microtransat 2010- Dutch robotic sailing team- V1 bouw

Een bootje van maximaal 4 meter de atlantische oceaan over laten zeilen, helemaal autonoom.
voor wie mee wil doen, volgend jaar september de start, ergens aan de kust bij ierland, waar je je boot programmeerd om naar de caribben te zeilen, en dan wacht tot die hopelijk aankomt. Je mag tijdens de vaart geen koerswijzigingen weerkaarten en dergelijke doorsturen, je mag wel rapporten over koers, snelheid, enzovoorts ontvangen.
zouden ze de overkant halen?

The Microtransat Challenge

Laatst bewerkt:
op circuits online lijken er wat mensen met verstand van elektronica wel geïnteresseerd. misschien dat we serieus kunnen gaan kijken of we een team bij elkaar kunnen krijgen, en sponsoring, wat waarschijnlijk het lastigste is.

Hoi susho,

Zeil op dit ogenblik met zeilrobot, kijk eens op mijn weblog voor meer info. Volgende project is GPS inbouwen, om boot bij uitvallen RC terug naar start posietie te brengen

ISOLA2

2.jpg

prototype wordt inmiddels gebouwd :)

Ik ben benieuwd.

Ik heb nog wel wat 6mm Core-cell voor je, en glaslegsels in alle smaken, kleine rollen voor kleine prijzen.

Ik geloof dat deze dun triplex als huid krijgt , wel een vleugelmast, daar is ook al schuim voor gesneden. De grote (3-4 meter) wordt van aluminium. Daar was al een sponsor voor gevonden, en dat was wat makkelijker met de constructie(nouja, voor mij niet...)
maargoed, wel een multiknikspant voor makkelijke constructie in hout, metaal, en schuim.
Ik kan de waterverplaatsing even niet vinden, maar alu moet licht en sterk zat zijn. het wordt in de eerste instantie ook geen racer, eerst maar kijken of we naar de overkant komen ;)
In ieder geval bedankt voor je aanbod :)

Zomaar wat voor me uit filosoferend..

Het ontwerp van je romp heft de trekken van een VOR schip.
Bijna instinctief denk ik er dan zo'n zelfde kiel bij.

Er drijft nogal wat prut in de oceaan. Als er wier of een plastic zak oid om zo'n kiel slaat ben je letterlijk te ver van huis om er iets aan te doen.

Is het wellicht het overwegen waard om een kiel/roer te plaatsen met een ingebouwd 'lossend' vermogen, zoals in deze url: http://www.selleri.org/Blender/images/SchoonerWIP2.jpg
Gevoelsmatig (en ik pretendeer niet meer dan dat) lijkt me dit de betere oplossing.

Succes met het project.

Hip

Bedankt voor de tip. Het is inderdaad een punt we we ons zorgen over maakten.

De kiel is nog een punt waar we nog niet helemaal uit zijn, er zijn wat eisen:

Hij moet diep en zwaar genoeg zijn om de boot zonder problemen weer op te richten, vormstabiliteit op zich is niet voldoende. Voordeel is wel dat het vleugelzeil zelf al drijvend vermogen heeft.

Een diepere kiel is gelijk een stuk lastiger "zelflossend" te krijgen. Zoals je op de foto ziet zit er onder de boot een lelijk alu profiel, speciaal bedoeld om met verschillende kielen en kielvormen te kunnen experimenteren. De uitendelijke boot krijgt uiteraard gewoon een vaste aangelaste kiel.

Inmiddels is duidelijk dat de 2009 editie niet doorgaat, iets wat we eigenlijk al verwachtten.
Nu hebben we dus nog een jaar de tijd om alles klaar te krijgen voor de eerste editie in 2010.

GJ is momenteel bezig de romp van de v1 strak te maken. we zijn benieuwd hoe die zich gaat gedragen.

op de blog staan wat schetsen van de kiel, en hier ook nog eentje(de hoek is waarschijnlijk nog wat te klein, maar dat komt allemaal wel als het zover is :)
drstv1keel-170809-1.png

drstv1keel-170809-2.png

op de blog kan natuurlijk ook gereageerd worden :)

Johannes

Laatst bewerkt:
Je kan de kiel nog verder achterover zetten, maar let er dan wel op dat ofwel je bulb tever naar achter komt, of je lateraalpunt tever naar voren.

Een optie om dit te voorkomen is een tandemkiel. Niet elegant, maar in dit opzicht wel effectief. Echter wel weer een risico mbt haken van afval in de tandem.

Ik las dat boten van 2 meter ook een optie worden. met de te verwachten stromingen vraag ik me af of een dergelijk kleine boot wel genoeg snelheid kan behouden om tegen die stroming in te komen. 3 knopen stroom is niets, 3 knopen met een 2 meter lang bootje is al heel wat....

Een 2,5 meter bootje kan je zo bij me in elkaar komen zetten....

3 knoop is inderdaad al heel wat voor 2 meter, daarom hopen we ook nog steeds dat we niet uit Ierland gaan starten, maar meer richting Portugal, zodat wel met de stroming mee kunnen.
Wederom bedankt voor je aanbod, maar de rest ziet een composiet bootje niet zo zitten geloof ik ;)

Zijn jullie eigenlijk wel al ingeschreven voor de transat? Op de officiele website zie ik geen nl. geen Nederland team op de deelnemerslijst staan?

nee, voor 2010 is nog niks open, 2009 lieten we voorbij gaan, net als elk ander team, behalve eentje dan.
voor de 2010 editie zijn de regels nog onduidelijk, en wellicht een andere inschrijfprocedure waarvan er foto's en informatie over de boot moet komen. GJ is momenteel bezig de 1 meter romp af te werken, wellicht dat er daarna wat meer info/inschrijving/voorinschrijving o.i.d. gaat komen ;)

Back