men Microjet is in het natuurschoon gedonderd, ligt al meer dan een week ergens in een veld hooooge groenbemester te rotten. 2 uur zoeken leverde niks op, alweer een zwak moment van m'n ACT pico4 op zo'n metertje boven dat loof. Ik heb ook nog zo'n nieuwere versie (Digital4) met failsave, maar die zit in een shocky, had nog plannen die te swappen, maar ja, nu te laat ! Misschien toch maar beter naar iets anders overschakelen in de vorm v/e Jeti Rex5, of beter nog de MZK4 Berg rx voor snelle pusherjetjes !! Ach, 'k vind 'm wel terug na de vorst, als die er al komt , hopelijk wordt hij niet ondergeploegd en mss. is er nog iets bruikbaars aan, hoewel !
't was altijd al een liefde/haat verhouding met dat duiveltje, Maar hoezeer iedereen vol lof spreekt over de nieuwe Funjet als vervanger ,die waarschijnlijk veel goedmoediger vliegt, heb ik nu al heimwee naar m'n hotrodje, en wil gewoon een nieuwe ! dit na 2 jaar en vele nukkige, maar vooral plezante en spannende uren vliegplezier.
Het kleintje heeft ongelooflijk veel herstellingen meegemaakt, maar behalve het esthetische, weinig of niets aan prestaties ingeboet. En dan was er nog de eeuwige vraag : to take off or not to take off na de krachtige gooi, iedereen die dit kistje ooit standaard vloog weet dit wel hé ;-)
Dus : er komt een nieuwe Microjet volgend seizoen ! Blijft wel de vraag : welke motor !
M'n beproefde motoren :
Speed 400 , zelfs getimed, was enkel in duik en horizontaal net te doen, loopings lukten amper en take-offs, zeker die zonder wind ; een ramp ! ->beter verkopen zonder motor zoals de Funjet
Typhoon 6/15 : een hemelsbreed verschil, zeker het opgooien met lipo'tje 3s1p 1000mAh erin ging nu vanzelf ! Een echt pluimpje! Maar het transformeerde in een echte snelheidsduivel met een 10 cellen pakketje Kan1050 waarbij het toerental een stuk hoger was door de hogere spanning. Keerzijde van de medaille was de nachtmerrie bij het opgooien , zeker bij windstil, en ook bijna een totaal ander vliegtuig bij zo'n gewicht ('k denk rond de 550gr,) een echte uitdaging en echt het maximum voor dit toestelletje maar als beloning snellere low passes, zelfs bij 3 Beaufort ! (en soms nog meer) Met lichte lipo waaide hij anders weg !
Maar alles went, ook m'n nabije vliegcollega 'den Tompie' krijgt last met z'n funjet van dit syndroom : the need for speed, en deze dwingt mij toch een snellere setup te kiezen , dus
te beslissen : ik wil voor hogere kV gaan om de 4.7X4.7 beter te benutten, sneller stijgen en lange vluchttijden interesseren mij niet echt, de supersnelle flyby's vind ik belangrijker, trouwens 5' racen is meer dan genoeg. Na veel wikken en wegen sta ik nog voor een dilemma :Typhoon6/13 of edf3W ? 46gr snelle buitenloper of 78gr super snelle binnenloper
voordelen 6/13 : licht gewicht, lager verbruik, 18amp esc, stuk goedkoper tegenwoordig
nadelen : montage buitenloper niet zo makkelijk (zie Mj van Freakazoid)
voordelen 3W : -hogere kv (2950 ipv 2450), makkelijke montage
nadelen : -volledig duurdere setup nl. 40amp esc, 2200 20C 3s lipo's nodig, of een 3S2p van een lichter type, die ook single evtl in een andere toepassing kunnen gebruikt worden, dus meer gewicht.
- Verstevigen van de elevons met scharnieren om flutter bij highspeed tegen te gaan (totnogtoe niet ervaren met 6/15) - toestel verstevigen aan achterrand evtl met koolstofvezel (krachten motor)
Dus speedfreaks, wie 1 van deze motoren gebruikt heeft op MJ, geef gerust je mening !
thx,
't was altijd al een liefde/haat verhouding met dat duiveltje, Maar hoezeer iedereen vol lof spreekt over de nieuwe Funjet als vervanger ,die waarschijnlijk veel goedmoediger vliegt, heb ik nu al heimwee naar m'n hotrodje, en wil gewoon een nieuwe ! dit na 2 jaar en vele nukkige, maar vooral plezante en spannende uren vliegplezier.
Het kleintje heeft ongelooflijk veel herstellingen meegemaakt, maar behalve het esthetische, weinig of niets aan prestaties ingeboet. En dan was er nog de eeuwige vraag : to take off or not to take off na de krachtige gooi, iedereen die dit kistje ooit standaard vloog weet dit wel hé ;-)
Dus : er komt een nieuwe Microjet volgend seizoen ! Blijft wel de vraag : welke motor !
M'n beproefde motoren :
Speed 400 , zelfs getimed, was enkel in duik en horizontaal net te doen, loopings lukten amper en take-offs, zeker die zonder wind ; een ramp ! ->beter verkopen zonder motor zoals de Funjet
Typhoon 6/15 : een hemelsbreed verschil, zeker het opgooien met lipo'tje 3s1p 1000mAh erin ging nu vanzelf ! Een echt pluimpje! Maar het transformeerde in een echte snelheidsduivel met een 10 cellen pakketje Kan1050 waarbij het toerental een stuk hoger was door de hogere spanning. Keerzijde van de medaille was de nachtmerrie bij het opgooien , zeker bij windstil, en ook bijna een totaal ander vliegtuig bij zo'n gewicht ('k denk rond de 550gr,) een echte uitdaging en echt het maximum voor dit toestelletje maar als beloning snellere low passes, zelfs bij 3 Beaufort ! (en soms nog meer) Met lichte lipo waaide hij anders weg !
Maar alles went, ook m'n nabije vliegcollega 'den Tompie' krijgt last met z'n funjet van dit syndroom : the need for speed, en deze dwingt mij toch een snellere setup te kiezen , dus
te beslissen : ik wil voor hogere kV gaan om de 4.7X4.7 beter te benutten, sneller stijgen en lange vluchttijden interesseren mij niet echt, de supersnelle flyby's vind ik belangrijker, trouwens 5' racen is meer dan genoeg. Na veel wikken en wegen sta ik nog voor een dilemma :Typhoon6/13 of edf3W ? 46gr snelle buitenloper of 78gr super snelle binnenloper
voordelen 6/13 : licht gewicht, lager verbruik, 18amp esc, stuk goedkoper tegenwoordig
nadelen : montage buitenloper niet zo makkelijk (zie Mj van Freakazoid)
voordelen 3W : -hogere kv (2950 ipv 2450), makkelijke montage
nadelen : -volledig duurdere setup nl. 40amp esc, 2200 20C 3s lipo's nodig, of een 3S2p van een lichter type, die ook single evtl in een andere toepassing kunnen gebruikt worden, dus meer gewicht.
- Verstevigen van de elevons met scharnieren om flutter bij highspeed tegen te gaan (totnogtoe niet ervaren met 6/15) - toestel verstevigen aan achterrand evtl met koolstofvezel (krachten motor)
Dus speedfreaks, wie 1 van deze motoren gebruikt heeft op MJ, geef gerust je mening !
thx,