Mijn Eco 8 uittekenen met Autocad - Zelf een stab vin maken

• Topicstarter Topicstarter steven.
  • Startdatum Startdatum
S

steven.

Guest
Hello, Een tijdje geleden was ik nog eens Autocad aan het tekenen en kwam ik op het idee om m'n Eco 8 eens een keertje uit te tekenen, uiteraard is dit niet zo vanzelf sprekend, maar telkens ik wat tijd heb teken ik weer een stukje bij :) ...

Foto van m’n kamer
afb19603.jpg

Nu mijn Eco 8 toch buiten dienst is, zat ik te denken wat ik allemaal nog kon verbeteren, en toen besloot ik zelf eens een staartvinnetje te maken, omdat deze bij de Eco 8 toch ontbreekt…
Ik heb geen plotter, dus moet ik alles op aparte pagina's uitprinten, zoals je hieronder kan zien...
afb19604.jpg

Uit een stuk plastic van ongeveer 2 mm heb ik er dan eentje gemaakt
Eerst wou ik het uit printplaat maken, maar ik had enkel nog maar printplaat van 3mm, en deze vond ik veel te zwaar…
afb19605.jpg

Zo, nu enkel nog spuiten en dan kan ik hem bevestigen :P

Zijn er hier soms nog enkele piloten die veel met autocad werken ?

Vriendelijke groeten
Steven 8)

Leuke site, bedankt,
Maar als je zoiets ziet is het natuurlijk altijd treuren dat ik geen metaalbewerkingsmachines heb :cry: :cry: :mad: :evil: :cry:
Ik heb wel een houtdraaibank, maar met een maximum toertal van 2900 toeren de minuut, zou je met dit toerental al metaal kunnen draaien of niet ?

Groeten
Steven 8)

Ziezo, even in de kelder nog een spuitbus gevonden, "metalic blauw", hier zijn nog enkele foto's,...
Gebruikt er hier niemand soms autocad ? Ik zou heel graag willen weten hoe je 3D moet tekenen, niet in aanzicht maar dat je de tekening kan vast grijpen en dan rond draaien, zodat je aan alle kanten van het onderdeel kan kijken,.. 3D orbit ofzoiets noemt dat...

Groetjes
Steven 8)

afb19642.jpg

afb19640.jpg

afb19641.jpg

Ik heb wel een houtdraaibank, maar met een maximum toertal van 2900 toeren de minuut, zou je met dit toerental al metaal kunnen draaien of niet ?

Het toerental is al aan de hoge kant. Mijn metaaldraaibank heeft toerentallen tussen 125 en 2000 toeren. Meestal draai ik aluminium op 1000 toeren.

De vin ziet er trouwens mooi uit.

tieske

tieske zei:

Het toerental is al aan de hoge kant. Mijn metaaldraaibank heeft toerentallen tussen 125 en 2000 toeren. Meestal draai ik aluminium op 1000 toeren.

De vin ziet er trouwens mooi uit.

tieske

Inderdaad, op 2900 toeren draaien is iets teveel van het goede voor de meeste beitels.

Probeer eens 1000 toeren voor bijvoorbeeld messing, alu, auto/zilverstaal.
Mits je er niet teveel vanaf haalt in een keer. Anders moet je de toeren wat lager zetten...

Ow, dat is leuk om te horen, ik kan m'n V-riem verleggen op 4 standen,
810 - 1180 - 1700 - 2480, ik dacht altijd dat je voor metaal te draaien een heel hoog toerental nodig had :wink:

Zo, zal ik binnenkort eens gaan experimenteren.. :P

Groetjes
Steven 8)

Nog een vraagje, een houtdraaibank heeft wel een andere opbouw dan een metaaldraaibank, bij een houtdraaibank met je zelf de beitel vast houden, en gewoon los over de geleider geleiden,..
Kan je bij metaal ook nog de beitel zelf vasthouden, of moet ik nog wat aan m'n houtdraaibank gaan sleutelen ?

Groetjes
Steven 8)

Ziet er goed uit alleen bevestiging .. Zit dit wel goed vast?
Filmpje van hoe het vliegt?

Groeten

Ik zou je met klem willen afraden om metaal te gaan draaien op een houtdraaibank!

Een metaaldraaibank is inderdaad voorzien van een beitelhouder waarin je je beitel stevig kunt vastzetten, dit vanwege de grote krachten die optreden bij het verspanen. Mede hierom is een metaaldraaibank ook veel zwaarder gebouwd dan een houtdraaibank.
Proberen metaal te bewerken met een beitel die je in je hand houdt is vragen om ongelukken.

Daarnaast heb je geen mogelijkheid om precies in te stellen hoeveel je afneemt, iets wat bij metaaldraaien onontbeerlijk is.
Overigens is een houtdraaibank meestal niet voorzien van een klauw, waarin het materiaal kan worden opgespannen.

De stabilisator vind ik trouwens erg knap gemaakt. Hoe heb je dit gedaan? (uitgezaagd?)

Ik teken zelf ook regelmatig met Autocad, vaak ook in 3D. Dus als je vragen hebt wil ik graag proberen je te helpen.

Hello, leuk al die reacties :

Ziet er goed uit alleen bevestiging .. Zit dit wel goed vast?
Filmpje van hoe het vliegt?

Voorlopig is m'n eco wegens geldnood buiten dienst, tijdens de vlucht is een van de staartrotorbladen uitmekaar gevlogen, en heeft deze alles wat eraan hing zoals rollagers, links enz meegenomen, ik heb de kapotte stukken nog steeds niet in de tuin teruggevonden :wink:
Dus ook geen filpje .. :(
Ik heb het eerst eens geprobeert met wat ze bij ons noemen "rapjes", 2 stuks, deze heb ik met een tang keihard aangetrokken, ik kan de vin niet van plaats veranderen met er een normale kracht op uit te oefenen..
Maar ik zal er nog wel iets anders op vinden 8)

De stabilisator vind ik trouwens erg knap gemaakt. Hoe heb je dit gedaan? (uitgezaagd?)

ja, inderdaad de vin is gemaakt uit stevig 2mm plastic, met een figuurzaag / decoupeerzaag ook wel genoemd, kun je met een fijn getand zaagje heel nauwkeurig werken..
Voor de binnenste gaten boor je even een gat in het midden, waarna je het zaagje erdoor steekt en de binnenkant uitzaagt.
Het afronden kun je met een schuurblokje bijwerken.
Om plastic te spuiten kun je het best even met heel fijn schuurpapier de vin opschuren, zodat de verf er later niet afpelt.

Ik teken zelf ook regelmatig met Autocad, vaak ook in 3D. Dus als je vragen hebt wil ik graag proberen je te helpen.

Leuk, ik wil je nu niet meteen gaan overompelen met vragen, maar ik zou graag willen weten hoe je daaraan moet beginnen,
bv : eenvoudig beginnen met een kubus, eerst teken je een kubus, maar dan zou ik de kubus willen vastgrijpen met de functie 3D orbit of zoiets, waardoor je de kubus is het rond kan draaien, je kan hem dus van alle kanten bekijken..
Op die manier zou ik later m'n heli helemaal 3D willen tekenen..
Maar ik weet dus niet hoe je zo moet tekenen, moet je dan ergens een Z-waarde ingeven (diepte/3e dimensie) ?

Bedankt en groetjes
Steven 8)

Back