Mijn eerst draaideeltjes-CP motor-LRK or not?

• Topicstarter Topicstarter niels polfliet
  • Startdatum Startdatum
Heb m'n N50 magneetjes binnen... wow die voelen toch een stuk sterker dan die N38's

Er klopt toch hier iets niet hoor. Ik meet bij 2000 toeren bij N38 maar 0.3V, bij N50 0.36v 8O
Volgens m'n berekeningen zouden er, om bij 2 lipo's 5640 rpm vrijloop te hebben bij N38 magneetjes 86windingen, en bij N50 magneetjes 72 windingen op moeten liggen, verspreid over telkens 2 polen :oops:. Om 1 of andere reden wekt dat ding veel te weinig spanning op. Heb met 2 multimeters gecheckt, dit kan gewoon niet.

Als vergelijking zie ik dan motoren van Mfly, de 290/05, die met 28 wikkelingen verspreid over 2 polen al de goeie KV hebben;
http://www.mfly.de/Techn_Daten290_05.htm

Het stator van mijn motor is 280/05, dus ga ik dan maar eens met 26 wikkelingen proberen...Is lekker snel met dikke draad zo gepiept, dus we zien wel.

Niels

Hey Niels,
ik had zo even een vraag na het lezen van alles over je motor en wikkelen.
Wat voor stator-pakket gebruik jij? ik zie dat je een 12 pool hebt? waar haal je zo iets vandaan?

Tot nu toe heb ik eigenlijk alleen maar 9 pools statoren, en 1-24pools (zoals je al weet)
Op deze 9 pools krijg ik hooguit 12x 0,45mm.

groeten Vincent.

ja, deze motor is 2 stators van een hard disk gestapeld...

Hij heeft gedraaid!!! 8)

Stator gewikkeld met 12*0.5mm per tand, was echt het maximum dat erop kon.

Dan de eerst test...eerst zonder bladen of bladhouders, dan met aleen de bladhouders en dan met de bladen erop. Het viel me perfect mee, er is niks vibratie te ondekken 8) . Enkel zat er wat trak op de bladen, 1 blad gaat 2mm voor het andere. Heb 1 blad al een groen puntje gegeven, straks haal ik die trak er wel uit.

Ben nu tot half gas geweest, met de motor in de hand. De pitch is zeer makkelijk te verzetten, vraagt werkelijk geen kracht. Is wel grappig, op halve gas laten draaien, en dan de pitch heen en weer, het vuil op m'n werktafel wist niet waarheen :) Wel lastig vasthouden, het koppel veranderd constand natuurlijk :oops:

Ook af en toe even de op a-meter gekeken. Bij 0 pitch op halfgas verbruikt hij 1 ampere, vol negatief en pos gaat dat naar 3A. Heb geen idee hoeveel stuwkracht dat dat al was, maar het leek mij behoorlijk.

Ga de motor nu vast op de werkbank monteren, met een servo voor de pitch erbij, om de fijnafstelling wat te regelen en te kijken of de sevo het aankan. Daarna gaat hij op de shockflyer hierboven, voor de eerst vluchttest :)

Wat mij betrefd nu al een succes, maar de weegschaal is er niet mild om...47 gram inc prop :oops: ...het volgende type moet toch minstens 10 gram lichter kunnen, al was het maar door een kleiner stator...

Niels

Waanzinnig Niels!

Leuk man, vergeet geen filmpje te maken als je hem voor het echie gaat testen!

afb7457.jpg

afb7459.jpg

afb7460.jpg

Hier is hij dan, 177 gram vliegklaar. Let niet op de wieltjes, wordt nog veranderd, lijkt wel een yak zo :lol: 30 gram zwaarder dan z'n broertje, zal wel heel anders vliegen dan :oops:

Heb het gas op een schuiver gezet, regelaar op goverenr low, met 4250 rpm. Vol pos en vol neg geeft dan allebei 5A, met veel wind :)

Heb al wat rondgereden in de living, valt niet mee 8O . Zeer gevoelig op de pitch, zal wat minder uitslag moeten hebben. Moeilijk is vooral dat de reflex om bij noodsituaties de gas af te trekken er nog goed inzit, maar dat werkt hier dus niet (vol negatief)

Er is stationair wel nog een klein beetje vibratie te ontdekken, het richtingroer staat niet volledig stil. Dit is waarschijnlijk onvermijdelijk, elke aandrijving met zo'n lel van een schroef heeft wel wat trilling. het stoort niet, en het is niet veel dus daar laat ik het bij. grappig geluid wel, lijkt wel een taxiënde warbird..

Dat wordt spannend de eerst vlucht :oops: Heb al gedacht voor de eerste vlucht enkel positief pitch in te stellen, maar zo leer ik het nooit natuurlijk :twisted: , dus doe ik het maar zo.

Filmpje komt er wel, maar niet tijdens de eerst vlucht 8O

Niels

Euh, zo kan je het wel noemen ja :wink: .

Nee, hij heeft inderdaad gevlogen, heb zelf meerdere versies gemaakt met andere motoren enz..(zal eens wat foto's opdiepen), maar het benodigde vermogen om "achteruit" te gaan is gewoon te groot voor de 2 celpakketjes die ik gebruik. Er is meer dan 10A voor nodig. Ook in vooruit is het verbruik veel hoger dan met een gewone prop...De vliegtijden waren kort en de pakketjes waren warm. Het verhoogde gewicht had ook niet zo'n goeie invloed op het vlieggedrag, zodat ik de motor maar weer door iets conventioneler vervangen heb. (Verstelpropvliegen is moeilijk 8O )

Ik wil zeker nog wel een verstelpropmotor bouwen (krijg al zin na het zien van de filmpjes), maar dan op een veel lichter 15 gramsmotortje, op een knuffel ofzo, zodat er toch genoeg vermogen te halen is uit 2S pakketjes. Heb geen zin op 3S te kopen :wink:

Ooit komt het er nog wel eens van :wink: Misschien als m'n direct drive ironless coreless corona motor af is, aldat ik daarna nog iets met fannetjes en bitcharge autootjes, en natuurlijk een nieuwe motor voor de concept 30 gepland had...Betrap me er zelf op dat ik veel meer aan het bouwen ben (motoren dan) dan dat ik eigenlijk vlieg..You know how it goes :wink:

Niels

Back