Mijn eerste echte heli en eerste post hier

Hallo allemaal!

Voor mij is het hele model helikopter vliegen eigenlijk nog compleet nieuw. Ik wil in mij eerste post hier op het forum wel meteen mijn nieuwe aanwinst laten zien.

Ik heb onlangs een KDS 450S gekocht. Ik heb er nog helemaal niets mee gedaan omdat ik mezelf er eerst meer in wil gaan verdiepen. Mijn enige ervaring is een hele kleine coaxiaal, maar dit vond ik zo leuk dat ik vrijwel direct besloten heb voor het echte werk te gaan. Zijn er nog veteranen die tips hebben voor een beginnende "piloot"? :wink:

Laatst bewerkt:
Allereerst natuurlijk gefeliciteerd met de aankoop!

Ja en over die tips, zoveel mensen, zoveel verschillende tips, mijn tips

-Laat de heli lekker even staan waar die staat en ga eerst eens met een simulator aan de slag. Een goede simulator is Phoenix RC, die kost je zo'n 90 euro. Vliegen met een coaxiaal komt namelijk niet overeen met het vliegen met deze KDS heli. Als je zonder oefening gaat vliegen met die KDS zit je binnen no-time over die 90 euro aan crashkosten heen.
-Zorg dat je op de simulator kan hoveren zonder erbij na te denken, dus gewoon netjes stilhangen met de staart naar je toe. Zet ook de wind eens aan.
-Stel de heli netjes af. Kijk hier hoe dat moet, vooral de '101' filmpjes zijn erg nuttig. De filmpjes gaan over een Trex 450SE, maar het principe is precies hetzelfde.
-Laat de heli nakijken door een ervaren heli vlieger. Geen heli vlieger in de directe omgeving? Ga eens kijken bij de vliegclub in de buurt of kijk hier op het forum eens rondt.
-Nog niet zeker van je zaak? Neem een lesje! Wel zeker van je zaak? Trainingskruis eronder en begin rustig met 'vliegen'. Vliegen daar bedoel ik mee, schuiven over de grond. De heli licht laten worden, maar niet los trekken.

Zo heb ik het zelf gedaan, 1,5 jaar geleden, mede dankzij de sim gigantisch veel vooruitgang gemaakt in een korte tijd en maar één keer gecrasht door een defecte servo. Alleen was mijn eerste vlucht zonder trainingskruis en de heli gelijk de lucht in. Dat ging gelukkig gelijk goed omdat ik blijkbaar genoeg gesimt had, of het verstandig was is een ander verhaal..

Mooie machine, Tom! Is dit een FP of een CP?

Neem echt de tijd met simmen voordat je je machine naar buiten neemt voor je eerste vlucht. Eerst een uur of 20 oefenen op de simulator is echt een aanrader wil je niet binnen 10 seconden crashen :P

Ik doe het nu net een jaar en heb er dikke schik in!

Allereerst natuurlijk gefeliciteerd met de aankoop!

Ja en over die tips, zoveel mensen, zoveel verschillende tips, mijn tips

-Laat de heli lekker even staan waar die staat en ga eerst eens met een simulator aan de slag. Een goede simulator is Phoenix RC, die kost je zo'n 90 euro. Vliegen met een coaxiaal komt namelijk niet overeen met het vliegen met deze KDS heli. Als je zonder oefening gaat vliegen met die KDS zit je binnen no-time over die 90 euro aan crashkosten heen.
-Zorg dat je op de simulator kan hoveren zonder erbij na te denken, dus gewoon netjes stilhangen met de staart naar je toe. Zet ook de wind eens aan.
-Stel de heli netjes af. Kijk hier hoe dat moet, vooral de '101' filmpjes zijn erg nuttig. De filmpjes gaan over een Trex 450SE, maar het principe is precies hetzelfde.
-Laat de heli nakijken door een ervaren heli vlieger. Geen heli vlieger in de directe omgeving? Ga eens kijken bij de vliegclub in de buurt of kijk hier op het forum eens rondt.
-Nog niet zeker van je zaak? Neem een lesje! Wel zeker van je zaak? Trainingskruis eronder en begin rustig met 'vliegen'. Vliegen daar bedoel ik mee, schuiven over de grond. De heli licht laten worden, maar niet los trekken.

Zo heb ik het zelf gedaan, 1,5 jaar geleden, mede dankzij de sim gigantisch veel vooruitgang gemaakt in een korte tijd en maar één keer gecrasht door een defecte servo. Alleen was mijn eerste vlucht zonder trainingskruis en de heli gelijk de lucht in. Dat ging gelukkig gelijk goed omdat ik blijkbaar genoeg gesimt had, of het verstandig was is een ander verhaal..

Bedankt voor de nuttige tips! Ik ben zeer tevreden met de helikopter tot nu toe. Ik ga me zeker verdiepen in de filmpjes etc. Of ik met een sim ga oefenen weet ik nog niet. Ik denk dat ik het gewoon rustig ga proberen over een tijdje met een trainingskruis eronder.

Mooie machine, Tom! Is dit een FP of een CP?

Neem echt de tijd met simmen voordat je je machine naar buiten neemt voor je eerste vlucht. Eerst een uur of 20 oefenen op de simulator is echt een aanrader wil je niet binnen 10 seconden crashen :P

Ik doe het nu net een jaar en heb er dikke schik in!

Dank je wel! Het is een CP helikopter. De sim weet ik nog niet, voor de prijs van zo'n ding kun je ook veel onderdelen vervangen :P.

Ik denk dat ik het ook heel leuk ga vinden!

Hallo Tom,

Goede koop, ik heb hem ook, als eerste heli. Daarvoor nog nooit gevlogen met een heli, ook geen coaxiaal. Wel al jaren met vliegtuigen, maar aan die ervaring heb je niet veel als helibeginner, het voelt toch heel anders aan.

Tot nu toe nog geen schade, maar: pas gevlogen na vele uren sim-ervaring met Phoenix!
Dit raad ik je absoluut aan, eerst het hoveren in de sim goed in de vingers krijgen voor je je ook maar een centimeter van de grond waagt met de KDS. Overigend heb ik nooit een trainingskruis gebruikt.

Mijn tip nr.1 voor de KDS 450S: koop een accupakket voor de zender, gebruik niet de ingebouwde houder voor losse batterijen.

Mijn tip nr. 2: als je de staartservo vervangt door een snelle digitale servo, blijft de staart veel stabieler staan. Maar dat verschil zul je pas merken als je het hoveren redelijk beheerst.

Groeten,
Jan

Hallo Tom,

Goede koop, ik heb hem ook, als eerste heli. Daarvoor nog nooit gevlogen met een heli, ook geen coaxiaal. Wel al jaren met vliegtuigen, maar aan die ervaring heb je niet veel als helibeginner, het voelt toch heel anders aan.

Tot nu toe nog geen schade, maar: pas gevlogen na vele uren sim-ervaring met Phoenix!
Dit raad ik je absoluut aan, eerst het hoveren in de sim goed in de vingers krijgen voor je je ook maar een centimeter van de grond waagt met de KDS. Overigend heb ik nooit een trainingskruis gebruikt.

Mijn tip nr.1 voor de KDS 450S: koop een accupakket voor de zender, gebruik niet de ingebouwde houder voor losse batterijen.

Mijn tip nr. 2: als je de staartservo vervangt door een snelle digitale servo, blijft de staart veel stabieler staan. Maar dat verschil zul je pas merken als je het hoveren redelijk beheerst.

Groeten,
Jan

Bedankt voor de tips! Doet me goed om te horen dat er meer mensen met deze heli zijn en er ook tevreden over zijn.

Ik heb zojuist de batterij geplaatst om te kijken of hij wel helemaal werk ivm garantie. Nou valt me op dat de staartservo veel geluid maakt en veel zoemt wanneer ik de linker stick naar links plaats. Ook als ik verder niks doe blijft deze servo een gek zoemend geluid maken. Is dit normaal of zit er een defect in het systeem? De andere servo's doen hun werk zonder een vreemde zoem als ze stil staan.

Op die uitspraak ga je nog wel terugkomen.... In een sim kun je crashen zonder dat het geld kost, da's een veel beter idee.

Doe jezelf een plezier en schaf ClearView aan, het liefst met USB zender erbij.
Of een Easyfly 3 pakket met zender.

Lijkt veel geld, maar zonder fixed pitch heli-ervaring ga je problemen ondervinden wanneer je denkt zonder simulator af te kunnen.

Gefeliciteerd met je heli!

Maar je moet 1 ding goed begrijpen aan helivliegers:
Geen van de heli's vliegt (altans niet lang)zonder er wat aan gedaan te hebben...
En wij helivliegers schijnen dat leuk en normaal te vinden:rolleyes:

Wat jij tegenkomt is een gyro die nog niet is afgesteld.
Vaak moeten hier de eindwaardes nog ingegeven worden, dit zorgt ervoor dat de servo niet tegen een eindpunt zichzelf over de huizen duwt.
Dus, boekje van de gyro erbij en proberen af te stellen.

Zelfde voor de motorregelaar.
Hier kunnen vaak een paar dingen in aangegeven worden: Rem(die moet een heli dus niet hebben, timing(even bij de motor kijken wat de beste instelling is), afslagvoltage etc.
Vaak wordt dat ingesteld vanaf de zender.

Ook zou je even kunnen kijken of alle schroeven die in alu zitten voorzien zijn van locktite. Zo niet, komen ze er vanzelf uit (dit wordt regelmatig niet goed gedaan door meerdere fabrikanten). Schroeven in kunststof hebben niets nodig, die blijven wel zitten.

Succes met je eerste vlucht!

Gefeliciteerd met je heli!

Wat jij tegenkomt is een gyro die nog niet is afgesteld.
Vaak moeten hier de eindwaardes nog ingegeven worden, dit zorgt ervoor dat de servo niet tegen een eindpunt zichzelf over de huizen duwt.
Dus, boekje van de gyro erbij en proberen af te stellen.

Er kan niet veel ingesteld worden aan de gyro. Het is een KDS800 met de standaard fabrieksinstellingen. Heb jij hiervoor nog tips voor me?

Ik heb zojuist geprobeerd met de helikopter boven de grond te hoveren. Dient een helikopter uit zichzelf stil te blijven hangen of moet ik echt constant blijven corrigeren? Mijn KDS wil steeds niet stil blijven hangen maar neigt naar een kant toe.

Ik heb zojuist geprobeerd met de helikopter boven de grond te hoveren. Dient een helikopter uit zichzelf stil te blijven hangen of moet ik echt constant blijven corrigeren? Mijn KDS wil steeds niet stil blijven hangen maar neigt naar een kant toe.
Hartelijk gefeliciteerd met deze prestatie:cool:
Dat de heli je het gevoel geeft altijd weg te willen is normaal.
Je moet corrigeren voordat hij gaat bewegen;) Dan blijft hij stil hangen.
Had je al het advies gehad om "RADD's school for rotary flight" te volgen?
Voordat ik daartoe besloten had heb ik heel veel schade gevlogen, na het volgen van dit programma is dat erg afgenomen.
Ik ben ook geen fan van simmen maar ben het wel eens met de andere piloten dat het veel geld kan besparen. Ik heb gekozen voor het pad waarbij je heel goed leert hoe je de onderdelen van je heli moet vervangen:D.

By the way, ik wed dat je heli naar links gaat........
Daar heeft iedereen in het begin last van.
Dit komt omdat je de heli recht naar boven opstijgt...Je staartrotor duwt je heli naar links. Bij het opstarten moet je een beetje naar rechts sturen. De heli moet een beetje scheef hangen om stil te blijven hangen.

En als je hulp nodig hebt of het gezellig vind kun je gerust een keer langs komen in Veldhoven.

Groeten, Wilbert.

Hartelijk gefeliciteerd met deze prestatie:cool:
Dat de heli je het gevoel geeft altijd weg te willen is normaal.
Je moet corrigeren voordat hij gaat bewegen;) Dan blijft hij stil hangen.
Had je al het advies gehad om "RADD's school for rotary flight" te volgen?
Voordat ik daartoe besloten had heb ik heel veel schade gevlogen, na het volgen van dit programma is dat erg afgenomen.
Ik ben ook geen fan van simmen maar ben het wel eens met de andere piloten dat het veel geld kan besparen. Ik heb gekozen voor het pad waarbij je heel goed leert hoe je de onderdelen van je heli moet vervangen:D.

By the way, ik wed dat je heli naar links gaat........
Daar heeft iedereen in het begin last van.
Dit komt omdat je de heli recht naar boven opstijgt...Je staartrotor duwt je heli naar links. Bij het opstarten moet je een beetje naar rechts sturen. De heli moet een beetje scheef hangen om stil te blijven hangen.

En als je hulp nodig hebt of het gezellig vind kun je gerust een keer langs komen in Veldhoven.

Groeten, Wilbert.

Dank je wel, ik vond het ook zeer spannend en leuk om zo'n apparaat van de grond te zien komen.

Aha dan ligt het gelukkig niet aan de helikopter, maar aan mijn onervarenheid. Een hele geruststelling. Nee, dat advies had ik nog niet gehad, maar ik ga het zeker opvolgen! De heli gaat inderdaad naar links! Weer iets geleerd.

Veldhoven is inderdaad in de buurt, misschien dat ik je hulp nog wel een keer ga vragen! Bedankt voor het aanbod!

Van het weekend ga ik weer proberen te vliegen, maar nu met meer ruimte. Ik zal hier weer plaatsen hoe dat is verlopen.

Meer ruimte is altijd fijn voor je eigen gevoel maar dan nu een heel klein stukje van RADD's School:
Neem een "denkbeeldig" vak van 4*4 meter en houd de heli binnen dat vak. Als hij er buiten gaat is dit een "Crash" Plaats de heli terug in het midden van het vak en begin opnieuw.

Als Bonus nog een extra tip: Neem tijdig een pauze, veel crashes komen door verlies van concentratie.

Groeten en veel succes,
Wilbert.

Net nog een geoefend met het hoveren boven de grond. Ging redelijk goed totdat het trainingskruis eraf kwam en de helikopter met verticale stabilisator op de grond kwam, deze is nu verbogen. Ook zijn de kleine rotor bladen van de staart beschadigd aan de uiteinden. Zijn dit schades die vervangen moeten worden of zijn deze onderdelen niet essentieel of beschadigd genoeg? Is het verstandig om carbon onderdelen te kopen zodat ze niet zo snel kunnen breken/buigen of raden jullie dit af?

Ik heb wel geleerd dat ik in de toekomst gewoon ga wachten totdat de wind wat stiller is. Het waaide eigenlijk te hard.

Laatst bewerkt:
Ik zou verwachten dat je hebt geleerd om je trainingskruis beter vast te zetten:twisted:

Carbon kun je beter niet gebruiken als je nog schades vliegt:
- Het is duur
- Het is zo sterk dat het bij een crash veel andere onderdelen kapot maakt

Een lichte beschadiging aan je staartrotorbladen hoeft geen probleem te zijn. Controleer wel even of de as van je staartrotor nog recht is.
De verticale stabilizer fin is een bescherming voor je staartrotor. Vervangen is niet noodzakelijk. Wel is het prettig als hij ongeveer recht is. En hij mag natuurlijk niet het draaien van je staartroto hinderen;)

Hoveren is met de wind van vandaag erg moeilijk. Dus dat het jou gelukt is :worship: is een hele prestatie gezien de hoeveelheid training die je gehad hebt.

Groeten and keep up the good work,

Wilbert

Ik zou verwachten dat je hebt geleerd om je trainingskruis beter vast te zetten:twisted:

Carbon kun je beter niet gebruiken als je nog schades vliegt:
- Het is duur
- Het is zo sterk dat het bij een crash veel andere onderdelen kapot maakt

Een lichte beschadiging aan je staartrotorbladen hoeft geen probleem te zijn. Controleer wel even of de as van je staartrotor nog recht is.
De verticale stabilizer fin is een bescherming voor je staartrotor. Vervangen is niet noodzakelijk. Wel is het prettig als hij ongeveer recht is. En hij mag natuurlijk niet het draaien van je staartroto hinderen;)

Hoveren is met de wind van vandaag erg moeilijk. Dus dat het jou gelukt is :worship: is een hele prestatie gezien de hoeveelheid training die je gehad hebt.

Groeten and keep up the good work,

Wilbert

Ja, het was inderdaad een beetje slordig van me om hem op zo'n slechte manier vast te zetten. Ik heb het kruis inmiddels al anders vastgemaakt en hij gaat nu nergens meer heen.

Dat van het carbon klinkt logisch, dus ik ga gewoon voor de metalen originele onderdelen. Wanneer ze pas echt kapot zijn zal ik ze vervangen. Heb de stabilisator weer netjes terug gebogen en hij hindert niets.

Haha bedankt voor het compliment, maar ik heb mijn lesje wel geleerd. Niet meer met dit soort wind vliegen. Het is echter moeilijk om het niet te doen, omdat deze helikopter constant tegen me zegt dat hij wil vliegen ;)

Ik heb trouwens vanmiddag een Walkera CB100 besteld zodat ik ook binnen kan vliegen. Ik hoop hem medio volgende week binnen te krijgen.

Hey Tom,

Ik heb dit topic gelezen en merk al wel dat je het heli virus al flink te pakken hebt :p

Vin had hele goed tips, vooral de 101 filmpjes op helifreak zijn een aanrader. Check vooral de ccpm setup 1 en 2 video's.

Ook radds school is perfecte manier om de controls onder de knie te krijgen.
en uiteraard +1 voor de sim

Verder heb je ook een hoop geduld en doorzettings vermogen nodig maar daar ontbreekt het niet aan merk ik al wel.

Ik vlieg samen met een vliegmaat van me in den bosch dus redelijk bij je in de buurt en als we je ergens mee kunnen helpen geef maar een PB.

Gr Gerard

Laatst bewerkt:
Hey Tom,

Ik heb dit topic gelezen en merk al wel dat je het heli virus al flink te pakken hebt :p

Vin had hele goed tips, vooral de 101 filmpjes op helifreak zijn een aanrader. Check vooral de ccpm setup 1 en 2 video's.

Ook radds school is perfecte manier om de controls onder de knie te krijgen.
en uiteraard +1 voor de sim

Verder heb je ook een hoop geduld en doorzettings vermogen nodig maar daar ontbreekt het niet aan merk ik al wel.

Ik vlieg samen met een vliegmaat van me in den bosch dus redelijk bij je in de buurt en als we je ergens mee kunnen helpen geef maar een PB.

Gr Gerard

haha ja dat klopt, ik ben er super enthousiast over!

De tips waren inderdaad bruikbaar, ik moet alleen uitkijken dat ik niet teveel tegelijk wil gaan doen. Er is zoveel te lezen/zien over dit onderwerp.

Bedankt voor het aanbod!

Back