Micro Magic Race of Race Tuning?

Sleurhutje

Forum veteraan
Okay, na een avontuur met auto's in alle soorten en maten, vliegtuigen en heli's wil ik misschien toch weer proberen een bootje erbij te nemen. Gewoon om rustig langs de waterkant te zitten en wat te gaan zeilen. Hoe en wat dat komt wel goed. ;) Heb me al aardig in zitten lezen op de MM site dus de keuze is gevallen op een Micro Magic.

Maar.... Nu zijn daar twee (drie) versies van te krijgen: De MM Race en de MM Race Tuning (en de MM Race Carbon maar die vind ik niet mooi, ik ga toch de romp airbrushen 8)). Wat is het verschil tussen de Race en de Tuning? Alleen dat de fokschoot ook verstelbaar is op de tuning? Heb ik daar voordeel bij? Mag zeker niet bij wedstrijden (je weet maar nooit ;))?

MM Race, neem aan dat je de Racing bedoeld is in beide gevallen dezelfde.
Tuning, zal wel een toevoeging van een aanbieder zijn.

Ten tijde van de Classic MM was tuning noodzakelijk om competatief te kunnen zeilen,
met de komst van de racing MM is dit niet het geval meer.
Natuurlijk kun je wel tunen, dingen veranderen.
Dan kun je de lijst met RacingMM*toevoeging* tot in het oneindige langer maken.

In Nederland zijn bij MM.NL wedstrijden 2 servo's toegestaan, dus een aparte voor fokkeschoot (of grootschoot) verstelling extra niet. wat je daarbuiten doet moet gij zelf weten en onze oosterburen doen er ook niet moeilijk over.
Fokverstelling welke op het land moet gebeuren is toegestaan en ook zeker aan te raden dit zo te bouwen.

Ah ja, nu ik op de site van Graupner kijk is er inderdaad de gewone MM (kit 2114) en de Racing Tuning (2014) en de Racing Carbon (2014.C). Dus er is een "standaard" MM en de Racing/Tuning/What's in a name. ;)

De 2014 zal het dan worden, geen extra servo maar vaste verstelling. :thumbsup:

*webshops afstruinen gaat* ;)

bestel er dan gelijk een classic kiel en roer bij, in combinatie met de racing romp geeft dit de meeste allround vaar eigenschappen, de racing kiel en roer zijn moeilijker te beheersen

groeten johan

Ik heb bij proef bij mijn MM (eerste versie) er eens een roer van de race uitvoering onder gehangen en na een keer proefvaren in een donker hoekje gegooid. Boot reageerde met de race versie belachelijk slecht ivt tot het originele roer.

Heb je inderdaad een mm aangeschaft? twijfel er ook over. ;)
Mijn K-klasse destijds verkocht en spijt van.

Ah ja, nu ik op de site van Graupner kijk is er inderdaad de gewone MM (kit 2114) en de Racing Tuning (2014) en de Racing Carbon (2014.C). Dus er is een "standaard" MM en de Racing/Tuning/What's in a name. ;)

De 2014 zal het dan worden, geen extra servo maar vaste verstelling. :thumbsup:

*webshops afstruinen gaat* ;)

Okay, na een avontuur met auto's in alle soorten en maten, vliegtuigen en heli's wil ik misschien toch weer proberen een bootje erbij te nemen. Gewoon om rustig langs de waterkant te zitten en wat te gaan zeilen. Hoe en wat dat komt wel goed. ;) Heb me al aardig in zitten lezen op de MM site dus de keuze is gevallen op een Micro Magic.

Maar.... Nu zijn daar twee (drie) versies van te krijgen: De MM Race en de MM Race Tuning (en de MM Race Carbon maar die vind ik niet mooi, ik ga toch de romp airbrushen 8)). Wat is het verschil tussen de Race en de Tuning? Alleen dat de fokschoot ook verstelbaar is op de tuning? Heb ik daar voordeel bij? Mag zeker niet bij wedstrijden (je weet maar nooit ;))?

Verschillen tussen de "Classic MM" en de "Race MM":
Classic: Aluminium tweedelige mast, fokkeboom en giek
Race: Carbon ééndelige mast, fokkeboom en giek

Classic: Ronde opbouw
Race: Iets rechthoekiger opbouw

Classic: 2 servo's Roer, beide schoten op één servo
Race: 3 servo's: Roer, beide schoten op één servo en een extra trimservo voor de fok

De Race heeft een iets andere kiel en roer.
Roer-aansturing van de Race geschiedt met push-pull kabels i.p.v. een stuurstang zoals bij de Classic.
Verder nog een paar kleine zaken, niet de moeite om te benoemen.

Ik heb beide modellen gezeild; qua prestaties scheelde het bijzonder weinig.
Beide scheepjes zijn goed te zeilen, goed waterdicht en bijzonder vergevingsgezind.
Prestatieverschil tussen de "classic MM" en de Race MM" ligt hoofdzakelijk aan de wijze van bouwen (netjes of slordig) het trimmen van de zeilen aan de hand van de windsituatie, tactisch inzicht van de zeiler en mazzel.
Mazzel dat je tegenstander in een windwak vaart en jijzelf nét dat zuchtje wind meepakt en hij niet.
Zoals op de MM-site beschreven staat:
"Alles staat of valt met de knuppel aan de knuppels."

Hallo,

Ik heb beiden gebouwd en gevaren en nog steeds in mijn bezit. Ik heb de 'classic' zelfs gebouwd nadat is de race uitvoering al een jaartje in mijn bezit had. Ook puur omdat ik benieuwd was wat het verschil zou zijn.

Ik heb de classic toen uitgevoerd met het tuigage van de rMM en ik heb er de bulb van de rMM onder gebouwd. Los te verkrijgen bij www.rczeilen.nl

Inderdaad heel weinig verschil, maar de classic vaart in mijn geval toch net ff een fractie sneller als mijn rmm

Groet
JP

Overigens: de "Carbon Edition" is niet van carbon gemaakt; het is een dikker soort ABS met daaroverheen carbonfolie.
Het rompje ziet er zo wel leuk uit, maar die kleur zeilen...:sleeping:

Graupner-WP-racing-MICROMAGIC-CARBON-EDITION-2014C.html

Mag de carbon versie meedoen met de Nederlandse wedstrijden? Is ie inderdaad zwaarder en wat zijn de wedstrijd resultaten? Dit omdat de levering van de standaard versie erg lang op zich laat wachten...

RMM ICE, oftewel de carbon imitat RMM mag gewoon meedoen aan de wedstrijden in NED en er buiten.
Boot is inderdaad zwaarder, het materiaal is ook wat dikker, dus boot ook wat stijver.
Wedstrijdresultaten, hangt van de zeiler af.
De meeste zeilers varen met de gewone RMM dus is het moeilijk te vergelijken.
Laatste Wintercupwedstrijd in Sneek werd de tweede plaats door een carbon imitat romp bezeild.

Volgens mij kun je de gewone RMM zo bij Rudi, de sponsor van MM.NL bestellen.
zie www.rczeilen.nl

succes

Zoek wat foto's voor fok en grootzeil instelling ipv de gaatjes in de boom.
3e servo mag dus niet voor wedstrijden.

Meeste foto's te weinig detail...

Back