micro schakelaar, hotelschakeling

Man, het was een hele bevalling maar het is gelukt! Ik irriteer me er helemaal kapot aan dat mijn pindabrein dit niet kan bevatten want ik snap het niet maar het werkt! Respect voor de mensen die dit makkie vinden hahaha.. Maargoed, nog een vraagje.. Waar moet ik nu het lampje doen die aanstaat als de motor en het looplicht uit staan? En als iemand het me uit kan leggen waarom deze schakeling werkt graag, ik wil het snappen.. Evengoed onwijs bedankt, zonder deze uitleg was er niets van gekomen..

Om je volledig antwoord te geven heb ik het schema van propeller "geleend" (bedankt propeller :thumbsup:) en aangepast. Het onderstaande schema is het resultaat.

full

De werking is als volgt:
Zoals de schakeling hierboven is getekend is de rust situatie. Alles is in rust en alleen lampje L1 brandt via een verbreekcontact van relais K1.
Wanneer je schakelaar S2 indrukt zal relais K1 stroom krijgen en aantrekken. De verbreekcontacten zullen verbroken worden en de maakcontacten worden verbonden. Dus de punten 6 en 8 worden verbroken net als de punten 11 en 13. Tegelijkertijd worden de punten 8 en 4 verbonden en de punten 13 en 9.
Schakelaar S1 en het contact tussen 4 en 8 nemen de functie van schakelaar S2 over dus kan je die loslaten. Omdat het contact tussen 13 en 11 is verbroken gaat lampje L1 uit en via de contacten 13 en 9 krijgen het looplicht en de motor stroom.
Komt het treintje aan het einde dan wordt schakelaar S1 geopend waardoor het relais geen stroom meer krijgt en afvalt. Als het relais af is gevallen is de situatie weer terug naar de rust positie. Het looplicht en de motor zijn uit en lampje L1 brandt.
Ik hoop dat je het zo snapt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Nou het is gelukt! Ik ben echt zoo blij!! Ik heb echt van alles zitten proberen, gewoon maar op verschillende polen aansluiten in de hoop dat iets werkte maar ik kwam er gewoon niet uit. Dus ik maar weer kijken of iemand in de tussentijd verlossing heeft gebracht en jawel, echt helemaal te gek en ik snap het proces nu ook. Echt helemaal top, hulde en dank allemaal!!

Back