Geïnspireerd door de MicroWarbirds van RBC-kits heb ik een eigen draai gegeven aan een Micro die op een Piper Pawnee moet lijken:
De basis-afmetingen van romp, stabilo en spanwijdte heb ik van de Mustang over genomen. De vleugel heb ik in DevWing getekend en de ribben, stabilo en kielvlak zelf gelaserd. De romp op m'n zeemansoog een Pawnee-silhouet gegeven en die verder als doosrompje van 2mm balsa aan elkaar geplakt.
De aandrijving is hetzelfde als de Mustang: 2200kv motortje op 2S met een 5x3 en ik heb het gewicht vrijwel gelijk weten te houden. De Mustang is vliegklaar 192grm, de Pawnee weegt 195gram met een 2S800 accu.
De eerste vlucht vroeg om iets meer motordomping maar daarna was en ben ik er zeer tevreden mee!!
Buiten met een goede windkracht 3 is er nog goed mee te vliegen, loopen, rollen en lekker gek doen. Hij kan net niet verticaal klimmen met de 5x3 maar met half gas vanuit horizontale vlucht nog makkelijk een looping maken.
En 8tjes op 1 meter hoogte en lage fly by's gaan zoals het een cropduster betaamt
Ik heb hem vorige week ook indoor gevlogen, niet omdat ik zo'n indoor held ben maar de club had die middag een gymzaal geboekt. Dat wilde ik wel eens zien en dan ga je niet met lege handen en dit is het kleinste lichtste en langzaamste dat ik heb.
Ik heb zowel de Mustang als De Pawnee gevlogen en eigenlijk tot mijn verbazing kon de Pawnee nog iets langzamer vliegen en bleef hij beter bestuurbaar bij die lage snelheid.
Het ontwerpje is alleen bedoeld voor buiten en hij is in dese configuratie nog steeds iets te snel voor binnen. Later in het filmpje vlieg ik zo langzaam als nog net genoeg is om op hoogte te blijven en was hij nog steeds de snelste van de hal.....goed opletten en scherp vliegen!
De Mustang probeerde ik iets te langzaam te starten, overtrok hem en vloog een prop stuk tegen een deur. De prop van de Pawnee ging er aan bij een poging om nóg langzamer te vliegen, hij overtrok niet maar ik was net te laat met gas bij geven uit een bocht en maakte een ongewenste buiklanding.
Zonder verdere schade dus met een greep uit de zak met reservopropjes, die ik voor het gemak thuis had laten liggen, vliegen ze beide weer.
Projekt geslaagd!!

De basis-afmetingen van romp, stabilo en spanwijdte heb ik van de Mustang over genomen. De vleugel heb ik in DevWing getekend en de ribben, stabilo en kielvlak zelf gelaserd. De romp op m'n zeemansoog een Pawnee-silhouet gegeven en die verder als doosrompje van 2mm balsa aan elkaar geplakt.
De aandrijving is hetzelfde als de Mustang: 2200kv motortje op 2S met een 5x3 en ik heb het gewicht vrijwel gelijk weten te houden. De Mustang is vliegklaar 192grm, de Pawnee weegt 195gram met een 2S800 accu.
De eerste vlucht vroeg om iets meer motordomping maar daarna was en ben ik er zeer tevreden mee!!
Buiten met een goede windkracht 3 is er nog goed mee te vliegen, loopen, rollen en lekker gek doen. Hij kan net niet verticaal klimmen met de 5x3 maar met half gas vanuit horizontale vlucht nog makkelijk een looping maken.
En 8tjes op 1 meter hoogte en lage fly by's gaan zoals het een cropduster betaamt

Ik heb hem vorige week ook indoor gevlogen, niet omdat ik zo'n indoor held ben maar de club had die middag een gymzaal geboekt. Dat wilde ik wel eens zien en dan ga je niet met lege handen en dit is het kleinste lichtste en langzaamste dat ik heb.
Ik heb zowel de Mustang als De Pawnee gevlogen en eigenlijk tot mijn verbazing kon de Pawnee nog iets langzamer vliegen en bleef hij beter bestuurbaar bij die lage snelheid.
Het ontwerpje is alleen bedoeld voor buiten en hij is in dese configuratie nog steeds iets te snel voor binnen. Later in het filmpje vlieg ik zo langzaam als nog net genoeg is om op hoogte te blijven en was hij nog steeds de snelste van de hal.....goed opletten en scherp vliegen!
De Mustang probeerde ik iets te langzaam te starten, overtrok hem en vloog een prop stuk tegen een deur. De prop van de Pawnee ging er aan bij een poging om nóg langzamer te vliegen, hij overtrok niet maar ik was net te laat met gas bij geven uit een bocht en maakte een ongewenste buiklanding.
Zonder verdere schade dus met een greep uit de zak met reservopropjes, die ik voor het gemak thuis had laten liggen, vliegen ze beide weer.
Projekt geslaagd!!

