Mijn eerste GR130

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door MadRay66, 24 mrt 2012.

  1. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Die stift mag echt wel een stuk meer spanning hebben hoor, daar beschadigen ze niet van. Je kan ze zelfs testen door er direct een 2S lipo op aan te sluiten.
    Ik ben begonnen met 6,5V maar nu staan ze allemaal op 7V.

    Welke accu gebruik je? Ik heb meestal Lipo 2S 3300mAh.

    Ook dat initieel opstarten, ontsteking en daarna preheat gebeurt bij relatief laag toerental 3000 en 4000 rpm. Te hoog en hij zou weer uitgeblazen kunnen worden.

    Hier een lijstje wat ik gemaakt heb voor iedere motor zodat ik kon zien wat ik tzt aanpastte zonder verdwaald te raken;
    [​IMG]


    De belangrijkste 3 waarden op een rijtje;
    1. Pump power ignition bij 3000rpm; Deze brandstof waarde komt vrij kritisch, te laag en er komt niets, te hoog en de stift wordt vloeistof gekoeld. Bij te veel kan hij soms wel ontsteken maar niet alles verbranden. Als je binnen zou kunnen kijken dan zou je een vlam en tegelijk druppels naar beneden zien vallen. De ophoping daarvan kan dan weer later tot vlammenwerper leiden. Bij mij is dit een waarde tussen 15 en 25, nogmaals alle waardes kunnen verschillen vanwege andere pompen, zelf tussen dezelfde pompen.

    2. Preheat fuel; Na ontsteking (temperatuur verhoging gemeten door egt probe), gaat rpm naar 4000. Ook deze waarde niet te hoog, gaat ook weer tot overschot, onverbrande druppels leiden met vlammen later als gevolg. Ik heb deze rond 25 maar sommige frabrieks turbines hebben deze op 40-45%. Deze setting is voornamelijk om je motor en sticks de kans geven om voor te verwarmen totdat je ingestelde "EGT Preheat" is bereikt. Meestal is dat ergens tussen 125-150 graden. Echter is dit weer afhankelijk van je probe positie. Soms heb je (enkel bij start) een hogere egt en start hij snel door. Gevolg, je sticks zijn nog té koud met als gevolg vlammen start. Dan is je waarde te laag, verhogen. Soms dan haal je de ingestelde egt niet eens en dan krijg je een time-out stop, dan waarde verlagen. Deze egt waarde dus een beetje instellen dat je ongeveer 5-15 seconden in preheat mode blijft voordat je naar "switch-over" gaat.

    3. Engine min flow; Dat is de waarde bij switch-over. Is deze te laag dan valt hij terug, lagere egt met mogelijk flame-out indicatie. Te hoog, dan spuiten de vlammen er ook uit. Proberen zo in te stellen dat toeren in eerste instantie niet terug valt en ook niet omhoog schiet.


    Hieronder een filmpje van een oude KJ66, lichtere rotor. Die zie je al snel doorschieten naar 5000rpm, is niet erg, dat stabiliseert wel weer.
    Het is een tweede start in de film, motor is nog warm, vandaar de wat kortere preheat tijd, die is normaal iets langer bij een koude motor.
     
  2. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    327
    Locatie:
    Dordrecht
    Hoi Gerald,

    Dank je voor de informatie, dat zal zeker veel schelen. Vooral dat de gloeistift 7V aan kan zal zeker helpen met ontsteken. Afgelopen zondag kreeg ik eerst 3x een "pufje" voordat hij uiteindelijk echt opstartte. Alleen vermoed ik dat er daardoor veel onverbrande peut in de motor verzamelde waardoor bij de doorstart een flinke vlam ontstond en onverbrande peut uit de uitlaat geblazen werd. Zodra dat onder controle is vermoed ik dat het opstarten een stuk beter zal gaan.
    Als accu gebruik ik een 3S 2200 mAh met een 20A spanningsregelaar afgesteld op 6.5V (gaat voor de volgende run 7.4V worden).
    Onderstaand de lijst met waarden die ik bij de eerste pogingen heb gebruikt en wat ik komend weekend ga proberen.

    GR130 FADEC.JPG
    Het starten klonk in elk geval al heel veel als die van jou in het filmpje :thumbsup:.
     
    Laatst bewerkt: 10 sep 2024
  3. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    327
    Locatie:
    Dordrecht
    SUCCES
    :banana:
    Vandaag heeft de GR130 dan eindelijk goed gelopen. Mooi opgestart en stabiel stationair draaien op 35.000 rpm bij 580 C. Ook bij beetje gas geven (10%) pikt hij snel op naar 55.000 rpm bij 600 C.
    Voor testen bij hogere power settings moet ik wel een andere locatie zoeken, anders heb ik een hoop boze buren ;).



    Klein puntje dat wel nog opgelost moet worden: na verloop van tijd begint hij brandstof te druppelen langs de compressor. Mogelijk dat er teveel brandstof naar de smering gaat (ondanks 2 restricties van 0.3mm). Eerst maar eens de zaak uit elkaar halen en de lagers bekijken.

    De uiteindeiljke settings en hoe ik er ben gekomen:

     
    Laatst bewerkt: 14 sep 2024
    Berto en AHoogendijk vinden dit leuk.
  4. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.471
    Locatie:
    Groningen
    Kan het niet zijn dat ergens een koppeling lekt? Wat normaal achter de compressor komt gaat allemaal via de lagers en tunnel naar achteren.....
     
  5. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    327
    Locatie:
    Dordrecht
    Dacht ik eerst ook, maar die heb ik er tussenuit gehaald en de slangen rechtstreeks op de leidingen geschoven.
     
  6. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.471
    Locatie:
    Groningen
    Of vanuit de kamer via de o-ring?
     
  7. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    327
    Locatie:
    Dordrecht
    Nope, geen o-ring. Naald van de smering komt uit voor het voorste lager. Als er teveel brandstof toegevoerd wordt kan die via de ruimte achter het compressorwiel er uit lekken. Moet daar nog eens goed naar kijken.

    Nog een opname van de eerste run:

     
    Berto en Tadango vinden dit leuk.
  8. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    327
    Locatie:
    Dordrecht
    Aangezien de goede start van gisteren volgde op 5 valse starts, wilde ik zeker weten dat de laatste set parameters van gisteren echt correct waren. Dus vandaag nog een keer getest: gelijk een goede start bij de eerste poging :yes:.



    Het mag duidelijk zijn dat er nog wat fine-tuning nodig is, die vlammen moeten er nog uit, maar gelijk goed starten vindt ik al heel wat :).
    Ook nog wat meer gas gegeven dan gisteren (groeiend vertrouwen in de motor) en bij +/- 40% throttle deed hij 60.000 rpm bij ongeveer 650 C.

    En nu uit de motor echt uit elkaar halen en onderdelen checken !

    En dan moet er natuurlijk een kist komen om mee te vliegen...
     
    Rene Neefe en Berto vinden dit leuk.
  9. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    327
    Locatie:
    Dordrecht
    Hallo Tadango,
    Ik zat er aan te denken zo'n Michael Stern jet te bouwen als jet trainer voor deze motor. Heb jij daar wellicht nog de tekeningen van ? Ik heb enkele jaren terug al eens naar Michael gemaild, maar nooit antwoord gehad en ik kan op internet nix vinden.
    Groet, Raymond
     
  10. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.471
    Locatie:
    Groningen
    Helaas, die heb ik niet. Ik heb van Michael een set vleugel kernen (styro) gekocht en spanten. Daarbij kwamen alleen de afstanden tussen de spanten als instructies. De rest is zelf bedacht door mijn vader.
     
  11. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    327
    Locatie:
    Dordrecht
    Jammer, want ik vind het een heel leuke jet. Hopelijk krijg ik een reactie van Michael
     
  12. AGK

    AGK

    Lid geworden:
    11 feb 2020
    Berichten:
    131
    Locatie:
    Hier
    He Raymond, eindelijk na 12 jaar.
    Nu nog de motor wat tweaken en dan vliegen met die hap.
    Zou er gewoon een houten dubbelstaarter zoals een Excalibur Formost of boomie Elan voor bouwen.
    De motor die in mijn ouwe Sabredog zit draait nog steeds goed en voer nog regelmatig upgrade’s uit, voornamelijk om te experimenteren en ideeën uit te proberen.
    De kleine 44er heeft er inmiddels meer dan 85 draaiuren opzitten, draai deze niet boven de 170k heb dan ong 3.5 kg stuw.
    Staat inmiddels op een RBC F35 en vliegt zaaaaalig hiermee.(kofferbakmodelletje)
    Deze gisteren nog meegenomen naar Willebroek BE.
     
    Rene Neefe vindt dit leuk.
  13. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    327
    Locatie:
    Dordrecht
    Hoi Ger, heeft inderdaad ff geduurd , maar je had in het begin al gezegd dat je voor dit soort projecten een lange adem nodig hebt... Ben inderdaad van plan hiervoor een houtbouw kist te bouwen, want €1.400,00 voor een GFK kit vindt ik toch echt te gek. Heb alleen nog geen tekeningen kunnen vinden. Heb jij wellicht nog tips ?
    Nu eerst maar een plek vinden waar ik de motor voluit kan testen en fine-tunen, want de achtertuin is geen duurzame oplossing, vermoed ik .
    Gaaf trouwens dat je Sabre nog steeds vliegt, nog steeds een van mijn favoriete jets .
     
  14. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    980
  15. AGK

    AGK

    Lid geworden:
    11 feb 2020
    Berichten:
    131
    Locatie:
    Hier
    Herman Kruisman heeft een poosje terug een eenvoudige houtbouw jet gebouwd.
    Heb deze zien vliegen en vloog erg rustig en lichtvoetig.
    Bouwwijze ook erg basic, jouw motor zou hier heel mooi in uitkomen.
    Lijkt in de verte een beetje op een F86 of Fiat G91.
    Ben even de naam kwijt van deze kist maar heb toen al met gedachte gespeeld om deze ook te gaan bouwen als de Sabredog naar het ‘museum’ mocht verdwijnen.
     
  16. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.471
    Locatie:
    Groningen
    Dat is die van Micheal Stern....
     
  17. AGK

    AGK

    Lid geworden:
    11 feb 2020
    Berichten:
    131
    Locatie:
    Hier
    Jup, dat isum.
    GJ Broekhuizen heeft deze toen ook gebouwd.
    Denk dat deze kist een mooie optie is voor Raymond.
    Alles lekker super simpel.
     
  18. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    327
    Locatie:
    Dordrecht
    Hoi Ger, die had ik inderdaad ook op het oog en ik heb Michael ook een mailtje gestuurd. Maar dat heb ik enkele jaren terug ook al eens geprobeerd en toen geen antwoord gehad. Hoop op beter resultaat dit keer.
    En anders deed Hoeby (dank daarvoor ) ook een geweldige suggestie: de PAF JETCO-XL. Dat is ook een heel betaalbare kit die, hoe meer ik ervan zie op yoetoeb, hoe leuker ik hem vindt. Zou best nog wel eens een goed verjaardags/kerst cadeau kunnen blijken te zijn...
     
  19. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    327
    Locatie:
    Dordrecht
    Na 3 runs, de laatste tot 60k rpm, afgelopen weekend de motor gedemonteerd voor inspectie. Alles ziet er goed uit, behalve de ontsteking: die zit volledig dicht gekoekt met kool. Waarschijnlijk van de valse starts, of misschien doordat de ruimte tussen de heater stift en heater mantel te krap is ?
    20240929_164642.jpg

    20240929_164548.jpg

    20240929_164220.jpg

    20240929_161718.jpg

    20240929_163349.jpg

    20240929_164458.jpg

    20240929_161412.jpg

    Dus eerst maar een nieuwe kero burner maken en dan verder testen. Ideën/adviezen uiteraard zeer welkom
     
  20. AGK

    AGK

    Lid geworden:
    11 feb 2020
    Berichten:
    131
    Locatie:
    Hier

Deel Deze Pagina