Die stift mag echt wel een stuk meer spanning hebben hoor, daar beschadigen ze niet van. Je kan ze zelfs testen door er direct een 2S lipo op aan te sluiten.
Ik ben begonnen met 6,5V maar nu staan ze allemaal op 7V.
Welke accu gebruik je? Ik heb meestal Lipo 2S 3300mAh.
Ook dat initieel opstarten, ontsteking en daarna preheat gebeurt bij relatief laag toerental 3000 en 4000 rpm. Te hoog en hij zou weer uitgeblazen kunnen worden.
Hier een lijstje wat ik gemaakt heb voor iedere motor zodat ik kon zien wat ik tzt aanpastte zonder verdwaald te raken;
De belangrijkste 3 waarden op een rijtje;
1. Pump power ignition bij 3000rpm; Deze brandstof waarde komt vrij kritisch, te laag en er komt niets, te hoog en de stift wordt vloeistof gekoeld. Bij te veel kan hij soms wel ontsteken maar niet alles verbranden. Als je binnen zou kunnen kijken dan zou je een vlam en tegelijk druppels naar beneden zien vallen. De ophoping daarvan kan dan weer later tot vlammenwerper leiden. Bij mij is dit een waarde tussen 15 en 25, nogmaals alle waardes kunnen verschillen vanwege andere pompen, zelf tussen dezelfde pompen.
2. Preheat fuel; Na ontsteking (temperatuur verhoging gemeten door egt probe), gaat rpm naar 4000. Ook deze waarde niet te hoog, gaat ook weer tot overschot, onverbrande druppels leiden met vlammen later als gevolg. Ik heb deze rond 25 maar sommige frabrieks turbines hebben deze op 40-45%. Deze setting is voornamelijk om je motor en sticks de kans geven om voor te verwarmen totdat je ingestelde "EGT Preheat" is bereikt. Meestal is dat ergens tussen 125-150 graden. Echter is dit weer afhankelijk van je probe positie. Soms heb je (enkel bij start) een hogere egt en start hij snel door. Gevolg, je sticks zijn nog té koud met als gevolg vlammen start. Dan is je waarde te laag, verhogen. Soms dan haal je de ingestelde egt niet eens en dan krijg je een time-out stop, dan waarde verlagen. Deze egt waarde dus een beetje instellen dat je ongeveer 5-15 seconden in preheat mode blijft voordat je naar "switch-over" gaat.
3. Engine min flow; Dat is de waarde bij switch-over. Is deze te laag dan valt hij terug, lagere egt met mogelijk flame-out indicatie. Te hoog, dan spuiten de vlammen er ook uit. Proberen zo in te stellen dat toeren in eerste instantie niet terug valt en ook niet omhoog schiet.
Hieronder een filmpje van een oude KJ66, lichtere rotor. Die zie je al snel doorschieten naar 5000rpm, is niet erg, dat stabiliseert wel weer.
Het is een tweede start in de film, motor is nog warm, vandaar de wat kortere preheat tijd, die is normaal iets langer bij een koude motor.
Ik ben begonnen met 6,5V maar nu staan ze allemaal op 7V.
Welke accu gebruik je? Ik heb meestal Lipo 2S 3300mAh.
Ook dat initieel opstarten, ontsteking en daarna preheat gebeurt bij relatief laag toerental 3000 en 4000 rpm. Te hoog en hij zou weer uitgeblazen kunnen worden.
Hier een lijstje wat ik gemaakt heb voor iedere motor zodat ik kon zien wat ik tzt aanpastte zonder verdwaald te raken;

De belangrijkste 3 waarden op een rijtje;
1. Pump power ignition bij 3000rpm; Deze brandstof waarde komt vrij kritisch, te laag en er komt niets, te hoog en de stift wordt vloeistof gekoeld. Bij te veel kan hij soms wel ontsteken maar niet alles verbranden. Als je binnen zou kunnen kijken dan zou je een vlam en tegelijk druppels naar beneden zien vallen. De ophoping daarvan kan dan weer later tot vlammenwerper leiden. Bij mij is dit een waarde tussen 15 en 25, nogmaals alle waardes kunnen verschillen vanwege andere pompen, zelf tussen dezelfde pompen.
2. Preheat fuel; Na ontsteking (temperatuur verhoging gemeten door egt probe), gaat rpm naar 4000. Ook deze waarde niet te hoog, gaat ook weer tot overschot, onverbrande druppels leiden met vlammen later als gevolg. Ik heb deze rond 25 maar sommige frabrieks turbines hebben deze op 40-45%. Deze setting is voornamelijk om je motor en sticks de kans geven om voor te verwarmen totdat je ingestelde "EGT Preheat" is bereikt. Meestal is dat ergens tussen 125-150 graden. Echter is dit weer afhankelijk van je probe positie. Soms heb je (enkel bij start) een hogere egt en start hij snel door. Gevolg, je sticks zijn nog té koud met als gevolg vlammen start. Dan is je waarde te laag, verhogen. Soms dan haal je de ingestelde egt niet eens en dan krijg je een time-out stop, dan waarde verlagen. Deze egt waarde dus een beetje instellen dat je ongeveer 5-15 seconden in preheat mode blijft voordat je naar "switch-over" gaat.
3. Engine min flow; Dat is de waarde bij switch-over. Is deze te laag dan valt hij terug, lagere egt met mogelijk flame-out indicatie. Te hoog, dan spuiten de vlammen er ook uit. Proberen zo in te stellen dat toeren in eerste instantie niet terug valt en ook niet omhoog schiet.
Hieronder een filmpje van een oude KJ66, lichtere rotor. Die zie je al snel doorschieten naar 5000rpm, is niet erg, dat stabiliseert wel weer.
Het is een tweede start in de film, motor is nog warm, vandaar de wat kortere preheat tijd, die is normaal iets langer bij een koude motor.