Mijn "creaties"

Hee Maarten, je bent leuk bezig!

Ik ben nog lekker aan het tekenen aan mn VP-2 voor ik wat ga bouwen. Ik ga daar Selitac voor gebruiken, verkrijgbaar bij de Hornbach in Nieuwegein.

Success met Ceasar..

Morituri te salutant

Maarten

Maarten, dat modelletje ziet er leuk uit. Geweldig hoe je een vliegtuigje hebt gebouwd met gewone huis, tuin en keuken materialen!

hmm.. met prop erop vloog hij ronduit bagger. Althans, hij vloog prima met prop, maar zodra ik het elastiekje vastmaakte en opwikkelde vloog hij vreselijk. Hij draaide tollend om zij as* recht naar beneden. Het viel me op dat onder de spanning van het elasiekje de prop nogal lastig draaide. met een nieuw asje en kraaltjes ertussen is dat verholpen, nu maar een herkansingspoging wagen.

Maarten

*richtingroer as, dus de vleugels bleven vlak

hmm.. met prop erop vloog hij ronduit bagger. Althans, hij vloog prima met prop, maar zodra ik het elastiekje vastmaakte en opwikkelde vloog hij vreselijk. Hij draaide tollend om zij as* recht naar beneden. Het viel me op dat onder de spanning van het elasiekje de prop nogal lastig draaide. met een nieuw asje en kraaltjes ertussen is dat verholpen, nu maar een herkansingspoging wagen.

Maarten

*richtingroer as, dus de vleugels bleven vlak
Klinkt als teveel prop en te weing vliegtuig. Probeer er eens wat spoed uit te buigen.

'Kwaakt de kikker en spartelt de vis, dan verandert het weer, of blijft zo het is.....'

met het nieuwe asje vliegt hij een stuk beter. Na een hoop uitgebalanceer vliegt hij met prop net zo goed als zonder, en het ziet er veel leuker ui. Ik ben blij:D

Wat ik eigenlijk overal teruglees is dat het rubber heel erg belangrijk is. Hier en daar lees ik zelfs over prophangen:o
Dat gaat met mijn model dus nooit lukken op deze manier. Hij weegt nu helaas al 5.25 gram (vliegklaar) en de propellor heeft misschien 2 gram thrust. Niet veel dus. Ik ga het huis eens afstruinen naar ander rubber, en dan kijk ik wel of dat verbetering brengt. Misschien ga ik wel een nieuwe bouwen, helaas heb ik geen balsa, en ook geen modelbouwwinkel in de buurt. Het zal wel weer satéprikkers worden, dat is wel lekker stevig. Wat voor instelhoek is gebruikelijk? En hoeveel V-stelling?

Maarten

Ik heb nieuw elastiek gevonden in het naaimandje van mijn moeder:p
Het is van dat witte kledingelastiek, en ik kan gemakkelijk de kern eruit splitsen. Het rekt uit tot 4 à 5 keer zijn lengte. (een stukje van 5 cm kan je uitrekken tot 23 à 24 cm). 2 van deze kernen zijn niet genoeg, ik ga het nu met 4 proberen.

full

full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat ik eigenlijk overal teruglees is dat het rubber heel erg belangrijk is. Hier en daar lees ik zelfs over prophangen:o

Ja, dat klopt. Het was niet de bedoeling hoor, maar het rubber gaf het vermogen te snel af.
Maar met het rubber moet je gewoon uitproberen.

Heb je al iets gedaan met satéprikkers door midden snijden? Zodat ze wat dunner zijn maar toch sterk genoeg.
Ook zou je iets met tandestokers kunnen proberen.

alle satéprikkers in mijn vliegtuigje zijn een aantal keer gesplitst, de wingtips zijn bijv 1:16 van de normale dikte, dus daar had ik al aan gedacht:rolleyes:

na een "crash" waarbij de prop afbrak is het RIP voor mijn vliegtuigje, en tijd voor een nieuwe. Ik doe een poging om de fleur de lis te maken, met mijn sateprikkertechniek. Ik gebruik nu extra large bamboe satéprikkers, en snij ze nog veel dunner dan de vorige keer. Voordeel van bamboe is dat het sterk en licht is. Ook heb ik een truucje bedacht om minder lijm te hoeven gebruiken:

full

Ik plak ze vast in de juiste vorm, en doe er een piepklein drupje mediumdikke secondelijm op. De andere delen heb ik ook uitgesneden behalve de romp, daar heb ik nog wel een idee voor. Er ligt op de vliegclub nog een kapottevleugel in de ton volgens mij waar ik wat balsa beplanking uit kan slopen.

full

Een proplagertje heb ik ook al, maar het lukt me niet om er netjes een gaatje in te krijgen. een speld krijg ik er echt niet doorheen, iemand tips?

Gtz, Maarten

Laatst bewerkt door een moderator:
^$%#^%$#

Te zwaar! de houten delen wegen bij elkaar al bijna een halve gram, dus dat word niks op die manier. Mijn oplossing: spanweidte vergroten. Ik probeer het nu met middenliggers van 15 cm. Is het toch nog een beetje mijn eigen ontwerp:rolleyes:

alleen de vleugels, wingtips en staartvlakken wegen bij elkaar een halve gram, daar moet nog een romp, bespanning, prop. enz.. bij. ik denk dat hij ruim boven 1 gram gaat komen, vandaar.

Een proplagertje heb ik ook al, maar het lukt me niet om er netjes een gaatje in te krijgen. een speld krijg ik er echt niet doorheen, iemand tips?

Gtz, Maarten

Ik prik de gaatjes met een speld of kleine spijker, maar dat doe ik voordat ik het lager in model breng. Op die manier kan ik het metaal op een goede ondergrond laten rusten. Meestal prik ik eerst twee gaatjes in een stukje metaal en knip dan pas het metaal in de juiste vorm. Dan weet ik dat de gaatjes mooi in het midden zitten.

Succes!

Back