Mijn eerste boot

• Topicstarter Topicstarter ThoFri
  • Startdatum Startdatum
T

ThoFri

Guest
afb14434.jpg

Mijn eerste boot, de W3 van Robbe in wording. Er is nog veel werk aan maar het wordt steeds boeiender. Telkens sta je voor nieuwe uitdagingen waar je geen ervaring mee hebt. Hier is de ervaring van forumleden dan ook een geweldige bron van informatie.
Voor de aandrijving heb ik gekozen voor de 720 BB Torque samen met de Rokraft 120 regelaar.
Het is wel een héél verschil met de bouw van 1/8 RC cars van 15 jaar geleden en het bevalt me meer en meer.

Frits

Ik ben sinds kort ook aan boten begonnen en moet toegeven dat het leuker is dan ik vermoede.

Je hebt veel vrijheid hoe je problemen kan oplossen en werkt aan een uniek stuk ... dat geen risico loopt bij de eerste vlucht tegen de grond te gaan zoals vliegtuigen.

Patrick

Gelukkig maar dat je een schip altijd eerst nog eens in de badkuip kan laten dobberen om te zien of eea waterdicht is, kortom dat gaat jullie wel lukken, mannen doe jullie best en maak er een stel mooi schepen van !!!!

Succes met de bouw, en mochten jullie vragen, brandt maar los, er komen altijd antwoorden waar je wat aan hebt.

Tom Boere

lol... kan mij niet gebeuren, we hebben hier geen badkuip...

ik moet trouwens zeggen dit wordt een mooie boot! (de w3, das toch die politieboot?)

tonberg zei:
mijn badkuip is te klein

Die van mij zou er waarschijnlijk net inpassen, maar er zal weinig ruimte over te blijven om even iets vooruit of achteruit te doen!!

Dikkie zei:
ik wil de vaarfoto's wel zien als die er komen :) hoe groot is de verwachte draaicirkel eigenlijk?

Kun je zelf bepalen. Vooral met een computer zender, bij mijn dusseldorf heb ik de uitslag op 150 % staan, draait hij mooi scherp.

F.van.Gent zei:
hoeveel graden draai je servo dan volgens mij 135graden
klopt dat ?????????

Dat durf ik zo niet te zeggen, misschien is het handig om het een keer op de meten. Maar hij draaid scherp genoeg om mijn dusseldorf perfect te besturen zonder boegschroef!

afb17916.jpg

En zo ziet ie er vandaag uit. Heeft vandaag ook de eerste proefvaart gemaakt in mijn (te kleine) tuinvijver :lol: :lol: . De aandrijving gebeurt door twee 720 BB Torque beide apart regelbaar door een 120 Rokraft. Door middel van de zender zijn beide motoren zowel samen als apart te bedienen wat normaal het manoeuvreren moet vergemakkelijken, ben benieuwd. Omwille van het te hoge totaalgewicht heb ik de 12V/7Ah akku moeten vervangen door een 6V/10Ah :cry: . Nu nog wat verder afwerken (bedrading, afzekeren, functies enz) en dan kunnen we naar het vaarwater van de club :banana: .

Frits

Succes :) het is inderdaad een mooi schip geworden, en als ik de posts zie heeft het ongeveer iets minder dan 2 maanden geduurt, best weinig eigenlijk :)

Is best een mooi bootje.
Uhm kuch, over mijn tijd van mijn bootje zal ik maar zwijgen.

En waarom vindt ge het spijtig dat ge van 12V naar 6V zijt gegaan eigenlijk? (Maby a stupid quistion)

tussen 12 V 7Ah en 6V 10Ah zit ongeveer 500 gram vershil
maar ook 6 Volt wat voor de nodige power zorgt

Groeten Gerjan

Het verschil tussen de 12V en de 6V akku bedraagt inderdaad 500 gr. Er is echter ook het verschil van de aandrijving. De voorgeschreven Robbe Navy Kompakt (dit is incluis as en schroef) weegt 280 g per stuk. Eén 720 Torque weegt bijna 100 gr meer, daar komt dan ook nog het gewicht van de assen bij, de snelheidsregelaars en alles wat er bij kijken komt.
Als ik nu de 12V akku inleg zakt de boot totaal bijna 3 cm boven de waterlijn wat resulteert dat het achterdek 1,5 cm boven water steekt. Tijdens het varen wordt dit nog minder. Bij de 6V akku zakt de boot tot net geen 1 cm boven de waterlijn en dat lijkt me heel wat veilger. Dat het scheelt in vermogen is me wel duidelijk, maar twee motoren 720 Torque op 6V draaien echt nog heel behoorlijk.
Alvast bedankt voor de reacties :wink: .

Frits

Hallo,

Mooie boot geworden in zo'n korte tijd.
Jammer dat ie eigenlijk altijd tot boven de waterlijn in het water ligt. Is het geen optie om een 12V, 5 ah accu te nemen. Die heb ik ook wel beruikt en zijn al gauw 500 gram lichter als de 7 ah variant. Je kunt na een poosje varen toch gewoon de accu's verwisselen?

Groeten, Marco

Het juiste gewicht vinden blijft stoeien totdat je het zelf goed vindt. Zeker bij dit model wil je misschien dat het bij hoge snelheid iets uit het water omhoog komt. Overigens wordt het bij grotere boten weer een kwestie van ballast toevoegen (en hoe te vervoeren).
Als ik op de robbe site kijk zie ik een displacement van 3500g. Betekent dit dat je 3500 gram aan apparatuur erin kan bouwen om op de waterlijn te komen?

Back