Mijn eerste FPV set.

De dominator heeft het scherpste beeld. de predator heeft een kleiner beeld maar dus ook nog vrij scherp. De base edition heeft het grootste beeld maar is dan weer minder scherp. En de attitude is zowat een mix van alles. Ik vlieg met de attitude en ik heb niks om over te klagen. Je kan de IPD afstellen, wat je bij andere FS brillen niet kan. Ik vind het wel vervelend dat ze vaak aanwasemen tijdens het vliegen :s

Thanks voor de info, ben toch voor de Predator gegaan, zit gelijk alles op een aan zeg maar dus dat is wel fijn!

Heb deze wel zonder Cam en zender!
MvG, D

Laatst bewerkt:
Zoooo,

heb mijn aller eerste FPV vlucht er eindelijk op zitten!

Samenvattend in 1 woord wat ik van FPVen vind tot dusverre: GEWELDIG!
Heb een goed signaal gehad kreeg alleen lichte ruis als ik pal boven mezelf zat (dode hoek?), Voor de rest geen problemen gehad.

Bixler 2 First FPV flight! - YouTube

Ben LOS opgestegen en heb op 0:44 seconden mijn bril op getrokken!
Het vliegen zelf is nog nooit zo makkelijk geweest haha!
Heb de landing gewoon via het FPVen zelf gedaan en wat is dat vet zeg!

Ben over mijn gear tot dusverre ook goed te spreken!

RMRC 420 TVL CCD Cam
Fatshark 100Mw 5.8 Ghz VTX
Lipo for FPV 1100 mAh RMRC
Immersion 5.8 Ghz UNO VRX
5.8 Ghz Cloverleaf antannas
Fatshark Predator V2 Videoglasses
Gopro Hero 3 Black Edition

Ben nog niet super ver weg gevlogen, gewoon simpel een paar rondjes, signaal niet kwijt geweest gelukkig!

Wacht nog op de 600MW VTX van Immersion, dan kunnen we alweer (veiliger) wat verder vliegen!

De Fatshark predator gaf ook prima beeld, geen blauw of zwart scherm gehad!

Ja dit was mijn eerste ervaring zo'n beetje!

MvG, Daan

Laatst bewerkt door een moderator:
Goeie set. Met de 600 mW Immersion kom je met goeie clovertjes zeker over de 3km.
Met richtantennetjes, kom je al snel tot 5 a 7 km. Met erg goede antennes ga je verder dan 10 km. (wel allemaal afhankelijk van de omgeving en weerscondities.)

Het is normaal dat je boven jezelf minder beeld ontvangt. Het stralings veld is donut vormig... dus je vliegt dan in de donut.

Voorlopig lekker in de buurt blijven (mee laten kijken) en niet boven de 300 mtr en boven bebouwing... mensen etc. Zo blijft het voor iedereen leuk.
Zou zonde zijn om al snel problemen te krijgen... zeker als je het nu al zo leuk vindt.
(en dat is het ook).

Mooi resultaat al. Je ziet dat goed spul zichzelf terug betaald.

Cool hoor Daan! En super landing, zo mag ik ze graag zien, lekker zwevend binnenkomen :cool: Heb je toevallig ook de video ontvangst opgenomen? Ben wel benieuwd naar de kwaliteit ervan (even los v.h. mogelijke verlies dat de recorder geeft).

Mooi veld heb je ook, waar is dit eigenlijk?

Martin

Cool hoor Daan! En super landing, zo mag ik ze graag zien, lekker zwevend binnenkomen :cool: Heb je toevallig ook de video ontvangst opgenomen? Ben wel benieuwd naar de kwaliteit ervan (even los v.h. mogelijke verlies dat de recorder geeft).

Mooi veld heb je ook, waar is dit eigenlijk?

Martin

Danku,Danku! De video ontvangst van mijn fpv set zelf heb ik niet opgenomen, heb geen dvr recorder helaas...

Dit is aan de buitenrand van Deventer richting het dorpje Diepenveen.
full

Mvg, Daan

Bedankt voor alle positieve reactie's en adviezen!

Nou komt mijn volgende vraag: Hoe voor kom ik dat de glazen van mijn fatshark beslaan tijdens het vliegen?

Dit is nog al vervelend namelijk, tijdens het vliegen gaat het wel een beetje beslagen glazen maar met landen niet...

Verder: Hoelang gaat de accu van de fatshark ongeveer mee? Accu = 1000mAh 2cell(7.4V). Er staat op de website waar ik hem heb gekocht bij verbruik 150mAh zonder de interne vtx te gebruiken.
Maar is dit per uur?
Half uur?
Kwartier?
10 minuten?

Heb mijn 2e en derde vlucht er onder tussen ook alweer op zitten!
Word steeds leuker nu het weer meer begint te wennen, wil steeds een stukje verder weg haha!

MvG, Daan

Komt vaak door een groot temperatuur verschil of stress zweet op je hoofd.
Bij de supermarkt een flesje Hg brillen cleaner kopen met anti condens.
Scheelt iig iets.

http://www.fatshark.com/uploads/pdf/1719-2.pdf zei:
300mA wireless mode

Dus met een 1000mAh lipo kun je theoretisch iets meer dan 3 uur voort. Ik weet niet of Fatshark waarschuwt bij bijna lege batterij, dus ik zou niet de 3 uur volmaken. Als ik een Fatshark had, dan zou ik af en toe eens testen hoe lang hij het werkelijk volhoudt. De lipo kan na verloop van tijd namelijk slechter worden.

Martin

Komt vaak door een groot temperatuur verschil of stress zweet op je hoofd.
Bij de supermarkt een flesje Hg brillen cleaner kopen met anti condens.
Scheelt iig iets.

Oke, ik zweet eigenlijk heel weinig en stres hem ook niet als ik vlieg haha!
Maar zo'n flesje zal ik van de week even halen!

Martin7182
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door http://www.fatshark.com/uploads/pdf/1719-2.pdf
300mA wireless mode
Dus met een 1000mAh lipo kun je theoretisch iets meer dan 3 uur voort. Ik weet niet of Fatshark waarschuwt bij bijna lege batterij, dus ik zou niet de 3 uur volmaken. Als ik een Fatshark had, dan zou ik af en toe eens testen hoe lang hij het werkelijk volhoudt. De lipo kan na verloop van tijd namelijk slechter worden.

Martin

Oke maar ik gebruiik hem in wiredmode, heb een grondstation, dan is het dus 150 tot 200 mAh, dat is dan 6 tot 5 uur? of heb ik het mis? Ja de bril geeft een audio signaal als de accu onder de 6,8V komt. Hmm wel een idee, misschien vanavond maar even tv gaan kijken met mijn fatshark op haha!

Zoo heb ook mijn Sony 600TVL CCD super HAD camera binnen van sc2000!
Nu nog wachten op de step-up(5V to 12V) van immersion die uitverkocht is en dan maar even een poging doet tot solderen!

Iemand hier een advies voor qua tin?

MvG, Daan

hi

niet hele draadje gelezen

wel top zo je maiden

komt er geen 5 volt uit je vtx

met 5 volt cam vliegen is meest save

stel je lipo raakt onder de 10 volt,,valt een 12 cam bijna of al geheel uit

bij 9 volt al helemaal

stel je lipo is 8,5 volt
dan doet alles het nog,,maar geen motor loop meer
je kan dus nog proberen je kist mooi te landen,,of terug zweven,als je hoogte heb

rob

Rob, dat is wel wat pessimistisch hè, de meeste 12V camera's doen het nog prima bij voltages waarmee je eigenlijk niet meer normaal kunt vliegen. Bij 10V is je accu sowieso op en kun je niet verder en sommige camera's lopen op iets minder spanning ook nog wel. Toch vind ik dat je gelijkt hebt m.b.t. 5V uit de vtx; beter een 5V camera dan een 12V via step-up. Om een soortgelijke reden (2s lipo) heb ik een 5V camera; een step-up voegt alleen maar complexiteit, gewicht en inefficiency toe. Bovendien, sommige camera's (o.a. de mijne) hebben een spanningsregelaar die de 12V weer terugbrengt naar b.v. 5V. Als je dat by-passed dan spaar je dus 2 spanningsomzettingen uit en wordt de zaak veel simpeler en betrouwbaarder.
Dat neemt niet weg dat goede 12V camera's beter verkrijgbaar zijn, zoals de genoemde Sony 600TVL CCD super HAD. In dat geval kun je een step-up gebruiken, maar met een 3s vliegaccu zou ik hem gewoon rechtstreeks op de lipo aansluiten. Ik heb me laten vertellen dat deze camera het nog doet bij 8V, maar Daan kan dat beter zelf even testen want hij heeft nu zo'n camera :D. Een step-up heeft wel het kleine voordeel dat zelfs als je lipo al praktisch overleden is, er nog steeds 12V uit komt.

Daan, om op je vragen terug te komen. bij 150 - 200mA is het inderdaad 6.6 - 5 uur. De stroomsterkte is trouwens niet "mAh", maar "mA". "mAh" is capaciteit, zoals b.v. de 1000mAh van je accu. Dat wil zeggen dat de accu bij 1000mA een uur meegaat, of bij 150mA 6.6 uur, of bij 200mA 5 uur :).

Qua tin heb ik alleen (goede) ervaringen met 60/40 tin/lood verhouding, met harskern. Je hebt ook loodvrije varianten, maar het belangrijkste is dat het geschikt is voor elektronica. Dus geen hardsoldeertin gebruiken want die heeft een ander smeltpunt en er zit geen harskern in.

Martin

Rob, dat is wel wat pessimistisch hè, de meeste 12V camera's doen het nog prima bij voltages waarmee je eigenlijk niet meer normaal kunt vliegen. Bij 10V is je accu sowieso op en kun je niet verder en sommige camera's lopen op iets minder spanning ook nog wel. Toch vind ik dat je gelijkt hebt m.b.t. 5V uit de vtx; beter een 5V camera dan een 12V via step-up. Om een soortgelijke reden (2s lipo) heb ik een 5V camera; een step-up voegt alleen maar complexiteit, gewicht en inefficiency toe. Bovendien, sommige camera's (o.a. de mijne) hebben een spanningsregelaar die de 12V weer terugbrengt naar b.v. 5V. Als je dat by-passed dan spaar je dus 2 spanningsomzettingen uit en wordt de zaak veel simpeler en betrouwbaarder.
Dat neemt niet weg dat goede 12V camera's beter verkrijgbaar zijn, zoals de genoemde Sony 600TVL CCD super HAD. In dat geval kun je een step-up gebruiken, maar met een 3s vliegaccu zou ik hem gewoon rechtstreeks op de lipo aansluiten. Ik heb me laten vertellen dat deze camera het nog doet bij 8V, maar Daan kan dat beter zelf even testen want hij heeft nu zo'n camera :D. Een step-up heeft wel het kleine voordeel dat zelfs als je lipo al praktisch overleden is, er nog steeds 12V uit komt.

Daan, om op je vragen terug te komen. bij 150 - 200mA is het inderdaad 6.6 - 5 uur. De stroomsterkte is trouwens niet "mAh", maar "mA". "mAh" is capaciteit, zoals b.v. de 1000mAh van je accu. Dat wil zeggen dat de accu bij 1000mA een uur meegaat, of bij 150mA 6.6 uur, of bij 200mA 5 uur :).

Qua tin heb ik alleen (goede) ervaringen met 60/40 tin/lood verhouding, met harskern. Je hebt ook loodvrije varianten, maar het belangrijkste is dat het geschikt is voor elektronica. Dus geen hardsoldeertin gebruiken want die heeft een ander smeltpunt en er zit geen harskern in.

Martin

Oke maar wanneer ik deze direct op de lipo gooi moet ik er toch een filter tussen zetten? Of maakt dat niet uit als ik alleen de camera er op gooi en niet de vtx?
Voorlopig gebruik ik voor mijn FPV-set nog een externe lipo, een 3cell van 1100mAh. En voor het vliegen zelf een 3cell mAh2200
Oke dankjewel weer wat geleerd!

Oke zal daar dan even naar opzoek gaan bij de bouwmarkt of electronica winkel!

Daan

hi

er zijn er heel veel die hier alleen lezen

5 volt cam heeft zo erg veel voordeel.

een 12 volt camera kan je prima rechts streeks op je lipo zetten
mocht je toch storing hebben , kan je er een filter bij zetten

dat een 12 volt cam het op 8 volt nog doet??? denk dat we daar een overzicht van moeten gaan maken

wil nog wel meer posten,,maar moet echt weg

gr rob

hi

er zijn er heel veel die hier alleen lezen

5 volt cam heeft zo erg veel voordeel.

een 12 volt camera kan je prima rechts streeks op je lipo zetten
mocht je toch storing hebben , kan je er een filter bij zetten

dat een 12 volt cam het op 8 volt nog doet??? denk dat we daar een overzicht van moeten gaan maken

wil nog wel meer posten,,maar moet echt weg

gr rob

Rob, ook jij bedankt voor de info!

Ik snap dat een 5 Volt camera veel voordelen heeft maar heb 12 volt cam nou niet voor niks gekocht, vandaar dat ik het toch een keer uit wil proberen!
Ben nu even met de kabeltjes bezig zodat ik hem direct kan aansluiten en als ik daar mee klaar ben laat ik mijn bevindingen wel even weten!

Daan

Niet helemaal mee eens... de camera is in feite niet eens het probleem...

Bij gebruik van een 3 S accu .. zonder verdere regelingen (?), altijd je gehele spul testen op een volle 2 S.

Derhalve niet alleen een camera dus !!

Voor de in dit geval toegepaste IRC spullen geldt dit niet, maar vele Chinese VTX 'en halen sowieso amper de 10.5 volt.
Net zo vervelend dus als je camera het niet aan kan.
En als je een beetje doortrekt/stroom gebruikt.... gaat de spanning naar het FPV spul al snel naar deze, voor dit spul, critische waarde.

Een camera en/of VTX die de volle 2 S niet aan kan... moet je dus niet gebruiken.

Er zijn FPVers die om die reden een 2e accu gebruiken, beter is om spul te gebruiken die wel op 1 accu (3s) blijft werken tot onder de 9 volt. (en een beetje)

Een overzicht hiervan maken heeft ook geen zin, daar er ontzettend veel varianten/releases geleverd worden. Een genoemde Sony 600TVL CCD super HAD, van een jaar geleden is zeker anders dan degene die je nu zal ontvangen. (heb er 3 en zijn allen anders... zowel in firmware als hardware).

Natuurlijk beoog je nooit onder de 10,5 volt te komen... maar je zal ze de kost moeten geven,(ook bij zeer ervaren FPVers) die reeds onder de 10 volt (hangt er natuurlijk ook vanaf bij welke stroom afname gemeten) op hangende pootjes terug moeten komen. Soms kan het tegen zitten...

En dan is het toch lekker om nog beeld te ontvangen.

De stepup heeft als voordeel, dat het al een prachtig gefilterd voltage afgeeft.
Als je geen stepup gebruikt ( gaat ook prima, als je spul hebt die tot 8 a 9 volt kan zakken en nog steeds probleemloos werkt) kan je de camera direct op de voeding van de VTX aansluiten, maar dan zal je een Sander filter moeten plaatsen. En dan heb je ook een prachtig rimpelvrij beeld. (als er al rimpeltjes te zien zijn).

Laatst bewerkt:
Oke jongens, ik heb even de soldeerbout van de buren geleend en die hadden ook de juiste tin (60/40) tin/lood met harskern, chilll!
Heb nu een Y-lead gemaakt met de +&- van lipo naar de VTX & direct naar de Camera.
En van de camera gewoon alleen het gele kabeltje naar de VTX.
full

full

En het is mij als beunhaas gelukt om hier beeld uit te krijgen en er is niks in brand gevlogen!

Heb ook geen ruis of dergelijken op het beeld gezien tot zo verre.

Edit:

Sorry als je je nek moet verdraaien bij het zien van de eerste foto!

MvG

Verfbrander, ben het helemaal eens natuurlijk! Je moet de grenzen van je spullen kennen en niet zomaar iets aansluiten. Daarom werk ik b.v. uitsluitend met 5V of lager zodat zelfs een 2s lipo prima kan. Ik weet niet wat een "Sander filter" is, maar je bedoelt ongetwijfeld een LC-filter. Ik heb er voorlopig geen omdat ik geen storing heb. Wel vlak ik altijd het voltage af met een condensator. Een echt filter maak ik wel zodra dat nodig is; liever spaar ik die paar extra grammen uit. Met chinees spul is het inderdaad uitkijken. Ik zit net te experimenteren met een 3.7 - 5V vtx en het ding kan eigenlijk niet eens 5V aan.

Daan, m'n hoofd zit er nog aan :). Heb je ook getest met de motor aan? Ook is het verstandig om het bereik van je rc-verbinding te testen met het FPV spul ingeschakeld, b.v. met een grondtest.

Martin

Hahaha dat scheelt dan al weer! Nee dat heb ik nog niet, maar esc & fpv zitten ook niet op de zelfde accu he! Dat heb ik al wel gedaan, al voor ik m'n eerste fpv vlucht ging maken!

Mvg!

Back