micro springer

hoi iedereen
ik heb toch het besloot genomen om nog een topic te plaatsen
dit keer maak ik de micro springer overnieuw uit 1 mm kunststof en wat aandrijving "upgrades"
ik ben al aardig ver met deze bouw
de foto's van de romp:
full

full

hier zie je upgrade's:
full
full

de draden komen via de roerkoning binnen
hier nog een paar foto's van het geheel
met wat details
full
full
full
full

de opstaande rand
full

en het roostertje, deze is 1 bij 1,5 cm groot
full

hier nog een foto van de hobby kamer na de tijd
full

gr Thijs
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk dat je nog een 2e maakt. Met de plastic romp ziet deze er al weer een stuk strakker uit. Als je de kleine kiertjes ook nog wegplamuurt, maak je nog weer een stap vooruit in de afwerking. Bouw ze!
 
ik maak geen 2e
de houten versie had in mijn zicht geen power genoeg
dus maar uit elkaar gehaalt
ik ben niet van plan zoveel plamuur te gebruiken vanwege gewicht. de elektronica word ook echt klein, enigste zware is de ontvanger en de batterij
de servo:
HK-282A Single-Screw, Ultra-Micro Servo 2g / 0.2kg / 0.08sec
als test ontvanger gebruik ik een oude zender om dat ik een stick zender ga kopen (2,4 ghz) en ik nu alleen een pistoolzender heb, ik kan het geld beter gebruiken voor de zender dan een nieuwe ontvanger kopen voor de pistoolzender

btw als dit onder winkelbespreking valt kan de link verwijderd worden
 
Laatst bewerkt:
Thijs, als je eens meer aandacht geeft aan de afwerking van je modellen heb je er meer lol in en wordt het geheel ook meer zeewaardig. Ik zie een grote naad bij je boeg; die had je kunnen voorkomen door het plastic van je bodem iets voor te snijden. Plastic snijden is niet moeilijk, maar je hebt er twee dingen voor nodig:
geduld (liever 6 keer zachtjes snijden en recht, dan 1 keer hard en verkeerd)
Een goed mesje (Liefst een afbreekmes, wat je na het snijden van een paar stukjes plastic afbreekt, zodat je met een "vers" mesje verder gaat.

Als je aandrijving in het vorige model te weinig power had, en deze is ongeveer even groot, zal dit modelletje ook te weinig power hebben.
Je zult het model goed op de waterlijn moeten krijgen. Daar heb je gewicht voor nodig. Uiteindelijk zul je dus ongeveer hetzelfde vaargedrag krijgen als je vorige model.
Oplossing? andere motor en andere schroef.
Is de motor die je hier onder hebt hangen een borstelmotor?

Overigens wel een leuke oplossing om er een sturende motor van te maken. Als je uiteindelijk een goede motor en schroef combinatie hebt, kun je een tunnel om je schroef bouwen, zodat je boot sneller stuurt en meer kracht heeft.
 
Er hoeft geen grote hoeveelheid plamuur op. De zjikanten zelf zijn wel glad genoeg, het gaat meer om stukken zoals vooraan, bij die kier tussen de gebogen bodem. Je kan zo'n kier ook vullen met een spleetvullende lijm. Maar hoe dan ook, je bent in ieder geval lekker bezig.
 
bedankt voor je advies Roel
ik ga hem ook wel netjes af werken, dat probleem in de boeg moet ik idd nog wat aandacht aan geven, dat was ik ook van plan

ook ga ik een grotere schroef halen, echter is deze 12 mm en de motor 7,5 hij is idd brushed
de motor zit wel onder het water, dus er is wel "extreme waterkoeling"
over de tunnel zal ik na denken
ik heb overigens een hobbymes ;-) waar verschillende mesjes in kunnen
over de bodem had nog niet nagedacht ( om daar sneetjes in te maken) ik zag de tip spijtig genoeg gister pas

moet ook zeggen dat het andere bootje hoger en veel zwaarder was
 
bedankt voor je advies Roel
ik ga hem ook wel netjes af werken, dat probleem in de boeg moet ik idd nog wat aandacht aan geven, dat was ik ook van plan

ook ga ik een grotere schroef halen, echter is deze 12 mm en de motor 7,5 hij is idd brushed
de motor zit wel onder het water, dus er is wel "extreme waterkoeling"
Koeling alleen is niet de oplossing. Wat je nu wilt gaan doen (zelfde motor, grotere schroef) is ongeveer te vergelijken met het volgende:
ik wil in mijn auto wegrijden bij een stoplicht. Ik kwam in de 4e versnelling aanrijden, maar ben te lui om de auto in z'n één te zetten, en rij in de vierde versnelling weer weg.
Punt een: dat gaat maar heel langzaam, punt twee als je dat vaker doet, gaat er zeker weten iets kapot.
Jouw motor is niet geschikt om een grotere prop aan te drijven!!!!

moet ook zeggen dat het andere bootje hoger en veel zwaarder was

Je zult ook dit bootje op de waterlijn moeten krijgen. Dan maakt het weinig uit of het ding van ABS, hout, piepschuim of beton is: er moet gewicht in.
Waarschijnlijk ongeveer evenveel als in je vorige bootje.
 
Oke grotere schroef is geen optie dus
Wat misschein wel een optie is om een grotere motor in te bouwen, alleen dan komt weer.. Zou de motor de boot goed voor uit krijgen met 4,2 volt intotaal
Als dat niet kan zouden de gevolgen zijn:
- grotere batterij 7,4 v
-grotere servo(die in de link kan niet hoger dan 5 v)
- motor binnen in de boot

Maargoed dat zijn ideën die ik kan uitwerken als deze aandrijving niet gaat werken
Er is maar 1 manier om deze aandrijving te testen, en dat is de boot in het water leggen en te kijken of de boot goed vooruit komt met wat extra gewicht (accu direct op motor)
Weet iemand of revell contacta proffesional waterdicht is?
 
Thijs, goed dat je weer een poging waagt op een bootje!
Toch snap ik nog altijd niet waarom je toch zo graag zo inimini wil bouwen, je maakt het jezelf wel erg moeilijk zo.
Dat gezegd hebbende, is de keuze voor plastic een goede; je bouwt er lichter en strakker mee. Het ziet er op zich (op de al gesignaleerde onvolkomenheden na) al prima uit zo.

Grotere motor + grotere schroef zou in principe altijd meer power moeten geven (uitzonderingen daargelaten...) maar je moet met zo'n klein notedopje erg uitkijken met het gewicht. Vooral omdat je dat helemaal achterop aan je romp hebt hangen, net waar je niet zo veel drijfvermogen hebt.
Als je met hogere spanningen gaat werken kan je het beste een regelaar met BEC nemen, die verzorgt dan de stroom voor de ontvanger en de servo.

Je kan zelf "plamuur" maken door wat reststukjes plastic op te lossen in Aceton, Chloroform of MEK (harder voor polyester) totdat je een dik papje hebt. Dit droogt echter wel langzaam, zeker als je dikke lagen opbrengt. Dun aanbrengen dus!

Succes! (en bouw de volgende keer toch weer een boot van een cm of 50, dat bouwt en vaart veel lekkerder ;-) )
 
Je kan zelf "plamuur" maken door wat reststukjes plastic op te lossen in Aceton, Chloroform of MEK (harder voor polyester) totdat je een dik papje hebt. Dit droogt echter wel langzaam, zeker als je dikke lagen opbrengt. Dun aanbrengen dus!

Aceton, Chloroform of MEK zijn géén stofjes waar je iemand van Thijs zijn leeftijd aan moet blootstellen.
Zijn nogal wat aggresiever op iemand zenuwgestel dan bijvoorbeeld alcohol.

Als je "plamuur" wilt maken, los dan kleine snippers plastic op in vloeibare plasticlijm (Revell bijvoorbeeld) en sluit de dop van het flesje ALTIJD goed af.
 
bedankt voor de tips Diede en Roel
ik gebruik ook revell lijm,
ja daar kwam ik al achter toen ik het dopje er was vergeten op te doen :oops:
btw weet iemand of revell contacte professional waterdicht is?
 
Mits goed opgebracht: Ja. Het lost namelijk het plastic een beetje op en "lijmt" uiteindelijk doordat de opgeloste laagjes aan beide zijdes weer opdrogen en mengen.
 
oké bedankt Diede
ik heb het bootje ff uitgeprobeerd, gevolg motortje begeeft het??? meestal kunnen correles motor's wel onder water draaien
ik denk dat ik dan voor een schroefas ga
deze lijkt met wel goed alleen vraag ik me af of ik deze wel kan inkorten
Quartel Modelbouw - ROBBE Schroefas met as 2mm
dan samen met een slangkoppeling en het motortje uit de action tug
 
Tsja, ik DENK dat je hem wel kan inkorten maar zeker weten doe je het pas als je hem in je handen hebt.
Ik denk dat je met een reguliere schroefas op zich wel beter uit bent, alleen heb je wel echt een serieus kort asje nodig als je bootje zelf slechts 11cm is...
 
Thijs, wat je ook zou kunnen doen is twee schroefasjes plaatsen, en dan op de schroeven sturen. Je kunt dan de roeren weglaten.

Dan heb je ook geen geklungel meer met een lekkend roersysteem.

Groetjes, Mark
 
Hoeft niet. Een regelaar en een extra servo.
Met die servo kun je twee micro-switches bedienen die bij volle uitslag een van je twee motoren uitschakelt. Old-fashioned way.

In het kort de bedrading:
Accu - regelaar - een van de motordraden splitsen en rechtstreeks naar beide motoren; de andere draad splitsen van naar de switches.
Die switches moet je zo instellen dat ze niet geactiveert de stroom doorlaten en wél geactiveerd de stroom onderbreken.
Vanaf de switches gaan de draden dan weer naar de motoren.
Dan kun je én het toerental gewoon regelen én draaien.
 
dan heb ik wel een stickzender nodig?
dat heb ik nog niet
bedoel je dat de switches tegenover elkaar moeten lopen? ik denk dat ik toch voor de roer, aandrijving ga
 
Stickzender, stuurwielzender... Wat maakt het uit? Je kunt met allebei een boot besturen.

Schema staat hier even rap getekend:
full


2 kanalen nodig, niks meer.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top