Mijn 1e Electro heli vlieg ervaring..

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door awt74, 5 jun 2006.

  1. awt74

    awt74

    Lid geworden:
    21 sep 2005
    Berichten:
    265
    Locatie:
    Hengelo
    Nou, nadat ik ik vrijdag het pakketje met de nieuwe DF#04 van Mrtje heb ontvangen ben ik gelijk aan de slag gegaan..
    eerst ff de handleiding doornemen... niks bijzonders...
    accu's aan de lading gezet... 1 aan de orginele lader (300mA) emn 1 aan de robbe unicharger 6 met 600 mA.
    Zender ff ongebouwd, dus gas & rudder links en hoogte en rol rechts.
    Trainingskuig gemaakt van 2 mm verenstaal, Pingpongballetjes en ty-rips.

    Zaterdag de eerste voorzichtige sprongetjes gemaakt....
    wel ff wennen als je normaal vliegen bent gewend.
    Nou de pingpongballen zijn mijn idee waardeloos... door deze begon de heli als een gak te schudden. de 1e ±50 om hoog ging nog maar daar boven... ho maar..... Dus ballen er af....
    dit was al een stuk beter.....
    5 accu's leeg gevlogen... totale vlucht tijd 30 minuten...

    Zondag middag ben ik naar mijn bedrijf (i.o.m. mijn directeur) gegaan waar we een mooie hal hebben met een vrije ruimte van ruim 7 meter hoog en 8 meter in het vierkant.
    mooi kunnen fladderen... alleen de 1e schade gehad.... 1 heckrotor gebroken....
    wat blijkt nou als ik iets te ver achterover hel komt de rotor tegen de grond..ben nog aan het nadenken wat ik moet doen om dit te voorkomen...
    'savonds thuis weer gevlogen op het grasveldje voor de deur..
    nou een trainingskruis van 2 mm verenstaal in dan niet handig... de punten hiervan bleven haken in het gras en dat koste me 1 hoofdrotorblad en m'n landings gestel...
    dus het trainingskruis er onder uit gehaald en vlieg nu op alleen de 4 "staanders"van mijn gebroken landings gestel....

    Tot zo ver mijn vorderingen en ervaringen in het afgelopen weekend met het electro heli vliegen met een DF#04...

    De volgende mod's ben ik van plan:
    - direct drive op de staart rotor -> is schijnbaar een kleinere rotordiameter
    - ander landings gestel, maar wat voor een??? iemand suggesties?
     
  2. ookrobert

    ookrobert Guest

    hehe,
    mijn dragonfly had ik in de lucht, klapte die achterover met zn staart tegen de grond waarna de heli opeens rondjes ging draaien als ik gas gaf.. (ik heb er wel een traningskruis onder) genoeg tegen sturen hielp ook niet. na 30 minuten gehuild te hebben ;) eens gekeken wat het was en ik zag dat de staartrotor niet goed meer aangedreven werd. ik dus voor de eerste keer schroevendraaier etc erbij gepakt... na een beetje klooien sloten alle tandwieltjes weer netjes aan en ja, ook de heli deed het weer...

    op naar de volgende crash errrrr vlucht...

    p.s. deze n0ob kan je nog niet helpen met je vragen... :p
     
  3. awt74

    awt74

    Lid geworden:
    21 sep 2005
    Berichten:
    265
    Locatie:
    Hengelo
    ff een updateje...
    ik heb een paar rietjes gepakt en hiermee de skids gemaakt... beetje zap secondenlijm er aan en een stukje tape.... het trainings kruis laat ik er af...althans het kruis van verenstaal....
    ff kijken waar ik wat koolstof staaf kan ritselen...

    en straks ff weer proberen op de vliegclub....
     
  4. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Ikzelf heb ook een DF04 gehad, en ik moet helaas ook vaststellen dat et een eigenwijs en fragiel geval is. Na n hoop geklooi met kapotte skids en staart heb ik et helivliegen een jaartje afgezweerd.

    Toen heb ik een Lama v2 gekocht om weer wat vertrouwen op te bouwen, en daar heb ik de afgelopen winter lekker mee gevlogen.

    Toen kwam opeens de mooie kans voorbij om een corona 120 te kopen, en daarmee heb ik gisteren mijn eerste vlucht gemaakt. Ik moet zeggen, een dragonfly is als een kapot winkelwagentje op glad ijs vergeleken met een corona!

    Lang verhaal kort: Wil je leren heli vliegen, dan is een micro GEEN goed idee. Minstens een corona of groter pakken, die dingen zijn VEEL vriendelijker.

    Trainings kruizen vind ik ook een verschrikkenlijk iets. Bij al mijn helis begonnen ze als n idioot te trillen door et kruis. Bij de corona hebben ze dr zelfs maar 3 accus onder gezeten. Zonder zon kruis vind ik een heli zoiso beter bestuurbaar.

    Hier is dan et hele zooitje bij elkaar:
    [​IMG]
     
  5. rc ruben

    rc ruben Guest

    hallo jongens,
    ik heb sins vorige week de RC HX-232 WINNER HELICOPTER gekocht en toen meteen uitgeprobeert. het was mijn eerste ervaring met een rc helicopter en het ging gewoon goed. eerst meetje geprobeerd van de grond te komen en daarna gewoon vooruit,achteruit enzovoord en het ging SUPER. ik zat eerst te denken aan een lama v2 maar toen zag ik deze op een internet site staan met een hele review er bij. het verschil vertelde die man van de site/winkel dat de lama v2 duurder is maar toch een betrouwbaardere naam heeft en de RC HX-232 WINNER is een toch nog een meetje onbekent maar ik mocht bij hem vliegen met ze alle 2 en ze vlogen even goed en lekker en het mooie er aan is dat de rc hx 232 winner maar 50,- kost inclusief btw en daar zit dan ook alles bij. en hij gaat als een speer allen 5 tot / 8 minuten vliegen en daarna weer een half uur opladen vind ik nog steeds een meetje te gek dus ben aan het zoeken naar een betere accu voor de hx 232 iemand een idee er voor??
    en het is ook een lelijk kapje wat er standaard op zit en daarmee de vraag kan je ook voor de hx 232 andere kapje kopen ofsoiets?? iemand een idee??
    gr ruben
     
  6. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Moah, een lama kan toch iets giftiger vliegen dan zon winnertje hoor. :p Maar et zijn allebij geweldige huiskamer speeltjes. Zeker voor dat geld.

    Je kunt beter geen zwaardere accu erop zetten omdat die kleine beestjes toch eigenlijk niet veel meer dan hun eigen orginele gewicht kunnen verdragen. En zon grotere accu maakt em natuurlijk zwaarder. Wat je wel kunt doen, is nog zon zelfde accu kopen, en et zo maken dat et ding wisselbaar is. Kun je 1 accu laden en 1 accu vliegen. :p

    Kapjes zijn dr volgens mij niet voor tekoop, maar als je n beetje creatief bent met schuim (styro, of depron ofzo), kun je wel iets leuks maken. Zorg alleen dat je motortjes niet stikken door de hitte.

    Veel plezier dr mee. :p
     
  7. Whampsy

    Whampsy Guest

    koop een lipo!.

    ohja, een microheli is wel degelijk goed mee te leren vliegen. als je daarmee kunt vliegen kan je met bijna elke heli vliegen!

    dat maakt niet uit. deze kan veel hogere toerentallen aan.
     
  8. awt74

    awt74

    Lid geworden:
    21 sep 2005
    Berichten:
    265
    Locatie:
    Hengelo
    nou gisteren avond in de gallerij (b=6xl=6xh=3m)van mijn apartementen complex ge-hoverd... ging uitstekend.... 4 accu's leeg gevlogen....
    de rietjes als skids was waardeloos....
    ik heb de ouwe skids er weer onder gedaan.. flink ingetaped... maar wel functioneel....
    totaal vliegtijd achter de kiezen: ±60min.
     
  9. gugadibo

    gugadibo

    Lid geworden:
    23 okt 2004
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Nieuw vennep
    Hier dus nog zo'n figuur die probeert te leren heli-en met een micro.
    Na alleen maar fixed wing, nu dan eindelijk toch een heli.
    Ik moet zeggen het gaat steeds beter, en de hover heb ik nu redelijk onder de knie. Ik vlieg met een Kyosho Caliber m-24.

    Dus, volgens mij is het best te leren met een micro, alleen duurt het misschien iets langer.

    Voordeel is wel, dat ik de hover nu in de kamer kan trainen, en niet afhankelijk ben van het weer. Bij een grote heli ben je weer afhankelijk van het weer, dus train je wer minder. Uiteindelijk zal het allemaal te leren zijn, waar het om gaat is de FUN!:p

    Geniet ze

    Guido
     
  10. awt74

    awt74

    Lid geworden:
    21 sep 2005
    Berichten:
    265
    Locatie:
    Hengelo
    vandaag het motortje van de heckrotor vast gelopen.... zul je altijd zien... wil je je collega's laten zien wat nou een micro electro heli kan krijg je dit... vloog(hoverde) op ca. 1.5m en in eens begint ie te tollen als een gek...
    en klapte tegen de grond(betonvloer)...
    gelijk ff gekeken naar het motortje en ja hoor...die zat vast... geprobeerd rond te draaien.... toen kwam het tandwieltje met as iets naar voren....
    dus vanmiddag ff een nieuw monteren.... en toch maar ff kijken naar een EDF...
     
  11. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    voor steuntjes van je skids zou je oude spaken van een fiets kunnen proberen. maar bedenk wel, enkel met het verstevigen van het ene zorg je dat het andere breekt. je verlegt je breekpunt bij een harde crash. skids zijn te repareren, je frame echter moeilijker, ik had er blik omheen gesoldeerd, vraag niet hoe, maar het werkte.
    EDF is no go denk ik, veel te zwaar

    Gr. Rik
     
  12. narfer007

    narfer007

    Lid geworden:
    31 jan 2005
    Berichten:
    453
    Locatie:
    Zoetermeer
    Is er geen mogelijkheid dat je een Piccolo V2 onderstel op zo'n DF-04 passend kan maken?
    Dit is echt een werelds onderstel. sterk en toch flexibel.

    Of zeg ik nou iets geks?
     
  13. Skidz

    Skidz

    Lid geworden:
    6 jul 2003
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Katwijk
    Nee, is goed te doen. Heb er al 2 verknutseld voor een DF4 en een GWS Dragonfly. Je kan ook een aftermarket-setje kopen, bij helikraft.com geloof ik voor $9,- van verenstaal.

    Groetjes,

    Ton.
     
  14. awt74

    awt74

    Lid geworden:
    21 sep 2005
    Berichten:
    265
    Locatie:
    Hengelo
    gisteren ff wat onderdelen opgehaald bij Remco van 4RC.nl...
    nu kan ik m'n 2e DF#04 weer opbouwen nadat ik hem in belabberde staat cadeau heb gekregen...
     
  15. awt74

    awt74

    Lid geworden:
    21 sep 2005
    Berichten:
    265
    Locatie:
    Hengelo
    nu 2 DF-jes klaar.
    alleen het framepje van 4RC is iets anders als m'n ouwe... de geleider van de Swashplate ?(waar de servo's aangekoppeld zijn) staat een paar mm verder naar achteren dan de oude. of de geleiderpinneke is te kort....
    het nwe framepke is waarschijnlijk van een nieuwere versie, want de servos staan ook niet mooi onder de kogellinks van die swashplate.

    M'n eerste DF heb ik nu lekker aan het hoveren...maar de vliegduur van die standaard accu is nou ook niet jevanhet... binnen een minuut of 2 loop ik weer op een hoogte van maximaal 10/20 cm te prutsen.

    Zou een 7.4V 1800 mAh 2S1p 10C LiPo wel uitkomst bieden?
     
  16. Whampsy

    Whampsy Guest

    dan kan je net zo goed 1 van 1000mah kopen, door het gewicht van een 1800tje vliegt dat net zolang.
     
  17. awt74

    awt74

    Lid geworden:
    21 sep 2005
    Berichten:
    265
    Locatie:
    Hengelo
    ik heb nu een 7.4V 1000mAh Lipo van Graupner(2s1p)...bevalt me ontstekend....
     
  18. djorkaef

    djorkaef Guest

    Ik hoover een GWS Dragonfly met:

    - 3s 11.1V 800 mAh : 15 minuten
    - 2s 7.4V 1500 mAh: 20 minuten
     
  19. evert.999

    evert.999 Guest

    ik heb een lipo 11.1v 1800mah, maar heb nog niet kunnen vliegen, neit echt althans, heb een walkera df22e, er gaat steeds wel iets stuk :(, heb al 3 nieuwe servos besteld, gister ging me HAT DD tail motortje stuk (werd loeiheet en stopte ermee)

    weet iemand een leuk alternatief dd motortje? en een goeie tail propeler? die je ook makkelijk vast kan krijgen, want dat is ook drama werk, prop om die motor krijgen :)

    http://www.rctechnics.nl/product_info.php?cPath=23_49_54_59&products_id=625

    is dat een goeie tail propeler? en weet iemand nog een goede DD tail motortje?

    en heb deze servo's al besteld.

    Micro Servo 9 gram TowerPro
     
  20. Whampsy

    Whampsy Guest

Deel Deze Pagina