MIJ EERSTE VLIEG ERVARING!!!!!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Satoer

Forum veteraan
WOW!! De laatste keer dat ik mij zo voelde was vlak voor ik rij-examen moest doen. What a rush!
Heb nog nooit een modelbouwheli in het echt zien vliegen, laat staan dat ik zelf achter de knoppen zit.
Maar fijn, ik heb mijn Logo 10 eindelijk (o.a. na veel hulp en advies van jullie :)) af. En vanavond (23:00) vond ik het een goed idee om er even wat inverted flips en diverse pyro turns mee te oefenen
tongue.gif

Geen wind, geen regen, grootte parkeerplaats, goed licht en geen mensen in de buurt (behalve m’n vriendin achter de camera).
M’n kontronik Beat in Helimode geconfigureerd. M’n zender (Eclipse 7) throttle op 100%,100%,100%,100%,100% ingesteld… alles nog een keer gechecked, afstand genomen en starten die motor…

afb42.jpg

Jaja ik moet eens naar de kapper
afb43.jpg

Alles checken
Wohoho…. Wat een power… brrr best eng zo’n ding.

Nadat hij z’n top aan toeren had bereikt de motor weer gestopt (zodat de controller geprogrammeerd was). Alles nog een keer gechecked. De zender Throttle op 80%,80%,80%,80%,80% ingesteld. Canopy erop (Hij moet er natuurlijk wel even netjes uit zien op de foto
wink.gif
)

afb44.jpg

de canopy
En opnieuw starten van de motor…
Het moment… na anderhalve maand ploeteren en knutselen…. 1400 Euro aan m’n vingers… daar gaat tie dan. Beetje meer pitch… nog een beetje (Ondertussen was mijn hart ook naar mijn keel “gepitcht”)… en hij kwam wat los en begon te glijden. Weet meteen het nut van die pingpong balletjes ;)
Na een paar minuten heb ik m toch een tijdje boven de grond weten te houden. Jammer dat je het op de fotos niet goed ziet. Door de flitser heb je geen schaduw (dus geen oriëntatie hoe hoog de Heli is) en door die snelle sluitertijd lijkt het of de bladen stil staan.
Ik ben blij dat ik vlak voor het vliegen de staart nog versterkt had. Ik heb hem een paar keer toch best ruw weer op de grond gezet.

afb45.jpg

here goes nothing…
afb46.jpg

De heli bij een hartslag van 200 bpm
afb47.jpg

Nog een foto
afb48.jpg

Ook inverted flight is een kleine moeite voor mij ;)

Moet zeggen dat het mij mee en tegen viel. Het viel mij mee dat de heli zo goed vloog, ik bedoel dat ik had verwacht dat ik nog heel veel in moest stellen enzo maar ik kon meteen de lucht in. Hij was stabiel geen trillingen bladen waren goed uitgebalanceerd. Het vliegen viel mij alleen een beetje tegen. Ik had eerlijk verwacht dat het vliegen wat makkelijker was. Denk dat het grootste probleem mijn angst was… god wat is dat spannend! …in een simulator boeit het niet zo of je er 1 of 30 crasht. Op een gegeven moment ging hij wat te hoog voor mijn gevoel toen raakte ik een beetje in paniek, het ging niet fout hoor maar merkte dat ik makkelijk een fout had kunnen maken. Ik denk wel angst de grootste factoor is wat het zo moeilijk maakt. Vraag mij af hoe lang het duurt tot ik mij zo zelfverzekerd voel alsof je een auto bestuurd.

Sooowww… sorry hoor dat moest ik dus echt even kwijt. Wauw, zit er vol van :hammer:
Dan ga ik nu toch maar proberen te slapen.

Groetjes Michel

(edit: foto's op andere server)

Lekker gevoel he?

Wees voorzichtig op zo'n parkeerplaats, er kunnen mensen/beesten van alle kanten naar je heli lopen (leuk speelgoed) of ze staan op eens naast je zodat je je doodschrikt.

Hoe was je bladspoor, dat heb je niet vermeld?

Ik vind het knap hoor!!
Bij je eerste vlucht alleen vliegen met een nieuwe heli... :worship:

Gefeliciteerd...en dat ie nog lang heel mag blijven.

Remco

Netjes hoor ;) 1400 Euro... En dan alleen met wat sim ervaring.. Ik bewonder je moed ;)

Ooit ga ik dit zelfde gevoel hebben... Als ik ook die 1400 euro heb :lol:

Marco.

satoer, er zijn een paar dingen die het wat kunnen bevorderen heel te houden.
probeer de heli bij het neerzetten zo vlak mogelijk te houden.
gevaarlijk is eerst de staart en dan de rest, dan is een boom strike zo gebeurd (met de hoofdbladen de staart raken)
en heel belangrijk,programeer je negatieve pitch op 2 graden positief ofzo, als je dan een keer paniekt en het gas dichttrekt slammed ie niet tegen de grond aan.
en 3e probeer op ongeveer een meter te hooveren, hij is dan uit het grond effect en vliegt een stuk stabieler.

congratulations on the first flight :lol:

Nog een tip : Leren vliegen doe je het best boven gras, als je de heli iets te onzacht neerzet dat komt dit hard aan op asfalt.
Gras geeft wat mee en is dus zachter voor de componenten bij een iets hardere landing.

=> Ook gelezen dat als je het kruis erafhaalt en je vertrekt van tarmac de heli woest begint te trillen net voor take off ... als je dit op gras doet heeft ie dat niet ... heeft waarschijnlijk weer met het schokabsorberende effect van gras te maken.

succes ermee !

Gaaf zeg Michel :!:

Leuk zo'n verhaal met foto's erbij. Ik wil er binnenkort ook aan beginnen, en dan is zo'n verhaal leuk om te lezen!
Deze winter ga ik maar eens aan de Reflex beginnen.
:banana: Topper :banana:

Gefeliciteerd, maar:

Ik moet even zwaar benadrukken dat het zelf proberen te (leren) vliegen met zo'n krachtige en dure heli beslist af te raden is. !! Een 300 gr microhelieetje..ok, maar deze maat en groter heli..
Vooral in een publieke situatie heb je er zo een paar kids omheen, die absoluut niet snappen dat zo'n ding gevaarlijk is.
Er zelfs op af zullen lopen, "hee wat leuk van zo dichtbij."

:teacher:

Ik hoef alleen maar even te referen aan een draadje van een week geleden of zo, waarbij het zo mis ging dat de heli de keel van de instructeur(?!??) doorgesneden werdt..

Ga alsjeblieft lessen bij een club, ga geen domme dingen doen waar je opeens ontzettend veel spijt van zult krijgen, om van het gedonder voor de (heli)modelvliegsport in het algemeen maar te zwijgen!!

Ik hoop dat mensen die deze draad lezen dit vooral niet als een aanmoediging zien om dit zelf ook in het parkje achter het huis te proberen, maar zich realiseren dat modelhelicopters heele enge gevaarlijke dingen kunnen zijn..
En neem daar dan ook de verantwoordelijkheid voor!

Jongens, laten we Satoer vooral NIET aanmoedigen met welgemeende tips..
Laat ie dit zelf gaan uitzoeken bij een club samen met een goede instructeur.

Heren!

Ik weet niet waar we hier nu met zijn allen mee bezig zijn, maar ik heb het gevoel dat alle discussies hier op het forum over
:sniper: WILDVLIEGEN wel iets meer had opgeleverd dan bewondering hebben als er iemand idioot genoeg is om met een helikopter op een plein te gaan wildvliegen. Waar zijn we hier mee bezig??? :mad:

Leuke prestatie natuurlijk, maar vreselijk fout. Ga dan ook meteen je auto opvoeren om met een straat race mee te doen. Een excuus dat de club in Purmerend wat ver van Zaandam weg ligt kwartiertje van elkaar, zeg 20 minuten is natuurlijk de allergrootste kolder. Ja, mischien is er alleen tijd op de zondag, want ja, 's avonds inderdaad vroeg donker. Maar daarom meteen jezelf, je geliefde, andermans eigendommen, andere mischien toevallige passanten in gevaar brengen (lees de text nog maar 's, hij schrok zelf ook...) en daarmee de kans modelvliegen een slechte naam bezorgen?
Leuk voor het RTL nieuws, 's morgens om 07.00:
Vannacht om 23.30 heeft de Zaanse politie een helimodelvlieger opgepakt op het plein. Zijn commentaar was, het was hier toch leeg en er branden een paar lampjes.... :evil:

Het valt inderdaad in dezelfde categorie die we over een maand weer in de TV spotjes te zien krijgen:
Je bent een rund als je met ... in dit geval je helicopter ... stunt.

He! Robert, heb jij het slotje eraf gehaald? :D
Tof van je, ik had Niek er al over gemailt. Baalde er al van dat ik niet meer kon reageren.

Niek natuurlijk heb je gelijk en is het altijd slimmer met een goede instructeur te vliegen. Maar mag ik wel even duidelijk maken dat ik uiterst voorzichtig ben met het vliegen van m’n heli. Mede daarom dat ik de heli ’s avonds laat op een goed verlichte verlaten woonboulevard uit test. En voor de rest wil ik er niemand bij hebben. Heb gemerkt dat het in alle rust het beste is, kan ik mij volledig concentreren op het vliegen. Ik zal altijd met z’n 2en vliegen, mocht er iets gebeuren kan er altijd een hulpdienst gebeld worden. En voor de rest wil ik er niemand bij hebben. Heb gemerkt dat het in alle rust het beste is, kan ik mij volledig concentreren op het vliegen. Ik denk dat het gevaar net zo groot is als het vliegen op een club. Misschien zelfs wel minder gevaarlijk. Stel ik ben aan het lessen en iemand anders komt met een heli op mij af?
Wat er in Amerika een paar weken geleden is gebeurd is natuurlijk ontzettend triest, maar ik hoop niet dat iedereen zich gek laat maken door zo’n incident. Op de manege van mijn vriendin viel pas geleden iemand van een paard, op een steen... dood… Een ongeluk kan altijd gebeuren.
Jongens ik neem de veiligheid echt serieus. Ik hoop niet dat dit draadje eindigt op een discussie over veiligheid daar zijn al genoeg draadjes over. We zijn allemaal volwassen (anders kan je geen heli betalen ;) ) en ik denk dat iedereen zijn verantwoording moet nemen er verantwoordelijk mee te gaan.

Bedankt voor jullie reacties en tips :D!

@Ron: Of ik het lekker vind dat gevoel ben ik nog niet uit hoor hahaha, zou mij een behoorlijk stuk lekkerder voelen als ik een paar minuten zelfverzekerd zonder problemen kan hoveren. Krijg er wel een adrenaline stoot van hoor!
Volgens mij was m’n bladspoor prima. De (houten) bladen waren niet krom en volgens mij had ik ze goed uitgebalanceerd. Geen trillingen tijdens de spool up en horizontaal gekeken naar de bladen liepen die mooi in 1 lijn en geen X.

@Gerard: Die +2 graden pitch doe ik liever niet. Het geeft mij toch wel een veilig gevoel dat ik hem stevig tegen de grond kan drukken tijdens de spool up. Maar ik zal zeker de Heli op een meter proberen te houden. En proberen zo recht mogelijk te houden bij het landen.
Heb gelezen over die boom strikes maar dan moeten die bladen toch een behoorlijk eind doorbuigen eer ze de staart kunnen raken (en ze zijn al zo stug).

@Yves: Misschien moet ik het dan toch maar proberen boven het gras. Het voordeel van het asvalt vond ik dat de heli begint te “glijden” over het asvalt. En dat ik zo heel laag op de grond al min of meer de reactie eigenschappen van de heli kan leren. En wat dat kruis betreft... Die laat ik er mooi nog een flinke tijd onder bungelen ;)

@Hayo: Graag gedaan hoor. Ik zal m’n bevindingen als beginner blijven posten!

Een club is niet echt een optie voor mij. Het dichtste bij is Purmerend. Denk dat ik het beste kan leren door het gewoon veel te doen. En dat gaat niet lukken als ik het alleen in het weekend in Purmerend kan. Dus ik ga nog even door met mijn zelfstudie :D Daarnaast vind ik het wel leuk zo.

Hoop ook dat ik m zo lang mogenlijk heel kan houden!
Groetjes Michel.

??? hoe kan Cropduster nou posten voor ik mijn verhaal geschreven had??? helderziend?

btw Mijn geliefde had een flinke zoomlens op de camera. lekker overdreven weer allemaal.

niet eigenwijs doen !
met +2 graden staat ie net zo stevig als met -9 graden, vliegen doet ie toch pas bij 4 a 5 graden positief, maarja daat kom je nog wel achter als je hem met vol negatief tegen de grond aan gesmakt hebt.
ook ik heb niek gemaild over het heropenen van de draad.
ik vind het erg leuk dat er weer iemand geinteresseerd raakt in de helihobby, MAAR (ja komt ie weer) wat je doet is ronduit gevaarlijk.
mocht er iets gebeuren daar op dat parkeerplaatsje straf je de hele heli club van NL, besef dat wel.
ga gewoon naar een club en vlieg met je club maten, is nog gezellig ook.
en op een club weten ze dat je begint met heli vliegen en dat je niet alles onder controle hebt en ze kunnen dus wat extra opletten.
een vader met kind die ineens achter je staan (die je niet ziet omdat je geconcentreerd bezig bent) niet.

kop op, vlieg bij een club en ga een leuke tijd tegemoed.

Satoer zei:
Hoop ook dat ik m zo lang mogenlijk heel kan houden!

Dat hopen we allemaal. Maar uit de rest van je conclusie blijkt gewoon dat het je een rot zorg zal zijn dat je daar moedwillig op een openbare plaats gevaarlijk bezig bent. En derhalve ook gewoon in overtreding. En tuurlijk, dat mag je overdreven vinden, maar dat betekent dat je gewoon onverantwoordelijk bezig bent, en al die andere excuses over beter concentreren in je eentje, en er op toezien dat je alleen staat, etc, vind ik persoonlijk onzin. Jammer... Modelvliegen is een bezigheid waarvan je je bewust moet zijn van je verantwoordelijkheid!

Beetje jammer van de negativiteit....

Kan ook anders geformuleerd worden he.. Doe alsjeblieft niet allemaal alsof je zelf niets doet wat niet mag.

Die opmerking over je auto opvoeren en straatracen slaat echt nergens op. Wat heeft dat er nou weer mee te maken? Is toch geen vergelijking?

Deze persoon brengt maar 2 mensen in gevaar, te weten zichzelf en zijn vriendin. Zoals gezegd staat zij op een afstand, dus waar maak je je druk om. Is toch zijn eigen keuze?
Tuurlijk lijkt het me normaal dat je deze persoon even verteld dat hij niet legaal, en slim bezig is, maar de toon die ik in sommige berichten proef, vind ik een beetje Dr. Phil gehalte hebben. Das ook een figuur die zich voordoet als de wereldverbeteraar.

Kortom,

Satoer, have fun met je nieuwe speledingetje, maar denk nog even een keertje goed na of je niet even bij een club langs gaat wippen, want uiteindelijk hebben ze wel gelijk. Het blijft wildvliegen, en dat mag niet omdat het gevaarlijk is. Ook kan je er een hoop gezeur mee krijgen bij Oom Agent. Verzekeringen gelden ook niet, dus wees gewaarschuwd

Marco.

PS.
Voordat er mensen een verkeerd beeld van mijn idee krijgen.... Ik ben TEGEN wildvliegen..... Ik vind alleen de manier van, en toon van reacties niet zo leuk voor de topic starter.
As always is het niet wat je zegt, maar HOE je het zegt.

Ik kan me best voorstellen dat je je heli wilt uitproberen als je hem gebouwd hebt. Je hebt besloten om te gaan heli-vliegen en vele uren, bloed, zweet, tranen en vooral euro's verder is 'ie dan eindelijk
ready for take-off.
Ik weet wat het is want ook ik heb mijn heli startklaar staan, en de verleiding is erg groot om naar een verlaten veldje te gaan, de starter erin te zetten en te kijken wat 'ie doet.

Toch zijn er twee dingen die me tegenhouden: ik kan niet vliegen en ik mag daar niet vliegen.

Twee belangrijke dingen Satoer die jij je ook zou moeten realiseren!

Je kan het niet en je mag het niet! Doe het dus ook niet! Want je verpest het voor ons allemaal (lees: voor de mensen die wel de moeite nemen om het bij een club te leren!).
Als het goed gaat voel je je de grote held (ondanks dat je nog steeds in overtreding bent) maar als het fout gaat..........
Niek merkte terecht al op: lees het draadje van het ongeluk in Amerika maar eens. En dat gebeurde nog op een officieel veld met een officiele instructeur. Neem vooral de moeite om de 19 pagina's met condoleance's eens door te nemen............en sla vooral de berichten niet over van de man die de zender in z'n handen had.............misschien helpt het!

Cees

Ik heb even gezocht in dat Amerikaanse forum naar een reactie/oproep die ik had gelezen. Die wilde ik Satoer niet onthouden.

Ron's Death
This is Shun's wife.
A peaceful and beautiful Sunday at the ever popular Tom Bass, my husband, me and our daughter. Ron-some days spending his whole day helping others and never flying his own heli-helping a new pilot and his young son get his heli fine-tuned. We were all sitting around and heard a pop most of us just thought it was yet another wreck-didn't think twice about it-but I looked up and something told me to run as fas as I could.( I am a nurse) while running I see the novice pilot pull the mangled heli off of Ron- the whole time thinking he will be ok. As I approached him I see how horrible the cut really is.His entire jugular vein and carotid artery are completely severed. Me and my husband immediately applied pressure and started CPR. Saddly the severity of the wound was so great that all of our efforts were in vain. My husband talked to him and held his hand the entire time. I have the nickname Lieutanant now for barking out orders. We worked on him for almost 45 minutes- to no avail- he died in our arms. The real issue is the 15 minutes that we wasted fighting on the phone to 911 dispatch who could not find our location and the couldn't decide who to call Harris County or HPD- which is completely ridiculous. The only reason we did get them is because I ran to the road and flagged down a passing officer. What's even worse is that not one of the 20-25 people who responded to the call picked up a finger to help us!!!!When the cops arrived they stood around doing nothing! I am screaming for LifeFlight and he's telling me it's not his call!! and then the EMS took their precious time- I actually placed the heart leads on him and turned the machine on but he was already gone. Later we found out that they were only 15 min. away so why did it take them 45 min. to respond? Do I really have to stress the safety issues here? Especially new pilots- listen, listen, listen!! and pay attention even if you're not the one with the radio! I hope this is a tragic wake up call for all pilots and bystander. I want to also thank all the pilots at the field( you know who you are) for your patience, help, hugs, love and understanding. Everyone was very supportive and we defiently all pulled together as a team and family- and that's what it's all about. Ron left us doing what he loved most- teaching and helping. I have read all the funds you guys have posted( which is a great idea) Ron was very quiet and humble and from what we know he only had a younger brother- no wife or kids- and I'm sure his parents are either deceased or elderly, so whatever we can come up with would surely help with the arrangements. Thank you also to my wonderful, amazing husband, you are my rock! Let us all learn a lesson from this! Thank you for reading my story and letting me talk about it!

Misschien dat dit helpt om je toch zo ver te krijgen dat je die 20 min in de auto gaat zitten om naar Purmerend te rijden ;)

Marco.

No1Uno zei:
As always is het niet wat je zegt, maar HOE je het zegt.

Waarheid als een koe. Maar uit de rest van je reactie blijkt wel dat de boodschap overkomt . 8)

Belangrijker dan hoe het naar voren word gebracht, of waar het mee vergeleken wordt (straatracen gebeurt ook illegaal op een openbare weg, daar word ook beweerd dat ze erg goed opletten, en er zijn circuits waar het wel mag) is de achterliggende gedachte. En voor die één of twee die het niet willen snappen, nog even mijn positie in deze: Ik keur wildvliegen af, redenen staan veelvuldig in de verschillende threads. Ondanks dat vind ik het mooi dat Santoer zo ontzettend van de hobby geniet, en ik wens hem veel succes. Alleen zou ik het ook mooi vinden dat hij inderdaad verantwoordelijk genoeg is om gewoon te kijken hoe hij zijn hobby, onze hobby, legaal en veilig kan doen. Concensus in de discussie is dat het onder begeleiding van een instructeur bij een vliegclub moet plaatsvinden. Da's alles... :)

:teacher:...Dr. Phil :teacher:... :rolling:

:proost:

:proost:

Het is gewoon dat ik me kan voorstellen hoe, als je na het posten van een emotionele tekst als de eerste post is de volgende dag je computer aan zet, teleurgestelt je bent als je de reacties leest, en je topic op slot vind ;)

Ik ben het volledig met jullie eens over wildvliegen en gevaar en dergelijke, maar dan kom ik op de site : www.helyhobby.com dit reclame film tegen.

Je moet toch toegeven dat dit GEEN veilige vlucht is geweest...... Zo af en toe zit de staart een centimeter of 10 van zijn ogen af. :murder:
Is een beetje tegenstrijdig allemaal. Als je zo je spullen promoot, kan je het dan je klanten nog kwalijk nemen dat ze zomaar ergens gaan vliegen?

Marco.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back