Mijn Kavan Ranger.

Welke gyro heb je er in? Ik heb deze in mn Schluter zitten:

Een originele mechanische, en die werkt met een futaba 3001 uitstekend in de MD500. Wel fijn dat je bladspoor probleem opgelost is.

Nee helaas niet want das ook een goed werkende gyro.

Ik ga morgen testen met een 3Dgyro van Robbe en ik heb nog een gecontroleerde van Futaba (mechanische). Wie weet??

PB heb ik beantwoord.

MZL G.

Als je een 401 als gyro hbt,dan werkt het niet. Deze zijn te snel voor de dunne aandrijving naar de hekrotor. De as zal door het snelle aansturen van de hek gaan verdraaien en reageert als een veer. Als gevolg als de gyro de hek minder stuurd en de as als een veer zich afwind. De hek versneld en geeft een averechts effect.
Dit blijft zich herhalen en het systeem zit dan ook in resonantie.
Een oude Robbe 155BB gyro is bijvoorbeeld de oplossing of een starre as (torqtube) als hekaandrijving.

Groetjes Rob.

Klopt inderdaad. Mijn Schluter heeft ook een 2mm as naar de staart. Daarom ook de mechanische gyro laten zitten met een standaard 3001. Zelfs de originele a-symertrische staartbladen zitten er nog op. En die combi is gewoon perfect voor deze heli.

Ja, en nee.
Natuurlijk ben ik het met je verhaal eens maar soms lukt het om een mooie combinatie te krijgen. Zo heb ik de Moskito Basic vliegen met een Robbe 300 + 3003 servo en mijn Sport vliegt met een 401 gyro en die werkt perfect.

Vanavond ga ik even testen met een Robbe 3D gyro.
Word vervolgt;

Ik heb een 401 met S9452 op de staart zitten en dat gaat prima, ik heb er een erg rustige staart mee die maar een beetje wegdraait als je vol pitch geeft. Je moet alleen de gain niet te ver opvoeren vanwege dat "opwindeffect". Overigens heb ik daar nog nooit echt last mee gehad (dat opwindeffect) behalve dat de staart een soort van "whinwhinwhin" geluidje maakt. :D

Mooie heli.
Is een Futaba GY520 geen optie? Die kun je aan de laptop hangen en zo rustig maken als je maar wilt. Ik gebruik m onder andere in mijn Bell 47 waar hij vrij zacht staat afgesteld hij staat bij voorbeeld niet direct stil als ik stop met sturen maar zet een beetje door, op die manier kun je het het klappen van de staart eruit stellen denk ik.

Klopt, mooie en belangrijke optie maar die zit ook op een 401. Daar heet-ie delay en die staat bij mij in de middenstand.

Mooie heli.
Is een Futaba GY520 geen optie? Die kun je aan de laptop hangen en zo rustig maken als je maar wilt. Ik gebruik m onder andere in mijn Bell 47 waar hij vrij zacht staat afgesteld hij staat bij voorbeeld niet direct stil als ik stop met sturen maar zet een beetje door, op die manier kun je het het klappen van de staart eruit stellen denk ik.

Thanks voor de op-aanmerkingen.

Gisteren even met een oude (lees zeer oude mechanische) gyro gevlogen (30 cm) en toe liep de koppeling schade op. Vanavond even uit elkaar halen. Ik heb nog een reserve liggen. Zaterdag heb ik de beschikking over diverse ander gyro's dan gaan we weer verder testen.

Hallo, denk dat ik hier wel goed zit, heb nog de originele bouwbeschrijving van de Jet Ranger en de Alouette liggen plus nog wat andere blaadjes van Kavan uit die tijd. Als iemand hierin geínteresseerd is moet hij maar even een pb sturen :)

Zo dat was gelukkig een makkie. Ik had van mijn modelbouw-vriend een reserve koppeling gekregen enige tijd geleden, die kon ik vandaag mooi gebruiken.
Door een losgelopen bout :mad: is dit het gevolg.

full
full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Je kunt proberen wat je wilt, maar een moderne gyro krijg je niet goed afgesteld. Puur en alleen vanwege het werkingsprincipe: een gyro meet een hoekverdraaiing op het moment dat die optreed, een mechanische tol heeft een zekere minimum hoekverdraaiing nodig voor überhaupt de tol een kantelende beweging uitgevoerd heeft (en die kantelende beweging is het gemeten signaal) dus je kunt lullen wat je wilt, een piëzo zal NOOIT zo reageren als een mechanische gyro dat zal doen. De oude Kavan (en zijn tijdgenoten) zijn ontworpen voor gebruik ZONDER gyro, en de gyro's van destijds zijn expliciet ontworpen voor gebruik met heli's van het kaliber Kavan, Bell 212 etc.....

De allereerste piëzo gyro's hadden al de waarschuwing dat de hekaandrijving niet opgewasswn ZOU KUNNEN ZIJN tegen het agressieve stuurgedrag van die Piëzo gyro's en die waarschuwing houd men vol ook met huidige starre hek-aandrijvingen. Toch moet een Kavan met bijvoorbeeld een G-300 of een Robbe 3D gyro in normal mode, wel goed willen functioneren, daarvoor het bewijs dat mijn Bell 47G van Vario, met 2 mm hekandrijving en gewone suffe hekservo (S-9202) het gewoon min of meer goed doet.

Groet, Bert

Ik ben het deels met je eens Bert, maar aan de andere kant????

Ik heb een Moskito Sport, oké niks speciaals, opgebouwd met een 401 er op gecombineerd met een 3003 servo en die vliegt perfect! dus het kan wel.

Mijn Kavan heeft inmiddels gevlogen met een oude mechanische gyro (Fataba) en dat leek goed te gaan tot mijn koppeling problemen ging geven.

Ik ga er zaterdag weer mee verder.

Ik ben het deels met je eens Bert, maar aan de andere kant????

Ik heb een Moskito Sport, oké niks speciaals, opgebouwd met een 401 er op gecombineerd met een 3003 servo en die vliegt perfect! dus het kan wel.

Mijn Kavan heeft inmiddels gevlogen met een oude mechanische gyro (Fataba) en dat leek goed te gaan tot mijn koppeling problemen ging geven.

Ik ga er zaterdag weer mee verder.

Niet naar bedoeld, maar dat is appels met peren vergelijken: een Moskito heeft als ik me niet vergis een riemaandrijving toch?. Was voor de uitvinding van de torque-tube DE oplossing voor een zwabberende staart.

Die 3003 servo, is gewoon qua prestaties gelijkwaardig aan een 3001. Ik vlieg onze lesheli's met de G300 en S3001 dus ik weet dat dat gaat, en zelfs heel prima.
Maar ik heb ook een Bell 47G met 2 mm staaldraad aandrijving, en die krijg ik met een trage servo en tamme gyro (ook G300) rustig, maar met diezelfde gyro en een snelle digitale servo, juist weer niet.
Maar die heli heeft ook met die tamme G300 nooit zo mooi gevlogen als met de simpele tolgyro (niet die Profi BB maar het simpele broertje daarvan).

Pas overigens op met die S3003, want qua specs (snelheid, koppel en precisie) is die wel redelijk gelijk aan de S3001, maar het is een vliegtuig servo, waar de S3001 specifiek voor heli's bedoeld is (betere potmeter, kogelgelagerd) en met die 3003 is het dan ook wachten op een uitval. Persoonlijk gebruik ik die 3003 uitsluitend op het gas, en dan nog uitsluitend TIJDELIJK tot ik een betere servo heb.

Groet, Bert

Ik hoor wel dat ik mijn oude FP-G153BB tolgyro NOOIT weg moet doen. Of de zekerhied hebben van het ombouwen naar een 6mm alu torqtube.

Groetjes Rob.

Laatst bewerkt:
Dan ben ik toch heel benieuwd naar de staartaandrijving en staartaansturing van de heli in kwestie.
ik zou verwachten dat met een lage gain en hoge delay je toch een goed werkend stuurgedrag kunt krijgen.

Bert, Mijn excuus hierbij, ik heb NIET goed gekeken/gelezen in jouw omschrijving en je heb gelijk betreffende de snaar aandrijving op de Moskito.

Overigens zit er op de staart inderdaad een 3001 en een 3003 op het gas.

Bedankt voor je corectie.

Dan ben ik toch heel benieuwd naar de staartaandrijving en staartaansturing van de heli in kwestie.
ik zou verwachten dat met een lage gain en hoge delay je toch een goed werkend stuurgedrag kunt krijgen.

Tsja, het is altijd wat lastig, maar mijn ervaring met meet en regeltechniek, wat een gyro in feite ook is, vertelt mij, dat de vroegere foxboro's en aanverwanten (luchtgestuurde PID regelaars) vaak makkelijker in te stellen waren, en rustiger regelgedrag kenden dan de moderne electronische varianten. Dat word wel steeds beter, maar dat komt omdat modernere regelaars min of meer "digitale PID-simulatoren" zijn....
Oude PID regelaars had je alleen de P, I en D instelling, een moderne regelaar moet je nog veel meer vertellen, zoals looptijd van het regelend element, dode systeemtijd, dode gebied van de meetopnemer, etc etc, allemaal zaken die je met de oude regelaars weg kreeg met een beetje meer van dit, een beetje minder van dat....

Ik kan goed begrijpen, dat je met de huidige digitale gyro's en snelle servo's je alleen goede resultaten krijgt als de rest van je heli zo "hard" en spelingvrij is dat het geen invloed meer heeft op het regelgedrag, daar waar de oude tolgyro's vanwege hun veel tammere gedrag minder moeite hadden met wat speling op de staart of wat torsievering in de aandrijving. Uiteraard krijg je met een tolgyro in een moderne strakke heli nooit de resultaten die je met moderne gyro's WEL krijgt (zoals heading hold en knalhard achteruit vliegen etc etc) al zal het absoluut goed vliegen en sturen.
Ik heb in mijn studententijd samen met mijn leraar meet en regel techniek ge-expirimenteerd met mechanische heading hold (Kavan Gyro met rechtsstreekse potmeter beinvloeding, mechanische terugkoppeling middels een servo op een extra potmeter en dan wat hefboompjes om het gedrag te bepalen. Theoretisch werkte dat in die zin dat met de heli op de bouwtafel het gedrag precies is wat je voor heading hold nodig hebt, maar in de praktijk veel te traag en veel te onnauwkeurig. Daarin is de huidige techniek dus wel VEEL beter

Groet, Bert

Ai, schade gevlogen. Na het optoeren van de machine enige lift. De machine slaat met zijn staart linksom en ....................
Staartvin en rotorbladen beschadigt. Technisch leek de heli in orde met de nadruk op LEEK.
Kan iemand mij informatie geven waarom de heli dit gedrag vertoond op deze wijze???

Grt G

Back