Mijn allereerste Rc vlucht

Eindelijk trok de storm in Arnhem weg en zag het zonnetje tevoorschijn komen.. en dacht dit word zometeen mijn eerste vliegervaring (zelfs niet op de simulator want onze laptop heeft het begeven) dus mijn kennis was puur van youtube en forums en dit heeft me goed geholpen

Ik ging vliegen op een stukje waar nog huizen gebouwd moesten worden en er lag alleen wat bestrating en daarachter alleen maar gras/zand en dat liep een paar km door naar achter dus geen mens te bekennen laat staan verkeer.

Mijn stijg/landings baan was een metertje of 10lang dn 2meter breed, was een soort tijdelijk stukje verharde asvalt. Ik dacht dit is groot genoeg om op te stijgen en landen moet ook wel kunnen.... NOT haha.
Pas bij de 4e doorstart/doorvliegen hoe je dit ook noemt kon ik pas landen en die ging ook perfect gelukkig..... Mijn les is dus voor de volgende keer een veeeel grotere landings plek zoeken (was moeilijk te vinden want de rest was super hoog gras en vol met berenklauwen en brandnetels)

Maargoed het vliegen zelf ging aardig goed met de beginner mode maar had wel erg last van harde wind die langzaam vliegen moeilijk maakte en ook het landen werd daardoor niet makkelijker.

Ben verder erg blij want alles is nog heel (prop kapje zit er ook ng op want die heb ik vast gelijmd omdag die er snel af kon vallen las ik vaak)

Denk dat als dit geen E-flite Apprentice S15e zou zijn geweest dan had die in stukken gelegen.

Al met al dit was een super ervaring, zit er wel serieus over na te denken om een club te vinden hier in omgeving Arnhem want dit zal mijn vliegen zeker verbeteren.

"wildvliegen" zoals je dat deed, is niet echt handig, je leert je alleen maar verkeerde dingen aan.

Ben wel benieuwd met welk vliegtuigje je eerste ervaring had, en dat zal best spannend zijn geweest. En je besluit om bij een lokale club te gaan kijken is alleen maar beter, daar kunnen ze je wellicht les geven hoe je met een vliegtuig om gaat.

Veel succes in je hobby, en vlieg veilig maar wel op een toegestane plek, je bent namelijk niet verzekerd tegen schade als je wild gaat vliegen en je raakt iemand of objecten. Dat kan dan een duur grapje worden.

Ik vloog met de E-flite Apprentice S 15e.. en op de plek waar ik vloog (had ik ook aangegeven) komt geen mens, ik kan er zelfs niet komen maar wel over heen vliegen.. waar ik stond was ook een hekwerk en mag daar zowie zo niet komen omdat dit een bouwplaats is.

Zal me morgen eens verdiepen in een vliegclub hier in de buurt. Zijn er nog aanbevelingen voor een club in/rond Arnhem?

Veel succes in je hobby, en vlieg veilig maar wel op een toegestane plek, je bent namelijk niet verzekerd tegen schade als je wild gaat vliegen en je raakt iemand of objecten. Dat kan dan een duur grapje worden.

Uit persoonlijke ervaring van een vijftal jaren geleden kan ik je vertellen dat dit niet waar is.
Tenzij het betreffende vliegtuig zwaarder is als 20kg.
Bij de meeste WA verzekeringen is dit standaard in de polis opgenomen.

De beide verzekeringsmaatschappijen hebben dit onderling keurig opgelost en het heeft me zelfs geen eigen risico gekost.

Overigens, het argument van "niet verzekerd zijn" is naar mijn bescheiden mening het stokpaardje waarmee menige club loopt te zwaaien om maar zoveel mogelijk leden te werven.

Je argument dat je jezelf verkeerde dingen aanleert, ben ik het dan weer wel mee eens.

Ik wil geen hele discussie starten over wildvliegen, maar over onderstaande twijfel ik.
je bent namelijk niet verzekerd tegen schade als je wild gaat vliegen en je raakt iemand of objecten. Dat kan dan een duur grapje worden.
Voor zover ik weet hebben modelvliegvelden geen bepaalde wettelijke status. Voor de verzekering is het van belang dat je je aan de wet houdt. En de regeling modelvliegen beschrijft niet dat het verplicht is om op een modelvliegveld/club te vliegen. Die beschrijft bijvoorbeeld dat je niet boven bebouwing en mensen en mag vliegen, beschrijft maximale vlieghoogtes en beschrijft bijvoorbeeld dat je altijd je model moet kunnen zien en dat soort zaken. Er staat nergens iets over goedgekeurde modelvliegvelden of clubs.

Zie bijvoorbeeld deze link: Regeling Modelvliegen

En zie voor de meest actuele discussie hierover: aanpassingen-regeling-modelvliegen

Maar wildvliegen is niet bij de wet verboden volgens bovenstaande links. Als je je als wildvlieger verder maar aan de wet houdt.

Al met al dit was een super ervaring, zit er wel serieus over na te denken om een club te vinden hier in omgeving Arnhem want dit zal mijn vliegen zeker verbeteren.

Een club vind ik persoonlijk ook gezelliger dan alleen op een veldje staan. Allemaal mensen met dezelfde hobby is gewoon gezellig en je leert inderdaad ook sneller door naar anderen te kijken en of vragen te stellen aan meer ervaren vliegers.

Op de Ginkelse Hei tussen Arnhem en Ede zitten twee clubs die samen op hetzelfde veld vliegen. We hebben dus niet elk eigen dagen ofzo. Het veld is iets van 100x80mtr, dus dat moet voldoende zijn als je 10x2mtr gewend bent ;)

de clubs zijn de ELC - Edense Luchtvaar Club (http://www.elc1950.nl/home.php) en de VZG - Vliegclub Zuid Ginkel (http://www.vzg-ede.nl/). Ik ben lid van de VZG en ik ben er vaak op woensdagavond en regelmatig in het weekeinde, maar als het een beetje lekker weer is, is er 's avonds en in de weekeinden altijd wel activiteit op het veld. Dus kom een keer kijken! Of stuur me een PB'tje als je wat wilt afspreken.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is dan snel gegaan. Van eerste vlucht naar geen interresse meer in drie dagen.

Oh well. Ieder zijn meug.

Back