Mijn eerste mid-air crash

Vandaag heb ik mijn eerste mid-air crash gehad.
Ik was (geloof ik) Rainbows aan het doen toen een rode parkflyer recht in mijn bladen vloog.

Het ging zo snel dat ik niet meer precies weet wat er exact gebeurde.
Ik hoorde de crash en zag het rode dubbeldekkertje naar beneden fladderen.
Ik had nog controle dus ik trok mijn heli recht en deed een autorotatie om ergere schade te voorkomen.

Wat was de schade aan mijn kant?
Één blad kapot, en mijn staartbuis was verdraaid.
De parkflyer dubbeldekker was totaal weg.
Ik had de gehele voorkant er af geslagen met mijn blad.

850490dfeb12a6e2.jpg

ik had ook foto's van de parkflyer gemaakt met mijn GSM maar die zijn mis gegaan.

Even later heb ik bladen van Ed geleend om te vliegen.
En om het verschil tussen de 690 en 710SB te bekijken.
Alles OK dus, behalve de bladen dus.

Dus ik dacht: "Ik heb thuis nog één 690 Radix blad liggen".
En een Radis 710SB, en een 710 SAB......
Maar bij ik kreeg ze niet gebalanceerd. Nu bleek er 8gr. verschil in te zitten. Dit krijg je niet weg gewerkt met tape :(

Laatst bewerkt door een moderator:
Gelukkig valt de schade mee Walter. Wel minder voor het vliegtuig, daar is dus niks van over?

Goed blijven oefenen voor volgend jaar!

Ik weet nu waarom mijn GSM foto's niet gelukt zijn.
Ik had er filmpjes van gemaakt.
Ik heb er wel een slechte foto van kunnen reconstrueren.

Je ziet hier de dubbeldekker waarvan ik de neus compleet er af geslagen heb.

850490ed01aeee48.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoe heeft dit eigelijk kunnen gebeuren? Onoplettendheid of een miscomunicatie ofzo?

Wel vreselijk zonde van je blades. Kost niet niks, die carbon dingen.

Dus ik dacht: "Ik heb thuis nog één 690 Radix blad liggen".
En een Radis 710SB, en een 710 SAB......
Maar bij ik kreeg ze niet gebalanceerd. Nu bleek er 8gr. verschil in te zitten. Dit krijg je niet weg gewerkt met tape :(

Werken met loodbolletjes , ofwel van vissersmateriaal, jachtpatronen of andere ! Eerst uitbalanceren en de loodbolletjes met tape voorlopig plaatsen waar nodig . Dan één gat of twee boren in het blad , dan een beetje zwarte of witte polymeer of silicone inspuiten en je bolletjes erin duwen . verder het gat wat opspuiten en als het droog is gelijk snijden met een mes . Zeker maken dat de bolletjes niet op reis gaan in je blad:D .
Ik heb al een paar keer van eenzame hoofdbladen een koppel gemaakt !:p

Geluk gehad Walter :shock: !

Helaas voor de parkflyer maar gelukkig heb je hem goed kunnen neerzetten.
Ben ook wel benieuwd hoe het heeft kunnen gebeuren dat je in elkaars luchtruim zat?
Je zegt dat je staart verdraaid zat? De staartvin(horizontaal) of de gehele staatbuis?

Gr, Roy

Werken met loodbolletjes , ofwel van vissersmateriaal, jachtpatronen of andere ! Eerst uitbalanceren en de loodbolletjes met tape voorlopig plaatsen waar nodig . Dan één gat of twee boren in het blad , dan een beetje zwarte of witte polymeer of silicone inspuiten en je bolletjes erin duwen . verder het gat wat opspuiten en als het droog is gelijk snijden met een mes . Zeker maken dat de bolletjes niet op reis gaan in je blad:D .
Ik heb al een paar keer van eenzame hoofdbladen een koppel gemaakt !:p

Ik ben zowiezo zwaar tegen iedere modificatie aan een rotorblad, maar deze raad ik absoluut af.
De centrifugale krachten in zo'n blad zijn enorm..
De meeste modernere Carbon bladen maken gebruik van een schuimvulling, een loodkogel in een stuk siliconen of polymeer in de kern lijkt me geen "foolproof" manier om een blad te balanceren, ken geen fabrikant die het zo oplost.
Je weet namelijk ook nooit hoe mensen dit zelf gaan uitvoeren.
Soort meswerpen voor beginners...Kortom, ik vind het een levensgevaarlijke tip.
En zeg niet doen!

Grt.
Eric

Zowel met de vraag van Roy als de reactie van EricW eens.
Die modificatie lijkt me SCHREEUWEN om problemen...

Maar hoe heeft dit kunnen gebeuren?

Met mijn vliegstijl ga je niet rommelen met bladen.

Maar hoe heeft dit kunnen gebeuren?
Gewoon één van de laatste mooie vliegdagen in het jaar.
Het was dus druk op het veld.
Zowel mijn collega slachtoffer als ikzelf dachten dat dit wel zou kunnen.
De kans dat je elkaar raakt...........

Dusssss......

Je zegt dat je staart verdraaid zat? De staartvin(horizontaal) of de gehele staatbuis?
Gr, Roy

De hele buis was verdraaid.
Er zit wel een nokje in het frame maar daar was hij gewoon overheen geschoven. Ik ga hem nu nog extra borgen met een zelftappertje.

Back