Mijn eerste crash :(

Vandaag kwam eindelijk mijn langverwachte servo pakketje aan.
Bij de installatie van de servos kwam ik er achter dat de servo draadjes veel korter waren dan mijn oude servo's.
Ze kwamen lang niet bij mijn ontvanger.Hierdoor had ik besloten de gyro en de ontvanger om te wisselen.

Heli weer opgebouwd servo's getest, en ben gaan vliegen.
Accu 1 ging perfect, accu 2 ook. Halverwegen accu 3 schokte de staart ineens. (meer bobbing zoals je van lage headspeed zou hebben, maar dan veroorzaakt door elevator servo)
Ik vertrouwde het zaakje meteen niet en vloog rond om te gaan landen. Op approach deed hij het nog een keer.
Een moment later hoverde ik ongeveer 1 meter hoog en 2 meter van mij af om hem te landen, en INEENS: WOP vol achterover de grond in (staart eerst)
De onderdelen vlogen mij om de oren en ik schrok mij dood!
Mijn eerste reactie was: HOE KAN DIT (handen omhoog)
Tweede reactie was: accu ontkoppelen (maar hij lag er al naast)
Derde reactie: fotos maken,

Voila:
1.jpg


Dit was hoe de heli er bij lag,

2.jpg


3.jpg



De staart:

4.jpg


5.jpg


6.jpg


De afstand van de tail naar de heli:

7.jpg


Blades:

8.jpg


9.jpg


Half rubbertje nog over:

10.jpg


De oorzaak?:

Ik denk dat dit gekomen is doordat bij het ombouwen van de servos ik een klein stukje de elevator (achter) servo gebundeld heb met throttle en bec.

Foto:

11.jpg


Als iemand anders andere ideeen heeft hoor ik dat graag!!! ik ben nu bang de heli weer te gaan vliegen... bij eens stuurfout weet je waar het aan ligt en wat je de volgende keer anders moet doen. Nu weet ik het gewoon niet.

Kosten crash +-

DESCRIPTION QUANTITY PRICE COST
H50006T : Metal Main Rotor Housing 1£18.25 £18.25
H50010T : Flybar Rod /340MM (2) 1£4.34 £4.34
H50013T : Metal Control Arm Set 1£20.86 £20.86
H50018T : Main Drive Gear (2) 1£7.61 £7.61
H50021T : Main Frame Parts 1£10.43 £10.43
H50023T : Feathering Shaft (2) 1£3.91 £3.91
H50031T : Carbon Fin Set /1.6mm 1£10.87 £10.87
H50036T : Tail Boom Brace 1£5.65 £5.65
H50053T : 500 Linkage Rod 1£2.48 £2.48
H50054T : Ball Link 1£1.83 £1.83
H50056T : Canopy Grommets (4) 1£2.39 £2.39
H50065T : Bearing (MR126ZZ) (4) 1£4.34 £4.34
H50066T : Bearing (MR74ZZ/MR83ZZ) (2 + 2) 1£4.34 £4.34
H50067T : Bearing (MR68ZZ) (2) 1£4.34 £4.34
H50069T : 425mm CF Main Blades (10mm) 1£33.90 £33.90
H50077T : Pre-Painted FG Canopy Yellow + Black Lightning - T-Rex 500 £23.04 £23.04
H50086T : Main Shaft Set - T-Rex 500 1£6.95 £6.95
H50087T : Carbon Tail Blade - T-Rex 500 1£10.43 £10.43
H50095T : Torque Tube - T-Rex 500 1£7.82 £7.82
H50096T : Torque Tube Front Drive Gear Set - T-Rex 500 1£6.74 £6.74
H50097T : Torque Tube Rear Drive Gear Set 1£6.74 £6.74
H50100T : Carbon Fibre Tail Boom - T-Rex 500 113.90 £13.90
H50109T : Tail Rod Guides - T-Rex 500 1£2.39 £2.39
H50116T : Tail Boom Case - T-Rex 500 1£8.69 £8.69
H60186 : Metal Tail Rotor Control Arm Set 1£6.74 £6.74
JRC3500G : JR DS3500G Digital Servo (Ideal for T-Rex 500) £64.34 £64.34
Subtotal £293.32
VAT £43.99
Total £337.31




En hierbij moet ik nog tellen:
  • Swash die misschien kapot is (notchy)
  • 3300mah zippy accu die helmaal dik is geworden (100dollar)
  • 3x futaba hoorntjes
  • verzend kosten
servo 3500g heeft het motortje kapot, gears kapot en de kabel is binnenin afgebroken.

Electronica niet getest behalve cyclic servos en ontvanger.

$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$ !!!!

Ik kan wel een sponsor of twee gebruiken :)
Voel me nu natuurlijk kloten omdat ik weet dat het de komende tijd niet meer vliegen word. (studentje heeft geen centje)

Gelukkig wel even mijn verhaal kwijt gekund :D

m.v.g

Paul
 
Mozes jantje, ziet er niet best uit.
Misschien is het verstandig om een je rekening nummer hier heen te zetten, misschien zijn er wel gulle gevers;-)
 
Oei! Nasty... (best flink wat centjes voor een 500 size)

Flinke tik gehad dan. Over het kabeltje, ik heb ook altijd gevlogen(600ESP) met het ESC kabeltje samen met de roll servo in 1 hulsje. Niet de BEC trouwens. Nu je het zegt, niet geheel verstandig.

Succes met de opbouw!
 
Voor dat geld kun je een nieuwe kit laten overkomen joh :confused: Even goed zoeken op Ebay en je hebt zo een gf of mss zelfs wel een CF kit te pakken.

Erg jammer om te zien, altijd erg sneu als schades komen door de mechanica i.p.v. door je eigen hersenen. Indirect is het hetzelfde natuurlijk maar oké. Succes met de wederopbouw! Hopelijk kun en durf je weer snel te vliegen.
 
Pijnlijk man...niet leuk om te zien.

Misschien kan je hier al wat besparen : <Oude "Te Koop" Link Verwijderd >
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wow, je had me het al verteld, maar als je het ziet is het best erg.
Een hele kit wordt al bijna aantrekkelijk.
Maar ik zie dat de ESP alleen inclusief motor en regelaar te krijgen is :(

Is een belt kit niet aantrekkelijker en dan je ESP zaken hier op zetten?
(Wel een nieuwe torguetube kopen natuurlijk)
 
Erg jammer dit, zeker nu het mooi weer begint te worden.

Nu is het zaak dat je de oorzaak snel vind, zat je ontvanger soms dichtbij de regelaar ?
 
oei, da's flink balen zeg !
en wat een kosten voor een 500size , had dat niet verwacht ….

Wat betreft eventuele oorzaak kan ik 2 dingen bedenken ;
Gebruik je een "switched bec " ? zoja, dan kan er overspraak zijn van de becdraden naar je achterste swashservo die de pulsen van die servo beinvloeden. Bij een 'normale' lineaire bec is dit onwaarschijnlij, zeker als er weinig stroom loopt tijdens gewoon normaal vliegen (geen 3D moves dus).

Het gebeurde alleen tijdens accu nummer 3 die bol stond , kan het zijn dat deze accu ook al niet goed was VOORDAT je ging vliegen ? Als een accu bol is zie je vaak dat de individuele celspanningen erg verschlillen, een of meerdere cellen kunnen stuk zijn en leveren niet de juiste spanning tijdens belasting.
Als de accu niet 100% was dan kan het zijn dat de bec (en dus de ontvanger!) niet voldoende spanning kreeg door de belasting van de motor waardoor de servo niet juist aangestuurd werd.

Bas
 
Dit is inderdaad niet leuk om te zien en natuurlijk zonde van je heli. Heb je al een idee wat er mis is gegaan? Succes met de reconstructie!
 
Mijn ESP is ook te koop > zonder electronica > met motor/regelaar, dat iets voor je?
 
Back
Top