Mijn eerste balsa vliegtuig

• Topicstarter Topicstarter Jerommeke
  • Startdatum Startdatum
charter vliegt al goed met een 4cc. 6.5 kan ook wel maar gaat dan echt verticaal. tenzij je electro wilt, dan kan ik je neit helpen ;)

Ik weet dat dat voor de oude geldt. Maar is het ook nog voor de vernieuwde versie zo dat 6.5 eigenlijk te zwaar is?

En gewoon nieuwsgierigheid: is er een omreken schaal voor electro naar brandstof en/of andersom?

voor de nieuwe kan ik het je niet direct zeggen. maar als het vliegklaar gewicht hetzelfde is moet een 4cc voor de nieuwe ook genoeg zijn?

@ ReneL,
Is inderdaad mooi.
Maar ik ben meer opzoek naar wit als basis (want dat heb ik al gekocht :D) en dan met andere kleuren accenten te maken

Rood en geel zijn goede opvallende kleuren heb ik me laten vertellen.
Wit kan soms lastig zichtbaar zijn tegen de wolken. Omdat je nog niet ervarne bent zou ik opvallende kleuren gebruiken. Dus zeker geen blauw erbij doen. Dat werkt als camouflage. Lang niet altijd, maar als je lest ben je niet graag je toestel ff kwijt.
De onderkant van de vleugels een andere kleur geven dan de bovenkant helpt ook om makkelijker te zien hoe je vliegtuig vliegt.
Oh ja, paars kan ook een leuk effect geven bij het wit en ik vond die kleur ook lekker afsteken tegen de lucht.

Een modelvliegtuig ziet er als het hoog zit bijna altijd uit als zwart, zelfs als het wit is.
Wel een goed idee om boven- en onderkant verschillend te maken, je kan bijvoorbeeld ook op een wit fond een grote cirkel (of een ster) in een contrasterende kleur maken.

Een modelvliegtuig ziet er als het hoog zit bijna altijd uit als zwart, zelfs als het wit is.
Wel een goed idee om boven- en onderkant verschillend te maken, je kan bijvoorbeeld ook op een wit fond een grote cirkel (of een ster) in een contrasterende kleur maken.

Dat weet ik, maar ik had toch op ruim 150 meter hoogte dat onder een bepaalde stand mijn hoofdzakelijk witte charter amper afstak tegen de witte wolken afstak.

@PH-AJH
Bedankt voor de links, ik zal ze zeker lezen

Ik heb het erg druk gehad met nevenactiviteiten, maar ik heb eergisteren de eerste stukjes in de folie gezet en het viel niet tegen.

Morgen ga ik weer verder met foliën en zo.

Ik heb de laatste dagen eigenlijk niet zoveel tijd gehad en voorlopig gaat dat ook niet veranderen.
Dus ik probeer in iedergeval in het weekend een hele dag vrij te maken voor de bouw.

Greetz Jeroen

ik ben erg benieuwd naar de folie foto's.

vooral omdat het je eerste keer is , ik neem aan oracover ?????

foto's en tips zijn meer als welkom voor ons (her) beginners.

succes ermee grtzz marc

Hoezo is dat te zwaar dan Bruno? Vliegt hij niet? Is hij neuslastig?

Of bedoelen we niet 'te zwaar' maar eigenlijk 'niet ideaal? ' ;)

Wat betreft de kleuren; lees de links van PH_AHJ, die zijn echt erg nuttig. Het gaat niet zozeer om de kleuren, maar om de contrasten. In de verte valt alles weg naar grijstinten. Dat kunnen lichte en donkere grijstinten worden in de verte (contrast). Het is dus handig je toestel zo te coveren dat de kleuren zo naast elkaar liggen dat je op afstand overgangen tussen lichte en donkere grijstinten nog makkelijk kunt zien.

Ik zou wit als basiskleur nemen voor alles en dan afwerken met gekleurde accenten. In mijn ervaring zijn die schema's het best te zien, maar dat is ook een persoonlijk iets.

Voor een F3A wedstrijdkist is het erg prettig om een symmetrisch schema te hebben (links/rechts hetzelfde) en om op de onderkant een ander schema te hebben dan op de bovenkant. Dit laatste is voor een Charter minder van belang, daar je, zeker in het begin, niet veel tijd in rugvlucht door zult brengen.

Ikzelf vind het altijd mooi als het stabilo qua kleurenschema een kopie is van de vleugel, maar dan kleiner uiteraard.

Laatst bewerkt door een moderator:
Links en rechts andere kleuren lijkt mij niet echt iets voor een charter maar meer voor een stick.

Ik wil mijn vliegtuig er wel mooi uit laten zien.
Maar bijvoorbeeld onderkant vleugel een andere kleur als de bovenkant ga ik wel doen.

Van het weekend komen de foto's van de vorderingen.

Greetz Jeroen

Hallo Bouwers.

Ik heb eindelijk weer wat tijd vrij kunnen maken.
Volgende week heb ik geen tijd om te bouwen (veel te volle agenda)

Hier de foto's van mijn eerste folie werk.
Basiskleuren, bovenkant wordt rood en de onderkant wit.
Ook heb ik nog een foto van het middendeel van de vleugel die ik in de glasvezel heb gezet.

img_2193.jpg

img_2194.jpg

img_2195.jpg

img_2196.jpg

img_2198.jpg

Dat was het alweer.
Het foliën gaat erg langzaam op de kleine stukken dus erg veel progres heb ik nog niet gemaakt.
Ook heb ik er nog niet heel veel handigheid in maar het begin is er.

Greetz Jeroen

Ziet er volgens mij prima uit. Moeten de folieranden nog extra gelijmd worden of blijft het zo al goed plakken? Moet binnenkort ook voor het eerst folieen en zie daar als een berg tegenop.

Glasweefsel actie ziet er goed uit, had niet zo ver gehoeven. Tot net buiten de romp zodat de vleugelastieken straks nog over het glasweefsel vallen. Moeilijk te beoordelen van de foto maar wellicht nog een tweede smallere laag van paar (5) cm breed.

Tippen folieën kan wat moeilijk zijn bij de ronding van de vleugeltippen. Goed de folie om de tip trekken en tegelijkertijd strijkbouten. Mannetje/vrouwtje erbij is dan handig qua handjes.

Moet binnenkort ook voor het eerst folieen en zie daar als een berg tegenop.
Ik heb inmiddels 3 toestellen gefolied, de derde is behoorlijk goed gelukt vind ik zelf. Ik vind het erg leuk werk Je kan online prima aanwijzingen vinden, oa op de site van hobby-in: Hobby-
De tweede die ik deed was een abachi beklede vleugel, met zilverkleurige folie van United Hobbies. Een ramp was dat, en het ziet er niet goed uit - ik ben nog moed aan het verzamelen om het eraf te rukken en over te doen. Best mogelijk dat het met Oracover wél goed lukt. Kost wel 3 à 4x zo duur...

Back