Microjet R.I.P....tijd voor een nieuwe !

men Microjet is in het natuurschoon gedonderd, ligt al meer dan een week ergens in een veld hooooge groenbemester te rotten. 2 uur zoeken leverde niks op, alweer een zwak moment van m'n ACT pico4 op zo'n metertje boven dat loof. Ik heb ook nog zo'n nieuwere versie (Digital4) met failsave, maar die zit in een shocky, had nog plannen die te swappen, maar ja, nu te laat ! Misschien toch maar beter naar iets anders overschakelen in de vorm v/e Jeti Rex5, of beter nog de MZK4 Berg rx voor snelle pusherjetjes !! Ach, 'k vind 'm wel terug na de vorst, als die er al komt , hopelijk wordt hij niet ondergeploegd en mss. is er nog iets bruikbaars aan, hoewel !

't was altijd al een liefde/haat verhouding met dat duiveltje, Maar hoezeer iedereen vol lof spreekt over de nieuwe Funjet als vervanger ,die waarschijnlijk veel goedmoediger vliegt, heb ik nu al heimwee naar m'n hotrodje, en wil gewoon een nieuwe ! dit na 2 jaar en vele nukkige, maar vooral plezante en spannende uren vliegplezier.
Het kleintje heeft ongelooflijk veel herstellingen meegemaakt, maar behalve het esthetische, weinig of niets aan prestaties ingeboet. En dan was er nog de eeuwige vraag : to take off or not to take off na de krachtige gooi, iedereen die dit kistje ooit standaard vloog weet dit wel hé ;-)

Dus : er komt een nieuwe Microjet volgend seizoen ! Blijft wel de vraag : welke motor !

M'n beproefde motoren :

Speed 400 , zelfs getimed, was enkel in duik en horizontaal net te doen, loopings lukten amper en take-offs, zeker die zonder wind ; een ramp ! ->beter verkopen zonder motor zoals de Funjet

Typhoon 6/15 : een hemelsbreed verschil, zeker het opgooien met lipo'tje 3s1p 1000mAh erin ging nu vanzelf ! Een echt pluimpje! Maar het transformeerde in een echte snelheidsduivel met een 10 cellen pakketje Kan1050 waarbij het toerental een stuk hoger was door de hogere spanning. Keerzijde van de medaille was de nachtmerrie bij het opgooien , zeker bij windstil, en ook bijna een totaal ander vliegtuig bij zo'n gewicht ('k denk rond de 550gr,) een echte uitdaging en echt het maximum voor dit toestelletje maar als beloning snellere low passes, zelfs bij 3 Beaufort ! (en soms nog meer) Met lichte lipo waaide hij anders weg !

Maar alles went, ook m'n nabije vliegcollega 'den Tompie' krijgt last met z'n funjet van dit syndroom : the need for speed, en deze dwingt mij toch een snellere setup te kiezen , dus
te beslissen : ik wil voor hogere kV gaan om de 4.7X4.7 beter te benutten, sneller stijgen en lange vluchttijden interesseren mij niet echt, de supersnelle flyby's vind ik belangrijker, trouwens 5' racen is meer dan genoeg. Na veel wikken en wegen sta ik nog voor een dilemma :Typhoon6/13 of edf3W ? 46gr snelle buitenloper of 78gr super snelle binnenloper

voordelen 6/13 : licht gewicht, lager verbruik, 18amp esc, stuk goedkoper tegenwoordig

nadelen : montage buitenloper niet zo makkelijk (zie Mj van Freakazoid)

voordelen 3W : -hogere kv (2950 ipv 2450), makkelijke montage

nadelen : -volledig duurdere setup nl. 40amp esc, 2200 20C 3s lipo's nodig, of een 3S2p van een lichter type, die ook single evtl in een andere toepassing kunnen gebruikt worden, dus meer gewicht.
- Verstevigen van de elevons met scharnieren om flutter bij highspeed tegen te gaan (totnogtoe niet ervaren met 6/15) - toestel verstevigen aan achterrand evtl met koolstofvezel (krachten motor)

Dus speedfreaks, wie 1 van deze motoren gebruikt heeft op MJ, geef gerust je mening !

thx,

Ik zou er iets van een 3W opzetten, of als je een buiten loper wilt kun je ook voor de Align gaan, die zit immers nog in een huisje die niet mee draait :-)
Propje van 4.5/4.5 of zo zal het ook wel doen.

Snel zal die dan zeker worden en ik zou hem ook niet met volgas gooien, want dan riskeer je dat die zich omkeerd.

Laat weten waar je uiteindelijk naar toegaat.

Trouwens, al eens met de Funjet gevlogen? volgens mij ga je daar meer plezier aan beleven. Qua prestaties doet ie zeker niet onder en het design is beter (vleugel).

Groeten,

Ron

Ja, de Funjet, ik vind 'm heel mooi, maar hou toch nog iets meer van het silhouet v/d MJ !

Over smaak valt natuurlijk niet te twisten.

' t Is ook de uitdaging om met een Microjet te vliegen denk ik, een echt pilotenkistje dat de volle 110% je aandacht vraagt, het oppervlak is slechts 2/3 vd Fun (10 ipv 15dm2) waardoor hij een grotere vleugelbelasting heeft en waarschijnlijk daardoor meer gelijkenis vertoont met echte EDF modellen.
Dus ik zie dit een beetje als een opstappertje naar...;-)

Wat betreft die motorenkeuze : ik heb nog eens alles goed nageplozen op 'bungymania' in de review van de FJ, en idd, daar komt die Align BL430L in de 3150kv versie wel uit als de beste qua verhouding topsnelheid/stroomverbruik. Die zal 't waarschijnlijk worden.
Maar dit zijn natuurlijk slechts de berekende pitchsnelheden, moeten die niet zo'n 10 à 20 % verminderd worden voor werkelijke snelheid ?

Blijft dan nog de vraag : is die in Europa ergens verkrijgbaar ? Enkel in 1 Europese e-shop vond ik een AlignBL430L, maar het was de 3500 of hoger versie (voor T-Rex heli of zo) vind die alleen op de site in US 'allerc' en Australië/china bij 'eflypower' , en ik weet niet hoe jullie ervaringen zijn, maar sedert ik mijn WilliamsBrothers mitrailleurs voor m'n Fokkertje liet overkomen uit de de US van Sigmf (hier onvindbaar) ben ik niet zinnens iedere keer 10 euro douanekosten te betalen hoor :-(

Ik ben nog niet zo lang bezig met electro, maar een outrunner in een huisje had ik nog nooit van gehoord : is dit mss innovatief op motorengebied (ziet er makkelijk te monteren uit in tegenstelling tot outrunners + het is surplus nog een lichtgewicht ook met 58gr t.o.v. gelijkaardige inrunners met rond de 78g)

grtz,
bird

ik vlieg mijn micro jet met een mega 16-15-3 en een 4.75x4.75
3sp1 1800 mah en een 35 amp regelaar
heb hem wel rood gespoten voor de duidelijk heid
en hij gaat als een speer
06100031kt8.jpg

de roeren na de eerste vlucht vervangen voor balsa exemplaren
ze werden er volgas bijna afgerukt die schuim dingen
hier een filmpje met een snelle pas en dan een langzame de camera man had er nogal moeite mee
[/media]
ps let niet op het commentaar van de camera man

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi,

voor allign kun je wel eens een mail sturen naar www.eheli.nl

Misschien dat hij er aan kan komen... aangezien hij wel allign levert.

Mvg, Vincent..

ps.. Mega 16-15-2 (2turns) met 6 cellen draait deze al als een beest.. past ook prima.

@ denny :
als het moet, dan moet het. Alhoewel ik bij m'n eerste Mj na schade/verlies ook de beide elevon-tips verving door bijgeschuurde balsa exemplaren, zou ik het toch liever origineel houden (ik denk dat het niet gemakkelijk is 2 identieke exemplaren taps toelopend, ook op dikte, te maken) ;
Zou het verstevigen boven en onder over de ganse breedte met scharniertape (Blenderm van 3M bv.) niet voldoende zijn om uitscheuren tegen te gaan bij high speed ?

@ Vip-er :

heb berichtje gestuurd naar eheli.nl, wait and see dus,

P.S. die 2w vind ik toch niet ideaal voor deze toepassing, 't is meer voor edf dacht ik. Ik zoek echt het laagste verbruik tegen de hoogste snelheid met camspeed 4.7X4.7 en 3cellen , en die 3150kv Align komt wel als een de beste uit met die prop : http://www.bungymania.com/funjet/ Alhoewel die WarpBL4-15-3 de meest universeel inzetbaar blijkt te zijn, ook bij een lager verbruik dan de Mega3W

Heb je helemaal gelijk in..

met een 3s pakket of gewoon een meer cellen nicad blijven de stromen gewoon lager en kun je op een redelijk pakket langer vliegen.

Mvg. Vincent

Ik blijf bij de EDF 5W!

grootste rendement met een 6x6 schroef ipv een zotdraaiend 4.7x4.7 schroefje.

Ja Tom,
heb het nog ff nagekeken allemaal : die 5W is zeer zuinig met die prop en 3S, slechts 15Amp'jes, en toch nog een pitchspeed van 118km/u, maar als je voor 4S gaat, ga je toch een stuk harder, nl. 138, 't is natuurlijk de vraag wat het verschil is tss berekende en werkelijke snelheid!
Toch nog eens dat artikel goed doorlezen, http://www.bungymania.com/funjet/, testen en ervaring met veel combinaties !

Je keuze zal voor de Funjet waarschijnlijk wel goed zijn, hiermee trek je vanuit langzaam horizontaal wel voluit 90° , zo'n echt airshow maneuver, hoewel ik voor de 4W zou kiezen ten koste van 10Amps extra,waar je met 5X5 en soortgenoten toch nog meer bereikt, en ook de 6X6 kan nog ,maar dan net in de rooie cijfers, maar dat is dan ook statisch gemeten, dus moet nog zakken !

Maar we gaan hier geen appelen met citroenen vergelijken, de motoromkapping van de Mj is slechts enkele mm groter dan de motordiameter, dat is heel wat groter bij de FJ : daardoor ben je verplicht grotere props te gebruiken, je verliest al een groot stuk van je propdiameter, misschien een van de weinige nadelen v/d Fun !

Dus voor mij toch een zotdraaiend klein propje voor Microjet, sterker nog, ik ga zelfs de 4.1X4.1 proberen (het EDF geluid produceren ?) die moet 30000+ draaien, zeker met die 3150 Kv Align, dat presteert net onder de 2W (voor de helft van de stroom!!!!) met die prop en is hiermee zelf beter dan de 3W (bij dit propje) en dit 'slechts' voor 18Amp's ! En bij de 4.7X4.7 draait hij ook bijna 1000rpm's meer dan de 3W en dit voor bijna 3amp's minder ! Moet toch wel een goede aandrijving zijn om zo'n gevestigde waarde als de Mega's in een test te kloppen !

Dit komt misschien doordat het geen echte inrunner is, zie de uitleg hierboven, nl een buitenloper in een huisje

Je ziet zelfs voor EDF meer en meer buitenlopertjes, zouden de inrunners 'passé' aan het worden zijn ?
(Ja Tom, onze 6/15 was toch ook wel een goed presterend kleintje, bij mij zelfs op dikke 12V met 5.2X5.2 en dat ging toch een stuk boven het toegestane vermogen zonder probleem, de 4.7X4.7 was echter teleurstellend, die 2150 Kv zorgde ervoor dat ik niet boven de 19000rpm uitkwam, nu moet dat 26600 worden !! )

Dus zo'n Align ga ik toch koste wat kost proberen te bemachtigen, nu maar hopen dat er nog Microjetjes te krijgen zijn in de winkel ;-)

grtz,
bird

hey, crashingbird, heb je ook al eens gekeken naar de mooie edf'jes van rbc kits?
vind deze wel heel mooi!

groeten!

Zeer zeker,

maar die passen niet meer in 't budget van 2007, ik moet zorgen dat mijn vrouw niet achter mij zit zulle ! Maar die Hawker Hunter (kit)is wel men favoriet voor 2008 (hoewel niet echt van RBC, maar van het Engelse WestWings, maar ik ben er zeker van dat dit ook een kwaliteitskit is)

Zolang er natuurlijk geen F104 edf'je op de markt komt natuurlijk, want dat is wel de allerhoogste prio !!! (ik heb geruchten opgevangen uit de richting HetRC....)

grtz,
bird ->Microjet addict

3W!!! als je voor snelheid gaat op een deltatje absoluut de 3W!

Ik heb een mega 16-15-3 en die is erg vergelijkbaar en je hebt echt een zeer vlot kistje ik heb een MJ met 6-15 en met 6-13 gezien, nou het veschil is er zeker maar zelfs een picojet (normaal veel langzamer) met 16-15-10 vliegt ze MAKKELIJK voorbij en ook het unlimetid vertikaal is erg leuk.

Tja 25-30A is idd wat minder fijn maar je need for speed word iig lekke gevoed en de enige manier om sneller te gaan is eigelijk een nieuw vliegtuig 8)

Jawel,

Microjet nummer 2 is eindelijk luchtwaardig !
Eerst wou ik mijn ACT Foxbat afwerken (toch fragiel, die 'gewone' styro) , maar die MJ lag hier nu ook al enkele maanden te wachten, en de factor vliegplezier die je ervan terugkrijgt...dus heb ik maar mijn motor/esc uit de Foxbat gesloopt en in de Mj gestopt, waar ik die origineel voor kocht trouwens !

setup :

Align BL430 3150kV
Grp Cam 4.7 X 4.7
HWing 30A Pentium esc
3S1P Hextronic 1700mAh (20-30c)
2X Multiplex Nano servo's
Act Pico Digital4 (met failsave)

aangenaam verrast was ik door de storingsvrije vlucht met de ACT ontvanger (in vergelijk met de vorige Pico4 en Micro6 ervaringen die ik heb, voelde ik tot nu toe geen 'glitches' !)

Met zijn 420gram is het een echt pluimpje met ongelooflijk acceleratievermogen, maar minder stabiel om in winderig weer het luchtruim te doorklieven dan mijn vorige die met zijn 550g eigenlijk bijna niet meer op te gooien was !

De eerste vlucht (waarom toch dat woord 'maiden' gebruiken hé ! ) was behoorlijk lang, zo'n kleine 10', vooral dat ik in tegenstelling tot mijn vorige met 6/15 niet meer steeds volgas vlieg, enkel de snelle 'passes' ga ik volgas, anders wordt je er zelf duizelig van wanneer je blijft rondtollen aan hoge snelheid met zo'n kleintje !
Echt 'kicken' met zo'n duiveltje !

Binnenkort enkele foto's en een kort verslagje met enkele aanpassingen die ik uitvoerde!
Eerst het kleintje wat verfraaien. Ik ga een camouflagepatroon toepassen (of is het eerder een 'high visibility') dat ooit in de Belgische luchtmacht gebruikt werd op een F104 -één van mijn favoriete jets trouwens -
We gaan er dus een tijgertje proberen van te maken, want dat standaard blauw/wit met stickers van Multiplex hebben we nu al genoeg gezien!
Tegen beter weten in misschien ga ik het met Tamiya acryl verf spuiten (op 'gewone' styro zoals onze GWS Spit geeft dit goede resultaten !)
Ik heb reeds een proefstukje gedaan op de cocpitkap en het bevalt. Alleen is het de vraag hoe slijtvast die laag wordt!

grtz,

Crashingbird

hey crashingbird, zullen maar eens samen gaan raggen zeker :P ge woont zo dichtbij, deze zomer komt er bij mij een twister bij, geen snelheidsbeest maar naar horen zeggen een super kist :D

Back