Mijn eerste echte heli en eerste post hier

ik moet alleen uitkijken dat ik niet teveel tegelijk wil gaan doen. Er is zoveel te lezen/zien over dit onderwerp.

Bedankt voor het aanbod!

Heb je helemaal gelijk in deze hobby behoeft een stap voor stap benadering, en als je jezelf ook de tijd gunt om de nodige kennis te vergaren komt het allemaal goed met de tijd. Ik ga mezelf maar na ik ben er nu anderhalf jaar meebezig en ik leer nog steeds!!!

Ik heb zojuist weer met de KDS gevlogen en tot mijn verbazing wil hij alleen nog maar rondjes draaien zodra hij van de grond af komt. En dan niet van die langzame rondjes, maar meer een kermis attractie achtige rondjes. Ik snap er geen snars van, heb toch echt niks anders gedaan als anders. Wie weet waar dit aan kan liggen?

De staart gyro heeft van af het begin al hele vreemde piep geluidjes gemaakt en vreemde tik geluidjes, misschien dat hij nu kapot is?

Ik heb trouwens mijn CB100 binnen gekregen en mijn eerste indruk is dat deze vele malen moeilijker te vliegen is dan mijn KDS. Maar ik leer het wel, met 3 lipo's :)

Dan moet het zitten in de aandrijving van de staartrotor.
Als je je staartrotor vasthoud en dan je hoofdrotor draait? Heeft dat dan veel weerstand?

En ik denk dat je de CB100 net even wat meer hoogte moet geven minimaal 0,5 meter. Mijn mSR is ook vlak boven de grond wat lastig maar zodra hij echt los is kan hij heel tam zijn. (Toen ik met de CB100 gevlogen heb heb ik hem ook gelijk los getrokken, maar dat is ook omdat ik toen al 2 jaar met heli's bezig was;))

Succes,

Wilbert.

Dan moet het zitten in de aandrijving van de staartrotor.
Als je je staartrotor vasthoud en dan je hoofdrotor draait? Heeft dat dan veel weerstand?

En ik denk dat je de CB100 net even wat meer hoogte moet geven minimaal 0,5 meter. Mijn mSR is ook vlak boven de grond wat lastig maar zodra hij echt los is kan hij heel tam zijn. (Toen ik met de CB100 gevlogen heb heb ik hem ook gelijk los getrokken, maar dat is ook omdat ik toen al 2 jaar met heli's bezig was;))

Succes,

Wilbert.

Er is vrijwel geen weerstand wanneer ik de hoofdrotor met de hand ronddraai en de staart rotor vasthoud. Ik snap er niks van, ik ben niet een gecrashed of niks en hij deed het vanmiddag de eerste paar keer nog prima.

De CB100 is echt lastig te besturen vindt ik en ik vind het moeilijk om hem af te stellen. Hij wil constant naar voren of naar een zijkant. En naar achteren sturen heeft al helemaal geen effect. Moet nu al een onderdeeltje vervangen omdat ik een linkage van de flightbar kapot heb gevlogen. Het zit momenteel niet echt mee allemaal :confused:

Je staart heeft de grond geraakt.
Daarmee heeft de aandrijving van de staartrotor een tik gehad.
In vermoed dat het tandwiel aansluit op de lower main gear los is gekomen van de as.
Of één van de tandwielen van de belt is gestript. Ik neem aan dat er nog wel spanning op de belt staat.

Groeten, Wilbert.

Je staart heeft de grond geraakt.
Daarmee heeft de aandrijving van de staartrotor een tik gehad.
In vermoed dat het tandwiel aansluit op de lower main gear los is gekomen van de as.
Of één van de tandwielen van de belt is gestript. Ik neem aan dat er nog wel spanning op de belt staat.

Groeten, Wilbert.

Dat zou goed kunnen, maar hij deed het nog prima vanmiddag. Na 2 minuten vliegen is dit eigenlijk pas gebeurt. Zou het niks met de servo te maken kunnen hebben? Ja er staat nog wel spanning op de belt.

De staart rotor lijkt helemaal in de orde te zijn. Hij draait ook wel als de beste, maar hij lijkt gewoon geen enkel effect te hebben. De helikopter draait als een gek om zijn as heen.

welke kant draait de heli op? Links om??? dan kan het zijn dat je gyro mischien in Rate mode staat in plaats van HH mode. Brand het lampje op de gyro of is deze uit???

Zit je er een schakelaar op je zender om te wisselen tussen rate en headinghold mode> lampje aan is HH.

Als je de hoofd rotor draait gaat de staart rotor ook mee rond??? zoniet kan het idd zo zijn dat er het tandwieltje los is van de as

Laatst bewerkt:
welke kant draait de heli op? Links om??? dan kan het zijn dat je gyro mischien in Rate mode staat in plaats van HH mode. Brand het lampje op de gyro of is deze uit???

Zit je er een schakelaar op je zender om te wisselen tussen rate en headinghold mode> lampje aan is HH.

Ik weet het niet 100% zeker, maar ik dacht linksom. Dit is de zender van de helikopter. Misschien dat je zo kan zien of die schakelaar erop zit.

zender_KDS.jpg

Als je de hoofdrotor kunt ronddraaien terwijl je de staartrotor stil houd hoef je het niet in de ectronica te zoeken.
Dan is er mechanisch iets mis!

Groeten, Wilbert.

Ik heb er nog eens heel goed naar gekeken en ik denk dat je gelijk hebt. De belt draait wel, maar de staart rotor blijft compleet stil staan. Hij draait nog wel mee op de motor, maar hier zit dus gewoon geen enkele kracht achter. Hoe kan ik dit het beste oplossen?

Laatst bewerkt:
Als ik je goed begrijp is dus het tandwiel van je tail rotor as is het probleem.
Vervangen van de taiil rotor as is waarschijnlijk de enige optie.

Als ik je goed begrijp is dus het tandwiel van je tail rotor as is het probleem.
Vervangen van de taiil rotor as is waarschijnlijk de enige optie.

Ik heb een foto toegevoegd aan mijn vorige bericht, zou je hier eens naar willen kijken?

Wat moet ik dan precies kopen om het weer goed te krijgen. Is metaal beter omdat het niet zo snel breekt of gaat hier ook weer het argument op dat metaal zo sterk is dat waarschijnlijk andere onderdelen kapot gaan bij een harde landing?

Zou dit voldoende zijn:
Tail rotor gear shaft

Of moet ik eerder aan zoiets denken:
Tail gear holder

Of dit misschien:
Tail Unit Assembly

Sorry voor mijn lastige vragen, maar zonder hulp ga ik er denk ik echt niet uitkomen.

Laatst bewerkt:
Ik vin het vreemd dat je de as kunt draaien en dat dan je tandwiel en je rotorblad stil kunnen blijven staan.
Je rotorbladen zitten met een schroefje vast op de as.
Als dat los zit kun je het gewoon weer vast zeten....Wel locktite gebruiken.
Als het tandwiel niet meer vast zit op je ad moet je een nieuwe as kopen.
Dat is dan een dergelijk onderdeel:
F032.jpg

Groeten, Wilbert.

Gear shaft is voldoende.
Kan zo te zien donderdag bij je zijn.
Zo lastig vind ik je vragen niet hoor ;)
Main shaft, feathering shaft, rotobladen en tail rotor shaft zijn zaken dei je wel op voorraad zou willen hebben.
De kans dat je die nodig hebt na een crash is redelijk groot.

Laatst bewerkt:
Gear shaft is voldoende.
Kan zo te zien donderdag bij je zijn.
Zo lastig vind ik je vragen niet hoor ;)
Main shaft, feathering shaft, rotobladen en tail rotor shaft zijn zaken dei je wel op voorraad zou willen hebben.
De kans dat je die nodig hebt na een crash is redelijk groot.

Bedankt zeg! Dan weet ik nu wat ik nodig heb! Ik ben blij dat je me hiermee wilt helpen! De as zit echter wel heel erg vast aan het gebeuren (weet niet hoe zoiets heet) waar de propellers aan vast zitten. Hoe kan ik deze losmaken zodat alle onderdelen nog te gebruiken zijn?

Met een goed passende inbus sleutel. het zit met één schroeje vast.
hz024.jpg

De Align HZ024 is volgens mij de beste set.

Laatst bewerkt:
Met een goed passende inbus sleutel. het zit met één schroeje vast.
hz024.jpg

De Align HZ024 is volgens mij de beste set.

En wederom bedankt! Het is eigenlijk allemaal eenvoudiger dan het lijkt, maar omdat ik bang ben om dingen verkeerd te doen vraag ik het altijd graag even na voor de zekerheid. Ik denk dat ik dankzij jouw advies weer snel kan gaan oefenen met vliegen!

klitteband

Ik dacht iets slim verzonnen te hebben, maar nou vond ik op het internet meerdere mensen die dit al gedaan hebben. Ik heb op het plaatje waar de accu op moet liggen zelfklevend klitte band geplakt en vervolgens op de accu ook. Nou is het heel eenvoudig om de accu goed te plaatsen. Heb ook het plaatje omgedraaid waar de accu op moet komen te liggen. Het zwaarte punt van de helikopter is nu in het midden en wanneer ik de heli aan de flybar optil blijft hij helemaal recht hangen. Misschien een tip voor mensen die hier zelf nog niet aan gedacht hebben. Het klitte bant kostte me 2.50 voor 30cm.

Back