Mijn eerste GR130

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door MadRay66, 24 mrt 2012.

  1. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Dordrecht
    Na geruime tijd dit forum gevolgd te hebben, heel veel van geleerd trouwens :D, twee weken geleden eindelijk de knoop doorgehakt en zelf begonnen met de bouw van een eigen turbine. Ik heb uiteindelijk gekozen voor de GR130, hetgeen feitelijk een KJ-66 is, gepimpt met jaren ervaring van Gerald. Bewezen betrouwbaarheid en relatief simpel te bouwen. Het is de bedoeling deze motor te bouwen in kero-start uitvoering. Ook de ECU zou ik het liefst zelf bouwen, maar hiervan heb ik nog geen geschikt project gevonden op dit forum. Ik sta open voor suggesties, dus...

    De vorderingen, problemen en successen zal ik op dit draadje gaan bijhouden, aangevuld met veel fotomateriaal, zodat anderen hier wellicht ook nog hun voordeel me kunnen doen. (Zodra ik uitgevogeld heb hoe ik die foto's ge-upload krijg :mad:)

    Vandaag het eerste onderdeel, de brandstofring met inspuitnaalden, afgemaakt en getest. Succes !!! :banana:
    Eerst een 6-naalds uitvoering en volgende week een 12-naalds exemplaar. Op die manier kan ik later zien of dit nog veel verschil maakt.

    Ik kijk uit naar jullie reacties en suggesties.

    Groeten,

    Raymond
     
  2. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Dordrecht
    Test branderring

    Hierbij wat foto's van de 6-naalds branderring en de test. Alle naalden zijn goed open en leveren evenveel gas, ook bij verschillende doorstroming. Het eerste onderdeel voor de GR130 is klaar..... en het werkt :celebrate:


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Lekker bezig zo Ray, wéér een verslaafde er bij!:D

    Groetjessss,
     
  4. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Dordrecht
    Tekeningen GR130 vraagtekens

    Zo, het is wat langer stil geweest op mijn stukje van dit forum, maar stilgezeten heb ik allerminst.

    Nadat ik de tekeningen van Gerald had gedownload (mooi setje foto's erbij trouwens :D !) bleef ik toch met een aantal vraagtekens zitten, mede ook door de zeeer summiere bemating van de onderdelen. Daarom besloten de hele motor toch maar in 3D CAD te tekenen (Inventor 2012) en een complete set productietekeningen te maken. Hierdoor ontdekte ik dat de bemating van de vlakke platen voor de binnen- en buitenring van de verbrandingskamer niet helemaal kloppen :schrik:. Bij een breedte van 77 resp. 75mm voor de binnen en buitenring, eindig je met een spleet van 1,5mm tussen binnenring en NGV, zie afbeelding.
    [​IMG]

    Ook de lengte van de platen lijkt niet helemaal jofel. Om in de binnenring van de NGV te passen (I.D. 43,3mm) moet de plaat (0,6mm dik) een lengte hebben van 134,1 i.p.v. 131mm, rekening houdend met de neutrale lijn op de helft van de plaatdikte en stomp tegen elkaar gelast na het rollen. De lengte van de buitenring is wel O.K.; om de buitendiameter van de NGV te omvatten (O.D. 94mm) moet de plaat 297,8mm lang zijn, hetgeen een overlap voor het lassen van 2,8mm laat. Dat lijkt me geen probleem.

    Dit betekend helaas dat ik de plaatjes voor de binnenring, die ik van Rene gekregen heb, niet kan gebruiken, aangezien het mij niet verstandig lijkt de verbrandingskamer 3mm in te korten. Zonde..:cry:, maar ja, dat houdt deze hobby uiteindelijk leuk. Er is genoeg ruimte om eigen ideen in kwijt te kunnen en tegelijkertijd toch bouwen op wat er al aan kennis voorhanden is :D. Kennis, waarvan ik bij mijn bezoek aan Ger vorige week een hele vracht heb meegekregen, om nog maar te zwijgen van de arm vol spullen: 12.9 bout voor de as, test lagers, CV470 cannisters en nog veel meer :worship: .

    Ook geef ik de voorkeur aan een NGV die aan de astunnel vastgebout zit ipv er los overheen geschoven, dus dat wordt ook nog aangepast.

    Net eergisteren ook nog binnengekomen met de meneer van de UPS: het compressorwiel ! Nu begint er een beetje vaart in te komen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Heeft er misschien iemand een DXF of DWG file voor me met een doorsnede van dit wieltje, een Garret 409179-0022, om het diffusordeksel nauwkeurig te kunnen maken.

    Ook andere reacties, commentaren en tips zijn van harte welkom.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Dordrecht
    Compressorwiel go/no go?

    Bij het nameten van het geleverde 409179-0022 compressorwiel, blijkt dit de afmetingen te hebben van een 409179-0024 ??? Inducer 54,15mm, exducer 70mm. Er van uitgaande dat het inderdaad een -0024 is, zal dit gaan werken met een 66mm turbinewiel van JetMax? Kan iemand daar zijn licht op laten schijnen ?
     
  6. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hoi Ray, prachtige tekeningen die je daar maakt. Ik heb ook nog steeds de intentie om inventor te gaan leren maar kom er maar niet aan toe....dus dan nog maar gewoon in acad :D.

    Wat die kortere lengte betrefd, vreemd want ik knip ze allemaal op deze lengte en het past bij mij prima. Vermoedelijk zijn bij mij de voor en achterplaat dieper in de buitenring gestoken waardoor je minder lengte nodig hebt. Dat de breedte iets te kort is is ook geen probleem. Ik join ze met een 5mm brede rvs strip van onder/binnenuit. Daarbij heb ik ook een minimale gap maar de strip eronder dicht dat volledig af, zie foto's hieronder. Ik zou de platen nog niet meteen weg gooien....;)

    Wat die compressor betrefd, erg vreemd dat de maten niet kloppen, het lijkt inderdaad een grotere -0024 te zijn, kun je hem nog ruilen? Ik denk dat hij té groot is voor een 66mm turbinewiel en ben bang dat hij hem lastig zal aandrijven met hoge egt's. Deze compressor zou een goede match zijn voor het 70mm turbinewiel, kun je zeker 16kg mee halen maar dat is je bedoeling waarschijnlijk niet, dat wordt een andere motor waarbij ik niet weet of deze diffuser dan werkt.

    Groetjes,
    Gerald

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  7. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Dordrecht
    Hoi Gerald, bedankt voor de foto's. Deze maken e.e.a. inderdaad wat duidelijker. Ik zie inderdaad dat jou injectorring dieper in de buitenwand van de verbrandingskamer zit dan ik getekend heb. Door de breedte van deze plaat 72mm ipv 75mm te maken is dat probleem dus opgelost.
    En het nut van die 5mm strip is me nu ook duidelijk. Voor mijn volgende motoren (of ben ik nu iets te enthousiast :rolleyes: ) toch maar de maten aanpassen, maar voor deze eerste kan ik prima met deze oplossing leven.

    Mocht je nog een goede handleiding nodig hebben om Inventor te leren, geef maar even een seintje. Met de boeken die ik heb, heb je alle basisfuncties binnen een weekend onder de knie.

    Wat de compressor betreft, vermoed ik inderdaad ook dat dit wieltje wellicht teveel zal vragen van de turbine. Ruilen kan wel, alleen heb ik mijn twijfels erover of ze daadwerkelijk een -0022 kunnen leveren (www.turbo.it) . Volgens hun website is het wieltje dat ik heb gekregen, de R0167, een -0022. Morgen maar eens even bellen..
    Aan de andere kant, voor € 48,69 (inclusief bezorging door UPS) is het ook geen rib uit m'n lijf om hem op de plank te laten liggen voor de volgende motor...ai, weer dat enthousiasme :D.

    Wellicht nog een tip waar ik een "echte" -0022 kan krijgen ?
     
  8. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Ik bestel al mijn compressor wieltjes bij Helptoday Limited - Marine and Automotive Spares

    Mailtje naar Barry Clements met het juiste nummer en hij stuurt je een quote. Als er een imitatie voor is laat hij je dat vaak ook weten, die imitaties zijn net zo goed.

    Groetjes,
    Gerald

    (ik hou je wellicht nog aan het inventor advies, da's iets voor het na-jaar....;))
     
  9. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    zelfbouw turbines

    Leuk weer een bouwer er bij.
    Maar ik denk dat dit draadje beter zou passen in zelfbouw turbines.
    met vriendelijke groet Gerrit Jan
     
  10. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Dordrecht
    Verplaatsen draadje

    @ G J: Dat was eigenlijk ook de bedoeling, maar door een foutje bij starten van dit draadje belandde dit hier. En ik kan nergens aanwijzingen vinden hoe dit draadje te verplaatsen. Dus als je hierbij kunt helpen: graag :D.
     
  11. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Dordrecht
    Wieltjes uit China ?

    @ Gerald: Ik heb ook een fabrikant in China gevonden. Als ik er daar een paar tegelijk bestel, heb ik ze voor onder de €20,00 per stuk. Maar ja, kwaliteit :confused:. Enige ervaring mee toevallig?

    Mailtje naar Barry is ook onderweg, benieuwd naar hun prijs.
     
  12. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Dordrecht
    Nieuw compressor wieltje

    Zojuist bericht gehad van de leverancier van het verkeerde compressorwieltje: de nieuwe gaat uiterlijk morgen op de post (dit keer wel de goede, ga ik van uit ;)) en de oude mag ik gewoon houden. Dat is dus al het eerste onderdeel voor de GR180 :cool:.

    Het tekenen van de GR130 in Inventor is ook bijna klaar:


    [​IMG]

    Nu nog de laatste details en productietekeningen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Strak werk hoor Ray, krijg ook zin om de volgende keer de tekeningen zo te maken, het visualizeerd wel erg mooi zo. Twee dingen die ik zo op je doorsnee kan zien:
    1. Je sticks zijn aan de korte kant. Ik weet zo effe niet zeker of ik deze op tekening had staan maar het einde van de sticks aan de voorkant moet ongeveer 12mm voor de voordeksel uitkomen.
    2. Ik zie dat je inderdaad ook voor de bout bevestiging hebt gekozen voor NGV montage, prima methode maar dan moet de bevestiging ring aan de buitenkant weg gelaten worden, nu is er geen ruimte meer voor materiaal uitzetting in de motor en zal er iets gaan vastlopen of kapot scheuren, in het ergste geval gaat je NGV kapot. Je moet dus een schuivend deel hebben óf aan de binnenzijde zoals de GR130 het heefd, óf aan de buitenzijde van de mantel zoals de GR180 dat heeft. Daarnaast zie ik dat je aluminium flens waar je de NGV aan vast schroeft marginaal dun is. Mijn ervaring is dat je dat lekker dik mag houden, de schroefdraad daar gaat nog wel eens stuk bij herhaaldelijk monteren vanwege experimenteren. Bij mij is de flens nu 5mm dik.

    Lekker bezig zo! :D

    Groetjessss,
     
  14. jetflydemoteam

    jetflydemoteam

    Lid geworden:
    20 dec 2011
    Berichten:
    116
    i search intake cover (plastic or fibre) for 160 ut
    where i can find it?

    christian
     
  15. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    @Gerald.

    Je was me net weer voor :wink: inderdaad de NGV zoals je duidelijk uitlegt, en dan de sticks, ik dacht aan 8 mm vrije ruimte uitrede omdat de GR 130 wat rustiger is in de VK dan de monster GR180er en je benut dan meer verbrandingskamer lengte, lees betere verbranding.
    @Raymond, wanneer je net zo lekker kan machine bankwerken dan dat je kan tekenen dan komt dat helemaal goed :wink:

    Enne als je iets wil weten? Gewoon bellen he.

    Ger
     
  16. peter coers

    peter coers

    Lid geworden:
    16 okt 2005
    Berichten:
    1.014
    Locatie:
    sneek
    He Gerald, zou ik toch die Inventor maar eens installeren die je van me hebt ;).
    Zag vandaag je grote oranje broer overvliegen met grijze wingtanks, hij draait natuurlijk mee met Frisian Flag.

    Grt,
     
  17. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Dordrecht
    Heren, bedankt voor alle tips.
    • De flens voor de NGV wordt dikker gemaakt en ook de wang van de NGV
    • Opvangen van expansie gebeurt voorin waar de CV470 cannister over de diffusor kan schuiven (afgedicht met een O-ring). Zonder ringen achter heb ik ook niks om de uitlaat aan op te hangen :D. Hmmm, zit ik alleen nog met de gloeiplug.... nog ff denken dus.
    • Voor de sticks lijkt mij de gulden middenweg, 10mm, een goede optie, denken jullie niet?
    Het machine bankwerken zit wel snor, nou alleen die machines nog...

    @Christian: As far as I know, these are not commercially available. I plan on making a negative form and laminate the carbon fibre/epoxy intake myself.
     
  18. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Dordrecht
    And the story continues...

    En dan maar weer eens een update-je:

    Naar aanleiding van de tips van Gerald en Ger een paar aanpassingen gemaakt aan het ontwerp. Afstand voorwand verbrandingskamer - verdamperstick is nu 10mm. De achterflens van de astunnel is nu 5mm en ook de flens van de NGV is opgedikt van 0,8 naar 2mm. Ook heb ik nu stalen bussen ingebouwd waarin de lagers geplaatst worden. Tevens de veer om de lagers op spanning te houden van voor naar achteren verplaatst. Hierdoor heeft enige uitzetting van as/astunnel geen invloed op de speling tussen compressor en compressor deksel. Wat denken de heren hiervan:
    [​IMG]

    Inmiddels is ook het correcte compressorwiel, 409179-0022 (R), binnengekomen. Gratis geleverd ter vervanging van de verkeerd geleverde 409179-0024 (L), die ik ook mag houden :cool:. Top service, het bestaat dus echt nog:yes:.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ook met het puntlas apparaat enige vorderingen gemaakt. De oude secundaire wikkeling verwijdert (wat een pokkewerk was dat zeg.. :().

    [​IMG]

    [​IMG]

    Na een hoop gepruts de nieuwe wikkeling (6 wikkelingen) met 25mm2 kabel netjes op z'n plek gekregen.

    [​IMG]

    Voor het regelen van de lastijd ga ik een digitaal tijdrelais gebruiken dat een 40A solid-state-relais gaat schakelen.

    [​IMG]

    Het enige nadeel van dit relais in Hong Kong bestellen is de levertijd van 2-4 weken. Maar ja, voor nog geen 3 tientjes hoor je me niet klagen. Dat geeft me genoeg tijd om de lastang af te maken zodat ik gelijk aan de slag kan als de onderdelen binnen komen.

    Hilarisch eigenlijk hoe ik opeens met heel andere ogen naar allerlei alledaagse dingen kijk. Ik had er geen idee van dat ze bij de MAKRO uitlaatconussen verkochten en dat die daar gewoon tussen de RVS bakvormen hangen :shock::

    [​IMG]

    Dat was het weer voor deze keer. Zoals altijd worden tips, reacties etc. zeer op prijs gesteld.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. Rene microturbine

    Rene microturbine

    Lid geworden:
    13 jun 2004
    Berichten:
    966
    Locatie:
    nvt
    astunnel

    Goed bezig Raymond, mocht het nodig zijn wat te helpen met plaat kun je het weer vragen hoor.
    stalen bussen in de astunnel is een goed plan om het gelijk goed te doen ,
    gerritjan vliegt er prima mee zonder problemen.
    ook wij hebben het nu in onze turbine gebouwd ,zie foto.
    Veel plezier met de afbouw .
    [​IMG]
    By rmt at 2012-04-30


    groetjes rene.
     
    Laatst bewerkt: 30 apr 2012
  20. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Dordrecht
    Vaasje of ...

    Bedankt voor je reactie en je aanbod Rene. Houd ik zeker in gedachten.

    Vandaag vond mijn vrouw onderstaande "uitlaatconus" op de vrijmarkt. Yep, zelfs zij is een beetje aangestoken met het jetvirus.

    [​IMG]

    Morgen even in de draaibank op werk en kijken wat er van te brouwen valt.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina