Micro Funtana in aanbouw....

• Topicstarter Topicstarter Pjotrrr
  • Startdatum Startdatum
P

Pjotrrr

Guest
Didier's FuntanaMini ontwerp naar 42 cm span verkleind en aangepast naar Shocky bouwwijze....
3mm zwart Depron, voorlijst vleugel versterkt met 0,13x3mm carbon

Penta ontvanger en 3 x D44 servo's (lichter gemaakt) , Pixie 7 regelaar
M20-MV motortje met 4,2:1 vertraging en 5x3 carbonpropje goed voor ruim 40 gram stuwdruk bij 1 amp (2sKokam145)

Vliegklaargewicht hopelijk minder dan 45 gram :)
Vleugelbelasting is dan vergelijkbaar met een 160 grams Shocky.

Ben benieuwd......(Wie gaat 'm invliegen in Markelo?)

Peter

afb10154.jpg

Ziet er leuk uit Pjotrrr.

Je moet heb uiteraard zelf invliegen :wink: .

En als je het niet aandurft wil ik het wel doen :lol: .

Ik ben benieuwd,,,,, tot zaterdag!

Nice!

Ik ben er zaterdag ook bij, ben zeer benieuwd!

Tot welke grootte (kleinte) kan zoiets vliegen? ('lucht'-molekulen blijven even groot, Reynolds etc..)

Pjotrrr zei:
Vliegklaargewicht hopelijk minder dan 45 gram :)
Vleugelbelasting is dan vergelijkbaar met een 160 grams Shocky.

Als het echt als een lichte shock moet vliegen, dan zou het gewicht nog minder moeten volgens de regels van het schalen (afmetingen de helft, oppervlakte een kwart, gewicht dan een achtste).
Om op de vraag van Joost in te gaan: Zolang de vleugelbelasting maar naar beneden gaat in verhouding met de schaalverkleining blijft het te doen. Gewicht tot de derde macht naar beneden dus. Bijv. 3 keer zo klein, dan gewicht 27 keer zo licht. Je kan redelijk extreem gaan. Bijv.: http://www.didel.com/Frames.html?MainFrame=slow/

I schat in dat het vliegen aanvoelt als de "zware" ennu's van vroeger. Moet dus goed te doen zijn.
Ben benieuwd...

@ Joost,

Je hebt idd gelijk, mijn ervaring is hoe kleiner je iets maakt hoe slechter het vliegt. Dingen van deze maat.

Een zagi achtig ding met een simpel brak motortje vliegt altijd.
Een ding van 50 gram met een nog brakker motortje vliegt niet eens.

Maar de specificaties van Pjotrrr lijken me wel weer leuk.

Hi Harold,

Als de spanwijdte de helft is is het vleugeloppervlak een kwart..
Indien het gewicht dan ook een kwart is dan verwacht ik dezelfde vleugelbelating....
Wat mis ik? :)

Peter

Dat hoe kleiner het model, hoe kleiner de vleugelbelasting moet zijn...

Dus zal jouw model nog minder vleugelbelasting moeten hebben als en shocky, om "hetzelfde" te vliegen.

Niels

Ho, ho, ho, ! .....ikke wil 'm invliegen :D
...zullen we loten ? :wink:

Hi Didier,

Jij bent natuurlijk de eerste keuze als het de Funtana betreft :)
Mijn zender zet ik zo softwarematig op mode 1 hoor en die gasratel schroef ik ook zo over!
Zien we je in Markelo weer?

afb10187.jpg

42 gram met alles er ingebouwd behalve de roeraansturingen

Van de D44's en de D55 is de bodem verwijdert, deze zijn rechtstreeks aangesloten met ZEER dun draad (AWG32) op de Penta ontvanger
Van de ontvanger is de stekkerbrug verwijdert en zijn de draadjes ook weer direct aangesoldeerd...Ook AWG 32 draad rechtstreeks op de Castle Creations Pixie 7 regelaar gesoldeerd naar de motor en accu...
De M20MV motor met 1:4.2 vertraging, de 2sKokam145 accu, het dunne draad en de micro stekkers voor de lipo en de regelaar zijn verkrijgbaar bij www.bsdmicrorc.com , de Penta ontvanger bij www.rc.jepe.biz en de servo's en de Pixie 7 bij www.jenjmodelbouw.nl

Een aanrader zijn overigens de nieuwe 0.3 gram zwaardere maar preciezere Dymond D 47 servo's (4.7 gram dus) als het op een gram aankomt, anders zijn de 6 grams Waypoint 060 servo's de eerste keuze.
Ik had ook graag de Falcon 1.7 gram servo's geprobeerd maar $ 60 per stuk zit nu even niet in het budget :)

Peter

@ Pjotrrr.
Mooi project 42gram 42 span! :D
Onze Shockwave 99gram en 69span. :)

Zaterdag in markelo zondag in Wierden

Peter,

Harold bedoeld;
Vliegtuig 2x zo klein, dan vleugelbelasting ook 2x zo klein.

Omdat de vliegsnelheid bij de vleugel belasting hoort heb je dus voor een zelfde vleugel belasting dus ook dezelfde snelheid nodig. Omdat je het model kleiner maakt wil je eigenlijk ook dat hij langzamer vliegt en dus heb je een lagere vleugelbelasting nodig ;)

Span is 1 kwadraat dus / 2
oppervlakte is 2 kwadraat dus 2^2 = 4
gewicht is 3 kwadraat dus 2^3 = 8

Kijk maar naar de dimensies, span 1dimensionaal, oppvervlakte 2 en gewicht (volume) 3.

vliegsnelheid bij vleugel belasting..voor ongeveer zelfde maat en type model.

Een ukje met een (te) kleine vleugel met dezelfde vleugelbelasting als groter model speed groter model eruit,
én uk heeft ook in verhouding meeer motorvermogen nodig om uberhaupt in de lucht te blijven,
waardoor uk ook al weer moet opschieten.

Hee Peter.

Nou ik vind het een hele eer!!!!!!! :banana:
Ik heb vrijdag avond/zaterdag nacht, naschtdienst.
In principe komt ik naar Markelo, een beetje afhankelijk hoe laat ik klaar ben. :?

Back