Mijn eerste 500-heli

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door Entrophy, 22 mrt 2010.

  1. Entrophy

    Entrophy Guest

    Laat ik mij eerst maar even voorstellen, gezien ik nieuw ben op dit forum :)

    Mijn naam is Danny.
    Ik ben in aanraking gekomen met heli vliegen door een oud collega, die op rustige momenten wel eens in het magazijn rondvloog.
    Hiermee heeft hij mij aangestoken met heli vliegen ;).
    Ik begon eerst heel veel te simmen om het een beetje te leren, en heb hierna een coaxiale en later e-flite blade msr aangeschaft.
    Van deze heli's kan ik op dit moment zeggen dat ik alles er uit heb gehaald en dat het tijd word om een grotere stap te wagen.

    Mede daarom ben ik veel gaan lezen en informeren en wil ik een 500-model heli kopen. Dit ook omdat ik gehoord heb dat dit het beste is om het vliegen ook mee te leren.

    Nu weet ik dat er veel discussies zijn op dit forum van mensen met een T-rex of een T-rex kloon. Gezien de kosten die hier bij mee komen, en dat de klonen kwalitatief steeds wel iets beter worden heb ik gekozen voor een kloon te gaan.

    Hierbij heb ik een lijstje voor mezelf gemaakt voor materialen om aan te schaffen, hierover graag jullie advies.

    HK-500GT 3D Electric Helicopter Kit
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9975
    HK-500GT Metal Tail Linkage Rod Fin Band (ik las dat de standaard meegeleverde snel breken)
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10148
    Turnigy Typhoon 500H Heli Motor 1800kv (500 Class)
    HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy Typhoon 500H Heli Motor 1800kv (500 Class) $24.95
    Hobby King 401B AVCS Digital Head Lock Gyro
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10113
    TURNIGY Plush 80A w/ UBEC Speed Controller
    HobbyKing Online R/C Hobby Store : TURNIGY Plush 80A w/ UBEC Speed Controller $39.99
    3x Turnigy MG930 Digital Metal Gear Servo 3.6kg / 26g / 0.14sec
    http://www.hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9391
    1x Futaba S9257 EP Digital Rudder Servo 2kg/.08sec/26g (op de staart)
    HobbyKing Online R/C Hobby Store : Futaba S9257 EP Digital Rudder Servo 2kg/.08sec/26g $59.99

    Als zender/ontvanger zat ik er aan te denken om een Spectrum dx6i kit te nemen:
    Mr. Hobby :: Spektrum DX6i 2,4Ghz 6 kanaals zenderset (mode 1 of 2)
     
  2. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Als je voor een kloon wilt gaan zou ik eerder de CopterX kloon nemen dan de HK500. De CopterX is helemaal van aluminium in tegenstelling tot de HK die gedeeltelijk nylon is.

    CopterX CX 500SE V2 Kit eHIROBO Store

    Voor $50 extra kun je er ook de motor en regelaar bij kopen.

    Op de servo's en gyro zou ik niet teveel besparen. De staartservo is prima (9257)

    Zender is verder oke.
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Gefeliciteerd met je nieuwe verslaving!

    Ik heb even door je lijstje heen gekeken, en ik vermoed dat het best zal gaan vliegen.
    En heb je ooit een crash, kun je align onderdelen gebruiken.

    Enige waar je een beetje mee uit moet kijken, is dat goedkope electronica de neiging heeft waar voor zijn geld te bieden.
    Bv de gyro, ga je naar een 401 of iets degelijks kijken, kom je erg snel op 100 eur en meer uit (voor alleen de gyro, servo moet er dan nog bij)
    Jouw gyro is 14 dollar, wat niet zegt dat hij slecht is, maar wel dat er minder van verwacht kan worden dan een 401 oid.

    Crash je 1 keer door gyrofout, heb je misschien de meerprijs van een originele 401 er al uit.

    Maar dat is mijn idee, ik kan me voorstellen dat er een bepaald budget aan de heli gebonden is :D
    Deze hobby is erg slecht voor je bankrekening


    Enige wat ik mis in je lijstje is de BEC voorziening, oftewel het onderdeel dat de servo's, gyro en ontvanger van 5 volt voorziet. In je esc zit een 3 amp bec, maar ik heb zo mn twijfels of dat voldoende is voor een 500 size. Misschien iemand met een 500 in zn bezit die hier wat over kan zeggen?

    en ik mis je batterijen nog, en eventueel misschien een lader?

    Succes met de speurtocht naar onderdelen!
     
  4. Entrophy

    Entrophy Guest

    Bedankt voor jullie reactie :)
    De reden dat ik de HK500T koos boven de CopterX is omdat ik na veel reviews heb begrepen dat de meeste bugs uit de HK500GT zijn gehaald. Ook is deze nog een aardige slag goedkoper dan de CopterX

    Qua de BEC, is goed dat je het zegt!

    Ik had begrepen dat de ESC genoeg zou moeten zijn.
    Mocht dit niet zo zijn dan zit ik te kijken naar deze BEC
    http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6320

    Hopelijk is er iemand hier die hier iets meer van weet ;)

    Voor Batterijen zat ik te denken aan:
    ZIPPY Flightmax 3000mAh 6S1P 20C
    of
    Turnigy 3000mAh 6S 20C Lipo Pack

    Ik heb alleen niet zon goed idee welke lader ik hier het beste voor kan gebruiken.
    Ik zat te denken aan de Turnigy Accucel-6 50W 6A voor de Turnigy (hou liever merken gebonden wat laden betreft)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 mrt 2010
  5. Malelom

    Malelom

    Lid geworden:
    12 jan 2010
    Berichten:
    77
    Locatie:
    Coevorden
    Zoek eens op ebay aar een imax b6 lader, ik had hem geloof ik voor 3 tientjes incl. verzenden in huis.

    Ook een 50w lader dus gelijk aan de turnigy en redelijk populair begrijp ik zo links en rechts.
     
  6. Frans

    Frans Guest

    Hey! Bekend verhaal. Ik ben ook begonnen met een Coax (Lama V4). Erg leuk om mee te beginnen! Maar steek er niet te veel geld in zoals ik gedaan heb. Zo'n Trex 500 is echt veeeel vetter. Maar ja, binnen vliegen is wel erg leuk. Behalve dan die ene aanvaring met mijn Philips Aurea TV :). Haha.

    Ik heb zelf de Spartan DS760 gyro. Absoluut geen spijt van. Als zender heb ik een Futaba 7C (mode 2 geloof ik. Gas links igg). Een prima zender. Wat ook fijn is, is dat Finless Bob in z'n video's ook vaak de zender behandeld. Dat vond ik wel prettig, in ieder geval.

    Achteraf heb ik een heel klein beetje spijt dat ik niet meteen echt goede batterijen gekocht heb (Outrage ipv Zippy). Het prijs verschil is enorm. Maar goedkoop is duurkoop. I.p.v. 5 zippy's had ik beter 2 of 3 Outrages kunnen halen (6C, 3000mAh, 25C). De zippy's zijn prima om mee te beginnen. Ik merk nu dat de Zippy's een beetje achter blijven, qua performance dan.

    Waar kom je vandaan?
     
  7. garfield1971

    garfield1971

    Lid geworden:
    21 jul 2008
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Soesterberg
    Ik zou voor de Turnigy's gaan, ik heb er 4 in gebruik met gemiddeld 50 cycles per stuk en ze presteren nog als nieuw (niet dat 50 veel is maar toch)
    De balanceer aansluiting is bij Turnigy beter (soepeler draden) bij zippy breken ze nog wel eens omdat de draden stug zijn.
     
  8. Entrophy

    Entrophy Guest

    Zo...
    Gister de kit, motor, gyro, esc besteld.
    Sinds die tog nog niet op voorraad zijn heb ik nog voldoende tijd om te bedenken welke servo's ik er in wil zetten :p

    Heeft er hier iemand trouwens ervaring met de Spektrum DX6i kit (+AR6200) of de Futaba 6EX (+R6014HS)?
    Ik zit enorm te twijfelen welke van deze ik het beste kan nemen.

    Ook kwam ik net deze servo tegen: Turnigy BLS980 Digital Brushless Heli Rudder Servo 3.1kg/.03sec/58g
    Is deze beter dan de Futaba S9257 EP Digital Rudder Servo 2kg/.08sec/26g ?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 mrt 2010
  9. Molen

    Molen

    Lid geworden:
    21 okt 2009
    Berichten:
    1.307
    Toen ik een op het forum vroeg welke lader beter is, zeiden ze Turnigy Accucell-6 is beter dan iMax charger.
     
  10. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Die Turnigy servo is wel heel groot en zwaar. Lijkt me meer voor een 600-700 size heli.

    Over de zender kan ik je helaas niet helpen. Ik gebruik inmiddels al wat jaren Spektrum en ben daar zeer tevreden over. De DX6i wordt bij ons op de club veel gebruikt tot volle tevredenheid. Ik heb zelf de DX7.
     
  11. Entrophy

    Entrophy Guest

    Zijn er grote verschillen tussen de DX6i en de DX7?
    het prijsverschil is er na de jaren tog wel uit te halen :p
     
  12. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Met de DX7 heb je meer mix mogelijkheden en uiteraard 7 kanalen ipv de 6 bij de DX6
     
  13. Entrophy

    Entrophy Guest

    Zou iemand mij kunnen vertellen of het vermogen van de TURNIGY Plush 80A ESC genoeg is?
    Of heb ik nog een losse BEC nodig? :confused:
     
  14. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.838
    Locatie:
    Nootdorp
    Die is prima ! hij heeft een 3 amp. BEC en dat is voldoende.
     
  15. Entrophy

    Entrophy Guest

    Thanks :)
    Dat scheelt weer een extra bestelling hahaha.
    Nu wachten tot het spul binnen is. (heb geen geduld)
    Denk dat ik maar eens een club in de buurt ga opzoeken om wat informatie op te doen qua afstellen :p
     
  16. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Nou, 3A voor een 500 size is niet al teveel hoor. Het laatste wat je wilt is een brown-out tengevolge van je te kleine BEC. Met 5A zit je al een stuk beter. de swash en staartservo en gyro kunnen al snel de 3A halen. En op de grens wil je zeker niet zitten.

    Mijn advies, koop er een flinke BEC bij zodat je daar geen problemen krijgt.
     
  17. Entrophy

    Entrophy Guest

    Net eindelijk bericht gekregen dat de heli bij de douane ligt (Wat heeft dat lang geduurt :()

    Nu zit ik alleen met het dilemma dat ik eerst van plan was om 3 Turnigy servo's te bestellen bij HK, maar deze zijn continu niet op voorraad.

    Ik zit er nu aan te denken om het volgende te doen.

    3x Hitec HS82MG
    1x Align DS520 (of) 1x Futaba S9257

    Nu ben ik alleen benieuwd of de Hitec geschikt is voor een 500-size, en ook of een DS520 goed samen werkt met een HK401b (replica GY401)

    Heeft iemand hier ervaring mee?
     
  18. Dflyer

    Dflyer

    Lid geworden:
    6 dec 2004
    Berichten:
    1.050
    Locatie:
    Loppem (BE)
    Hi Entrophy,

    ik heb de HS 82 Mg's gevlogen op mijn TREX 500, en die deden hun werk prima. Dat is dan wel voor sportvliegen, niet 3D, dan halen ze het niet.

    Ja en die beide servo's zullen het zonder probleemn doen op HK401B, no worries.

    Grtz,
    Dirk
     
  19. Entrophy

    Entrophy Guest

    Ah thanks voor de reactie :)

    Binnenkort maar beginnen met bouwen als alles binnen is :D
    Ik hou de topic up to date :)
     
  20. Entrophy

    Entrophy Guest

    Afgelopen weekend eindelijk eens begonnen met bouwen :)
    Ik merkte al snel dat ik wat meer filmpjes van tevoren had moeten bekijken haha aangezien het bouwen allemaal niet soepeltjes verliep
    (belt zat verkeerd om, en ook had nog nog geen step-down voor mijn staart servo)

    Hier mijn setup:

    HK500GT
    Turnigy 500H 1800Kv
    HK 401B Gyro
    Turnigy Plush 80A ESC (+programming card)
    Turnigy 5-7,5A UBEC
    Towerpro 930 x3
    Futaba S9257 op de tail
    2x Turnigy 2650maH 6S lipo packs

    Mijn schoonvader heeft precies hetzelfde besteld alleen had hij een defecte ESC uit hongkong (kan gebeuren :()

    Hier een afbeelding.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Uploaded with ImageShack.us
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 mei 2010

Deel Deze Pagina