen voor elke vaart, da's bij deze boot erg gemakkelijk, mooie rechthoekig model.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Dat meende ik al te zien...

Bij een cat wil je de schroefassen graag verstelbaar hebben, om de stand van de as(sen) optimaal aan het vaargedrag aan te passen.
Een starre as zal bijna altijd een te grote hoek maken met de romp en dat zal een 'avontuurlijk' vaargedrag ten gevolg hebben.
Hoge snelheden met een verkeerde ashoek kun je wel vergeten.

Kun je een foto plaatsen, die de romp (en dus de ashoek) van de zijkant laat zien, dan kunnen we er iets zinnigs over zeggen.

Groeten, Jan.

foto

Jan,

Ik ben het met je eens dat je dan een mooier vaarbeeld gaat krijgen. Als ik dat wil moet ik het roer ook vervangen en dan wordt het na de motoren wel een erg duur plaatje. (waar zou ik dat kunnen krijgen? om eens te kijken)

PICT0035.JPG

de assen staan te schuin naar beneden..
de assen moeten zo vlak mogelijk met de bodem lopen.

een inline 330 is goed geschikt om te gebruiken in twin opstelling.
een 30 amp regellaartje moet ook wel genoeg zijn.
dit kan op een 2s lipo of 7-8 cellen.

assen

Ik was er bang voor. Wellicht is het goedkoper en makelijker om een enkele as setup te kopen en de inline 330 daarvoor te gebruiken. Iemand een idee waar ik deze setup kan kopen voor deze boot?

2BrothersRC in Bussum zou je daar wel aan kunnen helpen.

Héél misschien Shamrock in Maastricht, maar daar zou je zelf even moeten gaan kijken.

Eén motor is goedkoper, maar het vaarbeeld met twee flexassen is véél rustiger, het is maar een smal rompje en als je, met een enkele motor, wat enthousiast gas geeft na een bocht loop je het risico, dat de proptorque de boot spontaan omkiept.

Groeten, Jan.

veranderen

Hoe kan ik dan het beste de boot veranderen om tot een optimale prestatie te komen met de twee vaste assen. m.a.w. hoe hoog moet de schroef komen te zitten.

als je hem twin wilt varen zul je echt 2 flex assen nodig hebben.
het klopt inderdaad dat de iceberg gemoedelijker vaart in twin setup

twin met vaste assen kan wel maar goed varen zal het nooit dan.

greetz jaimy

Hallo Chiel,

Optimaal zal het nooit worden, maar als je met twee starre assen wilt gaan varen moet je sowieso wat veranderen:

De motorhouder/koppelingsklok staat nu bijna op het hoogste punt van de step, veel beroerder kan het eigenlijk niet, in termen van ashoek...
De motorhouder moet naar voren, zodat de motor zo laag mogelijk in de step ligt, misschien is dat zelfs te realiseren met de huidige assen, zoveel scheelt het niet, dan komen de props iets dichter bij de spiegel.
Het asgat in de spiegel zal waarschijnlijk wat hoger moeten, om een acceptabele ashoek te realiseren (zo vlak mogelijk dus).

Als het mijn boot was, en als ik met starre assen 'moest' werken, zou ik de motoren vóór de eerste step plaatsen om de ashoek nóg vlakker te krijgen (je wilt niet weten hoeveel verschil een graad ashoek kan uitmaken in vaargedrag).
Daarvoor moeten er langere assen komen en moet de schroefaskoker verlengt worden, da's allemaal best te doen, alleen moet je het extra werk er voor over hebben.

Als je dan toch bezig bent, vervang de glijlagers door kogellagers, die gaan langer mee bij hoogtoerige aandrijvingen. Blijf je bij de glijlagers, dan moet je uitbundig blijven smeren vóór elke vaart.

Groeten, Jan.

dus...

Jan,

ik begrijp dat je er veel van af weet, gezien je woord gebruik. ik geloof dat ik wat moet bij leren.

- De motorhouder/koppelingsklok staat nu bijna op het hoogste punt van de step, veel
- beroerder kan het eigenlijk niet, in termen van ashoek...

Hoogste punt van de step? wat is de step? Klopt het dat je bedoeld dat de hoek van de as te groot is?

- De motorhouder moet naar voren, zodat de motor zo laag mogelijk in de step ligt,
- misschien is dat zelfs te realiseren met de huidige assen, zoveel scheelt het niet, dan
- komen de props iets dichter bij de spiegel.

Ik begrijp hier uit dat de motor verder in de boot moet, om zodanig de hoek van de as te verkleinen. Hoe ver denk je dat ik de as moet laten uitsteken (vanaf het achterste deel)

- Het asgat in de spiegel zal waarschijnlijk wat hoger moeten, om een acceptabele ashoek
- te realiseren (zo vlak mogelijk dus).

Het gat moet omhoog om wederom de hoek van de as te verlagen. Hoe hoog moet de schroef komen ten opzichte van de waterspiegel lijn. Wellicht een fotootje met een voorbeeld?

In iedergeval alvast bedankt voor de vele info, ga vooral zo door

Hoe zien jullie dat het starre assen zijn? Als ik bij de eerste foto naar de rechter as kijk, lijkt het of ik een flex as zie zitten. c.dethheije, heb je die assen er al een keer uitgehad?

Hallo Chiel,

Ik heb even met Paint in je foto zitten klooien, zó stel ik het mij voor:

Dit is de huidige situatie, met de motorsteun óp de step.

En hier met de motorsteun ervoor.

Als je meer vragen hebt, laat het ons weten.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
iceberg

Ik heb de micro iceberg af en heb er al enkele keren mee gevaren. Hij gaat kei hard, maar heeft enkele problemen. Op volle snelheid gaat 1 zijkant licht omhoog. Zodra de wind er onder komt vliegt hij de lucht in en maakt een schroef beweging tot hij het water raakt. Met een beetje mazzel licht jij dan weer goed op het water. Heeft iemand een idee wat er aan de hand is en hoe krijg ik de boot stabieler.

PICT0030.JPG

PICT0031.JPG

PICT0032.JPG

Hallo Chiel,

Ik kan het op de foto's niet goed zien, maar draaien de props wel tegengesteld?
Wat voor propjes heb je erop?

Het lijken géén Graupner Hydroprops uit de 2318,xx K-serie voor zover ik het kan zien.

Met de set-up moet je gaan spelen, zwaartepunt verschuiven en zien welk effect dat op het vaargedrag heeft, verschillende props proberen, enz...

Groeten, Jan.

Back