Mijn eerste schip Duyfken

ja Hans, met dit foutje waar piet op wees. En jou tips zit ik nu met een aantal opties. Ik moet er maar eens naar gaan staren om te zien hoe ik dit oplos.
Geen man over boord Theike, als je zoals Hans al voorstelde eerst de kiel op je model lijmt, dan heb je een beter referentie punt voor je beplanking. Als je dan de latten die niet goed aansluiten goed nat maakt en ze dan vast pint en laat drogen dan behouden ze de juiste vorm en kun je ze daarna vast lijmen. (waarschijnlijk moet er nog wel een stukje afgeschuurd worden, m.a.w. eerst pas maken).
 
upload_2017-9-15_18-15-25.png

Hier een foto die precies laat zien wat ik bedoel, de latten bij de boeg moeten tegen de steven worden gelijmd, waarna de kiel er precies tussen past. Maar eerst de kiel plaatsen is uiteraard ook een goede optie, zeker als je nog niet zo ervaren bent. Ik hoop dat je er uit komt, succes in ieder geval. Op de foto is ook te zien dat je de latten moet verjongen,
hetgeen hier het geval is vanaf de 5e lat. dit is om het torderen (omhoog staan) tegen te gaan) je merkt vanzelf wanneer je dit moet gaan doen. Als je je latten niet meer soepel rond de boeg kunt leggen is het tijd om te verjongen!
 
Laatst bewerkt:
IMG_2280.JPG
IMG_2281.JPG
IMG_2280.JPG
Ik denk dat ik het op het kunnen lossen. De latjes op het dek zijn gekleurde proeflatjes.
Teak, licht eiken, opgekleurd katje met donker bier, opgekleurd latje met broom.
Broom heeft een nadeel omdat dit altijd een toevallig effect, ik geef hier zelf wel de voorkeur aan.
 
Bekijk bijlage 255964
De latjes op het dek zijn gekleurde proeflatjes.
Teak, licht eiken, opgekleurd katje met donker bier, opgekleurd latje met broom.
Broom heeft een nadeel omdat dit altijd een toevallig effect, ik geef hier zelf wel de voorkeur aan.

Donker bier?? Kielhalen die man :beer:!! :-)

Is een beetje persoonlijk, ik vind een licht gekleurd dek het mooiste, in dit geval de onderste lat.

Het foutje met de boeg is inderdaad moeilijk weg te werken of je moet alles terug gaan afbreken, het effect dat je gaat hebben dat de boeg inderdaad iets smaller zal uitvallen "so what?"
We (ik toch) maken allemaal nog wel eens fouten, waarvan de meeste toch niet opvallen als het schip verder mooi gebouwd is...

Patrick
 
Theike,

Ik zou ook zeker nog een proefstukje maken en een latje ( of meerdere) lakken gewoon in matte blanke lak of danisch-oil. Ik ben nog niet echt gecharmeerd van de kleurkeuze die je wilt gaan toepassen en denk ook niet dat het de realistische kleur is voor je dek. Denk goed na voor je enthousiast een kleur er op zet.
Het is inderdaad zaak dat je de huidlatten goed verlijmd in de ronding van je boeg. Mijn ervaring was dat de bovenliggende latten nog lastiger waren om aan te brengen en is de neiging dat je latten van de boeg gaan afwijken groot. Jammer dat deklatten op de luizenplecht ietsje rommelig liggen. Ik mis er zelfs een stukje? Is overigens geen commentaar hoor maar we kijken met genoegen altijd heel kritisch met iemand mee.. Succes he;)
 
Laatst bewerkt:
Weetje over de dekken: Een schip werd vrijwel geheel van eiken gemaakt, maar dit heeft als nadeel dat het glad wordt wanneer het nat is. Grenen/vuren hout heeft dit veel minder tot niet, dus de dekken werden van grenen of vuren gemaakt. Dit hout was lichter van kleur dan het donkere eiken.
 
Die wist ik niet Hans, ik heb me tot nu alleen verdiept hoe en waarmee de voc haar schepen onderhield, in de restauratie kom je vooral bij molens en boerderijen regelmatig scheepsluiken en andere gerecycelde scheepsmaterialen tegen, de onderste lagen zijn dan altijd een pek of teer product. In de restauratie is vaak de vraag welke product of kleur leiding gevend word in de restauratie, de scheepsteren worden dan vaak verwijderd omdat de molen of boerderij in dit geval de maatstaf is.
deze onderste teer lagen wekte wel mijn nieuwsgierigheid, want waarom was het vaak niet zwart maar bruin bv. Om het maar een beetje kort t houden nu, Teer is een container begrip de bruine teer die wij dus vaak tegenkomen is gewonnen uit naaldbomen en levert een bruine plakkerig en elastisch teer product op. Vooral in Zweden en Finland werd deze veel geproduceerd. Zo kwam ik ergens tegen dat de voc zo ongeveer 6000 last teer per jaar via de sont naar de replukiek vervoerde.
De kleur bruin kon overigens verschillen.
Zelf ben ik een beetje overtuigd geraakt dat alles op een schip gepekt of geteerd werd.
Nu zit ik alleen met het volgende, deed men dan eerst alles teren, en dan decoratief afwerken in kleur? Of had men een of andere manier om bv bij de kanon luiken de teer te kleuren met bv meekrap om het rood te maken?
De duurzaamheid van een schip lijkt me toch altijd op de eerste plaats gestaan te moeten hebben zeker als de gemiddelde levensduur maar zon 25 jaar was.
 
IMG_2283.JPG
IMG_2282.JPG
De huidplanking schiet al aardig op, het verjongen vind ik toch wel kopbreken iedere keer. Ik vroeg me nou ook af, plaats je de latjes nou stug door of werk je vanaf een bepaald moment vanuit de kiel terug?
In de tussen tijd heb ik me begeven aan de braadspil, ik heb besloten deze te schilderen in nagekleurde gekookte lijnolie.
Bij de tweede foto zit ik al het hele weekend te dubben wat hier nu bedoeld word (3 mm pilaren met bovenbalk).
Ik neem gelijk aan dat dit aan mij ligt, maar ik zie op die plaats wel twee knechten, maar hoe moet ik die boven balk dan zien? Op de foto in de bouwbeschrijving zie je het ook net niet (wel dat ze door het dek heen gaan)'
 
Ooo Dju,,,,bedankt hans,,,het lag dus echt aan mij,,,bij boegspriet was ik dus echt helemaal voor op schip aan het kijken, en daar kon ik natuurlijk dan nog lang blijven zoeken.
 
Nee Hans het 3mm lasergesnaden onderdelen plankje wel. Maar zoals gezegd er staat aan de voorzijde bij de boegspriet, ik zag dit dus de hele tijd als helemaal voor bij de boeg, en daar kon ik alleen de twee knechten vinden. Maar dit strookte dan weer niet met de bovenbalk.
Als je eenmaal verkeerd kijkt is het soms ook moeilijk om anders te denken.
Toch blij dat ik met dit nivo schip ben begonnen, de moeilijkheid had ik er van te voren nooit in gezien, het is toch veel moeilijker dan ik dacht. Al amuseer ik me er ook mateloos mee.
 
In de hectiek van dozen samenstellen wil ik wel eens een dingetje vergeten...:oops:
 
Ooo Dju,,,,bedankt hans,,,het lag dus echt aan mij,,,bij boegspriet was ik dus echt helemaal voor op schip aan het kijken, en daar kon ik natuurlijk dan nog lang blijven zoeken.
Ook bij de boegspriet komt een soortgelijk onderdeel om het bovenliggende dek te dragen. Dit wordt in de beschrijving niet helemaal goed weergegeven en je ziet dit niet afgebeeld maar het zit er wel. Je ziet dit voorschotje ook op doorsnedetekening.
 
Laatst bewerkt:
Ook bij de boegspriet komt een soortgelijk onderdeel om het bovenliggende dek te dragen. Dit wordt in de beschrijving niet helemaal goed weergegeven en je ziet dit niet afgebeeld maar het zit er wel. Je ziet dit voorschotje ook op doorsnedetekening.

Ik geloof dat ik dat nu gevonden heb op het pdf-bestand van Hans ,,( dwarsbalken-voorzijde-voordek).
 
Theike je vraagt je af of je door moet beplanken tot de kiel, in bovenstaande post 28. Maar de beste manier is beplanken tot ongeveer de helft vanaf boven naar de kiel en dan vanaf de kiel verder beplanken naar boven, anders heb je grote kans dat je niet goed uitkomt bij de kiel. Ik adviseer net als Peter al eerder deed (pingu) Om af en toe eens wat verslagen door te nemen van de wat ervaren bouwers, dat lost een hoop vragen op. In principe vind je dan de meeste antwoorden zelf.
 
Bij het beplanken in de gaten houden dat je de rompplanken aan de voorzijde moet gaan verjongen, oftewel smaller moet gaan maken. Dit doe je beginnend bij spant 2 (ongeveer) en je maakt de plank van o tot ongeveer de helft smaller (maximaal 3 mm dus).
Op deze manier blijven de latten goed de ronding van de romp volgen zonder te gaan openstaan.

Is dit vanaf de eerste plank onder her onderste berghout, als ik het goed heb de 5e plank vanaf de op de spanten aangegeven streepjes of al eerder zoals bv in het bouwverslag van Hans Groenenberg is te zien die al bij de 2e of 3e plank is begonnen. Deze laatste methode betekent dan wel dat de onderlinge afstand tussen de berghouten bij de boeg erg klein wordt ?
 
Officieel was/is het berghout een dikkere plank in de rompbeplanking. Dat ze bij het model uit twee lagen opgebouwd is is om het buigen van de plankjes makkelijker te maken (een dikke lat in vorm buigen is lastig).Omdat dit dus eigenlijk één dikke plank is werd deze niet verjongd en werd er pas onder het onderste berghout begonnen met verjongen.
 
Back
Top